Kirjoittaja Aihe: Speedyn kopterit  (Luettu 28963 kertaa)

Poissa Speedy

  • Jäsen 2024
  • *****
Speedyn kopterit
« : 16 Elokuu, 2011, 14:27:57 »
Tuli tuossa keväällä ostettu ESKYn Belt-CPX vaikka foorumeilla paljon Belttejä haukutaankin. Itsellä valintaan vaikutti rajoittunut budjetti ja kokemuksen puute 6-kanavaisista helikoptereista. Olen aikaisemmin vain lennellyt Lama V4 coaksiaali kopterilla ja harrastanut polttomoottorilentokoine ita, mutta niillä lentämistä ei voi kopterilentämiseen verrata.

Ennen ensilentoa Beltti tuli säädettyä Youtuben nuttcaze:n ohjeiden mukaan. En usko että beltti olisi suoraan laatikosta lentänyt, tai ainakanaan hyvin sillä peräservo oli aivan liian takana ja swashplate ihan vinossa kun trimmit oli keskellä. Lisäksi painopiste oli todella paljon takana. Edes parin sentin stryrox pala akun taakse ei auttanut painopistettä kohdilleen vaan jouduin turvautumaan huonoon vaihtoehtoon, eli auton lyijypainoja kahden vakioakun etuosaan. Elektroniikkaa en lähtenyt siirtämään koska seuraavat akut jotka Belttiin hommaan saavat olla isompia kapasiteeltiltaan, jolloin painoa kopterin eteen tulee myös lisää. Kätevä tapa kopterin tasapainotukseen oli kun otti kopterista nupin pois ja langan laittoin pääakselin reijästä ja nosti kopteria pöydällä siitä.

Lapakulmien ja lapauran säädön jälkeen (keittiössä sidontaliinalla kopteri pöydässä kiinni) ensilentokin sujui kesäkuun alussa oikein mallikkaasi. Kopteri leijui nätisti harjoitusjalasten kanssa 1-3m korkeudella.

Ensilennon jälkeen olikin muutaman viikon tauko ennekuin kesäloma alkoi juhannukselta ja oli enemmän vapaa-aikaa lennellä. Akku toisensa jälkeen itseluottamus kasvoi ja 9 akun jälkeen otin harjoitusjalaksetkin pois. Pari viikkoa kun olin ollut lomalla, kelit huononivat ja mökillä itä-suomessa sade ja ukkonen haittasi lentelyä. Yhteensä Belttillä on tullut lennettyä 32 akullisen verran ilman torppeja, johon olen tyytyväinen koska akkujen lataamiseen meni paljon aikaa ja lisäksi alle vuoden ikäinen juniori on vienyt oman leijonanosansa kesälomasta.
Viimeisen kymmenen akullisen aikana on tullut jo lennettyä vähän enemmän nopeaa lentoa. Mökillä oli hyvä lentää hakkuuaukealla, mutta nyt kaupungissa ei ole oikein paikkaa kuin leikkipuiston vieressä on pieni aukea jossa ei mahdu kuin leijuttelemaan kopteria paikasta toiseen.

Vielä en ole uskaltanut idle uppia laittaa päälle joten lentelyt on mennyt normaali modella. Sen kyllä huomasin että kun beltissä äkkiä kaasua antaa niin perä pyörähtää joka kerta eikä gyro gainilla tunnu olevan mitään vaikutusta tuohon. Osaako joku tietävämpi sanoa onko vika ESKYn halpis hh gyron vai eikö ESKYn peräservo pysy mukana?

Itse voin kyllä suositella Belt-CPX:ää jos tiukan budjetin kopteri pitää ostaa ja kunhan vain muistaa tarkistaa kaikki säädöt ja tasapainot ennen ensilentoa.
Miinusta tosiaan noista originaali 1800mAh akuista. Liian kevyitä tuohon kopteriin ja nykyään toimitetaan jollain banaani liittimellä jollaista en bantamin laturiin mistään saanut, niin jouduin vaihtamaan akkujen ja noparin liittimet noihin Hobbykingin keltaisiin. Lisäksi nuo originaali akut eivät varmana kestä yli 1C lataamista, joten eipä niitä tullut pikaladattua ja kesä meni suurinpiirtein odotellessa akkujen lataantumista, tai ainakin sellainen mielikuva jäi että kaksi akkua oli nopsaan tyhjät ja sit taas odottamaan niiden latautumista. Onneksi en ole ladannut ESKYn mukana tulleella laturilla, koska sillä kuulemma menee vielä monta kertaa kauemmin akkujen latauksessa.

Ensi kesäksi pakko ostos on Hobbykingistä 6kpl Turnigy lipoly tai Turnigy nano-tech akkuja ja mahdollisesti sellainen parallel charging board, jolloin akkuja voisi ladata rinnan. Kuudella akulla saisi jo mukavasti lisää lentoaikaa. Ja kyllä varmaan joskus tulevaisuudessa vielä pitää hommata kunnon radiolaitteet ja alu/hiilikuitu kopteri.

Ainiin yksi "torppi" tuli loman loppupuolella, kun ikean hylly petti seinästä ja Lama ja Belt kopterit radioineen putosivat lattialle vähän vajaa 2m korkeudesta. Radiolaitteista ja Beltistä ei hajonnut mitään, mutta Laman koppa meni säleiksi ja ikean hyllyyn tuli iso lommo.


Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #1 : 16 Elokuu, 2011, 16:19:11 »
Lainaus
Sen kyllä huomasin että kun beltissä äkkiä kaasua antaa niin perä pyörähtää joka kerta eikä gyro gainilla tunnu olevan mitään vaikutusta tuohon. Osaako joku tietävämpi sanoa onko vika ESKYn halpis hh gyron vai eikö ESKYn peräservo pysy mukana?

Kuulostaa siltä, että koneessa voisi olla liian vähän kerroksia suhteessa päärööttörin lapakulmiin. Perä ei siis saa aikaan tarpeeksi puhallusta jotta se voisi kumota tuon roottorin vääntömomentin.
Eli joko enemmän kerroksia moottoriin tai vähemmän lapakulmia roottoriin tai vähän molempia.
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #2 : 16 Elokuu, 2011, 17:50:55 »
mun mielestä tollane pyörähtely on ollu ongelmana vähä kaikissa belteissä jos en väärin muista

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #3 : 16 Elokuu, 2011, 21:46:08 »
mun mielestä tollane pyörähtely on ollu ongelmana vähä kaikissa belteissä jos en väärin muista
Enpä lähtisi yleistämään, ellet tarkoittanut vain vakioradiolla normimoodia käytettäessä, jossa kaasukäyrä on lineaarinen 0-100 %, eli samalla kun lapakulmia tulee lisää tulee myös kierroksia lisää ja päinvastoin. Jos olisi enemmän vakiokierrokset, niin toimisi paremmin. Kierroksia voi vakioradioilla koittaa vähän nostaa olikohan se nyt hov pit vai pit trim nupista en nyt muista vaikka radio onkin kädessä. Helposti kumminkin menee siihen suuntaan, että leijuttelee pienemmillä kierroksilla, ettei tartte huudattaa vehkeitä ja sekös on sitten myrkkyä, jos pitäisi saada kopteri tuulessa alas, eikä perässä riitä kierrokset pienillä lapakulmilla.
« Viimeksi muokattu: 16 Elokuu, 2011, 23:59:02 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #4 : 16 Elokuu, 2011, 21:53:08 »
Beltin perä pitää hyvin kun sen saa säätöihin ja on tosiaan niitä kiekkoja. Pits pumppia sai hienosti päräyttää sitte ku säädöt löyty.

E: Radiona tosin DX6i..
« Viimeksi muokattu: 16 Elokuu, 2011, 21:54:39 kirjoittanut Toeh »

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #5 : 16 Elokuu, 2011, 22:47:42 »
juu, en yleistäkkään, mitä nyt on vaan täältä foorumilta lukenu, vika on ilmeisesti liian pienissä kiekoissa

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #6 : 16 Elokuu, 2011, 23:22:12 »
En tiedä millä salasanalla tuonne wikiin pääsee, mutta tänne kopterit.net belt wikiin olisi voinut voinut lisätä linkin toiseen wikiin: http://www.rcheliwiki.com/Esky_Belt_CP ja manuaaleihin: http://en.esky-sz.cn/download_detail/&downloadsId=3267053a-e116-4301-afc5-ad79b9479901&comp_stats=comp-FrontDownloads_list01-001.html.

Edit: Lisätty kuva tuon eskyn vakiolähettimen kaasu- ja lapakulmakäyristä (löytyy esim. Belt CPX:n manuaalista, johon oli tuossa yllä linkki).
« Viimeksi muokattu: 16 Elokuu, 2011, 23:46:48 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #7 : 17 Elokuu, 2011, 00:31:20 »
En tiedä millä salasanalla tuonne wikiin pääsee
Wiki on oma järjestelmänsä, joten sinne tulee rekisteröityä tästä (löytyy myös etusivun vasemman reunan valikoista)
Rekisteröitymisen jälkeen pystyy kirjoittelemaan Wikiin ja muokkaamaankin olemassa olevia kirjoituksia.
Sisään kirjautuneena näkyy sivun alareunassa muokkaus yms toiminnot :)
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Speedy

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #8 : 19 Elokuu, 2011, 11:06:09 »
Käytössäni on tuo ESKYn perus 6ch lähetin, jossa ei kovin helpolla noita kaasu käppyröitä vaihdeta (kiinteät kun ovat). Toiveena onkin talven aikana säästää kunnon ohjelmoitamaan lähettimeen. Tietenkin tuo Idle upin päälle kääntäminen voisi auttaa, sillä 3D lentomoodissa kierrokset ovat korkeammalla kuin leijuttelumoodissa.

Poissa LoneWolf

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #9 : 19 Elokuu, 2011, 11:43:23 »
Tietenkin tuo Idle upin päälle kääntäminen voisi auttaa, sillä 3D lentomoodissa kierrokset ovat korkeammalla kuin leijuttelumoodissa.

Pistä vaan idle päälle, normimodea ei oikeasti tarvitse kuin spool-uppiin (eikä siihenkään jos noparissa on hyvä soft-startti). Leijutan itse aina idle päällä, kopteri toimii paremmin kun kierrokset eivät muutu kulmien mukana.

Poissa Speedy

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #10 : 07 Marraskuu, 2011, 12:59:21 »
Joulu tulikin tänä vuonna ajoissa  ;D

Tuli hyödynnettyä Fast-Ladin halloween tarjous ja tilasin DX8 mankkan ja Phoenix simun itselleni joululahjaksi. UPS toimitti paketin vieläpä samalla viikolla työpaikalle saakka. Nyt pitäisi saada vaan paljon treeniä alle ennen ensi kesää... (kunhan vaan töiltä ja muilta askareilta ehtisi treenaamaan...)  :-\

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #11 : 07 Marraskuu, 2011, 13:39:35 »
Joulu tulikin tänä vuonna ajoissa  ;D

Tuli hyödynnettyä Fast-Ladin halloween tarjous ja tilasin DX8 mankkan ja Phoenix simun itselleni joululahjaksi. UPS toimitti paketin vieläpä samalla viikolla työpaikalle saakka. Nyt pitäisi saada vaan paljon treeniä alle ennen ensi kesää... (kunhan vaan töiltä ja muilta askareilta ehtisi treenaamaan...)  :-\
Loistava setti! Ei muutaku kovaa simuttelua!

Poissa Speedy

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #12 : 18 Tammikuu, 2012, 09:05:11 »
Speedyn kopteri "laivue" kasvoi yhdellä kun HK250GT saapui kiinanmaalta ennen Joulua.
Ei kyllä hirveästi tuo HK:n laatu vakuuttanut kun tuntui että melkein kaikki laakerit olivat jumissa ja kuivia. Onneksi ne nyt lähtivät pyörimään kevyesti kun scorppionin öljyä muutaman tipan sinne laitoin. Lisäksi tuntuu että linkeissä on paljon väljää ja landärit suosiolla vaihdoin suoraan ALZRC:n valmistamiin.
Tuolla kuvan setupilla olisi nyt tarkoitus koittaa miten tuo lentää kunhan kelit tässä lämpiää ja jossain vaiheessa joko torpin jälkeen tai muuten vain vaihdan tuohon uusia linkkejä, kevlar hihnan, Tarot FBL pään ja cx-3x1000 gyron jotka löytyvät hyllystä.


Poissa Speedy

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #13 : 01 Helmikuu, 2012, 07:58:19 »
Seuraava projekti jo siintää mielessä ja eilen saapui osia tulevaan kopteriin projektiin (Kopteria tähän projektiin tosin ei vielä ole mutta jospa jonkun 450 kokoluokan rakennussarjan kevään aikana ehtisi hommaamaan).

FBL gyro: CX-3X1000
nuppi servot: MKS DS-530 (0.094 sec/60°, 3.00kg-cm)
perä servo: 3DPRO DS9257MG (0.048sec/60º, 3.1 kg-cm)

Toivottavasti noilla nyt jotain tekee? Eilen poltteli jo ja teki mieli pöydällä testailla tuota gyroa, mutta vatsatauti on tehnyt olon sen verran heikoksi että testailu jäi haaveeksi  >:(

Poissa Speedy

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #14 : 28 Helmikuu, 2012, 09:39:17 »
Eilen saapui vihdoin postissa ALZRC T-Rex 450 Pro V2 kopteri.
Paljon tavaraa oli saatu pakattua pieneen laatikkoon. Myös muovipussien määrä tuntuu uskomattomalle. Tavarat oli monessa isossa muovipussissa, joiden sisällä oli useita muovipusseja ja parhaassa tapauksessa vielä pikkukilkkeet oli kolmansissa muovipusseissa.

Poissa Speedy

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #15 : 28 Helmikuu, 2012, 09:44:38 »
Tässäpä muutama räpsy tärkeimmistä osista lähempää. Päällisin puolin ALZRC:n laatu näyttää oikein hyvälle ainakin harrastekuninkaan laatuun verrattuna.
Koppa oli myös illätys miten "jäykkää" ainetta se oli. On tullut totuttua noihin HK:n punaisiin pehmokoppiin joiden maalauksia saa sisäpuolelta suojata kirjanpäällystysmuovilla ettei johdot ja kiinnitys tolpat naarmuta niitä piloille  ;). Tässä kopassa sisäpuoli ei ole pelkkää maalia vaan jotain röpelöistä lasikuitu hartsia.

Poissa Speedy

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #16 : 28 Helmikuu, 2012, 09:46:52 »
Tuli myös hommattua muutama extra osa.
Ruuveja jos sattuu joku korkkaamaan, linkkejä jos avarran jotain liikaa ja perälle tuollainen metallinen päivitysosa joka korjaa T-Rex pron perän väljyyden.

Poissa Speedy

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #17 : 28 Helmikuu, 2012, 09:50:28 »
Ainiin, kopterin mukana tuli jotain ALZRC:n omaa lukitetta ja rasvaa jossa lukee "Racing car professional grease". Onkohan kellään kokemuksia noista? Eli heivaanko nuo menemään ja käytän Tri-Flown synteettistä rasvaa ja IC-LOC:n sinistä ruuvilukitetta kuten ennenkin?

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #18 : 28 Helmikuu, 2012, 09:57:38 »
Hienon näköinen setti, oikein hologrammitarraki lootassa  :D

Ihan mielenkiinnosta, testaatko ne lavat, että onko ne "oikeat" fbl-lavat? Tästä J@nin testistä mallia: http://www.kopterit.net/index.php?topic=10558.msg136355#msg136355

Ainiin, kopterin mukana tuli jotain ALZRC:n omaa lukitetta ja rasvaa jossa lukee "Racing car professional grease". Onkohan kellään kokemuksia noista? Eli heivaanko nuo menemään ja käytän Tri-Flown synteettistä rasvaa ja IC-LOC:n sinistä ruuvilukitetta kuten ennenkin?
Kerta sulla on hyväksi todettuja aineita, niin miksi mennä kokeilemaan onneaan epämääräisillä litkuilla  ;D

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #19 : 28 Helmikuu, 2012, 10:41:29 »
Hmm..emmäny ihan menemään heittäis,mut jos nyt et itte halua kokeilla ni pistä vaikka mulle tuleen postissa ni voin smäkin kans testiä noita..kyl alzin laatu on meikäläisen kokemuksilla ollu ihan kohtuullisella tasolla..
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Speedy

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #20 : 28 Helmikuu, 2012, 21:59:35 »
Hienon näköinen setti, oikein hologrammitarraki lootassa  :D

Ihan mielenkiinnosta, testaatko ne lavat, että onko ne "oikeat" fbl-lavat? Tästä J@nin testistä mallia: http://www.kopterit.net/index.php?topic=10558.msg136355#msg136355
Kerta sulla on hyväksi todettuja aineita, niin miksi mennä kokeilemaan onneaan epämääräisillä litkuilla  ;D

Tuossapa kuva noista lavoista tuolla J@nin roikutus tavalla. Onko nuo sit "oikeat", vai uudelleen nimetyt ALZRC:n lavat? Punnitsin myös lavat ja niiden painot olivat 22,54g ja 22,57g. Lisäksi lapojen mukana tuli 4 kirkasta hologrammitarraa ja 4 mustaa hologrammitarraa ilmeisesti lapauran trackkäystä varten.

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #21 : 28 Helmikuu, 2012, 23:13:36 »
Lainaus
Onko nuo sit "oikeat", vai uudelleen nimetyt ALZRC:n lavat

Oikeasta en tiedä mutta käyttäytyvät erillailla kuin tavan ALZRC: lavat.
Minusta kopteri on hyvä näillä ja tilasin niitä muutaman parin varalle.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #22 : 28 Helmikuu, 2012, 23:28:58 »
Tuossapa kuva noista lavoista tuolla J@nin roikutus tavalla. Onko nuo sit "oikeat", vai uudelleen nimetyt ALZRC:n lavat?
Kiitokset kuvasta. "Oikealla" tarkoitan FBL- vs FB-lavat. Ja kuvan perusteella painopiste on edempänä mitä FB-lavoissa, joten toimivat mainiosti FBL-kopussa, kuten Matti tuossa kokemuksistaan mainitsikin. Eli on tehty eri lavat FBL-kopua varten eikä tyydytty maalaamaan uutta logoa vanhojen lapojen kylkeen. Lentäähän se FBL-kopu FB-lavoilla, mutta käytös voi olla aika haukkaavaa pitchin osalta (J@nilla hyvä vertailu lapojen eroista).

Poissa Speedy

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #23 : 29 Helmikuu, 2012, 07:57:51 »
Nyt on nuppi purettu ja kasattu. Ei ole ainakaan ALZRC:n kokoamislinjalla puuttunut ruuvilukitetta, sillä sitä oli kaikkialla paitsi head stopperin ruuvissa.

Perää aloitin myös illalla purkamaan, mutta perään on tehtaalla laitettu punaista ruuvilukitetta ja ruuvit ovat todella tiukassa. Peräboxi oli sentään koottu sinisellä lukitteella, mutta nämä kaikki perälapojen kulmia ohjaavien pikkukilkkeiden ruuvit ovat auttamattomasti jumissa. Onnistuin sentään saamaan irti sen L muotoisen ohjaimen ja ruuvin joka pitää perälapojen pidikkeitä kiinni akselissa. Joten sain akselista kilkkeet irti.

Ilmeisesti pitäisi lämmittää noita osia että tuo punainen lukite antaisi paremmin periksi? En muuten irrottaisi tuota (kun olen yrittänyt naama punaisena vääntää nolla kokoisia philips ruuveja auki eikä ne hievahdakkaan), mutta minulla on tuo klapin poistava päivitysosa joka vaatii noiden muoviosien irroittamisen takalapojen pidikkeestä. Eihän tuossa lämmittämisessä mitään ihmeellistä ole... Pelkään vaan että jos liikaa lämmitän, niin nuo "tail pitch assemblyn" muoviosat sulaa noihin perälapojen pidikkeisiin kiinni  :-\

On se kumma kun valmistajat eivät voi olla kokoamatta kopteria. Kopteriin on kuitenkin kokoamis manuaali (hyvä lähes 1/1 kopio alignin manuaalista, eroa on vain vesileima). Kuitenkin manuaalissa lukee että kopteri pitää tarkistaa kaikkien ruuvien lukitteiden osalta. Itse ainakin varmistan tuon yleensä avaamalla ruuvin ja putsaamalla vanhat lukitteet pois, uudet tilalle ja sitten ruuvi paikoilleen paitsi tapauksissa missä ruuvi on ja pysyy kiinni avausyrityksistä huolimatta. Jos kopterin osat olisi irrallaan sopivasti pussitettuina niin nopeammin ainakin minä kokoisin kopterin kun ei tarvitisisi aina olla putsaamassa vanhoja lukitteita pois...

Niin ja ruuvit ovat erittäin laadukkaita. Tosin toivoisin että ne olisi torxeja eikä kuusiokoloja ja philipsejä. On tullut käytettyä turhan paljon voimaa noihin pienimpiinkin ruuveihin eikä vielä yksikään ole korkannut *kopkop* (pitää koputtaa puuta)  ;) Lisäksi metalliosat on ilmeisesti uitettu öljytynnyrissä ennen pakettiin laittoa, kun kädetkin muuttuu ihan rasvaisiksi pelkkien osien hypistelyn jälkeen.

Poissa Speedy

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Speedyn kopterit
« Vastaus #24 : 15 Maaliskuu, 2012, 20:38:39 »
Alkaa kopteri pikkuhiljaa valmistumaan. Vaikein, tai siis hitain homma eli sähköjen vetäminen on valmis.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2818 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Maaliskuu, 2008, 18:02:46
kirjoittanut Mikaelni
Jaska.t kopterit

Aloittaja jaska.t « 1 2 ... 19 20 » MyFleet

494 Vastauksia
184061 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2020, 19:53:15
kirjoittanut Matti Häkkinen
4 Vastauksia
4365 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 18:35:15
kirjoittanut Mikaelni
njs:n kopterit

Aloittaja njs « 1 2 ... 9 10 » MyFleet

230 Vastauksia
137010 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2018, 20:11:57
kirjoittanut TimoK