Koska varsinaisen rungon suunnittelu on vielä kesken, kyhäsin nopsaan 1"x1" rimasta ja vanerista väliaikaisen rungon. Moottorit puuruuveilla rimojen päähän, APM-lauta hiluineen kuminauhalla rungon sisään, noparit teipillä varsiin ja akku runsaalla teipillä rungon keskelle. Kalibroin nopareiden signaalirajat ja lähdin takapihalle koittamaan. Leijuihan se! Lentopainoa testiviritykselle kertyi noin 2,6kg, koko on suurin piirtein 80cm moottorista moottoriin ristikkäin. Kolmen ja puolen minuutin lennolla mehua kului 1600mAh, joka on reilut 30% akun kapasiteetista. Tällä painolla odotettavissa olisi siis noin reilun kahdeksan minuutin maksimilentoaika.
Kun kopterille antoi kunnolla jengaa, alkoivat roottorit päristä oudosti. Todella voimakas ääni, kuulosti resonanssilta. Leijunnassa mitään outoja ääniä ei kuulunut. Ajattelin että syynä on joko liian lepsut 12x4.7 -potkurit tai sitten epäaerodynaamisen malliset ja aika isot varret aiheuttivat turbulenssia.
Kävin kokeilemassa kopukkaa vähän laajemmalla kentällä myöhemmin. Sama pärinä oli yhä läsnä laajempia ohjausliikkeitä antaessa, mutta muuten kopteri lensi "ihan ok". Kumimaisesti ja laiskasti, mutta tämä oli odotettavissa sillä lensin yhä ArduCopterin vakioasetuksilla. Puolessa välissä lentoa kopteri heitti yllättäen voltin ilmassa päätyen kerien noin viidestä metristä maahan niin että mäjähti. Yllätyksekseni mitään ei hajonnut, vaan lennätys jatkui niiltä samoilta sijoilta pienen ihmettelyn jälkeen.
Veikkaan syynä olleen joko pätkivän moottorin liittimen tai sitten resonoivan potkurin.
Vaihdoin lepsujen potkureiden tilalle selvästi jäykemmät APC:n 12x3.8 slow flyer -ropellit ja lähdin taas kokeilemaan. Muuten ihan jees, mutta kopteri nojasi todella voimakkaasti etuoikealle. Luulin tämän johtuvan väärästä vaakatason kalibroinnista joten yritin uudelleenkalibroida sitä muutamaan otteeseen, mutta turhaan. Lopulta tyydyin trimmaamaan ohjausta reilulla kädellä takavasemmalle ja sain kopterin leijumaan mukavasti paikoillaan tuulesta riippumatta. Tällä kertaa säädin myös ArduCopterin vakautusasetuksia, käytännössä vain "cyclic"-säätöjen P-arvoja. Oletuksena arvot olivat muistaakseni 3,5, päädyin lopulta lukuun 5,5. Kotona sitten huomasin, että tuo etuoikealla viettävä niiaus johtui väärin päin olevasta potkurista...
Potkurihan toki toimii myös ylösalaisin ollessaan ja puhaltaa oikeaan suuntaan, mutta johtuen potkurin kaarevasta profiilista teho on aivan toista luokkaa asennussuunnan ollessa oikea.
Seuraavalla testilennolla pitää tarkistaa P-arvot uudelleen, minulla on pieni kutina että tuo väärin päin ollut potkuri vaikutti säätöihin.
Lisäksi pitää haalia vielä paljon lisää tietämystä PID-säätämisestä. Etenkin nuo P_rate -muuttujat askarruttavat.