Tässä kun muut projektit alkavat jo hieman tylsistyttää ajattelin toteuttaa pitkäaikaisen haaveeni ja rakentaa quadin. Käyttötarkoitus quadille on ilmakuvaus, joten sillä mielellä pitäisi vehjes suunnitella ja rakentaa. Muutama kriteeri, jotka pitäisi täyttää:
1) Kyytiin tulee Panasonic GH2 ja 14-42mm objektiivi, painoa 442 g + 165 g = 607 g
2) Lentoajan pitäisi olla noin 10 minuuttia
3) Laitteen pitäisi olla mahdollisimman vakaa ja luotettava
Alunperin suunnittelin rakentavani vehkeen
Quadrinon ympärille, mutta sittemmin myös
ArduCopter on alkanut kiinnostaa. Suurin ero joka noista näin amatöörin silmiin paistaa on se, että ArduCopterissa on GPS mukana, Quadrinoon sitä ei saa (vielä) vaikka haluaisi. Quadrino on (reilusti) halvempi, mutta ei satasella tässä touhussa niin väliä ole.
Valinta 1: Quadrino vai AdruCopter, kumpi valita ja miksi? Minimivaatimuksena minulla on hyvä stabiilius ja kameratelineen vakautus (tilt + roll).
Kopterin mitoitus tehon puolesta on minulle vähän hämärän peitossa, mutta ainakin noin 350W moottoreilla pitäisi mainitsemani kameran nousta. Vai pitäisikö? Tuossa kokoluokassa moottoreita on jonkin verran tarjolla, kun haluan että kV-arvo on jossakin 700-800 tuntumassa. Pitkän tutkailun jälkeen nousi esiin yksi, joka on kerännyt lähes pelkästään kehuja,
Avroto 2814 Short Shaft. 770kV, 350W, vain 100g ja sietää 3-5 kennoisia LiPoja. Näitä ei kuitenkaan ole toimittajalla hyllyssä, eikä ole vielä ainakaan kuukauteen. Samalta toimittajalta löytyy myös
tällaisia moottoreita jotka speksiensä puolesta ovat Avroton kanssa vastaavia, mutta tiedä sitten laadusta... Kolmantena vaihtoehtona olen tutkinut Pulso -merkkisiä motteja, mutta en ole vielä sen tarkemmin päätynyt mihinkään malliin. Akkuna ajattelin käyttää sopivan kokoista 4S-pakkaa.
Valinta 2: Mitkä moottorit? Avroto tuntuu hyvältä valinnalta speksiensä puolesta, mutta sitä ei aivan tähän hätään saa. Minua tosin kalvaa vielä kysymys siitä, mikä on riittävä moottori haluamalleni kuormalle. Löytyykö tähän vinkkejä?
Moottorit tarvitsevat kaverikseen tietysti myös noparit. HobbyKingin Plush-sarja on ilmeisesti hyväksi havaittu, eikö? Ajattelin tilata
40A -versiot ja mennä niillä. Myös ehdotuksia varmasti toimivista ja quad-käyttöön sopivista nopareista otetaan vastaan!
Rungon suunnittelen itse. Pari levyä hiilarista tms. Varret joko hiilikuidusta tai alumiinista, jonkun kopterin peräputket, riippuen siitä minkä vehkeen peräputkiblokit ja putket ovat hinnaltaan ja kooltaan sopivimmat. Kun laite lentää, rakennan alle kameratelineen.