Mä olen nyt testaillut eri potkureita oikein urakalla ja tulokset ovat seuraavanlaiset:
-APC on kingi
-Monissa kaupoissa myytävät mustat tai iloisen väriset 12x4.7:t ovat todella taipuisaa ämpärimuovia, eli eivät ole parhaat mahdolliset kuorman nostamiseen. Myös keskihubi on säälittävän pieni.
-APC:n 12x3.8 slowfly toimii, on edellämainittuja jäykempi ja lapa leveämpi
-APC:n 14x4.7 slowfly toimii myös, mutta ainakin minun quadissa (eli noilla moottoreilla & kuormalla) nostetta on kierroksiin nähden vähän liikaa.
-APC:n 15x4 on rakenteeltaan aivan jotain muuta kuin kaikki edellä mainitut, koska ei ole slowfly. Hubi on järisyttävän suuri, rakenne ällistyttävän tukeva ja painoa melkoisen paljon. Vielä on testaamatta miten nämä lentää. Palaan asiaan myöhemmin.
EDIT: 15" olivat surkeat multikopterikäytössä, kuten arvata saattoi. Inertiaa on aivan tolkuton määrä, joten mistään kovinkaan hienovaraisesta vakautuksesta ei voi puhua. Hyvin kopteri toki ilmassa pysyi ja ääni oli hienmpi kuin lerpuilla slowflyer-potkureilla. Pitää pistää uusia 12x3.8:a tilaukseen, ne taitavat olla kokeilemistani parhaat.
Olen saanut yhden APC 12x3.8:n poikki ja kaikki neljä 14x4.7:aa aivan hirveille koloille ja naarmuille, kun olen yrittänyt debuggailla quadiani vaivaavaa ongelmaa; kesken lennon flippailua. Kopteri siis heittää silloin tällöin kesken lennon voltin ja päätyy maahan hallitsemattomasti. Syy tälle selvisi tuossa viikolla, kun koitin piruuttani antaa vehkeelle kunnolla kaasua pitäen sitä samalla jalalla maassa. Kaikki oli OK ja moottorit kävivät hienosti aina siihen asti, että nostin tikkua suurin piirtein 3/4 kohdalle. Tästä ylöspäin alkoi kaamea rääkynä ja moottorit pysähtyivät. Moottorit siis tippuivat pois synkasta ja pyörimisen sijaan nopareilta tuleva signaali yksinkertaisesti vain värisytti niitä edestakaisin. Tästä syystä kopteri siis on heittänyt kukkerpallin aina, kun olen antanut vähän railakkaammin kaasua. Tämä selittää myös oudot kirskunaäänet muutaman flipin yhteydessä.
Säädin edellispäivänä nopareiden asetuksia. Ajoitus oli ohjeista poiketen "low" eikä "medium", joten kokeilin ensin sitä. Vähän apua, mutta ei tarpeeksi. Nostin ajoituksen asetukseen "high", ja johan pyöri motit myös täydellä kaasulla (myös hirviömäisillä 14x4.7 -huiskilla)!
Ajoituksen muuttaminen nosti nopareiden ja moottoreiden lämpötilaa käsikopeloarviolla muutamia asteita. Kun "low"-timingilla elektroneja hävisi akusta 6 minuutin lennolla 3000mAh:n edestä, "high"-timingilla niitä paloi samassa ajassa 3300mAh:n verran.
Tänään olisi tarkoitus jatkaa säätölentoja ja kokeilla ehkä jossain välissä myös uutta 2.0.42 softaversiota. Kovin kehuvat valtavan hyväksi.
Tässä vielä pieni ajantappovideo tulevan rungon solidworks-mallista: