Kirjoittaja Aihe: Iso hihna vetää hiljaseksi (tai oikeammin nuppi tutisee)  (Luettu 6008 kertaa)

Illodin

• Vieras
Hei

Tuumin tässä (hk500cmt) hihnan käyttäytymistä, kun tuntuu olevan tosi tarkassa hihnan kireys. Vägäilee pirulainen.

Olen ymmärtänyt, ett liian kireä hihna aiheuttaa koko runkoon värinöitä. Voiko mielestäsi myös liian löysä hihna saada perän vägääkään (nopeaan tahtiin  tärisemään) vai pitäisikö sen aiheuttaa vain perän luistamista?

Onko kokemusta HK:n hinasta, onko se sutta ja Trexin olisi pitävämpi?

Noh, joka tapauksessa vaihdan melkein uuden HK:h hihnan Trexin vastaavaan -jahka saan sen tilaukseen. Saattaa olla, että kulutin sen liian kireällä hihnalla (HK500n paketissa on liian pitkä peräputki). Voikohan liian kireällä olevan hihnan ajaa kelvottomaski parilla alle minuutin pyöräytyksellä...outoa?.

Ei kenelläkään sattuisi olla myyntiin ylimääräistä Align500:n hihnaa?  ;D

Kiitos ja anteeksi,
Illo
« Viimeksi muokattu: 19 Elokuu, 2011, 19:53:59 kirjoittanut Illodin »

Poissa reittila

• Pro torppari
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Iso hihna vetää hiuljaseksi
« Vastaus #1 : 18 Elokuu, 2011, 17:23:27 »
Itse asiassa hihna on liian lyhyt ja puomi on oikean mittainen :)
Lyhensin itse puomia n. 3mm eikä ongelmia perän käytöksen suhteen ole ollut. Tosin perässä ei ole alkuperäistä, kuin kasetin runko ja akseli laakereineen.
Syy peräkalujen vaihtoon oli se, että lavanpitimet ja hubi yhdessä aiheuttivat sen, että perälapasten lapaura oli mitä sattui ja se aiheutti mm. koko kopun vapinaa ja perän levottomuutta. Aliginin kalut tilalle ja kopu on kuin unelma, eikä HK:n hihnankaan kanssa ole ollut ongelmia.
Jos ja kun torppaan kopun, vaihdan samalla Aliginin puomin ja hihnan, niin ei tartte dremelöidä puomia lyhyemmäksi.

Illodin

• Vieras
Vs: Iso hihna vetää hiuljaseksi
« Vastaus #2 : 18 Elokuu, 2011, 18:16:42 »
Itse asiassa hihna on liian lyhyt ja puomi on oikean mittainen :)
Lyhensin itse puomia n. 3mm eikä ongelmia perän käytöksen suhteen ole ollut. Tosin perässä ei ole alkuperäistä, kuin kasetin runko ja akseli laakereineen.
Syy peräkalujen vaihtoon oli se, että lavanpitimet ja hubi yhdessä aiheuttivat sen, että perälapasten lapaura oli mitä sattui ja se aiheutti mm. koko kopun vapinaa ja perän levottomuutta. Aliginin kalut tilalle ja kopu on kuin unelma, eikä HK:n hihnankaan kanssa ole ollut ongelmia.
Jos ja kun torppaan kopun, vaihdan samalla Aliginin puomin ja hihnan, niin ei tartte dremelöidä puomia lyhyemmäksi.

Samat tärinäongelmat oli ja samoilla lääkkeillä: lyhensin peräputkea + vaihdoin Alignin propellin, pitimet ja akselin. Silti vielä vägää, en keksi muuta kuin, että tärinät tulee hihnan kautta. Quarkin gyrosta ja Futaban (9257) servostakaan sen en usko kiikastavan.

Poissa reittila

• Pro torppari
Vs: Iso hihna vetää hiljaseksi
« Vastaus #3 : 18 Elokuu, 2011, 18:23:54 »
Vaihdoin myös Alikilin peräsliderin, t-kappaleen ja koiran luut, joka herkisti perän liikkeitä huomattavasti. Myös se osaltaan paransi perän toimivuutta ja vähensi perän levottomuutta. Mulla on GY520+S9257 ja hyvin pelaa. En oikein usko, että tuo johtuisi hihnasta, ellei sitten kyseessä ole staattinen sähkö, vai onko tuo siis kategorisesti ihan puhdasta vägäämistä ?

Edit: Niin, onhan sun lavat varmasti hyvin tasapainoitettu ?
Edit 2: Niin, pitää sen verran täsmentää, että tuo koko kopun tärinä mulla johtui päälavoista ja kun tein huolellisen tasapainotuksen painopisteen siirtoineen, loppui tärinä. Perän ongelmat hoitui siis Alignin osilla.
« Viimeksi muokattu: 18 Elokuu, 2011, 18:45:45 kirjoittanut reittila »

Illodin

• Vieras
« Vastaus #4 : 18 Elokuu, 2011, 20:00:32 »
Vaihdoin myös Alikilin peräsliderin, t-kappaleen ja koiran luut, joka herkisti perän liikkeitä huomattavasti. Myös se osaltaan paransi perän toimivuutta ja vähensi perän levottomuutta. Mulla on GY520+S9257 ja hyvin pelaa. En oikein usko, että tuo johtuisi hihnasta, ellei sitten kyseessä ole staattinen sähkö, vai onko tuo siis kategorisesti ihan puhdasta vägäämistä ?

Edit: Niin, onhan sun lavat varmasti hyvin tasapainoitettu ?
Edit 2: Niin, pitää sen verran täsmentää, että tuo koko kopun tärinä mulla johtui päälavoista ja kun tein huolellisen tasapainotuksen painopisteen siirtoineen, loppui tärinä. Perän ongelmat hoitui siis Alignin osilla.

Säästin vain palstamillejä laiskuuttani.  ;) Perästä oon tosiaan vaihtanu kaikki muut paitsi sen kotelon. Sama paketti siis kuin Sulla.

Kategorisesti se on just melkein kuin, mutta ei kuitenkaan ihan. Siis vähän sinne päin.  :D Laitan huomenna piruuttani ihan kuvan, niin siitä näkee.

Päälavat on tasapainotettu ja nuppi pieteetillä säädetty. Uskon ja luotan sen olevan ihan kuosissaan. Perän Alignin lapoja en oo tasapainottanu...pitäskö nekin sitten ihan? Voiko se olla niin tarkkaa...

Öhöm, olet siirtänyt painopistettä mihin ja miksi?

Kiitos jeesistä.  :)

Poissa reittila

• Pro torppari
« Vastaus #5 : 18 Elokuu, 2011, 20:15:12 »
Ok, eli oletettavasti nupin osalta kunnossa.
Perälapasetkin kannattaa toki tsekata, mutta mullakin "Alignin" hiilarilavat, jotka on onneksi hyvin valmiiksi paritettu.
Tuskin sullakaan _niin_ eripariset, että tuon aiheuttaisi.
Painopisteen siirrolla tarkoitan lapojen painopisteiden säätämistä yhtä kauas gripin reijästä teipillä, eli teippiä toiseen lapaan, kunnes ovat samassa kohdassa. Itse tykkään laittaa lavan kärkeen. Jotkut laittaa tyveen. (Toimenpide on yhtä tärkeä, kuin itse tasapainotuskin) Tämän jälkeen sitten tasapainotus, lisäämällä teippiä painopisteeseen.
« Viimeksi muokattu: 18 Elokuu, 2011, 20:18:59 kirjoittanut reittila »

Illodin

• Vieras
« Vastaus #6 : 19 Elokuu, 2011, 17:57:34 »
Löysin ainakin väliaikaisen ratkaisun

Laskin vain kierroksia nupista, niin perä rauhottui. Puhelimella 'kuuntelin' (Heli Headspeed) ja laskemalla laskin kierrokset: Kopteri alkaa värisemään kun 2100 kierrosta ylittyy.

Parilla tonnilla on suhteellisen vakaa. Nyt perä vain tekee välillä parin sentin/just silmin havaittavaa sivusuuntaista tärinää värinää. Ei vaikuta ainakaan peruslennätyksessä muuten kuin esteettisesti.

Mitä kierroksia käytätte omissa 500:ssa? Netissä puhutaan kierroksista pitkälle yli kahden tonnin. Käykö ne ite liiallisilla kierroksilla  ;) vai onko mulla vieläkin (jossain rakenteessa) vikaa sitten...  Kyllä tuommosessa peruslennätyksellä parilla tonnilla näyttää pärjäävän erinomaisesti.

Kiitos ja anteeksi,

Illodin

Poissa reittila

• Pro torppari
« Vastaus #7 : 19 Elokuu, 2011, 18:30:44 »
Jotenkin vaikuttaisi nyt päälappojen olevan tasapainotusta vailla. Mulla on nupin jengat normimodella 2200 kiekkaa, Idle1:llä 2350 ja Idle2:lla 2500.

Illodin

• Vieras
« Vastaus #8 : 19 Elokuu, 2011, 19:52:45 »
Jotenkin vaikuttaisi nyt päälappojen olevan tasapainotusta vailla. Mulla on nupin jengat normimodella 2200 kiekkaa, Idle1:llä 2350 ja Idle2:lla 2500.

Hyvä on, uskotaan. Tänks.  :)  Nupista se on kiinni -taas. Myös kopterin nuppi tarvinnee kuvauksesi mukaisen operaation.

.Illo

Poissa reittila

• Pro torppari
Vs: Iso hihna vetää hiljaseksi (tai oikeammin nuppi tutisee)
« Vastaus #9 : 19 Elokuu, 2011, 20:24:27 »
Niin, ei siitä ainakaan haittaa ole ;)

Illodin

• Vieras
« Vastaus #10 : 20 Elokuu, 2011, 18:51:08 »
Niin, ei siitä ainakaan haittaa ole ;)

Löytyihän se vika. Lavat olivat kelvottomat (Turnigyn hiilikuidut HK:istä). Vaihdoin lavat, niin kaikki tärinät on poissa. Nyt ei sitten värähdä mistään eikä yhtään.  :)

Harmi vain että olin ehtinyt suunnilleen kaiken muun testaamaan. Tietääpä nyt, että on kuosissaan kiireestä kantapäähän.

Hämmentävää on se, että ne turnigyn lavat olen tasapainottanut sekä painon- että painopisteen suhteen. Ja silti ovat ihan kelvottomat. Suoriltakin näyttävät. Ei ymmärrä.

Kiitos Pekka avustasi. Hienoa.  :)

EDIT: Lopullinen järkeenkäypä selityskin löytyi sitten myöhemmin.  Multa puuttui peräservolinkin päältä se kannattimien väliin jäävä muoviputki. Lisäksi kun kannattamien etäisyys oli just (epä)sopiva, alkoi linkkitanko resonoida siinä 2000 kierroksen kieppeillä. Siinä tärinässä ei mikään servo/gyro voi toimia. Niin noloa, mutta niin totta.
« Viimeksi muokattu: 24 Elokuu, 2011, 18:02:23 kirjoittanut Illodin »

Poissa reittila

• Pro torppari
« Vastaus #11 : 20 Elokuu, 2011, 19:21:24 »
Noni, hyvä, että selvis ja hyvä, jos pystyin olemaan avuksi :)
Samanlaiseen ongelmaan olen törmännyt kerran kaverin 700:n Rexän F3C-lapojen kanssa. Vikaa haettiin myös ns. joka paikasta. Mikään ei auttanut, kunnes ongelma korjaantui samalla tavalla, eli vaihtamalla SAB:n lavat Alignin lapasten tilalle. Mitään selkeää vikaa ai Alignin lavoista kuitenkaan pystytty paikantamaan. Metkoja ovat joskus.

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
5084 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Marraskuu, 2007, 18:04:12
kirjoittanut JiriK
8 Vastauksia
6003 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Huhtikuu, 2012, 10:53:51
kirjoittanut KL
32 Vastauksia
12874 Lukukerrat