Kirjoittaja Aihe: Zendan kopterit. (Kuvia ja videoita)  (Luettu 48567 kertaa)

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #50 : 14 Lokakuu, 2011, 11:59:25 »
No jopa on värkki. Pari asiaa tarkistettavaksi ja kerro tulokset:
- perä pyörii oikeaan suuntaan? Pyöritä lapoja oikeaan suuntaan, pyöriikö perä edellä kuvatulla tavalla?
- rudder-tikku keskellä, onko slider about keskellä akselilla?
- rudder-tikku laitoihin, käykö slider aivan reunoissa akselilla?

Edit, lisäksi vielä:
- rudder-tikku oikeaan reunaan, tuleeko slider tail hubin viereen?

« Viimeksi muokattu: 14 Lokakuu, 2011, 12:02:01 kirjoittanut Xen »

Poissa Zenda

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #51 : 14 Lokakuu, 2011, 12:05:56 »
On kaikki kuten pitää, äsken tuossa lattialla tarkistin nuo kun kerran mainitsit, kiitos.  :)

Tässä nyt mietin tuota, että jos gyro korjaa väärään suuntaan saako sen muunnettua tuolla DX6i:n Reverse optionista koska siellä näkyy tuo gyro, vai pitääkö irrottaa gyro (laitettu hankalaan paikkaan tailboomin alle) ja säätää itse gyrosta?


Tässä nyt ihmettelet, että saanko muuttaa tuota korjaussuuntaa tuolla reversellä, vai onnistuuko edes tuolla säätäminen.

Että olen surkea alottelijan kuvatus.. Kaikki pitää vääntää rautalangasta..
« Viimeksi muokattu: 14 Lokakuu, 2011, 12:13:22 kirjoittanut Zenda »

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #52 : 14 Lokakuu, 2011, 12:13:57 »
On kaikki kuten pitää, äsken tuossa lattialla tarkistin nuo kun kerran mainitsit, kiitos.  :)

Tässä nyt mietin tuota, että jos gyro korjaa väärään suuntaan saako sen muunnettua tuolla DX6i:n Reverse optionista koska siellä näkyy tuo gyro, vai pitääkö irrottaa gyro (laitettu hankalaan paikkaan tailboomin alle) ja säätää itse gyrosta?
OK, eli liikeradat ja sun muut on about kohillansa. Tarkistitko gyron suunnan että se korjaa kuten yllä neuvoin, ei oikein selviä tuosta kysymyksestä? Sullahan on siinä GP780, palaako vihreä vaiko punainen valo?

Että olen surkea alottelijan kuvatus.. Kaikki pitää vääntää rautalangasta..
Kaikki ovat aloittaneet joskus, toisilla on sujunut helpommin kuin toisilla. Jos rautalanka riittää, nou hätä. Ratakisko sitten asia erikseen  ;)
« Viimeksi muokattu: 14 Lokakuu, 2011, 12:18:14 kirjoittanut Xen »

Poissa Zenda

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #53 : 14 Lokakuu, 2011, 12:26:36 »
Punainen valo palaapi..  ???

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Re: Zendan kopteri.
« Vastaus #54 : 14 Lokakuu, 2011, 12:27:15 »
Se on eriasia mihin gyro korjaa jos perää käännetää tai mihin peräslideri liikkuu tikusta!

Jo perän korjaus suunta on perää käsin lattialla käännellessä väärä niin sitä ei saa mankasta muutettua vaan sun pitää näppäillä itse gyrosta reversevalinta päinvastoin kun mitä se nyt on... Rekkulan ohjekirjassa neuvotaan tämä toimenpide :)

Käytännössä siinä pitää painella sitä gyron nappia ja sitte kääntää mankan ruddertikkua sopivassa kohtaa...
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa nik-92

  • Seniori torppari
  • *****
  • #LajinHelppousViehättää
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #55 : 14 Lokakuu, 2011, 12:29:36 »
Korjaussuunta muutetaan gyrosta ittestään. Lähettimestä käännetään vain perän ohjaus-suunta :).                  E: Tohtori ehtikin ensin.
« Viimeksi muokattu: 14 Lokakuu, 2011, 12:34:35 kirjoittanut nik-92 »

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #56 : 14 Lokakuu, 2011, 12:35:03 »
Tästä videosta selviää aika hyvin miten gyron pitää korjata kohdasta 0:30 eteenpäin: http://www.youtube.com/user/nexgenRC#p/u/28/825Lc4vzJYc

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #57 : 14 Lokakuu, 2011, 12:50:42 »
Punainen valo palaapi..  ???
Nonih, tais syy löytyä. Sulla gyro asetettu radiosta rate-moodille. Eli silloin se ei pyri pitämään kopteria samassa asennossa. Nyt kun slider ei aivan täysin ole oikeassa kohdassa, lähtee kopu pyörimään ja sitä pitäs rudderilla sitte kompensoida.

Nyt etsit sieltä mankasta gyro-valikosta RATE-tekstin tilalle jotain muuta (en tiedä mitä se DX6i:ssä pitää olla, mutta ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa). HH-tilassa gyroon syttyy vihreä valo. Kun saat vihreä valon, testaa vielä korjaussuunta ja sitten pihalle testaamaan  :)
« Viimeksi muokattu: 14 Lokakuu, 2011, 12:52:38 kirjoittanut Xen »

Poissa Zenda

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #58 : 14 Lokakuu, 2011, 13:25:52 »
Nonih, tais syy löytyä. Sulla gyro asetettu radiosta rate-moodille. Eli silloin se ei pyri pitämään kopteria samassa asennossa. Nyt kun slider ei aivan täysin ole oikeassa kohdassa, lähtee kopu pyörimään ja sitä pitäs rudderilla sitte kompensoida.

Nyt etsit sieltä mankasta gyro-valikosta RATE-tekstin tilalle jotain muuta (en tiedä mitä se DX6i:ssä pitää olla, mutta ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa). HH-tilassa gyroon syttyy vihreä valo. Kun saat vihreä valon, testaa vielä korjaussuunta ja sitten pihalle testaamaan  :)

Lukee edelleen rate mutta gyrossa valo on vihreä, asetukset nyt
 0: <- 26.0%
 1.     74.0%

Enään ei pyöri paikallaan vaan perä vapattaa, mutta nyt taitaa säädöt olla lähellä, en voinut jatkaa säätämistä koska akut on uusia ja ei saa käyttää tuota 80%, eli jatkuu myöhemmin jos tuuli ei ylly.

Tosin kopteri lähtee nyt lähtä seilaamaan takaa katsottuna vasemmalle, jos pitää tuosta gyrostä jtn säätää niin joudun kait irottaan sen ja ostaan gyroteippiä, koska se on hankalasti tailboomin alla..

Noh, ainakaan nyt se ei pyöri kuin väkkärä, vielä kun sais säädettyä ne kohdalleen ettei se perä heilu edes takaisin.
                                                                                       

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #59 : 14 Lokakuu, 2011, 13:39:53 »
Lukee edelleen rate mutta gyrossa valo on vihreä, asetukset nyt
 0: <- 26.0%
 1.     74.0%

Enään ei pyöri paikallaan vaan perä vapattaa, mutta nyt taitaa säädöt olla lähellä, en voinut jatkaa säätämistä koska akut on uusia ja ei saa käyttää tuota 80%, eli jatkuu myöhemmin jos tuuli ei ylly.

Tosin kopteri lähtee nyt lähtä seilaamaan takaa katsottuna vasemmalle, jos pitää tuosta gyrostä jtn säätää niin joudun kait irottaan sen ja ostaan gyroteippiä, koska se on hankalasti tailboomin alla..

Noh, ainakaan nyt se ei pyöri kuin väkkärä, vielä kun sais säädettyä ne kohdalleen ettei se perä heilu edes                                                                       
Ongelma ainakin vaihtui :D Jos perä vispaa ees taas (kerran pari sekunnissa), gaini on liian isolla. Eli tuota 74% arvoa lasket vähä kerrallaan. Kaikki yli 50% arvot on edelleen HH-tilaa. Mulla on kans gyro siellä boomin alla hyllyllä, mutta säätöön riittää että pääsee esim meisselillä painamaan sitä nappia.

Seilaamaan vasemmalle? Kopu kallistuu vasemmalle?

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #60 : 14 Lokakuu, 2011, 13:42:53 »
Lukee edelleen rate mutta gyrossa valo on vihreä, asetukset nyt
 0: <- 26.0%
 1.     74.0%
                                                          
Missä asennossa sulla on se Gyro vipu mankassa?

Ja tuota toista rate arvoa ei tarvitse laittaa niin, että yhteenlaskettu summa on 100.. Eli toiseen vaikka 72,5 ja toiseen 75. Sitten voi helposti sillä gyro vivulla kokeilla kummalla toimii paremmin.

Poissa Zenda

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #61 : 14 Lokakuu, 2011, 13:46:19 »
Ongelma ainakin vaihtui :D Jos perä vispaa ees taas (kerran pari sekunnissa), gaini on liian isolla. Eli tuota 74% arvoa lasket vähä kerrallaan. Kaikki yli 50% arvot on edelleen HH-tilaa. Mulla on kans gyro siellä boomin alla hyllyllä, mutta säätöön riittää että pääsee esim meisselillä painamaan sitä nappia.

Seilaamaan vasemmalle? Kopu kallistuu vasemmalle?

En onnistu säätään tuota valoa vihreäksi tuolla gyron napilla ja rudder valikolla, ainoa miten saan sen vihreäksi on vaihtaa noi luvut ylös pieni ja alas iso.

Mutta rateen ei tule mitään HH  SW-Gyro..  :-\

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #62 : 14 Lokakuu, 2011, 13:46:46 »
en voinut jatkaa säätämistä koska akut on uusia ja ei saa käyttää tuota 80%                 

mikä juttu tää nyt on? aina saa käyttää 80% :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #63 : 14 Lokakuu, 2011, 13:47:31 »
En onnistu säätään tuota valoa vihreäksi tuolla gyron napilla ja rudder valikolla, ainoa miten saan sen vihreäksi on vaihtaa noi luvut ylös pieni ja alas iso.

Mutta rateen ei tule mitään HH  SW-Gyro..  :-\

juuri näin! valon väri toimintatilassa ei liity mitenkään korjaus suuntiin! sekotat nyt monta asiaa keskenään

nyt kuullostaa siltä että sun tarvii laskea enää gainia sopivasti alaspäin niin perä rauhoittuu!

DX6i mankassa 0-50% = rate ja 50-100% on HH

HH on se mode jolla ajetaan ja hyvä nyrkkisääntö on se ettei alle 60% arvoja käytettäisi (tai jos niin joutuu tekemään on kopterissa luultavasti jotain tärinää, todella hidas peräservo tai joku perän mekaniikasta jumissa...

laitat vaikka 65% alkuun ja koitat jos ei vägää nostat vaikka 2% tätä jatkat kunnes alkaa vägäämään... sitte pari prosenttia takaspäin ja se on luultavasti siinä :)
jos vielä esim kovaa ajettaessa vägää tms niin laskee vähän lisää!

laskeudut siis aina välillä ja vaihdat mankasta gyron gainia jonka jälkeen uutta yritystä :)
« Viimeksi muokattu: 14 Lokakuu, 2011, 13:53:00 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Zenda

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #64 : 14 Lokakuu, 2011, 14:29:01 »
juuri näin! valon väri toimintatilassa ei liity mitenkään korjaus suuntiin! sekotat nyt monta asiaa keskenään

nyt kuullostaa siltä että sun tarvii laskea enää gainia sopivasti alaspäin niin perä rauhoittuu!

DX6i mankassa 0-50% = rate ja 50-100% on HH

HH on se mode jolla ajetaan ja hyvä nyrkkisääntö on se ettei alle 60% arvoja käytettäisi (tai jos niin joutuu tekemään on kopterissa luultavasti jotain tärinää, todella hidas peräservo tai joku perän mekaniikasta jumissa...

laitat vaikka 65% alkuun ja koitat jos ei vägää nostat vaikka 2% tätä jatkat kunnes alkaa vägäämään... sitte pari prosenttia takaspäin ja se on luultavasti siinä :)
jos vielä esim kovaa ajettaessa vägää tms niin laskee vähän lisää!

laskeudut siis aina välillä ja vaihdat mankasta gyron gainia jonka jälkeen uutta yritystä :)

Tuo ei siis ole väärin että vaihdoin ne silleen, että ylhäällä on pienempi luku ja alhaalla se isompi, meinaa tuolleen sain sen vihreänvalon  gyrossa ja ohjeissa on että se on HH ?

Tuon tailwag saan kyllä säädettyä pois kun akku on taas ladattu ja ellei taas ala tuulemaan paljon kuten Oulussa yleensä  ;D

Mitenkäs tuon kanssa sitten toimia kun kopteri alkaa seilaan voimakkaasti vasemmalle (ei siis pyöri enään sinne suuntaan!) ?
« Viimeksi muokattu: 14 Lokakuu, 2011, 14:31:03 kirjoittanut Zenda »

Poissa vilppi

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #65 : 14 Lokakuu, 2011, 14:49:24 »
Lukee edelleen rate mutta gyrossa valo on vihreä, asetukset nyt
 0: <- 26.0%
 1.     74.0%

Enään ei pyöri paikallaan vaan perä vapattaa, mutta nyt taitaa säädöt olla lähellä, en voinut jatkaa säätämistä koska akut on uusia ja ei saa käyttää tuota 80%, eli jatkuu myöhemmin jos tuuli ei ylly.

Tosin kopteri lähtee nyt lähtä seilaamaan takaa katsottuna vasemmalle, jos pitää tuosta gyrostä jtn säätää niin joudun kait irottaan sen ja ostaan gyroteippiä, koska se on hankalasti tailboomin alla..

Noh, ainakaan nyt se ei pyöri kuin väkkärä, vielä kun sais säädettyä ne kohdalleen ettei se perä heilu edes takaisin.
                                                                                      

Voisko sulla olla radiossa reverse päällä(en muista oliko se nyt gyro vai rudd kohdassa) ja sen takia menee noi mankan gain säädöt rate ja hh moden kanssa nurinperin.
Mä tuossa kesällä hommasin Fast-Ladilta valmiilla setupilla 450 sportin ja mulla oli aseuksissa mm. tuo vialla.


 
« Viimeksi muokattu: 14 Lokakuu, 2011, 14:56:27 kirjoittanut vilppi »
SAB Goblin 380KSE
SAB Goblin 380
SAB Goblin Fireball
Vbar Controller
RF7

Poissa Zenda

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #66 : 14 Lokakuu, 2011, 15:00:43 »
Voisko sulla olla radiossa reverse päällä(en muista oliko se nyt gyro vai rudd kohdassa) ja sen takia menee noi mankan gain säädöt rate ja hh moden kanssa nurinperin.
Mä tuossa kesällä hommasin Fast-Ladilta valmiilla setupilla 450 sportin ja mulla oli aseuksissa mm. tuo vialla.


 

Siis tuo menis että isompi luku ylös ja pienempi alas jos heitän reverset gyroon lähettimen säädöstä?

Muuten tuntuu kaikki toimivan oikein.

Paitsi, että kopteri lähtee seilaan kovaa vasempaan takaa katsottuna..

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #67 : 14 Lokakuu, 2011, 15:06:16 »
Paitsi, että kopteri lähtee seilaan kovaa vasempaan takaa katsottuna..

Mikä on kovaa? :) Tuotahan ne kopterit tahtovat tehdä kunnes nostat tarpeeksi korkealle, eli kuinka korkealle olet tuon ottanut?

Poissa Zenda

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #68 : 14 Lokakuu, 2011, 15:14:01 »
Mikä on kovaa? :) Tuotahan ne kopterit tahtovat tehdä kunnes nostat tarpeeksi korkealle, eli kuinka korkealle olet tuon ottanut?

Enpä uskalta nostaa kuin muutamat kymmensenttiä, korjaillu tuota tailwag lähinnä.. noh silleen lähtee sinne vasempaan kaartaan heti, että saa vetää tikusta kokoajan oikealle, jotenkin tuntuu, että toi ei ole oikein.

Jopa mSR:ssä se ei lähtenyt seilaan noin paljon sivulle.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #69 : 14 Lokakuu, 2011, 15:29:30 »
Sitten kannattaa swashplaten suoruus tarkastaa jos sivulle kampeaa lujaa.

Poissa Zenda

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #70 : 14 Lokakuu, 2011, 15:52:47 »
Sitten kannattaa swashplaten suoruus tarkastaa jos sivulle kampeaa lujaa.

Näyttää olevan suorassa, mutta jossain kyllä jtn vikaa kun seilaa niin rajusti vasempaan..

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #71 : 14 Lokakuu, 2011, 16:03:38 »
tuuli vaikuttaa seilaamiseen, pitäs lähtee tuulen suuntaan, sitte nosta se metriin ennenkö trimmailet mitää ku muute on maaefekti ja sitte tyynellä se trimmeihin, muute ei onnistu ja paibopiste myös kohilleen

Poissa Zenda

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #72 : 14 Lokakuu, 2011, 16:09:33 »
tuuli vaikuttaa seilaamiseen, pitäs lähtee tuulen suuntaan, sitte nosta se metriin ennenkö trimmailet mitää ku muute on maaefekti ja sitte tyynellä se trimmeihin, muute ei onnistu ja paibopiste myös kohilleen

Ok, pitää seuraavan kerran vaan uskaltaa nostaa se sitten kunnolla kun saan tuon tailwagin pois, jospa tässä taas joku aamu sitä olis eivan tyyntä ja menis kokeileen jos kolmaskerta olisi se oikea.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #73 : 14 Lokakuu, 2011, 16:43:55 »
Jos tuntuu maassa muuten hyvältä, mutta hakee vaan vasemmalle niin rohkeasti ylös. Ei se ylempänä pahemmaks mee. Jos meinaa maassa heti kaataa kyljelleen tai perä pyörähtää niin sitten ei kannata ylös kokeilla. Tuonkin voisi videosta sanoa, että hakeeko se normaalisti vai normaalia enemmän sinne vasemmalle. Mutta Oulun suunnaltahan löytyi kopteristejä mikäli haluat apuja saada niin saisit varmasti apuja ja hyväksi säädetyn koneen.

Poissa Zenda

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Zendan kopteri.
« Vastaus #74 : 14 Lokakuu, 2011, 17:24:10 »
mikä juttu tää nyt on? aina saa käyttää 80% :)
Olen kait lukenu väärin, että ensimmäiset 4 kertaa ei sais ylittää puolia tms.

Noh aina oppii uutta!

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
5145 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Helmikuu, 2011, 13:46:49
kirjoittanut Sammy
0 Vastauksia
1751 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Huhtikuu, 2014, 19:35:53
kirjoittanut tompe
84 Vastauksia
57387 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Lokakuu, 2017, 11:17:04
kirjoittanut Nikkelodeon
2 Vastauksia
3284 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Heinäkuu, 2016, 14:02:29
kirjoittanut eggsslayer
8 Vastauksia
5936 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Maaliskuu, 2018, 15:41:35
kirjoittanut oskuk