Kirjoittaja Aihe: MIKSI E 325 RAVISTAA  (Luettu 10839 kertaa)

hepe

  • Vieras
MIKSI E 325 RAVISTAA
« : 03 Huhtikuu, 2008, 21:21:39 »
Nyt loppui ymmärrys :-\  Minulla on minititani ja olen sillä lennellyt aikas ahkerasti ja jokusen tempunkin olen jo oppinut. Nyt saa Alkuperäset päälavat jo vaihtaa hiilikutuisiin, ja niin teinkin. Alkuperäsillä kopteri oli kiva lentää mutta....hiilarilavat ravistaa aivan mielettömästi >:( Lavoissa ei ainakaan pitäis olla mitään vikaa kun ne on SAB.in lavat. mitat on 320mm x 33mm. Myös rotor spacerit laitoin jotka oli kyseisille lavoille tarkoitetut. Olen kaksikertaa tasapainottanutkin ne lavat mutta ei tunnu auttavan ??? Onko kellään vastaavaa kokemusta?  Olenko tehnyt jotain väärin?

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #1 : 03 Huhtikuu, 2008, 21:53:42 »
blade tracking?

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #2 : 03 Huhtikuu, 2008, 21:56:11 »
Mnentwig vei sanat suustani...
Tosiaan kato tuo, saattaa olla että sun kone on säädetty päin kettuja, jollon se toimii kierojen puulapojen kanssa. Nyt suorat hiilarit ei enää toimikkaan. Kato tracking kohilleen jos se siitä.
-flybarless, sedative stabilized head-

Petri P

  • Vieras
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #3 : 03 Huhtikuu, 2008, 21:57:59 »
Tarkista lapaura. Eli kun lavat pyörii niin tarkastat sivulta näkyykö vain "yksi lapa" kuvio, jos näkyy lavat menevän kahdessa tasossa niin sitten lapaura pitää säätää. Ohjekirja varmaan selittää asiaa.

hepe

  • Vieras
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #4 : 03 Huhtikuu, 2008, 21:59:05 »
Nyt en oikein ymmärtäny tuota blade tracking juttua :-[ Saisko saman "suomeksi" ;D

Petri P

  • Vieras
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #5 : 03 Huhtikuu, 2008, 22:00:20 »
Tarkista lapaura. Eli kun lavat pyörii niin tarkastat sivulta näkyykö vain "yksi lapa" kuvio, jos näkyy lavat menevän kahdessa tasossa niin sitten lapaura pitää säätää. Ohjekirja varmaan selittää asiaa.

Tämä tarkoittaa samaa asiaa. Tosin ehkä vaikeasti selitetty.  ???

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #6 : 03 Huhtikuu, 2008, 22:30:19 »
Nyt en oikein ymmärtäny tuota blade tracking juttua :-[ Saisko saman "suomeksi" ;D
>>Tarkista lapaura. Eli kun lavat pyörii niin tarkastat sivulta näkyykö vain "yksi lapa" kuvio

joo... anteeksi, sana ei ole sanakirjassa...
"blade tracking" ongelma on jos yksi lava lentää lian korkea, ja toinen liian matala :)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #7 : 03 Huhtikuu, 2008, 22:41:54 »
Lapaura säädetään niin että ensin katotaan että lavanpitimien linkit on saman pituiset heti alussa. Sitten jompaa kumpaa säädetään puoli kierrosta auki tai kiinni, jos huononee niin sitten kierros vastakkaiseen suuntaan ja siitä sitten puolen kierrokset välein taas kunhan näkyy vain yksi lapakerros sivulta katsottuna. Tästä oli jo ohje jossain.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

seppomikael

  • Vieras
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #8 : 03 Huhtikuu, 2008, 23:28:53 »
Voisko olla lavat liian kireellä?

hepe

  • Vieras
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #9 : 04 Huhtikuu, 2008, 05:01:09 »
Ei lavat ainakaan kireellä ole, ne vain hivenen "nahistaa", pitäis olla ok. Alan tänään tutkiin tuota lapauran säätöö ja kokeilen meneekö vain pahemmaks. Kyllä on tämäkin harrastus alussa hankalaa jos ei englantia osaa, ohjekirjastakin ymmärtää vaan kuvat ;D Pitääkin katsoo olisko siitä kopterioppaasta mitä täällä jaetaan mitään hyötyä.

hepe

  • Vieras
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #10 : 04 Huhtikuu, 2008, 05:30:25 »
Voi vitsi. Ainakaan nopeasti selattuna tuon kopterioppaan en lapauran säätöä sieltä löytänyt. Pitää kai kattella ohjekirjan kuvia ja miettiä siitä sitten mikä osio kertoo tästä aiheesta :-\

Pejkko

  • Vieras
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #11 : 04 Huhtikuu, 2008, 06:52:21 »
Toivottavasti ei mene metsään, ainakaan pahasti:

Lapauran säätö tarkoittaa sitä, että molempien lapojen etureunojen kohtaamiskulma on sama, eli kun lavat pyörivät, ne kulkevat sivulta katsoen samalla korkeudella. Kopterin pitäisi leijua n. silmien korkeudella, jolloin ero on helpoin todeta. Lapojen kärjet voi merkata erivärisillä tusseilla (tai vain toisen), jolloin näkee, kumpi lapa menee yllä, kumpi alla. Alussa linkkien, jotka on kiinni lapojen pitimissä (joilla lavan kallistus tehdään) pitäisi olla saman pituisia. Jos tussiviivat kulkevat ei korkeuksilla, pidennetään  ylempänä kulkevan lavan linkin pituutta tai lyhennetään alemman (jos linkki on jättöreunan puolella lavanpidintä) tai päin vastoin jos etureunan puolella. Sekavaa ... kuitenkin se lapahan kulkee ylempänä, joka on enemmän "pystyssä tuulta vasten". Linkkejä säädetään vuorotellen, ettei niistä tulisi kovin eri mittaisia.

(Tiedä uskaltaako tällaista sepustusta panna esille, jos meni pahasti metsään niin ärähtäkää, poistan sen heti)

terveisin arasteleva newbie :-\

Poissa martevuo

  • Moderator
  • *****
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #12 : 04 Huhtikuu, 2008, 07:44:14 »
Hyvä! pitääkin osallistua keskusteluun ;)

Jos lipsahtaa jotain vääriä ohjeita niin kyllä ne siitä oikastaan tavoitteena oikeaoppinen säätäminen, ei niinkään v****uilu On vaan positiivista että aloittelijatkin ottaa asioihin kantaaja yrittää auttaa.

tossä väänsin juvan jos yhtään jeesaa

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #13 : 04 Huhtikuu, 2008, 08:13:32 »
jos asut pääkaupunkiseudulla:
tänään on lennätys Iso Omenassa, ja useimmat puhuvat Suomea  :)
http://www.kopterit.net/index.php?topic=854.135

hepe

  • Vieras
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #14 : 04 Huhtikuu, 2008, 15:46:24 »
Akseleiden kierouteen en oikein jaksais uskoa koska yhtään maakosketusta, ei edes rajumpaa laskua ole tullut. Puulavoilla lentää edelleen tosi kauniisti mutta alanpa nyt katseleen tuota lapaurajuttua. Ilmoitan sit mitä totesin ja miten kävi.

hepe

  • Vieras
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #15 : 04 Huhtikuu, 2008, 16:30:14 »
Mukavaa nähdä kuinka asiantuntevaa ja auttavaa väkeä täällä käy. Ongelmani oli kuten te sanoitte lapaurissa. Kiitos kaikille jotka viitsi vaivata ongelmani takia aivosolujaan! Nyt uskaltaakin jo lentää vieläkin ronskimmin kun ei tarvii pelätä puulapojen kestoa. KIITOS.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #16 : 08 Heinäkuu, 2008, 14:32:03 »
Näinpä sitä autellaan muita ravistusten kanssa, mutta milloinpa suutarin lapsella olisi kengät...
Eli, MiniTitani ravistaa!
Alkaa omat eväät loppua, koska
-Pääakseli on suora
-Lepari on suora
-peräakseli suora
-tracking ok
-lavat tasapainossa massan ja painopisteen suhteen

mutta silti vapisee. Stabbarilavat saattaa olla syynä, koska niihin ei pure liima kunnolla, joten nehän ei välttämättä ole suorassa.
Toinen syylliskandidaatti on perälavat, koska toisessa on "pientä" kulumaa viime torpin jäljiltä, mutta ei niin pienen pitäisi vaikuttaa...

Mietteitänne, arvon lajitoverit?
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Ace

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #17 : 08 Heinäkuu, 2008, 14:41:05 »
Asiaan liittyen vaan pieni juttu...
Olin broidin kanssa tuossa lentämässsä, hällä ohjaimet ja keksin sitten kattoa muuten vaan miltä se tracking näyttää, kun startissa alko täristämäään  mutta suuremmilla kierroksilla sitten tasottu (vissiin ihan omminaista?). Tracking ei näyttäny siinä loppuvaiheessa olevan ihan kohdallaan, siinä lopeteltiin ja seuraavana päivänä sitten uudestaan ilmaan ja trackin oli sitten täysin kohdallaan...
Onko muilla koskaan ollu samanmoisia kokemuksia, oudolta se vähän tuntu...

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #18 : 08 Heinäkuu, 2008, 15:31:32 »
Asiaan liittyen vaan pieni juttu...
Olin broidin kanssa tuossa lentämässsä, hällä ohjaimet ja keksin sitten kattoa muuten vaan miltä se tracking näyttää, kun startissa alko täristämäään  mutta suuremmilla kierroksilla sitten tasottu (vissiin ihan omminaista?). Tracking ei näyttäny siinä loppuvaiheessa olevan ihan kohdallaan, siinä lopeteltiin ja seuraavana päivänä sitten uudestaan ilmaan ja trackin oli sitten täysin kohdallaan...
Onko muilla koskaan ollu samanmoisia kokemuksia, oudolta se vähän tuntu...

Ei ko. kopterilla, mutta T-rex 450 koitettiin säätää lapauraa kohdilleen eikä se onnistunut enää millään. Vähän aikaa oli kohdallaan ja sitten taas pielessä. No alkuperäiset kohtuupehmeät "kuitu"lavat oli jo ilmeisen väsyneet. Lavan kärjet oli taittunut jo melkoisesti ylöspäin, mutta lähempi tarkastelu osoitti, että toinen lapa oli lisäksi kiertynyt aavistuksen verran. Eli lavat roskiin ja uusilla meni ura kerralla kohdalleen.

T:Jyrki.
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #19 : 08 Heinäkuu, 2008, 15:33:22 »
Samalla on hyvä tarkastaa linkkien päät...
Niillä on taipumusta väsyä ja venyä ja vanua. Joskus jopa irrota kesken lennon, sitten on ohjelmaa.

nimim Kokemusta omaava  8)
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

Poissa Ace

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #20 : 09 Heinäkuu, 2008, 01:41:40 »
Lainaus käyttäjältä: 3J
Ei ko. kopterilla, mutta T-rex 450 koitettiin säätää lapauraa kohdilleen eikä se onnistunut enää millään. Vähän aikaa oli kohdallaan ja sitten taas pielessä. No alkuperäiset kohtuupehmeät "kuitu"lavat oli jo ilmeisen väsyneet. Lavan kärjet oli taittunut jo melkoisesti ylöspäin, mutta lähempi tarkastelu osoitti, että toinen lapa oli lisäksi kiertynyt aavistuksen verran. Eli lavat roskiin ja uusilla meni ura kerralla kohdalleen.

Meillä on kyse samasta koneesta ja vielä samoista lavoistakin....
Ehkä noilla jaksaa lennättää seuraavaan torppaukseen... Ei ne mulla täristä, häiritsi vaan että tracking voi olla tilapäisesti poissa kohiltaan ja sitten takas. Kunhan nyt sais tuon koneen kunnolla lapaseen nyt...

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MIKSI E 325 RAVISTAA
« Vastaus #21 : 19 Heinäkuu, 2008, 19:25:48 »
Ainiin, tännekkin on tullut huudeltua, pitäisi se kai ilmoittaa että ongelma ratkesi jo ajat sitten... ::) Täst edespäin käytän vain kuulalaakeroitua mittaria lapojen tasapainon tarkistukseen. Toinen lapa oli tasapainotusteipin verran painavampi....
-flybarless, sedative stabilized head-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
4124 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Huhtikuu, 2009, 19:41:56
kirjoittanut Affen
12 Vastauksia
7097 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Huhtikuu, 2011, 03:46:43
kirjoittanut Bylsimys
2 Vastauksia
3369 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Heinäkuu, 2011, 22:21:32
kirjoittanut Kehno
18 Vastauksia
9302 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Lokakuu, 2013, 12:51:38
kirjoittanut ropellihattu
27 Vastauksia
25252 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Helmikuu, 2015, 09:59:57
kirjoittanut Korppi