Kirjoittaja Aihe: HK401B ja perän pito  (Luettu 7108 kertaa)

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
HK401B ja perän pito
« : 24 Elokuu, 2011, 10:26:16 »
Kysytäänpä nyt vaikka tämän otsikon alla... Ongelma, tai ominaisuus, on perän luistaminen kun antaa nopeasti kulmia. Muuten pitää ihan hyvin, mutta nopeasti tikkua työntäessä perä kääntyy vastapäivään 20-30 astetta. Tekee tuon nimenomaan kovemmilla kierroksilla (idle upilla nuppikiekat ~2600 nollakulmilla maassa), sen sijaan leijutustilassa (~2200 rpm) tuota heilahdusta ei juurikaan esiinny. Kysehän lienee siitä, että idle upilla roottorin väännön muutos on terävämpi.

Mistä kannattaisi lähtisi etsimään syytä?

Kopu on HK-450MT, perällä HK401B + Corona DS939MG. Ja kuten sanottu, muuten pitää ihan kelvollisesti, ei vaeltele tai vägää.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Mick

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HK401B ja perän pito
« Vastaus #1 : 24 Elokuu, 2011, 10:37:05 »
Jos tuolla kokonpanolla pelaa muuten hyvin niin ei kannata tehä mitään.
Mulla oli 2kpl kätössä nuita gyrtsiä niin eipä niitä tuon paremmaksi taida saada
Trex 600NP, CX 500, Cx 450 pro
Spartan
Phoenix Rc
Spektrum DX7

Poissa Zappo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HK401B ja perän pito
« Vastaus #2 : 24 Elokuu, 2011, 11:38:15 »
Mulla oli sama ongelma, gyro tosin futaban gy520. Vaihdoin v2 lapojen tilalle pro lavat jotka ovat vähän pidemmät, ongelma poistui.

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK401B ja perän pito
« Vastaus #3 : 24 Elokuu, 2011, 11:53:42 »
Corona DS939MG. Ja kuten sanottu, muuten pitää ihan kelvollisesti, ei vaeltele tai vägää.
Kyseinen servohan on aika hidas liikkeissään, valmistajakaan ei lupaa kuin 0.13sec ja vielä metallirattaat. Mulla on ihan sama ilmiö Sportissa GP780+HXT900:n kanssa, kiekkoja 2800. Laatikossa on jo 3688HB odottamassa asennusta HXT900:n tilalle.

perä kääntyy vastapäivään 20-30 astetta
Kuiteski myötäpäivään kun roottorikehää katsotaan yläpuolelta?

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK401B ja perän pito
« Vastaus #4 : 24 Elokuu, 2011, 12:22:53 »
Lainaus
Kuiteski myötäpäivään kun roottorikehää katsotaan yläpuolelta?


Kyllä perä, ja siis koko kopteri kääntyy vastapäivään (counter-clockwise). Pääroottori pyörii nimittäin myötäpäivään (clockwise), mikä aiheuttaa vastakkaissuuntaisen vääntömomentin runkoon.

Lainaus
Kyseinen servohan on aika hidas liikkeissään, valmistajakaan ei lupaa kuin 0.13sec ja vielä metallirattaat.

Joo, tuli näppivirhe kun tilasin torpissa jumineen 919:n tilalle uutta. Hosuin ja katsoin numeron väärin. DS919MG oli muuten hyvä, mutta hauraat kuoret; toinen kiinnityskorvake katkesi melkein itsestään kiinnitysvaiheessa. Laitanpa uutta servoa valmiiksi wishlistille.

Lainaus
Vaihdoin v2 lapojen tilalle pro lavat jotka ovat vähän pidemmät, ongelma poistui.

Kiitos vinkistä, pitää kokeilla tuota.
« Viimeksi muokattu: 24 Elokuu, 2011, 12:26:39 kirjoittanut taski63 »
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: HK401B ja perän pito
« Vastaus #5 : 24 Elokuu, 2011, 13:04:49 »
Tuota chinese weight modia voi myös koittaa, sillä saat kevennettyä ohjaukseen tarvittavaa voimaa.

Haulla löytyy lisää tietoja ja tuossa Markuksen viestissä on kuva modatusta perästä
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1961.msg16839#msg16839
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HK401B ja perän pito
« Vastaus #6 : 24 Elokuu, 2011, 13:42:41 »
Itse olen käyttänyt D922MG Digital/MG 0.07sec servoa perässä. Mulla on kaksi HK540GT kopteria joista toisessa on HK401B gyro ja toisessa GA-250 mini MEMS gyro. Tuon HK401B gyron kanssa on sama ongelma että perä heittää tehonlisäyksessä tuon 20..30 astetta ja toiseksi perä ei pidä vaan vaeltaa pääätkatsottuna vastapäivään ja sitä täytyy korjata sauvalla vaikka Gain on asetettu 95% arvoon. Toisessa kopterissaon GA-250 gyro ja perä pitää kuin liimattu. Peräservona on sama D922MG. Ajattelin kokeeksi vaihtaa GA250 gyron siihenkin kopteriin nyt "huollon" yhteydesä. Toinen ongelma on että perässä on ihan mielettömästi klappia kun liukulaakeri on kulunut väljäksi ja ohjaus on single-point. Uusi perän laakeri+rekvisiitat odottaa asentamista. Olen myös miettinyt, olisiko apua asentaa AMIG:in two-point mekaniikka tuon single point tillle niin laskerin mahdollinen väljyys ei haittaisi.

Eli nyt en osaa sanoa johtuuko ongelmat kuluneesta ja väljästä mekaniikasta vai gyrosta ja kumman vaihdan ekana ?

Kate
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK401B ja perän pito
« Vastaus #7 : 24 Elokuu, 2011, 14:21:26 »
Lainaus
Tuon HK401B gyron kanssa on sama ongelma että perä heittää tehonlisäyksessä tuon 20..30 astetta ja toiseksi perä ei pidä vaan vaeltaa pääätkatsottuna vastapäivään ja sitä täytyy korjata sauvalla vaikka Gain on asetettu 95% arvoon.


Mulla kyllä pitää muuten OK. Mulla on gyron alla kaksipuoleinen teippi + millin lyijylevy + Spartanin tarra.

Sammy, kiitos vinkistä. Äkkiseltään en oivalla tuon vaikutusmekanismia, mutta uskottava se on että se toimii. Tuleepa sitten vähemmän kuormaa myös työntötangolle; se on 3 mm cf-putki ilman välitukia.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: HK401B ja perän pito
« Vastaus #8 : 24 Elokuu, 2011, 14:55:02 »


Mulla kyllä pitää muuten OK. Mulla on gyron alla kaksipuoleinen teippi + millin lyijylevy + Spartanin tarra.

Sammy, kiitos vinkistä. Äkkiseltään en oivalla tuon vaikutusmekanismia, mutta uskottava se on että se toimii. Tuleepa sitten vähemmän kuormaa myös työntötangolle; se on 3 mm cf-putki ilman välitukia.
Huomaat vaikutukset jos koitat vaikka ilman päälapoja varovasti antaa kierroksia kopterille ja sormin liikuttelet servosta irroitettua tönäriä.
Perälapaset koittaa keskittää itsensä.
Modauksen jälkeen tuo keskittävä voima pienenee, kun keskipakoisvoima saa vähän massaa lapojen rinnalle ja keventää tuota keskittymistä.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HK401B ja perän pito
« Vastaus #9 : 29 Elokuu, 2011, 12:04:26 »

Mulla kyllä pitää muuten OK. Mulla on gyron alla kaksipuoleinen teippi + millin lyijylevy + Spartanin tarra.

Nyt perä pitää kuin liimattu HK401B gyrollakin. Vaihdoin perästä kuluneen liukulaakerin uuteen ja gyron
alle pari kerrosta korkealaatuista Billteman gyroteippiä. Näemmä ainakin nuo pietzo gyrot tarvitsevat mekanisen
alipäästösuodattimen vaimentamasasn kopterin värinöiden vaikutusta. Paksu teippi ja massa == LC-filtteri.
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK401B ja perän pito
« Vastaus #10 : 03 Syyskuu, 2011, 20:37:43 »
Painomodaus tuntui auttavan, aika mukavasti piti perä tänään. Vain pari kertaa kääntyi hiukan, kun oikein yritti... Saattoi hiukan vaikuttaa sekin, että kiekat tippui ihan jonkin verran kun vetäisi lievältä miinukselta täydet +12. Mosan päivitys vissiin edessä :D

Servokin tosin vaihtuu seuraavaksi. Onnistuin sen verran lahjakkaasti laskeutumaan ruohotupsun päälle että kopu keikahti, lapa nappasi turpeeseen ja sit mentiin... Peräservon toinen korvake (muun muassa) särkyi siinä rytäkässä, kun ei ole vielä kunnolla selkäytimessä hold-vipu  :(
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK401B ja perän pito
« Vastaus #11 : 10 Syyskuu, 2011, 14:24:44 »
Mulla myös HK401B ja kahden tarratyynyn välissä gyron alla metallilevy. Asiantuntija sääteli ja totesi että perä on "marmoria" Ei saanut yrittämälläkään penkissä perää irtoamaan ja gain hyvin pienellä. Joku on väittänyt noissa olevan yksilöeroja, on siis tainnut osua hyvä palikka tänne  :D

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK401B ja perän pito
« Vastaus #12 : 25 Syyskuu, 2011, 21:44:28 »
Nonnih. Nopsampi servo (919) ja/tai painomodaus auttoi. Perä piti kiitettävästi tänään.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: HK401B ja perän pito
« Vastaus #13 : 07 Marraskuu, 2011, 21:53:11 »
Tuon HK401B gyron kanssa on sama ongelma että perä heittää tehonlisäyksessä tuon 20..30 astetta ja toiseksi perä ei pidä vaan vaeltaa pääätkatsottuna vastapäivään ja sitä täytyy korjata sauvalla vaikka Gain on asetettu 95% arvoon.

Ettei vain olisi jäänyt trimmin asetus gyroon "vinoon". Näinhän voi käydä jos jostakin syystä onnistuu vahingossa tallentamaan perän trimmin gyrolle ns. nollakohdaksi vahingossa ja sitten vaikka palauttaa lähettimen trimmin nollaan. Nyt gyro luulee, että tikkua käännetään kokoajan ja siten perä tietysti kääntyy.

Kokeile tallentaa nollakohta uudestaan.
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
5012 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Helmikuu, 2008, 19:26:53
kirjoittanut riku
2 Vastauksia
3046 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Huhtikuu, 2008, 17:45:59
kirjoittanut Vispilä
4 Vastauksia
2511 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Helmikuu, 2010, 17:45:18
kirjoittanut Juhis
6 Vastauksia
6845 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Elokuu, 2010, 14:42:23
kirjoittanut kopterifriikki
7 Vastauksia
10324 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Heinäkuu, 2016, 09:45:08
kirjoittanut Kössi