Tsihihii. Kyllä on ulkomailta ostaminen joskus kivaa.
Tilasin ebaysta displayport-hdmi adapterin jonka hinta posteineen oli 5,60 euroa.
No, aikaa kului ja unohdinkin koko homman kunnes ebayssa huomasin että kah, tuo ei ole kyllä tullut vielä. Ei muuta kuin tekemään disputea mutta kuinka ollakaan aikaraja oli ylittynyt ja ebay ei enää auttanut minua. Nyyh. No, otin yhteyttä myyjään ja kysyi asiasta. Tuli vastaus perus lepertelevällä ja sovittelevalla kiinaenglannilla, että on lähettetty ja jos ei tule viikon kuluessa niin ota yhteyttä niin hoidetaan asia. Mutta älä vaan anna nega palautetta...
Näille hepuille ebayn palaute on rahaakin arvokkaampaa, kaiketi...
No, tänään tuli tullista lappu tulliselvitystä varten jossa on lähetystunnus ja lähettäjän nimi. Nimi viittaa siihen, että paketissa olisi ehkäpä tuo adapteri mutta ebayssa myyjän nimi ei ole sama joka on lähettäjänä lapussa ja koska ebay ei säilö ostoshistoriaasi kovin kauaa, on tuo transaktio jo poistunut näkyvistä. Joten en voi tarkistaa oliko lähetystunnus ilmoitettu myyjän toimesta. Myöskään paypalin transaktio ei auta koska saajan nimi on kiinalaisilla kirjaimilla.
Eli, olen tilanteessa, jossa minulla on Vantaan tullipostissa kirjattu kirje jossa on todennäköisesti 5,60 euron arvoinen piuhanpätkä mutta en ole tästä varma. Ja jos tullille (Jos, en tiedä miten tämä menee nettitullauksessa...) pitää esittää alkuperäinen ostotosite, vaikkapa paypalkuitti, niin en voi olla varma lähetänkö oikeat tiedot.
Ilmeisesti kuitenkin voin pyytää itellaa siirtämään tämän vaikka Turkuun jolloin voin käydä itse toteamassa paikan päällä mitä paketissa on. Tämä on ilmeisesti maksutonta?
No, kuitenkin. Joskus 500 euron kamat tulee pihalle postilaatikkoon ja joskus käy näköjään näin...
Kaipa minä nyt sitten näen vaivan ja lähetän siirtopyynnön itellalle ja menen selvittämään tämän sotkun ajamalla 50km edes takaisin ja käyttämällä tähän arviolta 1,5h aikaa matkoineen.
Semmosta on nykyaika.