Kannattaa ennemmin suosia tuota NL-varastoa, postikulut (max 50kg) on puolet halvempi mitä Saksan halvin (max 2kg). Akut ovat yleensä myös halvempia tuolla. Viikossa paketti tuodaan kotiovelle. Buddy-codeilla (http://rcsearch.info/hobbyking/buddy) voi säästää vielä lisäksi sievoisen summan.
Noissa halpisakuissa ei tahdo nuo C-arvot pitää paikkaansa, toleranssia kun on. Multin osalta olennaista on valita oikea kennomäärä ja sitten painon mukaan määräytyy kapasiteetti. http://ecalc.ch/xcoptercalc.htm?ecalc&lang=en voi laskeskella miten esim akun paino vaikuttaa lentoaikaan.
HK:n powerit eivät ole olleet kovin kaksisia, halpa ja hyvä ei yleensä ole samassa paikassa (poikkeuksen tekee nämä käytetyt serveripowerit, mutta ne eivät uutena ole todellakaan halpoja). 50W-laturille riittää järeämmän läppärin poweriki (kunhan on alle 18v) tai joku muu vastaava.
No kaippa tuohon kelpaisi monikin vaikka pc:n poweri, mutta.. Jos nyt kuitenkin jonkun järkiratkasun aka nätin ja elegantin ratkaisun löytäisi
Aika vähän minulla multikoptereista on kokemusta, jotain kuitenkin, mutta kyllä kait se niin menee että 500 kokosta quadia ei saa syömään virtaa kovin hurjasti millään manööverillä. Eli jos multiin on akku hakusessa niin halvin lienee se oikea ja laadusta viis.
10C keskimääräinen purku tarkoittaa 6 minuutin lentoaikaa, 20C 3 minuuttia, 60C 1 minuutti.. Muuttuvalapaisissa "normi"-koptereissa saa hetkellistä kuormaa pyydettyä aika paljonkin jolloin akun laatu on isossa osassa, mutta kiinteäkulmaisella multilla keskimääräinen virta ei älyttömästi poikkea piikkivirroista. Tärkeintä on että akkua ei aja liian tyhjäksi.
Liika virranotto (lämpö) ja liian tyhjäksi ajaminen on myrkkyä akulle.
Elikkäs jos nyt otetaan nuo moottorit mitä olen miettinyt tarkasteluun
Turnigy D2836/8 1100KV Brushless Outrunner MotorSpeksit
Battery: 2~4 Cell /7.4~14.8V
RPM: 1100kv
Max current: 18A
No load current: 1A
Max power: 336W
Internal resistance: 0.107 ohm
Weight: 70g (including connectors)
Diameter of shaft: 4mm
Dimensions: 28x36m
Prop size: 7.4V/11x7 14.85V/7x3
Max thrust: 1130gNäitä neljä joten -> 18A x 4 = 72A, maksimi virrankulutus, right?
2200mah akun vaadittava dischargeC = 72A / 2.2A -> ~33C
C = 33Kesto max. kulutuksella2.2A / 72A = 0.03055 tuntia
0.03055 * 60 = 1.833
0.833 * 60 ~= 50s
kesto 1min 50s5000mah akun vaadittava dischargeC = 72A / 5A -> ~15C
C= 15Kesto max. kulutuksella5A / 72A = 0.06944 tuntia
0.06944 * 60 = 4.1664
0.1664 * 60 ~= 10s
kesto 4min 10sSitten 2200mah akkuun verrattuna tuo 5000mah akku antaisi ulos samalla C lukemalla (33)33C * 5A = 165AOlenko nyt ihan pihalla näiden C-lukujen kanssa vai?
Pientä ratakiskon vääntämistähän tämä on ja ehkä kellokin on jo paljon, mutta olisihan nämä hyvä avata itselle perin pohjin
Isompi akku samalla C-luvulla -> pystyy antamaan enemmän virtaa ulos?
Pienemmällä C-lukemalla olevat tuntuvat olevan halvempia joten ... lyödään sitten vain milliamppeeritunteja lisää ja saadaan pitempi akkukesto vähän halvemmalla?
Toki paino kasvaa samassa
En oikeen ymmärrä miksi ottaisin 2200mah 45C lipon jos about samaan hintaan saisi 5000mah 20C lipon? (muutakun paino, pitää varmaan vähä tarkastella tuota ecalc)
btw tämän akkukeskustelun voisi ehkä halkaista johonkin sopivamman threadin alle?