Kirjoittaja Aihe: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...  (Luettu 48294 kertaa)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #25 : 22 Huhtikuu, 2008, 14:20:47 »
Nyt asensin tommosen ku ClearView... siitä on ilmanen demo, eikä tuo maksa oikein mitään vaikka lisenssinkin hommais. On kuulemma paljon paremmin mallinnettu ku se FMS. Toisaalta mitäpä minä noista tiedän, luin vaan jostain.

Pejkko

  • Vieras
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #26 : 22 Huhtikuu, 2008, 16:42:59 »
Minäkin asensin Clearviewn, kun aikanaan odottelin radioita. Ainoa paha juttu: minulla demo puksutti vain viikon verran, ennen kuin alkoi vinkumaan, jotta rahaa pitäisi saada. Hyvä puoli oli se, että tuo 40 taalaa oli vain noin 27 erkkiä, liki ilmainen siis. Eikä näillä minun taidoillani niin älyttömästi Reflexille häviä (hintaero huomioiden), molemmilla saa bitit ruhjeille alta aikayksikön. Joskus CV on ihan kiva, kun ei viitsi kuluttaa lähettimen kalliita ampeereja. Ja on se kuitenkin kivemman näköinen kuin South Park ... anteeksi, siis FMS tietenkin.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #27 : 22 Huhtikuu, 2008, 18:55:01 »
Mukana tullut halpis laturi toimii hieman epäloogisesti. Takana lukee, että kun punainen valo palaa lataa 2-kennoista akkua ja kun oranssi palaa niin lataa 3-kennoista. 2- ja 3-kennoisille on laturissa oma liitäntä. Laitoin akun siihen oikeaan liitäntään niin valo onkin punainen... täytynee hommata heti alkuun kunnon laturikin. Ajattelin et tolla mukana tulleella ois päässy edes alkuun.

Edit: Näyttihän tuo jotain kuitenkin lataavan. Akkuun tuli lepojännitteeksi 12,57V.
« Viimeksi muokattu: 22 Huhtikuu, 2008, 20:11:56 kirjoittanut masu »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #28 : 23 Huhtikuu, 2008, 09:50:39 »
Oon nyt käännelly ja väännelly kopteria niin paljon, että tekee jo mieli päästä testaamaan :). Radion asetuksissa on nyt expo pois päältä, mutta ilmeisesti sitä olisi kätevä pitää päällä aluksi. Kun ei ole kokemusta, niin osaako joku sanoa paljonko sitä pitäs laittaa? Vai laitanko hihasta jotain? Asteikko menee DX6i:ssä -100% - 100%, joista positiiviset siis "epäherkistää" tuota keskialuetta ja negatiiviset herkistää.

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #29 : 23 Huhtikuu, 2008, 10:25:41 »
Kokeile miltä joku -30 tuntuu

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #30 : 23 Huhtikuu, 2008, 12:10:01 »
Pistä DualRatea jonnekkiin 75% (rajoittaa siis maksimiliikettä) ja Expo jonnekkin 20-30% JR/Spectrum +expoa, Futaba -expoa, kuten totesit. Noilla ainakin itse lähden uuteen koneeseen totuttautumaan...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #31 : 23 Huhtikuu, 2008, 12:14:46 »
Pistä DualRatea jonnekkiin 75% (rajoittaa siis maksimiliikettä) ja Expo jonnekkin 20-30% JR/Spectrum +expoa, Futaba -expoa, kuten totesit. Noilla ainakin itse lähden uuteen koneeseen totuttautumaan...
Ok. Kiitokset, näillä lähden liikkeelle. En oikein ollu kokonaisuudessaan ymmärtäny et mikä tuo DualRate on, mutta nyt tiedän senkin :).

Edit: Eli Travel Adjustment rajoittaa maksimiliikettä ja sitten tuo DualRate rajoittaa sitä tuon Travel Adjustmentin määräämissä rajoissa...?
« Viimeksi muokattu: 23 Huhtikuu, 2008, 13:31:09 kirjoittanut masu »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #32 : 23 Huhtikuu, 2008, 14:09:00 »
Eli Travel Adjustment rajoittaa maksimiliikettä ja sitten tuo DualRate rajoittaa sitä tuon Travel Adjustmentin määräämissä rajoissa...?
Juurikin näin.
Travel Adjustmentillä rajoitat niin että servot ei bindaa nurkissa. Sitten Dual Ratella voit määrittää erilaisia liikealueita, esim. leijuntaan se 75% (travel adjustmentin rajoittamasta) liikealueesta, ja taivaalle vaikka 100%.
Kuten nimetkin sanovat, niillä "Säädetään matkustelu" (=travel adjustment) ja asetetaan sille "kaksi arvoa" (Dual rate) ;D

DualRaten voi laittaa kytkimeen, tai riippumaan lentotilasta. Itsellä on Futabassa tilana "cond." jolloin DualRate vaihtuu lentotilan kassa yhtäaikaa. En tiedä millä nimellä JR/Spectrum ko. toimintoa kutsuu.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Teemu

  • Aloitteleva torppari
  • *
    • RC Jyväskylä Oy
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #33 : 23 Huhtikuu, 2008, 20:25:28 »
Morjesta,

Hyvän aloitus kopun olet kyllä valinnut. Itse aloitin vajaa 3 vuotta sitten 450se mallilla ja ilman "apuja". Noh, näkyi se kyllä varaosa tilauksia tehdessä ja tilin katastrofaalisella tyhjenemisellä samalla kun emäntä kinuaa uusia kenkiä. Simu on todella hyvä ratkaisu kunnes alkaa suunnat olemaan hallussa.

Asustelen Jyväskylässä, että jos apuja kaipaa niin mielellään autan sen minkä osaan :)
RC Jyväskylä avattu 27.03.2009
www.rcjyvaskyla.fi

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #34 : 24 Huhtikuu, 2008, 09:22:53 »
Morjesta,

Hyvän aloitus kopun olet kyllä valinnut. Itse aloitin vajaa 3 vuotta sitten 450se mallilla ja ilman "apuja". Noh, näkyi se kyllä varaosa tilauksia tehdessä ja tilin katastrofaalisella tyhjenemisellä samalla kun emäntä kinuaa uusia kenkiä. Simu on todella hyvä ratkaisu kunnes alkaa suunnat olemaan hallussa.

Asustelen Jyväskylässä, että jos apuja kaipaa niin mielellään autan sen minkä osaan :)
Moro! Kiitokset. Löytyihän sitä joku harrastaja tältäkin suunnalta. Tiedätkö onko Jyväskylässä minkä verran kopteriharrastajia ja onko minkäänlaista toimintaa/kokoontumisia tjsp?

Vielä en oo muuta kopterilla tehny ku kevyesti pyörittäny lapoja ja tutkinu servojen toimintaa. Mitä mieltä olet(te), kannattaisiko kopteria näyttää kokeneemmalle ennen ekaa leijutusta? Kopteri on kasattu ja testattu HK:ssa flying-hobbyn toimesta.

Perussuunnat oppi simulaattorilla nopeasti, koska meikähän on vanha Apache Longbow pilotti :). Periaatteessa perusleijuttelu menee jo ihan ok vaikka laitoin tuultakin simuun kohtalaisesti. Vähänkään vaikeammat kuviot johtaa vielä kohtuu suurella prosentilla pikselikopterin tuhoutumiseen.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #35 : 24 Huhtikuu, 2008, 19:44:58 »
Nonni, nyt on kopteria hieman pyöritetty tyyntyvässä illassa. Tuntuu toimivan kuin unelma... ei täristä oikeastaan ollenkaan heti kun lavat on suoristunu. Mitään järkevää en kuitenkaan saanu tehtyä, kun tuo lähialusta takapihalla osottautui liian viettäväksi. Kopteri puhalsi itseään alamäen suuntaan riippumatta miten päin se oli mäkeen nähden... tietysti. Enkä uskaltanu nostaa juuri 10-20cm korkeammalle. No, tänään lisää simulaattoria ja huomenna etsimään tasainen alusta :).

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #36 : 24 Huhtikuu, 2008, 21:33:55 »
No, jos olet jo 10-20cm:ssä käynyt, niin... ONNEA! Kohta ne sentit muuttuu metreiksi, ja mennään kovaa ja korkealta... ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #37 : 26 Huhtikuu, 2008, 18:41:59 »
Wohoo! Nyt on kolme akullista leijuteltu. Kopteri tuntuu toimivan erittäin hyvin. Eka akullinen näytti enemmän roottorilliselta RC-autolta, koska mentiin pitkin maata. Ohjaaminen tuntu lähes mahdottomalta. Toisella akullisella pienensin expoa ja nostin kopteria vähän korkeammalle. Akun loppussa kopteri pysyi jo ilmassa, mutta ei juuri paikallaan. Huomasin seuraavani kopteria ja sen liikkeitä jotenkin väärin. Kolmennella akulla vähensin vielä expoa ja kopteri kesti ilmassa jo pidemmän aikaa ja nyt jopa välillä paikallaan. Vähän näytti kyllä meno toisinaan heinäsirkalta ja ilman harjoitusjalaksia kopteri olisi jo atomeina, mutta tästä se lähtee! Todella mielenkiintoinen harrastus.

Hiekkakentällä lentäminen tosin teki kopterista kohtuullisen pölyisen. Onko nuo moottorit jne miten herkkiä pölylle? Pitäskö sitä nyt alkaa sitten hinkkaamaan/puhaltelemaan puhtaaksi?

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #38 : 26 Huhtikuu, 2008, 23:04:13 »
Kenttäreissun jälkeen vaan pölyt pois ja pikkasen puhaltelee mottia että lähtee suurimmat poies. Jos o paljon pölyä niin kannattaa paineilmalla puhdistaa. Onnea ensilennon johdosta, oikea kopteri on ainakin alla  :)

Sopivaa expo arvoa ei voi kukaan sanoa kopteria lentämättä. Itellä on -50 ja on herkkä keskialueella. Toisen setupin kanssa voi vaikka joutua käyttämään plussa expoa että on tarpeeks nopea keskellä. Riippuu säädöistä. Säädä ne expot niin että itestä tuntuu hyvältä, 20% on hyvä lähtökohta.


-op-
« Viimeksi muokattu: 26 Huhtikuu, 2008, 23:06:41 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #39 : 27 Huhtikuu, 2008, 00:05:59 »
Jep mulla on leijjunta tilassa eli norm: dualrate -40% ja expoa ei yhtään ja on todella hyvä ajaa leijjutusta. Perässä on dualrate 80% ja expoa -30% kukin tavallaan säätää kopterinsa miten haluaa mutta aloittelijan kannattaa laittaa vähän liikettä aluks...
« Viimeksi muokattu: 27 Huhtikuu, 2008, 00:08:09 kirjoittanut Ege »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #40 : 27 Huhtikuu, 2008, 17:35:28 »
Miten paljon vaikuttaa ne T-Rexin mukana tulevat painot, jotka on tarkoitettu laitettavaksi siihen tankoon, jossa on ne pienet lavat (terminologia vielä hukassa)? Mulla niitä ei tällä hetkellä ole paikallaan ollenkaan.

Edit: Eipä niitä taida siihen enää saada, kun on vissiin lavat liimattu kiinni...
« Viimeksi muokattu: 27 Huhtikuu, 2008, 17:39:20 kirjoittanut masu »

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #41 : 27 Huhtikuu, 2008, 18:12:30 »
Ei muuten kannata liimata. Saat 100% varmuudella vaihtaa stabbaritangon jossain välissä ja silloin on hyvä saada stabbari lavat irti. Kyllä ne pysyy pelkällä jengallakin kiinni.
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #42 : 27 Huhtikuu, 2008, 18:17:12 »
Ei muuten kannata liimata. Saat 100% varmuudella vaihtaa stabbaritangon jossain välissä ja silloin on hyvä saada stabbari lavat irti. Kyllä ne pysyy pelkällä jengallakin kiinni.
Kopteri on koottu HK:ssa... Koetin vaan järkevältä tuntuvalla voimalla kiertää ja ei lähteny pyörimään. Ohjeessa kyllä näytetään, että jotain tököttiä niihin kierteisiin pitäs laittaa.

Edit: Niin, eipä nuo kovin monen euron osia ole, jos vaikka vaihtas uudet, mutta kannattaako rueta siihen vain saadakseen ne painot sinne väliin? Eli onko niistä hyötyä?
« Viimeksi muokattu: 27 Huhtikuu, 2008, 18:20:49 kirjoittanut masu »

Poissa Teemu

  • Aloitteleva torppari
  • *
    • RC Jyväskylä Oy
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #43 : 27 Huhtikuu, 2008, 23:35:48 »
Itse en taas käyttäisi niitä mistään hinnasta. Kerran kokeilin ja otin heti pois kun ei niistä ollut kuin haittaa. Nämä ovat taas niitä asioita joista voi olla montaa mieltä ja selviää vain kokeilemalla.
RC Jyväskylä avattu 27.03.2009
www.rcjyvaskyla.fi

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #44 : 28 Huhtikuu, 2008, 11:51:08 »
Minäkin jättäisin painot välistä. Ne rauhoittaa konetta mukavasti, mutta sitten jos esim. tuulenpuuskan takia tarvitsisi tehdä nopea korjausliike, se ei enää onnistukkaan. Melkein samaan pääsee käyttämällä dual-ratea ja expoa, ei kukaan nyt sentään niin tumpelo ole alussa että ne painot olisivat aivan välttämättömät... ;)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #45 : 28 Huhtikuu, 2008, 12:11:31 »
Näiden kommenttien ja tähän astisen piiiitkän lentokokemukseni perusteella päätin jättää painot laittamatta. Voihan sitä suoraan opetella ilman niitä, kun kerta joskus ne ottaisi pois.

Poissa Vergo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #46 : 29 Huhtikuu, 2008, 00:30:44 »
Kopteri on koottu HK:ssa... Koetin vaan järkevältä tuntuvalla voimalla kiertää ja ei lähteny pyörimään. Ohjeessa kyllä näytetään, että jotain tököttiä niihin kierteisiin pitäs laittaa.
Se ohjeen mukainen tökötti on kahdesta paketin mukana tulleesta ruuvilukitteesta sitä kestävämpää, mikä ilmeisesti lähentelee liimaa, mutta käsittääkseni irtoaa mikäli osaa hieman lämmitetään. Itsekin tuota omaa V2:sta kootessani ohjeen mukaisesti tuohon kohtaan laitoin kun ei ollut selvää käsitystä minkälaisia voimia lapaan lennon aikana kohdistuu. Se kierre tosin on alunperinkin melko jäykkä, joten kyllä siihen joutuu voimaa käyttämään mikäli irti meinaa saada.

Mitä noihin painoihin tulee niin ajattelin aluksi kokeilla niiden kanssa (kunhan nyt ensin saan nuo muut mekaaniset säädöt kohdalleen). Oletettavasti siirtämällä painoja tangon kärjestä lähemmäksi tyveä pystyy niiden tasapainottavan vaikutuksen määrää säätämään, kunhan vaan pitää molempien etäisyydet samoina.
#kopterit.net / #multikopterit.net @ IRCNet

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #47 : 29 Huhtikuu, 2008, 15:00:03 »
Aivan oikein, painot ulkona vakauttaa eniten, painot sisäkehällä ei vaikuta juuri mitään. En tiedä kannattaako niitä alkaa puoliväliin tankoa laittamaan, pitää ainakin tähdätä millintarkasti että tulee tasapainoinen.
-flybarless, sedative stabilized head-

jarpiili

  • Vieras
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #48 : 29 Huhtikuu, 2008, 19:22:32 »
No jos sulla on ne painot paikallaan niin ei niistä mitään haittaakaan ole, varsinkin jos tarkoitus on leijutella.

Minulla ne olis joskus aluksi paikallaan ja sitten otin pois, enkä huomannut juuri eroa, saattaa toki johtua muusta setupista tms.
Että leijutuksessa lienee ihan sama onko ne siellä vai ei.

-Jari

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #49 : 03 Toukokuu, 2008, 20:49:46 »
En ollu aikasemmin tajunnu tarkistaa mut mulla oli ESCn veikkausrivi 1-1-1-2-3. Eli low timing (siis 35Xssä) oli päällä. Moottorina on 430XL 3700KV jolle käsittääkseni on tuo mid timing parempi. Laitoin nyt 1-2-1-2-2 eli mid timing ja laskin throttle responsea mediumiin. Äkkiä kokeilin ja moottori kuulosti ottavan kierroksia huomattavasti iloisemmin. Tiedä sitten oliko mielikuvitusta... huomenna kokeilen lentäen. Onko nuo asetukset nyt "oikein"?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
uusi harrastaja

Aloittaja sähkis « 1 2 3 » E-Sky Sähkökopterit

57 Vastauksia
25730 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Elokuu, 2008, 20:09:36
kirjoittanut Canoon
2 Vastauksia
3097 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Huhtikuu, 2008, 22:31:36
kirjoittanut JLa
4 Vastauksia
3426 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Syyskuu, 2014, 11:03:20
kirjoittanut mcsakke
13 Vastauksia
7843 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Heinäkuu, 2015, 19:38:18
kirjoittanut Perusmalli QRX-350
4 Vastauksia
4306 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Toukokuu, 2023, 22:23:23
kirjoittanut viltsu