Kirjoittaja Aihe: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...  (Luettu 48121 kertaa)

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #50 : 03 Toukokuu, 2008, 20:56:11 »
Onko nuo asetukset nyt "oikein"?
Hi,

the manual recommends (T-Rex 450 SE V2 manual, page 22, for BL35-X on BL 430 XL): 1, 2, 2, 2, 3

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #51 : 04 Toukokuu, 2008, 07:57:12 »
Onko nuo asetukset nyt "oikein"?
Hi,

the manual recommends (T-Rex 450 SE V2 manual, page 22, for BL35-X on BL 430 XL): 1, 2, 2, 2, 3
Thanks. Had to go out and try. With the same throttle curv the rotor rpm is significantly higher. It was actually harder to fly at first and the nose turned slowly to right. I applied some counter trim and it settled. The difference is quite amazing... it's a different heli now.

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #52 : 04 Toukokuu, 2008, 09:05:19 »
Funny, it shouldn't make a difference in ordinary flight - one change was cutoff, the other throttle response speed to fast.

To give you some numbers, my throttle curve, with a fairly standard t-Rex 450 SE V2, the smaller stock pinion with 12 teeth, the same ESC as you and the 430 XL motor:
100-75-60-75-100
Zero degrees pitch is in the middle, and it hovers maybe around 65.

I could run a much higher headspeed at mid-stick, but this is good enough for some mild 3D-clowning-around.
When climbing out with full power, the headspeed remains more or less the same, increases actually slightly (as a result it's a bit less battery-hungry in normal flight).


Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #53 : 04 Toukokuu, 2008, 11:18:19 »
I wasn't very clear there expressing myself but the big difference came from changing the ESC timing from low to mid with the 430XL motor.

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #54 : 04 Toukokuu, 2008, 21:43:27 »
ah OK. -that- should make a difference...

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #55 : 05 Toukokuu, 2008, 09:34:57 »
Nyt kun nuppiin tuli paljon lisää kierroksia tuolla timing muutoksella, niin kannattaisiko leijutuksessa muuttaa kaasukäyrää tuossa keskialueella matalammalle vai pitäskö opetella lentämään "äkkinäisempää" kopteria? Kopterioppaasta luntattuna kaasukäyrä on keskeltä melko tasainen 13-37-42-47-70 (ilmeisesti polttis, kun on 13 tuossa ekassa stepissä) ja lapakulmat 30-48-56-67-100. Arvatenkin oikea vastaus on, että kokeile miltä tuntuu...? :)

Poissa Vergo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #56 : 05 Toukokuu, 2008, 10:02:38 »
Itselläni kaasukäyrä samalla moottorilla on 0-50-80-90-100 ja vastaavasta lapakulmat 41-45.5-50-75-100 eli nollakulma tikun ollessa keskellä ja -3 astetta tikun ollessa alhaalla. Tarkista lapakulmamittarilla itsellesi sopivat arvot noihin kahteen ensimmäiseen. Tuon kaasukäyrän kaivoin HeliFreakin foorumilta löytyneistä säätövideoista. Ideana on pitää kierrosluku suhteellisena korkeana sähkömoottorin ominaisuuksien takia. Myös Alignin ohjekirjassa on laatikossa mainittuna, että mielummin käyttää korkeampaa kierroslukua ja pienempiä lapakulmia kuin päinvastoin mikäli lentoaikaa haluaa pidentää.

BL35-X:n asetuksissa itselläni on sarja 1-2-1-2-1 eli vastaavakin kuin sullakin, mutta throttle response standard-tilassa. Leijutuksessa en nimittäin huomannut kyseisellä olevan vaikutusta, mutta ohjekirja (tai siis se kaksipuoleinen paperi) antoi viitettä sille, että medium ja high ovat enemmän 3D-lentoa varten ja standard säästäisiä akkua enemmän.

Mikä gyro sulla muuten oli käytössä? Tuossa aiemmin kun totesit antaneesi rudderille trimmiä vaeltamisen estämiseksi. Ainakin Futaban 401:n kanssa tuota trimmiä ei pitäisi käyttää kun gyro resetoi keskipisteen kuitenkin taas seuraavan käynnistyksen yhteydessä. Gainin lisääminen aavistuksen saattaisi auttaa.
#kopterit.net / #multikopterit.net @ IRCNet

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #57 : 05 Toukokuu, 2008, 10:17:58 »
Mulla on joku kökkö gyro kun ajattelin jostain säästää, jos vaikka ei homma innostaisikaan :). Nyt kun tuntuu, että harrastus ei jää pariin lentokertaan, niin täytyy myöhemmin hommata joku parempi. Se on siis joku tämmönen "Gaui Digital Heading Hold Gyro GU210". Ja taitaa tuo muuten tehdä saman kuin Futabakin, koska kerran säädin sitä trimmiä niin et perä ei lähteny kääntymään ja seuraavalla lennolla se käänty taas.

Näköjään pitäisi pystyä tuota gyroa säätämään "etänä" lähettimestä... hmm... siis gainia vähän lisää ja perä voisi asettua?

Features:


Universal signal selectable (both Digital & Analog).
Precision control technology for heading lock.
Intelligent drift canceling Circuit design, highly precisely figure out the angular velocity inertia, more wide lock range, minimizing rudder neutral position drift when hovering.
Dual Mode: Headlock and Standard Rate Gyro.
Adjustable servo delay and limite.
Built-in drift cancel circuit.
Temperature compensation circuit.
Dual position Normal/Reverse switch for Rudder operating direction.
Remote gain adjustment.
Compatible Futaba PCM/JR SPCM/Hitec QPCM Receivers.
Specifications:

Operating voltage range:DC 4.5V to 5.5V
Current drain:20mA
Input Signal: 2 channels (Rudder and Gain control)
Output Signal: 1 channel (Servo)
Sensitivity Adjustment: Remote control by transmitter or on gyro.
Compatibility: Auto detection for TX and RX for Hitec, Futaba, and JR brands.
Size:25.5x26.5x14mm
Weight:10g(3.5oz)
« Viimeksi muokattu: 05 Toukokuu, 2008, 10:49:32 kirjoittanut masu »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #58 : 05 Toukokuu, 2008, 12:18:31 »
Perä pysyi aikaisemmin ennen tuota ajoituksen vaihtamista paikallaan mielestäni tosi hyvin. Nyt siis moottorin kierrokset nousi ja nokka kääntyy hiljalleen oikealle. Meneekö tämä nyt siihen, että näillä suuremmilla kierroksilla pitäisi aloittaa mekaaninen säätäminen vai voiko tuo korjautua gyron asetuksilla (gainia säätämällä)?

Poissa Vergo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #59 : 05 Toukokuu, 2008, 13:20:48 »
Perä pysyi aikaisemmin ennen tuota ajoituksen vaihtamista paikallaan mielestäni tosi hyvin. Nyt siis moottorin kierrokset nousi ja nokka kääntyy hiljalleen oikealle. Meneekö tämä nyt siihen, että näillä suuremmilla kierroksilla pitäisi aloittaa mekaaninen säätäminen vai voiko tuo korjautua gyron asetuksilla (gainia säätämällä)?

Ei tuota käsittääkseni pysty mekaanisella säätämisellä korjaamaan mikäli headlock-tilassa lennät kuten olettaisin. Etsi lähettimen asetuksista gyron gaini ja korota sitä muutamalla prosentilla kerrallaan ja katso miten vaikuttaa. Hieman lähettimestä riippuen valikoista saattaa löytyä gyro sens tai muu vastaava erikseen tai sitten gainin säätö tapahtuu gainikanavan (katso vastaanottimesta) endpointtia muuttamalla. Jos gainia on liian vähän niin perä vaeltaa ja jos gainia on liikaa niin perä alkaa vatkaamaan. Toki kannattaa kirjoittaa ne lähtöasetukset jonnekin ensin talteen jos ei ole ihan varma mihin mikäkin vaikuttaa. :)
#kopterit.net / #multikopterit.net @ IRCNet

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #60 : 05 Toukokuu, 2008, 22:27:55 »
Vaikka HH-tilassa gyron pitäisi pitää poskelleen säädettynäkin suuntansa, niin olen huomannut että
-vastoin kaikkea teoriaa ja järkeä- mekaanisesti oikein säädetty gyro pitää paremmin kuin ihan pikkuisen pielessä oleva. Testigyrona oli GY401, ja servona robben speed carbon digital (0,07sec/45astetta), vaikutus tod. näköisesti korostuu huonommilla vehkeillä.

Eli voit tarkistaa sen mekaanisen säädön, ja korottaa gainia.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #61 : 05 Toukokuu, 2008, 23:00:02 »
...niin olen huomannut että -vastoin kaikkea teoriaa ja järkeä- mekaanisesti oikein säädetty gyro pitää paremmin kuin ihan pikkuisen pielessä oleva. ...

Hello,

the gyro manuals tell us to center it in rate mode, and then it gives best performance in HH mode. Usually it does, as you said.

(warning, what follows is deepest deep nerd stuff, but you mentioned "theory", so here it comes):

It makes sense from a "theoretical" point of view, and also according to common sense, if you consider that the gyro is a nonlinear system.
A simple example:
Take any heading-hold gyro (on the bench, without the rotor spinning) and move the stick as little as you can. The servo starts to creep, but only to a certain point.
Now move the rudder stick further, and suddenly the servo continues to follow.
Speaking in terms of control "theory", there is an integral part (because the gyro "integrates" the rudder input), and a proportional part (because the servo also follows the stick movement 1:1).
Now the integral part is "clamped". It cannot exceed some programmed threshold - a common trick when designing such controllers. This shows that the gyro response is nonlinear.

In plain words, there is a "window" in the middle of the servo range, where the gyro functions differently. You want the rudder servo centered in the middle of that window, then it works best.

Cheers

Markus

« Viimeksi muokattu: 05 Toukokuu, 2008, 23:19:08 kirjoittanut mnentwig »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #62 : 06 Toukokuu, 2008, 09:13:25 »
Eilen oli sen verran karmea keli, ettei päässy testaamaan (enkä uskalla vielä olohuoneessa säätöjä tarkistella). Lähettimessä (DX6i) löytyy Gyro valikko, jossa oli tällä hetkellä käytössä olevassa lentomoodissa arvona 80%. Tänään keli näyttää vähän paremmalta, joten pääsee ehkä kokeilemaan. Toisessa lentomoodissa oli gyro arvona 50%. Tällä ilmeisesti gyro ei olisi HH tilassa...? Tuosta halpisgyrosta löytyy aika vähän juttua netistä ja mukana ei tullu lappuakaan. Ilmeisesti se toimii ja säädetään (ja näyttää samalta) samalla tavalla kuin 401:nen.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #63 : 06 Toukokuu, 2008, 14:26:03 »
Gyroa siis ohjataan niin että kun kanavan arvo on 0%, Gyron herkkyys on 100% ratea, kanavan keskikohdassa gyron herkkyys on 0% ratea/HH:ta, ja kanavan arvolla 100% gyron herkkyys on 100% HH:ta. Näin ollen gyrosi on varsin välinpitämätön tuolla arvolla 50% eikä todennäköisesti korjaa mitään. Kone voi pyöriä iloisesti ::)

Joissakin lähettimissä on gyrovalikko jaettu niin että siellä lukee ihan selkokielellä arvot 100% rate tai 100%HH. Esim. Futaboissa voi valita näkyykö arvo kanavan asentona vai suoraan gyron arvoina.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #64 : 06 Toukokuu, 2008, 20:12:43 »
Eipä ainakaan äkkiseltään tullu gainia säätämisellä kummemmaks... jos laski gainia paljon tuntui olevan vaikeampi lentää, mutta nostamalla ei kuitenkaan perä asettunu. Ehkä ihan aavistuksen. Pitää jatkaa tutkimuksia, jotka pahaenteisesti näyttää johtavan uuden gyron hommaamiseen.

Nyt alkaisi ehkä$ olla hyötyä siitä kokeneemmasta harrastajasta... :)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #65 : 07 Toukokuu, 2008, 11:48:50 »
Mitenkäs tuo gyron delay vaikuttaa ja mihin? Käsittääkseni gyron mekaanisessa säätämisessä olisi ideana ensin ottaa pois HH moodi (eli mun radion tapauksessa tiputtaa HH rate jonnekin 25% asteikon ollessa 0-100%?) ja kattoa leijuttamalla miten perä pyörii. Sitten pitäisi säätää servon ollessa keskellä sitä työntötangon pituutta, joka muuttaa lapakulmia takana siihen suuntaan, että pyöriminen vähenee. Seuraavaksi tarkistus, että ei bindaa... oonko mä nyt tässä ihan hakoteillä?

Tässä vielä kuva gyrosta:


Edit: Lueskelin ulkomaalaisia foorumeja tästä samasta ongelmasta ja tuntui olevan muillakin ja eri gyroilla...

Edit2: Yleisimpänä syynä taitaa olla se ettei perä pysy paikallaan siinä rate moodissa (vaimikäsenyoli) ja sen korjaamalla homma tulee kuntoon. Eiku illalla testaamaan.
« Viimeksi muokattu: 07 Toukokuu, 2008, 13:45:37 kirjoittanut masu »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #66 : 07 Toukokuu, 2008, 16:55:50 »
Joo suunnilleen noin. Yleensä gyro pitää käynnistää HH-tilassa, sitten vedetään gaini sellaisekis lähettimestä että muuttuu rate-tilaan, ja säädetään se leijumaan suunnilleen suorassa. Bindaukset kannattaa tarkistaa ennen ja jälkeen säädön.

Delay on sitävarten, että jos käyttää kovin hidasta servoa, se voi mennä tukkoon gyron käskiessä sitä liian nopeasti. Delay hidastaakäskytystä niin että hitaampikin pysyy mukana. Voi kun liikunnanopettajissa olisi samanlainen ruuvi... ::)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #67 : 08 Toukokuu, 2008, 18:18:58 »
Sen verran tuli testattua, että ei ole ainakaan rate moodissa yhtään oikein säädetty se perä vaan alkaa pyörimään millä tahansa asetuksella kuin hyrrä.

HH tilassa kuitenkin korjautui se perän pyöriminen pelkästään nostamalla nupin kierroksia kaasu kurvilla.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #68 : 16 Toukokuu, 2008, 06:27:56 »
Paikalliset harrastajat auttoi kopteri säätämisessä jonkin aikaa sitten ja siitähän tuli ihan eri kone. Jostain syystä oli radiosta rajoitettu liikeratoja (mähän ostin tuon RTF pakettina) jostain semmosesta valikosta jota en ollu edes aikasemmin kattonu (swash mix tjsp). Joskus olinkin ihmetelly, että joutuu tikun heittämään korjausliikkeissä reunaan asti ja silti ei mitään tapahdu :). Liikeradoista oli ehkä 20% käytössä.

Nyt siitä tuli sitten aika paljon äkkinäisempi ja nyt vasta tajusin mihin sitä expoa tarvitaan. Samalla tuli säädettyä perää rate modessa ja gyrokin tuntuu nyt pitävän paremmin. Oon käyny pari kertaa opettelemassa leijutusta noilla säädöillä ja täytyy kopteri on kyllä aika ketterä. Pitäs vaan osata pitää järki kädessä, kun tekee mieli jatkuvasti kokeilla jotain uutta vaikka siinä leijutuksessakin on vielä harjottelemista. Lisäksi haluis jo eroon niistä harjotuspalleroista.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #69 : 16 Toukokuu, 2008, 10:33:42 »
No jos kerran on semmonen tunne että ne kepit ei enää pelasta kopteria, ja osaat laskeutua, sekä pallot on vaan tiellä, niin heitä mehtään. Kopteri on kuitenkin yllättävän vakaa laskeutua, kun roottorin hyrräefekti pitää sen pystyssä. Reksissä on vielä suht. leveät laskutelineet, joten ongelmaa tuskin tulee. Rohkeesti vaan! ;)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #70 : 21 Toukokuu, 2008, 18:15:54 »
Vielä on kopteri ehjä... treenasin sivuttain leijuttelua ja ihan hyvin tuntui menevän. Seuraavalla akullisella hieman vauhdikkaammin heittelin perää puolelta toiselle leijuntaan ja välillä oli vielä eteenpäinkin vauhtia. Kohtuu hyvin pysyi kopteri peukaloissa, mutta sitten äkkiä tuli yksi korjausliike väärään suuntaan ja kopteri tuli noin metristä 75 asteen kulmassa kenttään. Onneksi en sitten ollu vielä luopunu noista harjotusjalaksista vaan ne tökkäs ekana maahan. Hyvä myös että ne oli tarpeeks pitkät. Kopteri hetken mietti miten olisi painovoiman vaikutukset tulkinnu ja sitten mätkähti oikein päin maahan.

Taidan pitää nuo harjotuskepukat sittenkin vielä vähän pidempään...

jpheli

  • Vieras
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #71 : 22 Toukokuu, 2008, 11:08:52 »
eli siis toisin sanoen jäädyit ja et osannut korjata automaattisesti tarpeeksi nopeasti. tuohon auttaa vain rutiini ja sitä muuten saa iham mukavasti esim simulla kikkaillessa. tietty mikäänhän ei ole niin hyvä kun aidolla vehkeellä lentäminen :)

hyvänä temppuna simussa on se että nostat kopterin ilmaan sopivalle korkeudelle ja sitten hetken vatkaat tikkuja ihan holtittomasti sekunnin kaksi. senjälkeen otat ja pyrit suoristamaan sen mahdollisimman nopeasti. eli joka tilanteeseen pitäisi olla jonkin näköinen pelastautumis temppu/sequenssi mitä voit sitten soveltaa.

jos tilaa on aikä ihmisiä lähellä niin kandee miettiä että onko pieni kaasun nypäytys paikallaan jolloin ostaa sekuntteja lisää isomman korjausliikkeen tekemiseen. tietty jossain vaiheessa on vain parempi myös sitten myöntää että tonttiin tullaan ja silloin lyödään throtle-holdi päälle ja sammutetaan koneet jotta minimoidaan vahinko.

simulla on ja erittäin hyvä testata hallinta kykyä vatkaamalla trimmit mitä ihmeellisimpiin asentoihin. koitappa sitten lentää ja laskeutua.

--jp

k0pter1m1es

  • Vieras
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #72 : 24 Toukokuu, 2008, 19:38:15 »
hjälppiä tarvitsisin!

sopiiko http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=24744&grpid=503 tuo tähän t-rex 450 kopteriin??? :-\ :-\
ette tiiäkkään kuin tärkee tieto tämä olisi mulle. ??? ??? ??? ???

Poissa mokkis

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #73 : 24 Toukokuu, 2008, 21:14:22 »
Sopiihan toi gyro siihen,mutta eri asia kannattaako laittaa rahaa kiinni tohon.
Kun kuitenkin joudut ostaan kunnollisen jossain vaiheessa kun huomaat että
perä ei pidä.
Osta heti suoraan vaan futaban 401,ostat sen kuitenkin joskus ;)
Trex 600 N
Trex 500 Esp
Trex 500 FBL

7C 2.4gigaa

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #74 : 25 Toukokuu, 2008, 09:01:48 »
Joo en kyllä suosittele minäkään. Toinen hyvä vaihtoehto Futaballe JR G770:n.

JRu

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
uusi harrastaja

Aloittaja sähkis « 1 2 3 » E-Sky Sähkökopterit

57 Vastauksia
25661 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Elokuu, 2008, 20:09:36
kirjoittanut Canoon
2 Vastauksia
3073 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Huhtikuu, 2008, 22:31:36
kirjoittanut JLa
4 Vastauksia
3409 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Syyskuu, 2014, 11:03:20
kirjoittanut mcsakke
13 Vastauksia
7795 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Heinäkuu, 2015, 19:38:18
kirjoittanut Perusmalli QRX-350
4 Vastauksia
4194 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Toukokuu, 2023, 22:23:23
kirjoittanut viltsu