Kirjoittaja Aihe: säätimien kaapelointi  (Luettu 2422 kertaa)

Einari Lindberg

  • Vieras
säätimien kaapelointi
« : 14 Syyskuu, 2011, 13:39:21 »
kontronik jive säätimen ohjeissa kielletään akku sekä moottori kaapeleiden pidentäminen. osaisiko joku perustella syytä moiselle. kuinka pahasti tekee väärin, jos joutuu käytännön syistä jatkamaan akkukaapeleita? casten ohjeissa en ole moista varoitusta huomannut.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: säätimien kaapelointi
« Vastaus #1 : 14 Syyskuu, 2011, 13:53:40 »
joskus laskeskelin oman 700E rekkulan johtojen paksuuksia ja niistä aiheutuvia lämpötehoja jotka oli aikasta isoja!
ja kyllä johdot tosiaan on mitotettu juuri ja juuri riittävän paksuisiksi tai ehkä jopa hieman liian pieniksi käytännössä kaikkien säätimien kohdalla...

jos kasvatat kaapeleiden pituutta kasvaa niissä myös resistanssi ja jännite tippuu enemmän kuormassa (myös enemmän rippeliä),
samoiten lämmön tuotto kasvaa...

kun nyt speculoidaan niin voisin kuvitella että jos kopterissa tarvitaan pitkiä virtajohtoja on ESC ja akku eripuolilla jolloin johdot joutuu mennä kopterin läpi joka taas on huono asia ku olis hyvä että ne ei menis kovin läheltä esim vastareita jne...

kyllä siihen on monta järkevää syytä pitää ne johdon niin lyhyenä kun vaan mahdollista! varsinkin moottorinjohdot!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: säätimien kaapelointi
« Vastaus #2 : 14 Syyskuu, 2011, 14:22:52 »
Kovin syvällisesti en asiaa tunne, joten en osaa selittääkään, mutta lainaus lennokkifoorumilta:
Lainaus käyttäjältä: Risto H
Resistanssi liittimissä, johdoissa, moottorissa ja akussa huonontaa hyötysuhdetta mutta ei millään muotoa aiheuta minkään komponentin hajoamista. Se mikä on noparin kannalta hankalaa, on johtojen induktanssi mikä akun ja noparin välillä voi aiheuttaa aika ikäviä piikityksiä (joiden seurauksena fetit voivat jopa kärähtää) jännitteeseen ellei välissä ole tarpeeksi konkkaa sitä estämässä. Pidemmät johdot vaativat konkkien tukevoittamista. Toki resistanssikin lisää rippeliä mutta sen vaikutus on yleensä huomattavasti induktanssia pienempi.

Sensijaan induktanssi moottorin ja noparin välillä ei ole hirmuinen ongelma koska johtojen induktanssi on kuitenkin aina vain mitätön murto-osa itse moottorin induktanssista. Staattorissahan on usein metritolkulla käämilankaa metallisydämen ympäri käämittynä! Kommutoinnin toimintaan johtojen jatkaminen ei juurikaan vaikuta koska back EMF -pulssi etenee johdoissa lähes valon nopeudella. Resistanssikaan ei kauheasti vaikuta sillä back EMF:ää mittaavan piirin tuloimpedanssi on suhteellisen korkea (mikrokontrollerin AD-muunnin).

Kaikkeen johtojen pidentämiseen pätee tietenkin aina tämä:
- pidä johdot mahdollisimman lyhyinä, älä laita sinne yhtään ylimääräistä
- käytä jatkamiseen tukevaa johtoa (erityisesti akun ja noparin väliin) ja kunnon liittimiä
- varmista että liitokset on kunnolla juotettu
- kierrä pitkät johtovedot tiukaksi nipuksi jotta ei pääse muodostumaan isoja antennisilmukoita
- monimoottorisysteemissä pidä eri moottoreihin menevät johtoniput erillään

Eli ilmeisesti parempi jatkaa noparin ja moottorin välistä, jos täytyy.
« Viimeksi muokattu: 14 Syyskuu, 2011, 14:25:44 kirjoittanut taski63 »
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: säätimien kaapelointi
« Vastaus #3 : 14 Syyskuu, 2011, 14:57:49 »
Kovin syvällisesti en asiaa tunne, joten en osaa selittääkään, mutta lainaus lennokkifoorumilta:
Eli ilmeisesti parempi jatkaa noparin ja moottorin välistä, jos täytyy.

Toisaalta, siellä säätimen ja moottorin välissä on virrat helposti suuremmat. Tämä ei le magiikkaa tai sähköopin vastaista vaan jos esimerkiksi mittaat keskimmäärisen virran moottorin ja akun välissä oleva 10A ja moottorin säädin ajaa moottoria 50% pulssisuhteella, on virta moottorin johdoissa 20A. Tämä siksi että 50% ajasta säädin imee 20A virtaa akun suunnasta "yelmmän" Fetin kautta. Akkujohdoissa on siis 50%*20A=10A virta. Virrasta osta osa tulee kondnsaattorista mutta se ei vaikuta keskiarvoon RMS/tehollis arvoon akkujohdoissa kyllä. 50% ajasta virta kulkee moottorin induktanssin vauhdittamana alemman fetin / freewheel diodin kaytta, moottorisäätimissä yleensä siis sen fetin kautta. moottorin johdon kannalta on yksi ja sama kumpaa kautta virta kiertää ja on koko ajan 20A vaiheen ollessa päällä eli siis 66%*20A. Jos pulssisuhde on vaikka 30% ero on entistäkin suurempi.
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: säätimien kaapelointi
« Vastaus #4 : 14 Syyskuu, 2011, 17:08:00 »
Jos nyt pakko on pidentää niin itse pidentäisin mieluummin akun ja noparin välillä. Ja kannattaa käyttää poikkipinta-alaltaan alkuperäistä paksumpaa johtoa häviöiden minimoimiseksi.

puisto_kemisti

  • Vieras