Kirjoittaja Aihe: Enemmän gyroja !  (Luettu 3236 kertaa)

tare

  • Vieras
Enemmän gyroja !
« : 08 Huhtikuu, 2008, 15:21:32 »
Moi . Tuli vaan mieleen, että voisiko noita Futaban 401 gyroja asentaa kopteriin enemmänkin?
Vaikka korjaamaan pituus - ja poikittaiskallistukset ?

Sitten nupille 3 gyroa ? Mietin jo kytkentää ja ei toimi  ???
Tarvitaan tieto kopterin asennosta ja anturi joka tietää tämän jatkuvasti.


Tarmo

geeni

  • Vieras
Vs: Enemmän gyroja !
« Vastaus #1 : 08 Huhtikuu, 2008, 15:40:16 »
Samalla ajatuksella leikittelin minäkin vähän aikaa sitten. CCPM mutkistaa vähän asiaa.

Eikös ainakin elevaattorille laitettu gyro auttaisi (120 asteen CCPM:ssä) korjaamaan nokkaa ylös ja alas, tietyissä rajoissa? Sitten voisi tietty laittaa aileronille ja pitchille käänteisesti korjaavat gyrot, jotka huolehtisivat sivuttaisheilahteluista. Ei mikään täydellinen systeemi siis, mutta voisi kai jossain määrin toimia.

Olettaen siis että tuollainen perusgyro havainnoisi oikean kiertoliikkeen asennostaan riippuen. En tarkemmin noiden gyrojen toiminnasta tiedä. Miten ne kiihtyvyysanturit siellä on ja miten painovoima vaikuttaa gyron eri asennoissa?

Pejkko

  • Vieras
Vs: Enemmän gyroja !
« Vastaus #2 : 08 Huhtikuu, 2008, 15:44:12 »
Robbella on Helicommand, joka toiminee samalla periaatteella. Löytyisiköhän siitä mitään kuvia/kaavioita.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Enemmän gyroja !
« Vastaus #3 : 08 Huhtikuu, 2008, 15:48:03 »
Miksi 3 gyroa? Nupissahan on kaksi kallistussuuntaa, eteen-taakse ja sivuille. Korkeus ei toimi pyörimisen suhteen joten sitähän gyro ei aisti. Jos mietit että kun siellä on 3 servoakin, niin oletan sinun ajatelleen CCPM miksausta. Tällöin joka servolle tulisi siis oma gyro. Ne pitäisi asentaa 120 asteen jaolla, kuten servotkin. Perinteisessä miksauksessa taas kaksi gyroa kallistuservoille riittäisi.

HH vs rate on toinen mielenkiintoinen kysymys. En usko että mikään estäisi kopteria vaeltamasta leijunnassa. Esim. kun puuska heilauttaa koneen vinoon, on paikka jo muuttunut ennenkuin gyro taas korjaa asennon. Siksi en usko että HH moodilla saataisiin merkittävää etua rate-moodiin verrattuna.

Edittiä: olivat mokomat kerenneet vastata sillävälin kun kirjoittelin, anteeksi toisto... ::)
-flybarless, sedative stabilized head-

geeni

  • Vieras
Vs: Enemmän gyroja !
« Vastaus #4 : 08 Huhtikuu, 2008, 15:48:38 »
Robbella on Helicommand, joka toiminee samalla periaatteella. Löytyisiköhän siitä mitään kuvia/kaavioita.

Eikös toi Helicommand perustunut johonkin kameraan tai IR-systeemiin, joka havaitsee liikkeen maatasolla, vähän kuin optinen hiiri.

Pejkko

  • Vieras
Vs: Enemmän gyroja !
« Vastaus #5 : 08 Huhtikuu, 2008, 16:25:21 »
Pannaan riita puoliksi, siinä on (ainakin minun apukouluenglannilla tavattuna) sekä optinen osa, että kolme gyroa, jotka toimivat huonokontrastisissa olosuhteissa. Olisi mukava lelu, vaan ei tuo 300-500e hintahaarukka oikein houkuta. Ohessa vielä linkki, jos jotain kiinnostaa:
http://at.robbe-online.net/rims_at.storefront/47fb6ecc00275365271b3e0dc1460666/UserTemplate/1/?ISID=47fb6ecc00275365271b3e0dc1460666
ja naputellaan hakuun helicommand

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Enemmän gyroja !
« Vastaus #6 : 08 Huhtikuu, 2008, 16:53:12 »
Futtelta muuten löytyy myös kaksiakselinenn gyro, GYA352, joka periaatteessa vakauttaa kallistussuunnat. CCPM on kuitenkin ongelma tällekkin.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Enemmän gyroja !
« Vastaus #7 : 08 Huhtikuu, 2008, 18:47:37 »
Mikado V-Bar on oikea ratkaisu. V-Barissa on kolme gyroa, joten se korvaa samalla perägyron. Tuonko laitat kopteriin niin voit samalla heittää stabbaritangon roskiin. Enemmän lentoaikaa/tehoa, nopeammat liikkeet, vakaampi... ainoa huono puoli on hinta. Softassa on kaikki mahdolliset säädöt maan ja taivaan väliltä, eli periaatteessa kopterin voi säätää lentämään sillälailla kuin itse haluaa. Hienosäätö vaati tietenkin hyvää ymmärrystä eri toiminnoista. Minulla on 600E:ssä kyseinen laite ja olen ollut tyytyväinen ostokseen. Paljon mukavampi värkätäkin kopterin kanssa, koska ei ole se ainainen stabbaritanko ja miljoona linkkiä tiellä.

http://vstabi.de/

Tässä halvempi vaihtoehto, tosin kahdella gyrolla: http://www.skookumrobotics.com/ .

jpheli

  • Vieras
Vs: Enemmän gyroja !
« Vastaus #8 : 14 Toukokuu, 2008, 20:58:03 »
Tuolla jo toisessa postauksessa tästä kerroinkin mutta kerrotaampa täälläkin :)

HeliCommandissa on 3 gyroa sisällä ja yksi kamera. Laite myös tekee itsenäisesti CCPM miksauksen. Laitteen kanssa voi käyttää lisäksi ulkoista tail gyroa jos haluaa mutta tällöin ei saa pyörittää kopteria enempää kuin 400ast/sek tai HC menee sekaisin ja no lopputuloksen varmaankin kaikki arvaa  ;D

HC:stä on olemassa 3 eri versiota
HC 3A = perus versio joka osaa levelöidä kopterin
HC 3D = mukana kamera ja 3D temppujen tekeminen mahdollista, ei kylläkään mitään hardcorea
HC Profi = enempi jo ammattilaiskäyttöön tarkoitettu stabilisaattori

HC 3Dssä olevaa kameraa ei tarvitse välttämättä käyttää mihinkään, se mihin sitä käytetään niin on vain noin paikan määritykseen ja samoin korkeuden mittaamiseen. Ei mikään hirmu tarkka mutta pitää kyllä kutinsa kohtuullisesti.

HC:ssä on 3 eri modea, täys stabilointi, puolikas ja ei mitään. HChän ottaa vallan siinä vaiheessa ja alkaa stabiloimaan kopteria.

Osaa myös nostaa kopterin maasta ylös jos niin haluaa.

Valokuvaajat tykkäävät käyttää HCtä koptereissa ja onhan se ymmärrettävää tietty.. Laitetaan kopteri 100m korkeuteen ja katotaan pikku töllöstä että nyt on optimaalinen kuva ja sit räpsistä... ja ei tarvii huolehtii siitä että kopteri karkaisi jonnekkin. Ja sitten tietty noi kopterit missä ei ole flybaria stabiloimassa.

Tietty paikallaan pito noissa ei toimi kuin 0.5 - 5m korkeuksissa (siis HC 3D mallissa). Ja 3D malli pitää olla asennettu niin että kameralla on esteetön näkyvyys jos sen haluaa saada toimimaan kunnolla. Tai sitten asentaa sen jonnekkin sisälle ja laittaa mustan teipin kameran eteen että se sitten ei todellakaan ota osaa lentämiseen sen osalta.

3D versio osaa myös auttaa invert lennossa mutta sillon pitää tietty itse hanskata kopterin lentokorkeus.

Laitehan on kaksi osainen, äly yksikkö kameroineen ja gyroineen ja sitten kytkentä yksikkö mikä asennetaan kaikkien servojen ja vastaanottimen väliin. Poikkeuksena tietty voi jättää ESCin ja tail gyron kytkemättä jos näin haluaa. Oletusarvona ja parhaan tuloksen saamikseksi kyllä suositellaan että kaikki kulkee sen läpi.

Tullut moista tutkailtua kaverilla kun pitäs asentaa semmonen sen Hughesiin... notta ei hajottelis sitä koko ajan ;)

No toisaalta, onko moinen sitten hyvä laitos lennättämisen opettelemiseen... tjaa-a en syvemmin ota kantaa moiseen... tietty saattaahan sillä säästyä muutamalta crashilta mutta onko se hinnan värtti sitten, tuon hinnalla kyllä korjailee kopteriaankin jo paljon.

Summasummarum pelkikkä gyroilla stabilointia ei pysty toteuttaa vaan älyä tarvitaan siihen myös.

Noitahan löytyy muitakin esim. Spartan AP2000i ja FS5S Co-Pilot


--jp

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
1869 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Toukokuu, 2010, 23:18:37
kirjoittanut ilsaarin