Kirjoittaja Aihe: Lennätysten loggaus  (Luettu 6254 kertaa)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Lennätysten loggaus
« : 05 Lokakuu, 2011, 12:00:06 »
Olen käyttänyt tähän astisen lennättäjäurani ajan sivustoa http://rcflylog.com/ lennätysten loggaukseen. Sivulle siis lisätään kaikki lentolaitteet, akut, fuilit ja lentopaikat ja tämän jälkeen aina lennättäessä kirjataan lennon tiedot ylös. Lentokohtaisesti valitaan millä vehkeellä oltiin ilmassa, mitä akkua käytettiin, paljonko siihen meni mAh:ia lennon jälkeen sisään ja mikä oli lennätyspaikka. Lennon yhteyteen voi kirjailla myös kommentteja tapahtumasta. Sivustolle voi kirjata myös huoltotapahtumia eri laitteille ja näin periaatteessa seurata harrastukseen kuluvaa rahaa ja/tai osien kulumista jne.

Kyseinen sivusto ei ole päivittynyt toooodella pitkään aikaan ja on käytettävyydeltään paikoin hieman kankea. Niinpä tuli mieleeni toteuttaa oma vastaava ratkaisu. Jotain kivaa iltanäpertämistä pimenevien syysiltojen ratoksi. :) Nyt kysyisinkin teiltä arvon foorumilaiset, mitä ominaisuuksia tuollaisessa loggaussivustossa pitäisi juuri sinun mielestäsi ainakin olla?

Ominaisuudet jotka olen ajatellut toteuttaa:
-Selaimella käytettävä, käyttöliittymän kieli suomi
-Laitteiden tietojen syöttö ja ylläpito (vehkeen nimi, kuvaus, käyttövoima, kuva, ...)
-Akkujen tiettojen syöttö ja ylläpito (tyyppi, kennomäärä, ostopäivä, kapasiteetti, ...)
-Lentopaikkojen tietojen syöttö ja ylläpito (nimi, kuva, koordinaatit, kommentti)
-Fuilien tietojen syöttö ja ylläpito (nimi, polttonesteen nimi, öljyn nimi, öljyprosentti, ...)
-Lentojen loggaus (mikä laite, missä, koska, kuinka kauan lento kesti, millä akulla/fuililla, paljonko kului mAh/dl, kommentti) mahdollisimman nopeasti ja näppärästi
-Jonkinlainen mobiiliversio paikannuksella (yrittää valita lennätyspaikaksi sen mestan, jossa juuri nyt olet)

Lentoja logatessa järjestelmä haistelee millä vehkeellä ja missä lennätit viimeksi ja tarjoaa samoja tietoja oletusarvoisesti kenttiin. Ajattelin toteuttaa homman siten, että esimerkiksi akut liitetään johonkin tiettyyn (tai tiettyihin) lentolaitteisiin kuuluviksi, jolloin kun valikosta valitsee "lennätin 700:sta" ei järjestelmä tarjoa käytetyiksi akuiksi 3S-pakkoja vaan nimenomaan 700:n 12S pakat. Homman nopeuttamiseksi lennon tietojen syöttö tullee toimimaan siten, että oletusarvoisesti käytetyksi akuksi tarjotaan "jonossa seuraavaa" akkua verrattuna siihen, jota olet viimeksi käyttänyt. Jos siis akut on numeroitu 1, 2 ja 3 ja lennnätit viimeksi akulla 2, on dialogissa valmiina akku 3. Perusajatuksena on se, että uusi lento saataisiin logattua kahdella klikkauksella. Tietysti jos lennättelee laitteilla miten sattuu ristiin käyttäen akkuja epäjärjestyksessä, ei järjestelmä voi tehdä minkäänlaisia arvauksia käyttötottumuksista.

Tulevaisuuden suunnitelmissa mm:
-Statistiikkaa lentolaitteista ja akuista (lentojen kesto & mAh graafina jne.)
-Android-appi

Että semmosta. Pistän heti näytille jotain kun on jotain näytettävää. Vielä ei ole. :) Olen kahden vaiheilla sen kanssa tarjoanko työkalua ihan kaikille käyttöön vai tuleeko siitä vain minun oma leikkikaluni vai jotain noiden kahden väliltä. Olen siinä käsityksessä että kysyntää tämän kaltaiselle työkalulle ei juurikaan ole. Ihmiset tuntuvat loggaavan esim. akkujen käyttöä joko yksinkertaisesti tukkimiehen kirjanpidolla akun kylkeen tai sitten excelillä tms.

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lennätysten loggaus
« Vastaus #1 : 05 Lokakuu, 2011, 12:39:45 »
Olen kahden vaiheilla sen kanssa tarjoanko työkalua ihan kaikille käyttöön vai tuleeko siitä vain minun oma leikkikaluni vai jotain noiden kahden väliltä. Olen siinä käsityksessä että kysyntää tämän kaltaiselle työkalulle ei juurikaan ole. Ihmiset tuntuvat loggaavan esim. akkujen käyttöä joko yksinkertaisesti tukkimiehen kirjanpidolla akun kylkeen tai sitten excelillä tms.
Tarvetta varmaan on, mutta käyttäminen on ollut liian vaikeaa/työlästä saatuun hyötyyn nähden. Kielikin saattaa olla varsin monelle kynnyskysymys. Kaikkiaan kuulostaa mahtavalta suunnitelmalta. Käytettävyyshän se tuossa on se tärkein pointti. Koodarina tietysti kiinnostaa millä se pellin alunen täytetään?  ;D

Joskus pyörittelin ideaa telemetriadatan tallennuksesta google dokkareihin. Tässäkin voisi käyttää googledocseja "tietokantana", jolloin raakaa dataa voisi syöttää suoraan "kantaan" sekä sivistyneemmin selain-liittymän kautta. Etuna, että data on aina saatavilla backupattuna ja erillisen tietokannan tarve poistuu. Selain-liittymä pyörimään appengineen, toimii käyttäjätunnistukset sun muut automaagisesti. Eikä tarvi omaa rautaa lainkaan. Googlelta löytyy myös hyviä työkaluja graafien piirtoon, toimivat joko dokkarin datasta tai muusta datalähteestä. Tälleen pikaisesti visioituna, vaihtoehtoja toteutukseen on ainaki miljuuna  ;)

Edit. Polkaise projekti pystyyn vaikka githubiin, niin kaikki halukkaat pääsee antamaan panoksensa. Tulee feature/issue trackit sun muut samalla.
« Viimeksi muokattu: 05 Lokakuu, 2011, 12:55:24 kirjoittanut Xen »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lennätysten loggaus
« Vastaus #2 : 05 Lokakuu, 2011, 13:14:59 »
PHP + MySQL + jQuery lienee ne tärkeimmät avainsanat. Mietin myös tuota logien tuuppaamista järjestelmään + lukemista, mutta se kyllä syö helppokäyttöisyyden sen siliän tien. Jos logit saisi automaagisesti kopterista nettiin, homma olisi toinen. Mutta kun pitää puljata piuhojen ja softien kanssa että saa edes tiedoston näppeihinsä, on työvaiheita liian monta että homman jaksaisi tehdä jok'ikiseltä lennolta.

Sivu pyörii ainakin alkuun mun omassa webbihotellissa, katsoo sitten jos joskus on tarvetta kokonaan omalle mestalle. Kysymysmerkki on vastaavasti yhä myös se, tuleeko järjestelmään minkäänlaista yhteisöllisyyttä vai pysyykö loggaus kunkin omana hupina (eli näkeekö esim. toisten lennätyksiä vaiko vain omansa). Toisaalta järjestelmään kertyisi ajan saatossa aika kattava setti tilastollista dataa eri akkujen suorituskyvystä ja kestävyydestä jne., josta voisi olla jollekulle iloa. Tosin luotettavan datan kerääminen edellyttäisi kaikkien mahdollisten akkumerkkien ja typpien ylläpitämistä -> nääh!

Julkiseen jakoon en koodeja ajatellut tuupata, koska ajatuksena on nimenomaan työllistää minut itseni... :)

Marbo

  • Vieras
Vs: Lennätysten loggaus
« Vastaus #3 : 05 Lokakuu, 2011, 13:24:07 »
Juu ei tuota koodia kannata mihinkään yhteiseen muokkaukseen laittaa kun ei siitä loppupeleissä tuu kun harmia varsinkin sitten kun jotain vikaa pitää jostain ettiä.

Muutenkaan tommosten tietojen lähettämen sql kantaan ei montaa riviä koodia tarvii ja tuo koodi nyt ei montaa hetkeä vie. Lähinnä ulkoasu ja sitten se, että siitä saa helppokäyttösen.

Itse jos tollasta lähtisin rakentamaan ja varsinkin kun jos siitä tehdään yhteisöllinen niin melkeinpä valitsisin jonku valmiin julkasujärjestelmän pohjaksi. Esim Wordpress tai jokin muu. Tämä jo ihan senkin takia, että kun sitten pitäisi saada kirjautumis/rekistetöitymis kikkareet niin, ettei heti siellä joku ulkopuolinen ole sisällä ja ite pääsee vähemmällä.

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lennätysten loggaus
« Vastaus #4 : 05 Lokakuu, 2011, 13:33:41 »
Juu ei tuota koodia kannata mihinkään yhteiseen muokkaukseen laittaa kun ei siitä loppupeleissä tuu kun harmia varsinkin sitten kun jotain vikaa pitää jostain ettiä.
Kannattaa tutustua ominaisuuksiin, ennenkuin laukoo "faktoja"  ;)  Miksiköhän Torvalds siirsi kernelin kehityksen githubiin?

Kysymysmerkki on vastaavasti yhä myös se, tuleeko järjestelmään minkäänlaista yhteisöllisyyttä vai pysyykö loggaus kunkin omana hupina (eli näkeekö esim. toisten lennätyksiä vaiko vain omansa).
Tuon ongelman voi ulkoistaa käyttäjälle, eli valitkoot haluaako muiden näkevän tietoja.

Mietin myös tuota logien tuuppaamista järjestelmään + lukemista, mutta se kyllä syö helppokäyttöisyyden sen siliän tien. Jos logit saisi automaagisesti kopterista nettiin, homma olisi toinen. Mutta kun pitää puljata piuhojen ja softien kanssa että saa edes tiedoston näppeihinsä, on työvaiheita liian monta että homman jaksaisi tehdä jok'ikiseltä lennolta.
Mulla oliki ideana tallentaa FrSkyn modulista tuleva telemetriadata lennosta googlen dokkariin. Lennon jälkeen vois suoraan mennä koneelta/kännykästä kattoon käppyrät  8)

Tsemppiä projektille!
« Viimeksi muokattu: 05 Lokakuu, 2011, 13:39:07 kirjoittanut Xen »

mrsaila

  • Vieras
Vs: Lennätysten loggaus
« Vastaus #5 : 05 Lokakuu, 2011, 15:31:26 »
Mobiilisovelluksen toteutus HTML5:lla tai QT:llä kiitos. Silloin ei ole niinkään väliä millä laitteella tätä käyttäisi.

-Teme

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Lennätysten loggaus
« Vastaus #6 : 05 Lokakuu, 2011, 15:43:53 »
Kuullostaapa todella hyvältä! Itse toivoisin sellaista lisäfeaturea joka varsinaisesti ei loggaukseen liity: Eli voisit pistää lentolaitteesi pinjonit ja päärattaat ylös niin ohjelma/sivusto laskisi välityksen ja headspeedin.


Ehdottomasti android appi myös, näen mielikuvissani kun taskerilla automatisoi luurin "lennätys-tilaan" kun ohjelman aukaisee ja näin ollen menee äänettömälle, jos joku soittaa niin lähettää automaagisesti viestin, et olen lennättämässä ym.. :D
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lennätysten loggaus
« Vastaus #7 : 05 Lokakuu, 2011, 15:49:37 »
Mobiilisovelluksen toteutus HTML5:lla tai QT:llä kiitos. Silloin ei ole niinkään väliä millä laitteella tätä käyttäisi.
HTML5:llä olis tarkotus tehdä koko setti. Voi olla että ei tule mitään erillistä "mobiilisivua" vaan luotetaan siihen että toimii ihan hyvin myös mobiiliselaimella. Tähtäimessä siis uudemmat älypuhelimet, ei pikkuruutuiset pikkupimpulat.

Natiivi android-app on ajankohtainen, jos äidyn oikein ahkeraksi tai tekeminen uhkaa loppua kesken. Ja jos keksin jonkin hyvän syyn tehdä tuosta appin pelkän nettisivun sijaan/lisäksi. Aivan päteviä syitä voisi olla esim. kameran käyttö osana sovellusta (versus kuvien tallennus ilman kierrätystä gallerian & selaimen kautta), lennon lisääminen puhelinta ravistamalla, GPS:n käyttö suoraan (eikä selaimen järjen kautta) jne... :D

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Lennätysten loggaus
« Vastaus #8 : 05 Lokakuu, 2011, 16:48:54 »
HTML5 taisi iPhonekin tukea? Kiinnostaisi kyllä tämä projekti mikäli sitä voisi tällä iLuurilla käyttää niin tulisi varmasit käytettyä.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lennätysten loggaus
« Vastaus #9 : 05 Lokakuu, 2011, 17:04:18 »
Juu, eiköhän se iPhonekin sentään edes HTML5:sta tue... ;) Vähän kun koittaa katsoa ettei UI ole aivan pöhkö, tullee sivusta helpolla mobiilikäytettäväkin. Kuitenkin todella yksinkertainen se koko UI.

Irkissä jo huutelinkin, mutta sanottakoon tässä myös että jos joku kokee olevansa kykenevä Android-mies, saa toki kaikin mokomin alkaa väntää softaa jo nyt! Itsellä oli ajatuksena se, että toi mun webbisovellus tarjoaa jonkinmoisen rajapinnan, jota appi sitten käyttää. Saan rajapinnan aika nopsaan pystyyn jonka jälkeen se puoli olisi käytettävissä. Liikennöinti tapahtuisi JSON-viesteillä, eli hyvin yksinkertaisesti. Autentikointi joka viestissä mukana kulkevalla tunnus+salasana -parilla.

Joku ehdotti valmista julkaisujärjestelmää. Miten helpolla niihin saa pultattua tietokantaintegroinnit ja jQuery-karkkia? Jotenkin tuntuu että julkaisujärjestelmän käyttö tässä olisi kuin lähtisi tankkerilla kalaan... :)

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lennätysten loggaus
« Vastaus #10 : 05 Lokakuu, 2011, 17:16:50 »
Minustakin kuulostaa oikein hyvältä idealta, mahtavaa jos joku jaksaa alkaa väkertämään tällaista! Näkis mukavasti kauanko on yhteensä lentänyt, miten on kehittynyt jne. Näin aloittelija näkökulmasta ;)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Lennätysten loggaus
« Vastaus #11 : 05 Lokakuu, 2011, 17:34:25 »
Juu, eiköhän se iPhonekin sentään edes HTML5:sta tue... ;) Vähän kun koittaa katsoa ettei UI ole aivan pöhkö, tullee sivusta helpolla mobiilikäytettäväkin. Kuitenkin todella yksinkertainen se koko UI.

Irkissä jo huutelinkin, mutta sanottakoon tässä myös että jos joku kokee olevansa kykenevä Android-mies, saa toki kaikin mokomin alkaa väntää softaa jo nyt! Itsellä oli ajatuksena se, että toi mun webbisovellus tarjoaa jonkinmoisen rajapinnan, jota appi sitten käyttää. Saan rajapinnan aika nopsaan pystyyn jonka jälkeen se puoli olisi käytettävissä. Liikennöinti tapahtuisi JSON-viesteillä, eli hyvin yksinkertaisesti. Autentikointi joka viestissä mukana kulkevalla tunnus+salasana -parilla.

Joku ehdotti valmista julkaisujärjestelmää. Miten helpolla niihin saa pultattua tietokantaintegroinnit ja jQuery-karkkia? Jotenkin tuntuu että julkaisujärjestelmän käyttö tässä olisi kuin lähtisi tankkerilla kalaan... :)
Ellen ihan väärin muista niin iPhone ymmärsi just tuota HTML5 eikä Flashiä sen takia ku Steve Jobsin mielestä Flash oli keskeneränen ja kaatuva ja kaikki siirtyvät HTML5 vielä ennen pitkää.  ;) Saatan muistaa täysin väärinki. Enpä minä näistä perillä ole.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lennätysten loggaus
« Vastaus #12 : 05 Lokakuu, 2011, 20:05:38 »
Tuon ongelman voi ulkoistaa käyttäjälle, eli valitkoot haluaako muiden näkevän tietoja.
Hmm, ymmärsit ehkä väärin. Mun "ongelma" tuossa yhteisöllisyydessä on se, toteutanko ko. fiitsöreitä ollenkaan vai en! :)

mrsaila

  • Vieras
Vs: Lennätysten loggaus
« Vastaus #13 : 05 Lokakuu, 2011, 20:51:06 »
Ellen ihan väärin muista niin iPhone ymmärsi just tuota HTML5 eikä Flashiä sen takia ku Steve Jobsin mielestä Flash oli keskeneränen ja kaatuva ja kaikki siirtyvät HTML5 vielä ennen pitkää.  ;) Saatan muistaa täysin väärinki. Enpä minä näistä perillä ole.
Juurikin näin. Flash ei ole Applen tukema teknologia.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
5480 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2012, 10:16:11
kirjoittanut mariner