Olen käyttänyt tähän astisen lennättäjäurani ajan sivustoa
http://rcflylog.com/ lennätysten loggaukseen. Sivulle siis lisätään kaikki lentolaitteet, akut, fuilit ja lentopaikat ja tämän jälkeen aina lennättäessä kirjataan lennon tiedot ylös. Lentokohtaisesti valitaan millä vehkeellä oltiin ilmassa, mitä akkua käytettiin, paljonko siihen meni mAh:ia lennon jälkeen sisään ja mikä oli lennätyspaikka. Lennon yhteyteen voi kirjailla myös kommentteja tapahtumasta. Sivustolle voi kirjata myös huoltotapahtumia eri laitteille ja näin periaatteessa seurata harrastukseen kuluvaa rahaa ja/tai osien kulumista jne.
Kyseinen sivusto ei ole päivittynyt toooodella pitkään aikaan ja on käytettävyydeltään paikoin hieman kankea. Niinpä tuli mieleeni toteuttaa oma vastaava ratkaisu. Jotain kivaa iltanäpertämistä pimenevien syysiltojen ratoksi.
Nyt kysyisinkin teiltä arvon foorumilaiset, mitä ominaisuuksia tuollaisessa loggaussivustossa pitäisi juuri
sinun mielestäsi ainakin olla?
Ominaisuudet jotka olen ajatellut toteuttaa:
-Selaimella käytettävä, käyttöliittymän kieli suomi
-Laitteiden tietojen syöttö ja ylläpito (vehkeen nimi, kuvaus, käyttövoima, kuva, ...)
-Akkujen tiettojen syöttö ja ylläpito (tyyppi, kennomäärä, ostopäivä, kapasiteetti, ...)
-Lentopaikkojen tietojen syöttö ja ylläpito (nimi, kuva, koordinaatit, kommentti)
-Fuilien tietojen syöttö ja ylläpito (nimi, polttonesteen nimi, öljyn nimi, öljyprosentti, ...)
-Lentojen loggaus (mikä laite, missä, koska, kuinka kauan lento kesti, millä akulla/fuililla, paljonko kului mAh/dl, kommentti) mahdollisimman nopeasti ja näppärästi
-Jonkinlainen mobiiliversio paikannuksella (yrittää valita lennätyspaikaksi sen mestan, jossa juuri nyt olet)
Lentoja logatessa järjestelmä haistelee millä vehkeellä ja missä lennätit viimeksi ja tarjoaa samoja tietoja oletusarvoisesti kenttiin. Ajattelin toteuttaa homman siten, että esimerkiksi akut liitetään johonkin tiettyyn (tai tiettyihin) lentolaitteisiin kuuluviksi, jolloin kun valikosta valitsee "lennätin 700:sta" ei järjestelmä tarjoa käytetyiksi akuiksi 3S-pakkoja vaan nimenomaan 700:n 12S pakat. Homman nopeuttamiseksi lennon tietojen syöttö tullee toimimaan siten, että oletusarvoisesti käytetyksi akuksi tarjotaan "jonossa seuraavaa" akkua verrattuna siihen, jota olet viimeksi käyttänyt. Jos siis akut on numeroitu 1, 2 ja 3 ja lennnätit viimeksi akulla 2, on dialogissa valmiina akku 3. Perusajatuksena on se, että uusi lento saataisiin logattua kahdella klikkauksella. Tietysti jos lennättelee laitteilla miten sattuu ristiin käyttäen akkuja epäjärjestyksessä, ei järjestelmä voi tehdä minkäänlaisia arvauksia käyttötottumuksista.
Tulevaisuuden suunnitelmissa mm:
-Statistiikkaa lentolaitteista ja akuista (lentojen kesto & mAh graafina jne.)
-Android-appi
Että semmosta. Pistän heti näytille jotain kun on jotain näytettävää. Vielä ei ole.
Olen kahden vaiheilla sen kanssa tarjoanko työkalua ihan kaikille käyttöön vai tuleeko siitä vain minun oma leikkikaluni vai jotain noiden kahden väliltä. Olen siinä käsityksessä että kysyntää tämän kaltaiselle työkalulle ei juurikaan ole. Ihmiset tuntuvat loggaavan esim. akkujen käyttöä joko yksinkertaisesti tukkimiehen kirjanpidolla akun kylkeen tai sitten excelillä tms.