Olette oikeessa, on monta tapaa säätää kopteria. Leijunta varsinkin on aika vaikea juttu, koska mieltymyksiä on niin monia. Mutta jos leijunnan haluaa saada näyttämään hyvältä, kopteri ei saa heilua ollenkaan. Varsinkin terävät, nopeat liikkeet vähentää näyttävyyttä. Tähän paras lähtökohta on ajaa suht pienillä liikealueilla, ja reilulla expolla. Silti kopterin pitää olla reagoiva liikkeisiin, jotta lento ei ole flegmaattista.
Melko läheltä tän vuoden poppiskuskien meininkiä voisin vähän neuvoja yrittää antaa. Varsinkin jos ensi vuonna meinaatte (toivon) lentää eurosporttia. Vähentäkää leijunnassa kierroksia. Teidän koneet kiersi leijunnassa about yhtä paljon kuin taivaalla. Kun kierroksia vähennetään, kopteri "istuu" paremmin leijunnassa, ja hermostuneisuus katoaa. Silloin tuulikaan ei vaikuta niin paljon.
Polttiskoneella tärkeää on moottorin pehmeys, josta taidettiin jo puhua vesiksellä. Eli ääni kun on tasainen ja kopteri pehmeä, lento näyttääkin paremmalta.
Pitchikurvi on makuasia, josta ei voi kiistellä. Jos joku tykkää jyrkemmästä käyrästä, se on ihan yhtä jees kuin tosi loiva käyrä. Kunhan lento näyttää hyvältä, niin että kopteri ei tee teräviä liikkeitä ja että korkeus on helppo ylläpitää. Kokeilemalla nuo selviää. Mutta kannattaa lähteä liikkeelle noin -5 - +9 kulmista, niin että kopteri leijuu tikku keskellä. Ja mahdollisimman tasainen käyrä, niin että keskialueen molemmin puolin käyrä olisi lineaarinen ja sitten ihan lähellä ääripäitä vasta jyrkkenee. Mitään hervottomia asteita ei leijunnassa tarvitse.
Ja sitten vain lennättelemään. Ihan kuka vain hommaa on aloittelemassa, sitten kun kopterin hallitsee joka asennossa leijunnassa, kannattaa lähteä veivaamaan eurosportin leijuntoja. Käytännössä eroavat poppiksesta vain niin että kopteri on aina kylki itseä kohti ja muutama puolipiruetti ja yksi kokonainen piruetti pitää tehdä. Ja kyllä muuten on poppis sen jälkeen helppoa kun eurosportin leijunnat osaa jotenkin lentää läpi!