Oikeastaan ensimmäinen asia joka vaivaa on asennus- ja säätöjärjestys. Katselin läpi tuota 450 ohjetta netistä ja näyttää siltä että homma alkaa roottorin kasauksella, sitten runko, servot ja sähköroippeet. Pitääkö minun kasata siis koko kopteri ohjeen mukaisesti kasaan ennen kun alan mitään elektronisia/sähkösiä säätöjä tehdä? Pitääkö kopterin olla kasattu ohjeen mukaan loppuun asti ennen kun laitan edes ohjaimeen virrat päälle?
450 sportin ohje on varsin hyvä ja looginen. Seuraamalla ohjeen järjestystä tulee kaikki tehtyä. Mekaaninen rakentaminen tehdään yleensä valmiiksi ennen säätöjen aloittamista.
Vai onko niin että joitakin asioita pitää säätää jo kasauksen yhteydessä kun niihin on helppo pääsy? Katselin wikistä esimerkiksi Swash levelerin käyttöä ja näyttää siltä sen käyttämiseksi kopterista pitää purkaa tuo lapoja pitävä mekaniika kokonaan pois joka on ensimmäisenä tossa ohjekirjassa kausauksen alla. Sitten tuohon tarvitaan toki servojen käyttöä joten ennen kun servoja pääsee liikuttelemaan pitää confia jotain jo ohjaimeen. Missäs vaiheessa gyroa säädätetään?
Sportin ohjeessa kohdassa 10 on nuppiservojen säätö ja tässä vaiheessa voi sitä swash leveleriä käyttää. Roottorin nuppi ei ole lujassa, swashista 4 linkkiä irti ja pultti pääakselista (joka siis laitetaan ohjeen sivulla 6). Tässä voi sen verran ottaa ennakkoa, että ei pistä lukitetta pulttiin jos meinaa käyttää leveleriä myöhemmin. Gyro perussäädetään kohdassa 11. Gyron varsinainen säätö tehdään sitten kentällä (gainin säätö).
Mekaaninen puoli on helppoa kasata oikein kunhan seuraa tarkasti ohjetta (mm. linkkien pituudet, tail neutral setting, lukitteen käyttö). Sähköpuolella muutama hyvä tietee-homma.
- jos otat virran servoille noparista, aina moottorin johdot irti kun säädetään pöydällä (eli vedä ne moottorin johdot niin, että pääset ottamaan ne irti helposti tarvittaessa). Ettei tule vahinkoa..
- servo armin asennus: jotta armin saa heti oikealle hampaalle, kannattaa servossa käyttää virtoja päällä ja heilauttaa tikulla servo keskelle. Mutta don't worry, sportissa on helppo säätää näitä vaikka servot olisivatkin kiinni.
Jos vain mahdollista, pyydä kokenutta kaveria tarkistamaan kopterin setup (mm korjaussuunnat, liikeradat ja käyrät radiosta) jos olet vähänkään epävarma. Ja mahdollisesti vielä koelentämään ja säätämään gyron gainit kohdilleen.