Sivusuunnassa. En kyllä tajunnut sanaakaan mitä pitäisi tehdä?
Tossa Friikki jo vähän anto suuntaa ja toi gyropenkki on ihan kelpo apuväline(itekkin Friikiltä sen idean sain,omas penkis olis viä vähän parannettavaa,mut ei jaksa rupee silmä oleen jo paikallaan ilman tota penkkiä
)
Mutta asiaan täs B12 hyvä ohje tohon mekaaniseen säätöön
Ensin gyro rate-tilassa laitetaan perälle servoa peräputkella siirtämällä "sopivasti" lapakulmia. Omassa HK450GT:ssä tämä tarkoittaa lavat samaan suuntaan taitettuna lapojen päiden välinä n. 18-20mm. Sitten gain nollaksi rate tilassa. HH-tilassa gainia riittävästi, jotta ledi palaa gyrossa. Seuraavaksi nostetaan kopteri leijuntaan Rate-tilassa ja servoa peräputkella liikuttaen säädetään perän lapakulmat sellaiseksi, että perä ei juurikaan ryömi, vaikka gyro ei korjaakaan suuntaa.
Gyron nollapisteen tallentaminen:
Vaikka perä on saatu nyt ainakin lähes ryömimättömäksi rate-tilassa, se ei tarkoita sitä, että se ei ryömisi Head Lock-tilassa. Kun ollaan tyytyväisiä toimintaan rate-tilassa, laskeudutaan nätisti jalkojen juureen. Seuraavaksi todetaan, että gyrossa ei pala punainen ledi. Gear-kytkintä vemputetaan nopeasti vähintään kolme kertaa edestakaisin ja jätetään HH- asentoon, jolloin punainen ledi jää palamaan. Parin sekunnin päästä ledi vilkahtaa pari kertaa ja jää palamaan. Gyro on nyt tallentanut peräservon senhetkisen oloaseman uudeksi nollapisteeksi. Kopterista virta pois ja takaisin päälle. Nyt peräservo esettuu automaattisesti tallennettuun nollapisteeseen ja perän pitäisi toimia niin hyvin kuin se voi toimia tämmöisellä gyrolla.
Seuraavaksi gainin säätö erikseen sekä rate tilaan, että HH-tilaan. Gainia nostetaan, kunnes perä alkaa vispata voimakkaasti edestakaisin (= "tail wag", "vägäys" jne). Nyt gainia lasketaan kunnes vispaus lakkaa ja se on periaatteessa siinä. Huomasin joskus, että vaikka leijunnassa ei vispannut, vipatusta esiintyi oikaistaessa vauhdikkaasta kaarrosta oikealle. Piti laskea hiukan gainia siis lisää. Samoin kannattaa leijunnassa pyöräytellä perää terävillä liikeillä molempiin suuntiin ja katsoa, laukaiseeko se vispauksen.
Jos vaan pystyt siirtään peräservoo tai työntötankon pituutta, niin käy tää ohje sulle