Joo Tarot ei tee elektroniikkaa vaan uudelleen nimeää tavaraa kuten Hobbyking
. Ainakin Tarot ZYX, Hobbyking ZYX, CopterX:n CX-3X1000 ja ALZRC:n 3GYS ovat täsmälleen sama tuote. Ainoa ero on hinnoissa, softassa ja paketoinneissa. Softassa on erona joku tunnistubitti ettei esim CopterX:n tai Tarotin ohjelmointi laitteella voi toisen merkkistä laitetta ohjelmoida. Tarotille saa tällä hetkellä ainoana myös usb ohjelmointi palikkaa. USB palikka on tulossa myös muille kuukauden parin sisään. Tosin porukat on tehnyt oman softan jolla voi ohjelmoida tuolla yhdellä usb palikalla kaikkia noita gyroja.
Paketoinnissa ja gyron kuorissa on eroa. Tarot tulee hienossa isossa pahvilaatikossa kun taas CopterX varaosamuovipussissa. CopterX:n kuori on kestävää ja painavaa alumiiniä ja siinä on johdot vastarille kiinteät, kun taas esim Tarotissa on muovi kuoret (alumiiniset myydään päivityksenä) ja irroitettavat johdot vastarille.
Mitä olen lueskellut ulkomaisia forumeita niin tosiaan kehuja on sadellut. Ei ne tietenkään hakkaa ominaisuuksissa noita kalliita merkki gyroja, mutta kovan vastuksen ne antavat ja mikä näyttäisi olevan parasta, niin ilman hirveätä säätöä porukat ovat saaneet perän pitämään hyvin jopa noilla 250 kokoisilla helikoptereilla. Manuaalit ovat aika luokattomat. Niissä kyllä kerrotaan miten gyro laitetaan kopteriin yms. mutta sitten asetuksia ei ole selitetty ollenkaan. Onneksi ulkomaisilla foorumeilla on selitetty kaikki asetukset kuten mm. "Swash deadband RC", "Swash deadband gyro" ja P I D gainit joka akselille jne. (tosin noihin vain hienosäätäjät menee koskemaan, kun gyroissa on 5 toimivaa sisäänrakennettua profiilia).
Minäkin hommasin 2kpl noita CopterX:n gyroja koska ne ovat niin hyvässä tarjouksessa vain 30 taalaa kappale
http://www.ehirobo.com/shop/product_info.php?products_id=11109 ja sitten hommasin sen ohjelmointi boxin, kun tuo tikkuohjelmointi ei nappaa ja boxilla tai usb mokkulalla pystyy ainoastaan säätämään advanced asetuksia. Toisen gyron noista meinasin laittaa HK250GT:hen kunhan saan sen tangon ja nupin eka kertaa solmuun
ja toisen gyroista saa 450 kokoluokan kopteri jota en ole vielä edes hommannut. Ainoa huono puoli on CopterX:n mallissa nuo kiinteät johdot vastarille. Voi olla että niitä joutuu jatkamaan jos gyro ja vastari ovat kaukana toisistaan.
Ostin myös tuohon HK250GT kopteriin Tarotin valmistaman FBL nupin. Tarotin alumiinin työstämisen laatu ei vakuuttanut. Kävi kuten foorumeille on kirjoitettu, niin 250 nupin lavanpidikkeiden laakerien reiät oli porattu liian syviksi ja kun purin nupin jouduin liimaamaan laakerit ulos saadakseni välykset pois. Lisäksi nuppi oli naarmuinen jo valmiiksi niin kuin se olisi kyntänyt betoni lattiaa.