Jos tosiaan oikein tulkitsin, niin 1300-1350 MHz välille jää vain tuo valmiiden laitteiden 1320 MHz -kanava (?).
Luulen, että hakemukseen vaadittaneen ainakin seuraavaa:
Taajuus tai taajuuskaista
Kanavan leveys
Kanavien lukumäärä laitteessa
Käytettävien kanavien lukumäärä
Lähettimen teho
Antennivahvistus
Modulaatio
Säteilyteho
Lentoalue
Lentokorkeus enimmillään
Nämä speksit voisi kysellä vaikka Ficoralta. Helpompi tehdä niin päin, että Ficora kertoo sallitut rajat ja laitteet hommataan näissä rajoissa. Samoin lennätyskorkeus yms. on helpompi kuulla sieltä kuin itse kokeilla kepillä jäätä. Samoten tuo harrastuspaikan vaihdos on hyvä selvittää, eli jos luvan on saanut vain yhdelle alueelle, niin mitä kikkailuja vaatii, jotta voi käydä muualla lennättämässä.
Muutama mietintä vielä tulevasta järjestelystä:
Jos niin on, että vain yksi kanava on käytettävissä sallitulla taajuusalueella, niin meidän lienee syytä tehdä myös oma järjestely lennätyspaikkojen ja aikojen suhteen. Luulen, että vaikka vastaanotin ei signaalia havaitse, niin silti saattaa samaan aikaan toimivat lähettimet saattavat sitten taivaalla sotkea toisensa. Eli päällekkäisyyksien välttämiseksi lienee kohdallaan tehdä heti kun lupia aletaan hakemaan isommalla porukalla vastaava Google Maps Api kuin tuo harrastajakartta. Fiksuinta lienee jokin sellainen, että luvan saaneet merkkaavat oman lennätyspaikkansa kuten tuolla jäsenkartassa. Jos samalla alueella on useampi harrastaja, niin yhteen ketjuun (tai tuonne karttaan) voisi "varata" lennätysaikansa. Tuolta olisi helppo tsekata ennen kentälle lähtöä ettei sotke toisen lennätystä. Saattaisivat myös Ficorassa arvostaa tuollaista järjestelyä, tosin luvan saaminen ei varmaankaan voi edellyttää tuollaiseen liittymistä, eli liittyminen jäänee harrastajien vastuulle.
Samaiseen kartaan voisi lisätä kielletyt alueet. Koneethan saattavat mm. näkyä tutkissa ja aiheuttaa ylimääräistä hässäkkää lentokenttien tai muiden kiellettyjen alueiden lähistöllä. Osa alueista on ihan
lailla kiellettyjä. Vaikka näitä nyt ei virallisesti ilma-aluksiksi laskettaisikaan, voisi olla silti ihan hyvä veto minimoida riskit tuollaisella.