Johan oli päivä, tarkennan hieman sillä Juza jätti pois ainakin yhden helmen.
1) Lähettimen torppiAjattelin että tänään lennätetään oikein kunnolla, sillä koko viikon oli "poltellut". Kotoa lähtiessä, sitten pakki toisessa kädessä, kopteri toisessa kädessä ja lähetin kaulassa. No, lähettimen hihna napsahti auki kun juoksuaskelia ottamalla menin alamäkeen. Kissamaisilla reflekseillä sain kuitenkin Beckhammaisesti kuolletettua suurimman nopeuden tipahduksesta. Autorotaatio nappi kuitenkin hipaisi pikeä, joten se jäi lepajamaan tunnottamana. Nooh, kentällä sitten laite auki ja katsomaan mitä tehtävissä. Markuksen (Mnentvig) kanssa sitten nikkaroitiin se kasaan ja hyvä tuli. Sinänsä se mun "kuolletus" jalalla pelasti aika paljon, sillä ilman olisi varmaan ollut lähetin paloina.
Olinko kenties ensimmäinen joka teki torpin lähettimellä
2) Palanut tulppaHyvä fiilis päällä ja kopu ilmaan. Kaasu alkoi kuitenkin röpöttää kun korkeutta oli noin 5m siihen malliin että alkoi pelko hiipimään puseroon, sitten se ryökäle sammui. Pienensin lapakulmia ja taisin jopa lisätä niitä ennen maata, no ei se mikään tyylipuhdas lasku ollut mutta vauriota ei tullut!. Syynä palanut tulppa!
3) Perä servon liike toiseen suuntaanAjattelin jo että tänään mun kopteria ei tapa mikään! Kopteri uudestaan ilmaan ja aikani pyörittyäni perä tuntui kääntyvän vaan toiseen suuntaan ja gyrolla oli ongelmia pitää suuntaa. Taisin kokeneena kopterimiehenä huudella että "kyllä on kova tuuli kun ei perä käänny". No otin kopterin hallitusti alas!! Ja tsekkasin että perän työntötangon pidike oli liukunut servon kylkeen kiinni joka esti liikkeen vasemmalle.
4) Starttaus puolella kaasullaTämän jälkeen taisi tulla starttaus puolella kaasulla. Onneksi moottori vähän hörähti ja Juza pääsi sittten kuittailemaan
5) Inverted landingKaikki oli hyvin, kone vakaana ilmassa. Hieman kaartelua ilmassa. Tuuli oli muuten tosi kova, sillä silmistä valui vesi solkenaan. Ekaa kertaa kokeilin idle uppia ja kaikki meni mahtavasti ("täähän on siistiä"). Aloin tuoda laskuun normi modella, jolloin taisi kommentoida että ompa vaikea tuoda laskuun sillä sauvan liikkeet eivät nupin kierroksista johtuen olleet niin räväkät. Sitten noin kolmen metrin korkeudessa kopteri nätisti otti sauvan taakse ja selälleen maahan.
. Itse oli tikku keskellä. Alla tietenkin vesilätäkkö!! Pienillä vaurioilla selvittiin loppuviimeksi. Viaksi selvisi sitten ihan tekninen vika. Ruuvi joka ohjaa elevator suuntaa oli lähtenyt irti, joka aiheutti sen että "tikku meni taakse" ja melkein elämäni ensimmäinen silmukka päätyi sitten Markuksen sanojen mukaan "inverted landingiin!".
Juza varmaan haisteli että tolle kaverille tapahtuu vielä ja oli piti kameran koko ajan mukana.
No, kopteri lentää taas piakkoin. En mä näin pienestä lannistu. Mutta olipahan päivä.
-