Kirjoittaja Aihe: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit  (Luettu 53966 kertaa)

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« : 26 Lokakuu, 2011, 19:29:21 »
Pitää kait se tunnustaa kun taisin innoittaa ainakin paria foorumilaista hankkimaan CNC laitteen kesällä hakkimani CNC laitteen hyvien kokemuksien pohjalta.

Laitan tähän ketjuun omia CNC kone kokemuksiani ja toivon, että jaatte tähän myös hyödyllisiä CNC työstämiseen liittyviä linkkejä ja ohjeita.

Tässä ensin kuvia työstämisestä ja kohta sitten niitä vinkkejä:












« Viimeksi muokattu: 26 Lokakuu, 2011, 20:42:50 kirjoittanut kamakaze »

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #1 : 26 Lokakuu, 2011, 20:07:18 »
Olen siis ostanut kesällä kiinasta CNC koneen (näkyy kuvissa). Aluksi oli vähän ongelmia, mutta supportti toimi loistavasti kun kaveri kiinasta käytti google translatoria kun jelppi mua saamaan koneen taas toimimaan kun siitä paloi yks piirilevy. Kiitos korjauksesta kuuluu myös Juzalle, joka jeesas mua löytämään oikosulkeneen komponentin ohjauspiirilevyltä.

En ole tähän mikään hyvä opettaja kun olen itsekin vasta-alkaja, mutta saan kuitenkin aikaiseksi omasta mielestäni aika hyvän näköisiä malleja jotka on tarkkoja - se riittää minulle! :)

Otan mielelläni amaattilaisilta ja asiaa pidempään harrastaneilta vinkkejä vastaan miten parantaa rutiiniani.

Oma työnkulkuni on seuraava malleja tehdessä:

1. skannaan pohjakuvat (mikäli en suunnittele tyhjästä) skannerilla olemassa olevista mallikappaleista.

2. Otan kuvat taustakuviksi 3D ohjelmaan (omasta taustani johtuen 3D Max) jossa piirtelen kuvan päällä Bézier curveilla.

3. Tarkistan 3D ohjelman mittaustyökaluilla, että mitat vastaavat sitä mitä kappale  (mikäli on malli)  on livenä työntömitan mitattuna.

4. Mikäli on useita kappaleita, jotka pitää sovitaa toisiinsa tarkistan välykset jne vielä siirtämällä viivapiirrustukset 3D avaruudessa 'oikeille kohdille' - tässä tarvii usein tehdä pientä viilausta jompaan kumpaan osapuoleen. Mikäli kappale on oikein hankala loftaan siitä vielä oikeat 3D mallit, mutta esim. levystä osia leikatessa täysin tarpeetonta.

5. Luon työkalupolut tälläisellä näppärällä työkalulla: http://cnc-toolkit.com/ jonka jälkeen katson esikatseluna, että mallit tehdään suhteellisen järkevästi. Tässä vaiheessa pitää määritellä muutamia parameterejä kuten levyn paksuun ja muut työstöarvot.

6. Tämän jälkeen luon työkalulla G-codet, jotka avaan Mach3 nimisessä CNC työstöohjelmassa.

7. Tarkistan ja kohdistan mallin vielä kertaalleen niin, että se mahtuu levyllleni varmasti ja tarkistan simulaatiolla, että kauan ohjelmassa kestää. Tarkistan myös työstöarvot.

8. Mittaan Z suunnan ihan levyn pintaan niin, että työstösyvyys pysyy oikeana.

9. Käynnistän imurin ja pistän ohjelman päälle.

10. Työstön aikana tarkkailen kokoajan, että malli muodostuu oikein ja imen pölyt pois - HUOM! hiilikuitupöly on hengenvaarallista, joten suojavälineet ovat välttämättömiä!

11. Viimeistelen työstön harjaamalla veden alla kaiken pölyn pois ja tarkistan, että mallista tuli hyvä.


Minulla on työstön viimeistelyssä vähän ongelmia, sillä vain aivan huippu terävillä terillä (ekat palat) reuna ei yhtään 'nöyhtää', mutta tämän jälkeen pintoihin jää vähän roskia, mutta itse lopullinen jälki on siistiä kun veden alla harjaan juuriharjalla osat puhtaiksi. Harmittaa vain kun nöyhtä ei ihan kokonaan lähde helposti. Voisi alkaa toimia toisilla terillä paremmin, mutta olen kyllä ihan tyytyväinen lopputulokseen harjauksen jälkeen.

Käytän terinä Magaforcen 8500-G teriä jotka on suunniteltu kovametallille. Ne tylsyvät vain ikävän nopeasti, joten etsin parempia teriä hiilikuidulle (ideoita? kara mulla on vain noin 4.5mm). Polycarbonaattia ne työstivät tosi hyvin mitä vähän testasin eikä terässä ollut yhtään kulumisen merkkejä (vaikka työstinkin sitä selvästi vähemmän).


Työstöarvoja ei voi suoraan kopioida, sillä se on niin terä ja materiaali kohtaista, mutta minulla suhteellisen toimivaksi havaitut arvot ovat:

Hiilikuitu: 250-350mm/min (2.5mm-1.5mm) sekä 4000 kierrosta -
Polycarbonaatti 600mm/min sekä 3500 kierrosta (2mm)
Alumiinissa en ole vielä etsinyt hyviä työstöarvoja, mutta pienet kokeilut onnistuivat 150mm/min sekä 5000 kierrosta (1mm levyä).




terä on yleensä 2mm koska sillä saa tehtyä pieniä reikiä sekä hukkamateriaalia menee vähemmän kun isommilla terillä.




Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #2 : 26 Lokakuu, 2011, 21:59:39 »
En voi sanoa että olisin ostanut oman koneeni sinun hyvien kokemusten perusteella, kun en ole niitä kuullut, mutta aivan varmasti sinun myötävaikutuksesta (ehkä sitten kateudesta? :D) oman koneeni ostin! :) Mulla siis paria pykälää halvempi "CNC 3040", jota löytyy eBaysta ja monesta kaupasta pitkin maailmaa. Omani tilasin eBayn kautta Englannista, hintaa vehkeelle tuli 800e rahteineen. Toimitusaika noin viikko.

Olen ihmetellyt konetta nyt muutaman päivän ja äsken sain pienten kömmähdysten jälkeen leikattua ensimmäiset osat 1,6mm lasikuitulevystä (piirilevy, toiselta puolelta kuparoitu). Seuraava projekti on rajakytkimien asentaminen, ettei tule vahingossa poltettua mitään kun ajelen konetta liian innokkaasti kohti nurkkia.

Mulla työnkulku on toistaiseksi ollut seuraava (levyn leikkaamiseen):
1) Osat piirrän SolidWorksilla. Olen tähän mennessä piirtänyt kaiken omasta päästä, mutta jos pitäisi tehdä jotain mallista tekisin kuten sinä, eli skannerin läpi valmis osa ja siitä sitten sketchaamaan. Tosin SolidWorksin viiva- yms. työkaluilla "vapaan käden viivan" sijaan.

2) Jos osat tulevat valmiina jollakin tavoin yhteen, teen osista assemblyn, jossa ne on koottu lopulliseen malliin. Tarkistan silmämääräisesti, että reijät ja sisäkkäin loksahtavat kielet sun muut osuvat kohdilleen.

3) Jos piirtämäni osat "integroituvat" valmiisiin kaupasta ostettuihin osiin (moottorit, laakerit, servot, ...), mallinnan myös ne karkealla tasolla ja lisään kokoonpanoon sopivuuden varmistamiseksi.

4) Teen osista eräänlaisen kaksiulotteisen piirrustuksen, jossa samalle paperille on sijoiteltu kaikki saman paksuisesta levystä leikattavat osat siten sommiteltuna, kuin ne levystä ajattelin leikata. Jos siis teen vaikkapa neljä samanlaista peräsiipeä mcpx:ään, sijoittelen neljä identtistä osaa piirrustukseen siten että hukkalevyn määrä on mahdollisimman pieni mutta leikkuuvarat riittävät.

5) Avaan piirrustuksen Mastercamiin ja kliksuttelen käsin työstöradat. Määritän työkalun koon ja levyn paksuuden, työstönopeuden ynnä muuta mitä osaan.

6) Generoin Mastercamissa gcoden ja kiikutan sen jyrsimeen kytketylle koneelle

7) Avaan gcoden Mach3:seen ja kiinnitän levyn jyrsimeen. Sitten tutkailen työkalua siirtelemällä eri piirrustuksen ääripäihin, että työkalu mahtuu liikkumaan eikä esimerkiksi osu levyä paikallaan pitäviin tassuihin.

8) Referenssaan Z-akselin nollatason reilusti ylös levyn pinnasta ja ajan pätkän koodia testiajona. Tästä askeleesta luovun, kun saan lisää itsevarmuutta.

9) Asetan Z-akselin nollatason aivan levyn pintaan ja käynnistän ohjelman. Toistaiseksi en ole ohjelman aikana imuroinut muruja pois, mutta varmasti isompien kappaleiden kanssa näin pitää tehdä.

Minulta löytyy toistaiseksi vain 1mm ja 2mm teriä, kalaneväpäisiä lasikuitulevyn työstöön tarkoitettuja. Nuo pari testiosaa ajelin niin suurilla kierroksilla kuin koneesta lähtee (jossain arvioitiin, että max. 8000) ja leikkuunopeus taisi olla 100mm/min. Leikkuunopeutta olisi voinut nostaa ainakin jonkin verran, tuo oli vain ensimmäinen varovainen arvio. Kerron lisää näistä kun saan jotain oikeaa kokemusta aiheesta. :)

Mitä tuohon hiilikuidun hengenvaarallisuuteen tulee, onko sinulla heittää aiheesta jotain kirjallista referenssiä? Asiasta oli nimittän jokin aika sitten ulkomaanfoorumilla juttua eikä kukaan yrityksistä huolimatta löytänyt tutkimustietoa, joka olisi väittänyt hiilikuitupölyä erityisen vaaralliseksi. Yleinen konsensus (vaiko peräti jonkun tutkimuksen toteamus, en muista) oli se, että yhden kevään katupöly suurkaupungissa on pahempi juttu keuhkoille, kuin vuoden aikana harrastepuuhissa hetuloihin ajautunut hiilikuitupöly.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #3 : 26 Lokakuu, 2011, 22:14:55 »
Ei ole tutkimustuloksia. Hiilikuitujen  sisältämien polyaromaattisten hiilivetyjen karsinogeenisyyttä (syöpää aiheuttavuutta) ei ole ainakaan vielä pystytty osoittamaan, mutta ongelmia ne aiheuttavat kun eivät koskaan poistu elmistöstä. Eli kun niitä saa keuhkoihin niin siellähän ovat sitten ja suorituskyky laskee.

Hengenvaarallinen oli vähän voimakkaasti sanottu, mutta tosiaan on useita työkyvyttömyys raportteja hiilikuitupölystä juuri tuosta keuhkojen tukkimisen syystä. Tutkimuksia en siis ole löytänyt (jaksanut edes etsiä), mutta kovasti siitä on varoiteltu, joten uskon massoja :)

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #4 : 26 Lokakuu, 2011, 22:21:12 »
Kannattaisko vaikka suihkuttaa tenua tai ihan vettä siihen hiililevylle, kun sitä leikkaa? Vois vähentää pölynmuodostusta..

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #5 : 26 Lokakuu, 2011, 22:22:18 »
Tarkennuksena vielä teriin sen verran, että olen juuri päättänyt hommata noita saman valmistajan: Graph'X 8500-G teriä:

http://magafor.net/article.php?grp=721&famille=8500-G


eivät ammattimyyjätkään osanneet sanoa, että kyseessä on paremmin hiilikuitutyöstöön sopiva terätyyppi. Timanttipäällysteinen. Katson miten ne toimii ja raportoin sitten kannattaako ostaa. Maksavat ihan sikana. yli 50€ kappale, joten pitää kestää kymmeniä/satoja paloja ennen kun kannattaa...

Arilla hyvä ajatus, mutta kotioloissa nesteleikkuu on mielestäni täysin mahdoton ajatus (liian hankalaa) - sitten jos päälle vain vähän 'roiskii' tenua niin aikaiseksi saa vain sotkua. Jotkut ovat laikanneet ihan veden alla, mutta kuulemma jälkitulee huonommaksi. Itselläni toi imurointi tuntuu ainakin aluksi ihan ok ratkaisulle.
« Viimeksi muokattu: 26 Lokakuu, 2011, 22:24:51 kirjoittanut kamakaze »

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #6 : 26 Lokakuu, 2011, 22:55:13 »
Mä oon ostellu elektroniikkaliikkeestä vähän käytettyjä piirilevyjen jyrsintäteriä (piirilevyfirma seinän takana)
Nyt niitä ei tosin ollut..

Union tool on noiden valmistaja. Mallista en ole varma kun ovat niin kovin saman näköisiä noissa kuvissa..
Yhdessä terärasiassa lukee RCM, mutta se nyt ei varmuudella kerro mitä nuo terät on.
http://www.uniontool.com/cgi-bin/?page_id=19 - RCH tai RCM.

Toimii hyvin lasikuidulle ja hiilarille. Sinexin hiilarilevyssä tosin on muovikelmu päällä. Sitä ei noilla terillä saa siististi leikattua.
Pitää askarteluveitsellä leikata muovirähmät pois. Paljas hiilari ja piirilevy-lasikuitu menee hienosti.
Kerran oli hätä ja piti alumiiniakin leikata tuommoisella (menee mutta terä tukkeutuu kovin helposti)

Välillä ajan hiilaria niin että ruiskin pullosta vähän vettä silloin-tällöin terälle.
Useimmiten harjaan vaan pensselillä lastut (ts. purun) sivuun että näkee mitä tapahtuu. Imurilla sitten lopuksi kaikki pois.

btw, kovaa metallia nuo terät (tai joku samantyylinen pieni poranterä)
Piti tehdä tappi saranatappi veneen peräsimeen. Katselin että katkenneen terän varsi on just sopivan paksuinen.
Terä kiinni viilapenkkiin ja dremelöimään. Hong Kongin katkaisulaikka hävis pölynä ilmaan ku painoi terän vartta vasten mutta varteen ei tullu ku ihan mitätön naarmu.
« Viimeksi muokattu: 26 Lokakuu, 2011, 22:59:59 kirjoittanut JiriK »
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #7 : 27 Lokakuu, 2011, 08:58:10 »
Mitähän lie hammaskohtainen syöttö noilla kamakazen arvoilla.

Hiilikuitu: 250-350mm/min (2.5mm-1.5mm) sekä 4000 kierrosta.

Aika vähän taitaa ottaa yksi hammas yhden kierroksen aikana. Ei vaan juuri tähän hätään muista sitä laskukaavaa siihen. Liian hidasta vauhti kun mennään niin terät kuumenevat koska "kinnaavat paikoillaan" ja enemmän hiovat ainetta kuin että katkoisivat lastuja. Näin ainaki metallin kanssa, mutta hiilikuitua kun en ole jyrsinyt enkä sorvannut vielä niin ei osaa sanoa siitä. Oikeilla arvoilla terä kuitenkin kestää kauemmin ja tekee paremman jäljen. Paras olisi kun löytäisi hiilikuidulle tehdyt terät jossa paketin kyljessä lukisi terän sopivat arvot. Jäähdytys on myös tärkeä. Lämpeneekö terä muuten paljon käytössä?

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #8 : 27 Lokakuu, 2011, 09:26:18 »
Mitä tuo hiilikuitulevy maksaa?
Futaba T8FG Super

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #9 : 27 Lokakuu, 2011, 09:33:19 »
Mitähän lie hammaskohtainen syöttö noilla kamakazen arvoilla.

Hiilikuitu: 250-350mm/min (2.5mm-1.5mm) sekä 4000 kierrosta.

Aika vähän taitaa ottaa yksi hammas yhden kierroksen aikana. Ei vaan juuri tähän hätään muista sitä laskukaavaa siihen. Liian hidasta vauhti kun mennään niin terät kuumenevat koska "kinnaavat paikoillaan" ja enemmän hiovat ainetta kuin että katkoisivat lastuja. Näin ainaki metallin kanssa, mutta hiilikuitua kun en ole jyrsinyt enkä sorvannut vielä niin ei osaa sanoa siitä. Oikeilla arvoilla terä kuitenkin kestää kauemmin ja tekee paremman jäljen. Paras olisi kun löytäisi hiilikuidulle tehdyt terät jossa paketin kyljessä lukisi terän sopivat arvot. Jäähdytys on myös tärkeä. Lämpeneekö terä muuten paljon käytössä?

Hyviä kommentteja. Hampaita on 2 ja laskin arvot alunperin ohjelmalla. Enemmänkin oli alussa, mutta tuntui, että laite vähän puski. Terät ei kuumene yhtään. Tosiaan nämä uudet timanttivahvisteiset terät on tarkoitettu juuri hiilikuituun - katsotaan josko ne kestäis paremmin. Noi mitä käytin aikaisemmin (ja kului nopeasti) oli tarkoitettu kovaan metalliin.

Tossa siis ne terät joita käytän jatkossa:
http://magafor.net/article.php?grp=721&famille=8500-G (ja sieltä terä: 888500G0200)
« Viimeksi muokattu: 27 Lokakuu, 2011, 09:40:42 kirjoittanut kamakaze »

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #10 : 27 Lokakuu, 2011, 09:35:12 »
Mitä tuo hiilikuitulevy maksaa?

Sitä on monen hintaista (riippuen laadusta), mutta karkeasti voisi sanoa, että 200€ neliö on kaupasta suoraan. Jenkeistä kyselin tarjousta ja noin 150€ olisi päässyt huippulaaduilla ilman rahtia. Leikkaavat pienemmiksi. mutta kuljetus tuhoaa vähän tämän yhtälön.

Sitten hobbykingistä esim pienissä paloissa ostamalla (100mmx300mm) tulee tosi kalliiksi - noin 10€ posteineen kappale.

Etsin nyt vähän järkevämpää tapaa ostaa tota halvemmalla ja pari matoa on koukussa - katsotaan saanko, mutta yleisesti hiilikuitua on vaikea saada mistään järkevään hintaan :(
« Viimeksi muokattu: 27 Lokakuu, 2011, 09:36:59 kirjoittanut kamakaze »

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #11 : 27 Lokakuu, 2011, 09:39:35 »
CNC-miehet ostaa kimpassa :)
Futaba T8FG Super

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #12 : 27 Lokakuu, 2011, 09:48:54 »
CNC-miehet ostaa kimpassa :)

Mielellään kimpan kasaisin - pitää vain ensin löytää paikka josta kimpassa ostamalla saisi sitten halvalla :)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #13 : 27 Lokakuu, 2011, 11:27:47 »
Kevra Oy, Vantaa:

1 mm, 150e / m² (ALV 0%)
2 mm, 220e / m² (ALV 0%)
3 mm, 290e / m² (ALV 0%)
4 mm, 380e / m² (ALV 0%)

Myydään vain 1 m² paloina, ei mahdollisuutta leikata pienemmiksi. Olettaisin että vain nouto mahdollinen.

RealComposite Oy, Mäntyharju:

1 mm, 25e / A3
1,5 mm, 45e / A3
2 mm, 50e / A3

Myydään A3-kokoisian paloina. Hinnat käsittääkseni sisältävät ALVin, ainakaan muuta ei mainittu kun kuluttajana kyselin. Hintojen päälle tulee postikulut.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #14 : 28 Lokakuu, 2011, 23:04:26 »
Nyt on uusia teriä kokeiltu vähän - Trnquill kun kyseli niistä yv:nä niin, jälki ehkä ihan aavistuksen parempaa, mutta kyllä niitä nöyhtiä vieläkin vähän jää. Kestosta ei vielä mitään käsitystä kun tein vain pieniä paloja muutaman kappaleen. Nyt loppui lopullisesti tuo hiilikuitu, joten ei muuta kun sormia leikkaamaan seuraavaksi... :(

Tohon Kevraan pistin yhden sähköpostin 2kk sitten - ei mitään vastausta...

RealCompositestä ne tulee kyllä ihan hävyttömän kalliiksi pitää vähän isommissa erissä ostella. Sellasen 4-5 neliötä meinasin ostaa, mutta pitäis olla valmiiksi leikattuna. Vähän työlästä ruveta itse paloittelemaan kun ei toi hiilikuitu ole helpointa työstää.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #15 : 28 Lokakuu, 2011, 23:27:42 »
No millin levyssä RealCompositen palat maksaa aika tarkkaan 200e/neliö, joka on vain 15 vähemmän kuin Kevran hinta alvillisena. Kahden millin levyssä hinta pomppaakin sitten jo neljäänsataan neliöltä, joka on 130e enemmän kuin Kevrasta. Olisikohan tuonne Kevraan mahdollista tehdä jonkinlaista kimppatilausta? Mulla esimerkiksi ei edes koneeseen mahdu A3:sta suuremmat palat, joten sen kokoisina paloina voisin levynikin ostaa. Neliökaupalla en saa sitä kulumaan millään, vaan puoli neliötä per paksuus olisi mulle aivan passeli. Ja 2mm on varmaankin jo maksimipaksuus levylle jota minä tarvitsisin... Kimppatilauksessa pitäisi siis homma hoitaa varmaankin siten, että joku kävisi hakemassa levyt esim. tuolta Kevralta ja paloittelisi ne paikassa X sopivan kokoisiksi (koska se ei Kevrassa onnistu) jonka jälkeen postittaisi kauempana asuville tilaajille. Ei aivan helpoin kuvio.

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #16 : 29 Lokakuu, 2011, 07:49:56 »
Laita levyt tulemaan naantaliin, niin pilkon ne haluttuun aihiokokoon.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #17 : 29 Lokakuu, 2011, 09:54:15 »
Olen Trnquill tullut siihen tulokseen, että ostaisin vain 2mm levyä, sillä se on tosi yleiskäyttöistä. Se on jo todella jäykkää ja sitä voi usein kevennysreijillä keventää sen verran, että saa yhtä kevyen rakenteen tarvittaessa kun  1.5mm levystä tulisi samalla jäykyydellä. 2.5mm on taas niin sairaan paksua jo, että siitä tulee helposti liian painavia rakenteita vaikka onkin toki jäykkää sitten. Isoja kappaleita en ole tehnyt ja niissä vois toi extra jäykkyys olla toki eduksi.

Esimerkiksi noi Quadin sarvet on niin jäykkiä, että ei niitä saa taivutettua millään järkevillä voimilla kun pohja on 2.5mm ja seinät 1.5mm.

Toki paras olis jos olis 2.5mm ja 1.5mm niin vois tehdä tarpeen mukaan. Toisaalta mikäli rakenteita tekee kynsiliitoksilla niin tarvii sitten aina miettiä kumpaa paksuutta käyttää - 2mm olis sellainen paksuus, että sitä vois käyttää vakiona kaikissa ja jos tuli liian painava niin keventää reijillä.

Olen pari kertaa kämmännyt je tehnyt 2.5mm levyä 1.5mm ohjelmalla ja ihmetellyt kun vähän huonosti kulkee... :D


Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #18 : 29 Lokakuu, 2011, 12:23:29 »
Laita levyt tulemaan naantaliin, niin pilkon ne haluttuun aihiokokoon.
Käsittääkseni Kevra ei toimita. Tietysti jos isomman mällin ostaa, ni voivat varmaan heittää Matkahuollolla tms. Tai sitten jos joku oikein ottaa asiakseen ja rallaa pakulla pääkaupungin kupeesta Naantaliin... :)

Kamakaze, olen samaa mieltä että 2mm on jo vähintäänkin riittävä paksuus. Melkein jopa sanoisin, että 1,5mm riittää myös. 1mm on sitten taas aika flimsua tavaraa, ehkä jotain väliseiniä tms. siitä voisi tehdä, joissa ei kaivata vääntölujuutta juurikaan pinnan suuntaisesti. Jos joku päätyy hanskaamaan kimppahankintaa 2mm levystä, olen ehdottomasti mukana! Noita ohuempia kun saa sitten RealCompositesta tarvittaessa ihan järkevään hintaan.

Työstin omaa CNC-konettani sen verran, että asensin ja konffasin kaikille akseleille limit-kytkimet. Nyt ei pitäisi enää olla vaaraa että ajaa ns. päädyt. Samalla enabloin soft limitit vähän ennen todellista hard limittiä.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #19 : 03 Marraskuu, 2011, 14:25:51 »
Olen tuunannut ja testannut omaa halpiskonettani lisää ja törmännyt ongelmiin.

1) Asensin rajakytkimet -> kone alkoi katkomaan satunnaisesti silloin tällöin kesken työstön, mach3 sanoo "Limit switch triggered". Vielä on hämärän peitossa se, johtuuko tuo triggeröinti fyysisestä ongelmasta (mikrokytkimet tärisee ja triggeröityy) vai sähköisestä häiriöstä (moottoreiden signaalit indusoivat limit switch -kaapelihin pulsseja). Jos ajan ohjelmaa pyörittämättä spindleä, ei ongelmia ilmaannu. Limit switchit muka triggeröityy sitä useammin, mitä kovemmat kierrokset spindlessä on. Nappasin spindlen virtakaapelit ulos johtokouruista jossa limit-kytkinten kaapelit kulkevat ja testaan tänään illalla. Sitä aiemmin vaihdoin limit-kytkinten kaapelit suojaamattomasta 2-napaisesta kaapelista suojattuun ja ongelmat vähenivät. Eivät kuitenkaan poistuneet.

2) Kone hukkaa sijaintinsa satunnaisesti kesken työstön. Tämä on tapahtunut useaan otteeseen Z-akselin suhteen (ylöspäin mentäessä), pari kertaa Y-akselilla. Mielestäni akselmoottoreista kuuluu "rohinaa" eikä työkalu liiku vaikka pitäisi ja vaikka numerot Mach3:sen DRO:ssa muuttuvat. Jonkinlainen synkronisaatio-ongelma ehkä? Ajattelin tänään laskea moottoreiden kiihdytysprofiilia ja katsoa josko se auttaisi. Jossain neuvottiin lisäämään pieni keraaminen konkka kellopulssin ja maan väliin, mutta tästä ratkaisusta en tiedä sen enempää...

Aikaisempaan keskusteluun viitaten, tuossa olisi muutamia artikkeleita hiilikuitupölyn vaarallisuudesta:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2753009
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3712116
Arviot vaihtelevat vaarallisesta vain kiusalliseen, mutta hengityssuojainta suositellaan yleisesti.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #20 : 03 Marraskuu, 2011, 14:35:28 »
En ole varma auttaako yhtään, mutta oletko tehnyt ohjeen mukaiset Mach3 kalibroinnit kun aloitit työt?

En ole varma testaako se vain vai tallettaako jotain myös. Mulla oli joskus samaa ongelmaa ja tiputin taajuutta niin hävis. Tosin tosi harvinaisia ja ei koskaan onneksi Z akselille. Teki samaa y akselin suhteen. En tosiana ole ihan varma mikä se korjas, mutta ainakin kalibroinnin ajoin uudestaan ja laskin nopeutta pulsseille.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #21 : 03 Marraskuu, 2011, 14:42:25 »
Ai niin tosiaan paikka ei katoa jos käyttää hyvää ohjelmaa joka tekee koodin silleen, että se kertoo kokoajan missä koneen pitää olla eikä kerro vain, että lähde liikkumaan tohon suuntaan tolla vaudilla nyt 20 senttiä. Näin se paikka korjaantuu nopeesti eikä edes huomaa jos hukkaa. Toki pitää sen pystyä se paikka tiedossa pitämään kokoajan. Tolla CNC toolkitilla voi säätää, että määrittää uusia pisteitä vaikka millin välein niin ei paikka voi hukkua. Purkka, mutta toimii :)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #22 : 03 Marraskuu, 2011, 14:48:54 »
Tee tuolle rajakytkimelle suodatus.
Vähä infoa vaikka:

http://www.allaboutcircuits.com/vol_4/chpt_4/4.html

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #23 : 03 Marraskuu, 2011, 15:36:37 »
Tee tuolle rajakytkimelle suodatus.
Vähä infoa vaikka:

http://www.allaboutcircuits.com/vol_4/chpt_4/4.html
Mullahan ei ole ongelmaa varsinaisesti tuossa kytkinten kytkeytymisessä, vaan siinä että saan false triggeröintejä pitkin ajoa. Mutta low pass filtteri voisi ehdottomasti auttaa! Pitää keksiä sopivat arvot komponenteille jostain ja kokeilla. Vinkkejä otetaan vastaan... :) Olisi hienoa jos olisi skooppi, niin näkisi minkälaista signaalia noista limit switch -kaapeleista tulee koneen liikkuessa.

kamakaze: Hyvä ajatus, en muuten ajellut sitä testeriä! Pitää tuupata se läpi ja katsoa jotain ohjeita aiheesta.

En nyt saa millään ymmärrykseeni sitä, miten tuo absoluuttisten koordinaattien kertominen ohjelmassa auttaisi konetta pysymään oikeassa paikassa, jos ongelma on nimenomaan mekaaninen, eli synkan hävittävät askelmoottorit. Ohjelmassahan koordinaatit ovat minullakin aina ihan oikein, eli reijät porataan esim. 2,5mm syvyyteen sekä ohjelman alussa että lopussa. Ongelma on se, että jossain välissä Z-akselin moottori ei liiku vaikka pitäisi (ja vaikka softa näin kuvittelee) jolloin työkalun todellinen paikka ja ohjelman olettama paikka eivät enää ole samat. Vaikka tämän jälkeen softassa kertoisi että "liikuta työkalu pisteeseen 0, 0, 0", ei työkalu päädy sinne. Käsittääkseni koko CNC-koneen toiminta perustuu siihen, että moottorit liikkuvat täsmälleen sen verran, mitä ohjelma käskee. Systeemissä ei ole minkäänlaista takaisinkytkentää, eli ohjelma ei voi kysyä työkalulta kesken ajon "missä sinä olet?". Ainoa tapa tehdä tuo on käyttää jonkinlaista kalibrointityökalua tai ajaa kone esim. home swticheillä tunnettuun fyysiseen pisteeseen. Tätä ei oikein viitsi tehdä kesken työstön, varsinkaan niin usein että kaikki mahdolliset virheet eliminoituisivat.

Mutta kokeilen tuota analyysisoftan ajoa illalla, katsotaan mitä se sanoo!

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #24 : 03 Marraskuu, 2011, 15:50:13 »
jaa sulla sekos noin se paikka. Mulla kyllä se ties olevansa väärässä kohtaa, mutta kun ajoin G-koodia jossa oli suhteellisia siirroksia niin se hyppäs yhtä äkkiä mallin verran väärään. Eli siis ihan eri ongelma.