Kirjoittaja Aihe: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit  (Luettu 53981 kertaa)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #25 : 03 Marraskuu, 2011, 16:04:41 »
Olen tuunannut ja testannut omaa halpiskonettani lisää ja törmännyt ongelmiin.

1) Asensin rajakytkimet -> kone alkoi katkomaan satunnaisesti silloin tällöin kesken työstön, mach3 sanoo "Limit switch triggered". Vielä on hämärän peitossa se, johtuuko tuo triggeröinti fyysisestä ongelmasta (mikrokytkimet tärisee ja triggeröityy) vai sähköisestä häiriöstä (moottoreiden signaalit indusoivat limit switch -kaapelihin pulsseja). Jos ajan ohjelmaa pyörittämättä spindleä, ei ongelmia ilmaannu. Limit switchit muka triggeröityy sitä useammin, mitä kovemmat kierrokset spindlessä on. Nappasin spindlen virtakaapelit ulos johtokouruista jossa limit-kytkinten kaapelit kulkevat ja testaan tänään illalla. Sitä aiemmin vaihdoin limit-kytkinten kaapelit suojaamattomasta 2-napaisesta kaapelista suojattuun ja ongelmat vähenivät. Eivät kuitenkaan poistuneet.



jotkut pienet ylös tai alas -vetovastukset vois olla paikallaan riippuen miten mikrokytkimiä tulkitseva elektromiikka on rakennettu :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #26 : 03 Marraskuu, 2011, 16:08:29 »
Noita tuommoisia liikkumattomuusvirheitä voi aiheuttaa (väärien moottoriarvojen lisäksi) windowsin taskit.
Wintoosa tekee itsekseen jotain mitä ei tarttis just sillä hetkellä tehdä ja printteriporttiliikenne takkuilee sen takia. Pitäisi tosin temppuilla kaikilla akseleilla eikä vaan Z:lla.
Piti mun kerran purkaa läppäri palasiksi että sain kolvattua printteriportin pinnit uudelleen kiinni kun oli juotokset päässeet löystymään, mutta se on taas toinen juttu..

Mites se kone on maadoitettu?
Puutteellinen maadoitus kun saa aikaan yhtä sun toista hassua toimintoa..

-------------

Sain loput sorvin osat myyjältä tänään.
Ny saa toisellekki akselille vedon moottorista - ja sen moottorin kiinni koneeseen.
Pakan avainkin löys perille joten voi kappaletta koittaa kiinnittää :D
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #27 : 03 Marraskuu, 2011, 16:17:25 »
Noita tuommoisia liikkumattomuusvirheitä voi aiheuttaa (väärien moottoriarvojen lisäksi) windowsin taskit.
Olen tappanut kaikki turhat taskit, voi toki olla että sinne jäi vielä jotain tauhkaa. Uskoakseni kuitenkin nämä taskeista aiheutuvat ongelmat esiintyvät aika randomilla silloin tällöin niin, että pari askelta sieltä täältä jää aina välistä. Minulla nuo askeleiden puuttumiset ovat todella massiivisia, eli esimerkiksi 10mm liike jää kokonaan tapahtumatta kun askelmoottori vaan jurisee paikallaan.

Mites se kone on maadoitettu?
Ei mitään erillistä maadoitusta. Askelmoottoreista tulee kaapelit kontrolliboksiin joka on kiinni maadoitetussa pistorasiassa. Pitäisikö koneen rungosta vetää vielä erillinen maadoituskaapeli kontrolliboksin runkoon vai mitenkä?

Tohtori R, käsittääkseni break out boardissa on sisäänrakennettuina pull up -vastukset noissa limit-pinneissä.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #28 : 03 Marraskuu, 2011, 16:36:53 »
Jep, aluksi tosiaan vois kokeilla vastuksia ylös- ja alasvetoon... varmaa joku muutaman kilon vastus riittää.. ei hirveen pientä ettei vedä turhaa virtaa sitte syöttöpuolelta, samanlaiset molemmille puolille kytkintä kuitenki.

-- tuli uus viesti ketjuun ku koitin lähettää --

Se koneen rungon voit maadottuu vaikka patteriin jos on huoneessa, tai sen boxin runkoon jos on suojamaadotettu.
Voithan kokeilla, ei se haittaa jos kokeilet auttaako vastusten lisäys ongelmaan..
Jos ei niin joku ohje linkin takaa varmaan auttaa. Olkoon tärinä tai sähkönen häiriö, kumpiki aiheuttaa tarpeettomia tasoja signaaliin.
http://www.labbookpages.co.uk/electronics/debounce.html

arduinoon liittyen löysin joskus videon ohi aiheen mutta hyviä selityksiä..
[spoiler]http://www.youtube.com/watch?v=CRJUdf5TTQQ[/spoiler]
Sori jos on "jankkausta" ^^
Vetäydyn takavasemmalle ny..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #29 : 03 Marraskuu, 2011, 20:12:10 »
Kiitos vinkeistä! Nyt ratkaisu (tai ainakin apu, ei nuolaista ennen kuin tipahtaa...) oli mukavan yksinkertainen: Mach3:sen "Debounce"-parametri. Siitä voi säätää, kuinka herkästi softa triggaantuu kohinasta. Heitin arvon muistaakseni tuhanteen ja väärät limit-triggaukset loppuivat.

Säädin moottoreiden kiihdytysarvoja alaspäin (Z -50%, X & Y -40%) ja nyt myös paikan hukkaaminen loppui.

Pitää pujottaa spindlen virtakaapeli takaisin tuonne johtokouruun ja tutkailla pysyvätkö ongelmat poissa.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #30 : 31 Joulukuu, 2011, 15:19:33 »
Oliko toi lopullinen ratkaisu ongelmiin?

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #31 : 31 Joulukuu, 2011, 17:16:37 »
Kaikki ongelmat ratkesivat kun a) säädin Machin debouncea (-> limit-kytkimet eivät enää pätki omiaan) ja b) korjasin yhden askelmoottorin katkenneen kaapelin (-> paikka ei huku). Nyt on vehje toiminut luotettavasti.

Vielä pitäisi treenata se, miten saan aloitettua ohjelman jostain keskeltä. Jos mulla on ohjelmassa siis vaikka kaksi osaa ja haluan työstää niistä vain jälkimmäisen, miten saan koneen aloittaman sieltä. Machissa on toki mahdollisuus ajaa ohjelmaa miltä riviltä tahansa eteenpäin, mutta jotenkin kone ei koskaan lähde työstämään siitä kohtaa kuin haluaisin... liekö sitten jotkut kriittiset koordinaatit suhteellisia abosluuttisen sijaan tms., en tiedä.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #32 : 01 Tammikuu, 2012, 17:01:04 »
Se onnistuu vain tietyissä kohdissa yleensä (itse en ainakaan ole saanut toimimaan joka kohdasta).

Oletan, että työstät jotain hiilikuitu leikkausta. Aja käsin jonnekin ylös (niin, että ei ala 'liippaa' levyä paskaks vahingossa) ja sitten etsi koodista kohta jossa viimeksi muutit vain z akselia ja otat siitä edellisen x ja y koordinaatin. Se voi olla vähän ennen sitä haluttua kohtaakin, sillä jos oletaan, että ajoit äsken leikkuun niin ei tee pahaa vaikka vedät hetken tyhjää uraa. Tämän jälkeen kun vain sitten ajat sillä Mach3: sen koodi tästä eteenpäin toiminnolla koodin eteenpäin.

Oleellista tossa on, että aloittaa sen ennen tota Z kordinaatin ajoa edellisestä x ja y muutoksesta. Tämä ohje vähän vaihtelee riippuen siitä millasta G-codea sulla on. Lähetä mulle vaikka linkki koodiin niin voin katsoa mistä kohdista sitä voi ajaa. Riippuu vähän siitä on sulla apsoluuttinen vain suhteelinen koodi mistä sen voi ajaa.


Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #33 : 01 Tammikuu, 2012, 20:30:53 »
Mulla vois olla ehdotus tuohon jyrsintappiin. Tuossa kun vielä parivuotta sitten tein cnc-konehommia, niin puupuolelta antoivat terän mulle uusiokäyttöön kun ne eivät enään pystyneet nyloniin/POM:iin mutta menivät hyvin mocciin..
Jos en väärin muista niin terä on tämä:
http://www.osgtool.com/CARBIDEENDMILL-cHP432.htm
tai
http://www.osgtool.com/HY-PRO%C2%AECARB-cVG434.htm

Kuitenkin violetilla pinnoitteella, 4-leikkaavana, 0-nirkonilla ja 35 asteen leikkuukulmalla.

Kestivät kuulema päivänverran ajaa lapsetille muoviosia  :)

Hiilikuidun työstö on kyllä hanurista, mutta kun löytyy oikeat työkalut niin homma vähän helpottuu.. Sitte noita teriähän kannattaa terottaa jos ovat kovin kalliita :)
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #34 : 02 Tammikuu, 2012, 23:22:09 »
Kiitos vikeistä!

Mun terät on hyvin ton tyyppisiä. Ongelma teroittamisen kanssa on, että ne on niin pieniä, että niitä ei pysty terottamaan. Mulla on esim 0,4mm teriä - no ne ei usein ehdi tylsyä ennen kun katkaisen ne vahingossa...

2mm terä on kuitenkin yleisin mitä käytän ja se on minun taidoilla ainakin mahdotonta terottaa kyljestä - pohjan saisin teräväksi kyllä, mutta kun kyljet ne tylsyy.

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #35 : 03 Tammikuu, 2012, 12:52:35 »
En meinannnu itse teroittamista, vaan terien viemistä jonnekkin teroitusfirmaan. Jos terä maksaa 40-50€ niin silloin teroitus jo kannattaa ;)
0.4mm terä on jo kyllä sen verta pieni, että aika tarkka kaveri saa olla teroittamisen kans. 1.5mm poranterän teroituskin on jo haastavaa, minun mielestä.
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #36 : 03 Tammikuu, 2012, 13:27:36 »
En meinannnu itse teroittamista, vaan terien viemistä jonnekkin teroitusfirmaan. Jos terä maksaa 40-50€ niin silloin teroitus jo kannattaa ;)
0.4mm terä on jo kyllä sen verta pieni, että aika tarkka kaveri saa olla teroittamisen kans. 1.5mm poranterän teroituskin on jo haastavaa, minun mielestä.

Mitäs se teroittaminen maksaa about? eli onko teroitus kulu jotain 20€ vai mitä? Osaatko vinkata jotain firmaa?

Toi yhtälö on kuitenkin ihan mahdoton, että tärät maksaa noin paljon koska ne tylsyy liikaa. Viilaterät maksaa euron pari kappele, joten koitan seuraavaksi niillä, mutta osaatko antaa vinkkiä tosta teroitus hommasta?

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Re: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #37 : 03 Tammikuu, 2012, 14:01:54 »
Ootkos kokeillut timantti kuvioisia composiittiin tarkoitettuja teriä?

Mulla toiminut parhaiten hiilarin kanssa.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Re: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #38 : 09 Tammikuu, 2012, 02:21:41 »
Ootkos kokeillut timantti kuvioisia composiittiin tarkoitettuja teriä?

Mulla toiminut parhaiten hiilarin kanssa.

Onko heittää esimerkkiä?

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Re: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #39 : 10 Tammikuu, 2012, 13:53:04 »
Tommossia teriä:


Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #40 : 10 Tammikuu, 2012, 22:57:39 »
Ei kyllä muista yhtään sitä firmaa, missä käytettiin terät teroituksessa. Tuli aivan kyllä uuden veroisia, tokin halkaisijahan muuttuu vähän, mutta senhän pystyy sädekompensoimaan koneella :)
Mutta esimerkkinä vaikkapa tämmöinen firma: http://www.hiomopalvelujussi.fi/index.php
Oiskohan se terien teroitus ollu muistaakseni jotakin 5-10€ per jyrsin, eli niitä aivan halvimpia ei kannata teroittaa, mutta jos 50€ tappijyrsin on niin toki kannattaa teroittaa.

Tarkemmin kun katselin niin se firma saattoi olla tämä, koska laitettiin teroitukseen myös pyörösahan terät, sekä peltileikkurin terät:
http://www.teroitusliike.com/etusivu
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Re: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #41 : 10 Tammikuu, 2012, 23:48:45 »
Tommossia teriä:



Jees ostelin just tollasia olen ostanut, mutta en testannut vielä - vähän pienempiä ovat. Voitko pistää vielä linkkiä mistä olet nuo tilannut niin ostan ihan samanlaisia jos olet hyviksi havainnut. Vaikuttaa ihan samoilla kun mitä ostelin ebuyestä....

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #43 : 11 Tammikuu, 2012, 08:49:45 »
Samalta kaverilta olen ostanut 1.00mm ja 2.00mm vastaavia teriä, muun muassa. Millin terät ovat hiilarille aika heppoisia, pitää työstää alle millin kerroksissa ja monta kierrosta (100mm tai alle minuutissa), muuten menee poikki. Eikä terä kestä montaa osaa. Mutta kun hinta per terä on noin pieni, niin väliäkö hällä. Parin millin terillä olen ajellut lasikuitua metritolkulla ja päälle vielä hiilaria, eli ainakin lasikuidun työstöön ovat oikein hyviä.

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #44 : 11 Tammikuu, 2012, 16:27:20 »
Paljonko noista teidän laitteista lähtee kierroksia? Mietin vaan, että jos on mahdollisuus ottaa 20 000 - 30 000 kierrosta niin ehdottomasti paksumpaa terää, ohutta lastunvahvuutta ja syöttöä lisää. Kiinnitys kappaleelle niin, että on mahdollisuus ajaa sivusuunnassa vaikkapa 0.1mm viimeistelylastu lopuksi. Näillä konsteilla ajosta saa nopeampaa, mutta tosiaan riippuu tietysti koneesta :)
...Tosin eihän näissä harrastushommissa ole kiire mihinkään. Itse oon vaan tottunu töissä siihen, että tulosta pitää syntyä ???
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #45 : 11 Tammikuu, 2012, 17:33:40 »
27 tonniin mun koneesta.. mutta ma jyrsin vain hiilaria, pommia ja protopuuta.. eli ei siina tartte hidastella..

Hiilarin ma vedan aina noilla timangi kuvioisilla eli ne ei lastua vaan jyrsii..

Mulla siis tollanen saksalainen  300mm x 500mm x 106mm tyoalueinen Kosy:

« Viimeksi muokattu: 11 Tammikuu, 2012, 17:37:52 kirjoittanut jkkmobile »

Poissa jonu93

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #46 : 11 Tammikuu, 2012, 18:55:49 »
Kuinka paljon esim. tollanen /\ kuvassa oleva kone maksaa.
                                      |

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #47 : 11 Tammikuu, 2012, 19:02:59 »
1000-1500€

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Re: Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #48 : 11 Tammikuu, 2012, 20:51:00 »
Kuinka paljon esim. tollanen /\ kuvassa oleva kone maksaa.
                                      |

Toi mun maksaa 4 - 5 tonnia raamit, tonnin kaksi hilppeet ja motti/pora

Halvemmalla saa pienempiä ja heppoisempia raameja. Terän mittari, automaattinen terän vaihto, kääntöakseli ym nostaa hintaa..

Jonkinäköinen softa tulee usein mukaan mutta parilla sadalla saa ihan ok perus softaa..

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kamakakazen CNC konerakentelut + CNC työstövinkit
« Vastaus #49 : 11 Tammikuu, 2012, 21:05:31 »
Noissa kiina-ihmeissä jollainen mullakin on, on karan maksimikierrosnopeus kuuleman mukaan noin 8000 RPM. Pitää ottaa ensi kerralla koneen luo mennessä kiekkamittari mukaan, niin varmistuu. Minkälaisilla asetuksilla noilla kierroksilla pitäisi esim. hiilaria ajaa, jos terinä on parimilliset eBay-terät (vastaavista kuva siis tuolla edellä)? Olen tähän asti vetänyt täysin mututuntumalla, eli kierrokset aina täysillä ja syöttöä sen verran että jaksaa hyvin mennä eikä terät katkeile. Parin millin levyä olen leikannut 2mm terällä syöttövauhdilla 100mm/min. Samaa parin millin levyä vedin myös millisellä terällä, mutta ei auttanut syöttövauhdin laskeminen edes 50mm/min, vaan terät senkun katkeilivat. Vasta kun äkkäsin työstää 0.8mm kerroksissa (100mm/min, maksimikierrokset), alkoi tulosta syntyä. Lasikuitua (2mm) olen työstänyt 250mm/min 2mm terällä.

Ainakin noi mun tekeleet melkeinpä vaatii tuon 1 tai 2mm terän, sen verran pienistä koloista ja nurkista puhutaan. Jos esimerkiksi tekee osan 1,5mm levystä, pitää kaikki liitoshahlot tehdä vastaavasti 1,5mm levyiksi - tähän ei tietenkään esim. 2mm terä käy.