Nyt kun koppuka karkeasti käytyläpi luin loput paperit mitkä tuli kopterin mukana.
Puulapojenteko ohjeet
RC helikopterin setup
Radio- ohjattavan helikoptereiden perusteet Helikurssi 1997 HeliCoper Team Finland
HeliCoper Team Finland 03.09.98
Siellä kerrotaan seuraavaa
Miten ABC tai rengasmoottori ajetaan sisään?
Moottori sisäänajon aikana voidaan huolimattomalla käsittelyllä laskea koneen suorituskykyä peruuttamattomasti. Joten kannattaa olla varovainen.
Suurempaa aihetta huoleen ei nykyaikana kuitenkaan ole. Hyvät ja tunnetut merkit ovat suoraan paketista erittäin helppoja moottoreita.
Valmistustoleranssit ovat kehittyneet sellaiselle tasolle, että moottoreiden käyttöönotto ja itse sisäänajo käyvät mukavasti ilman , että moottori alkaisi enempää kiukutella.
Itse ajan moottorit varsin huolettomasti sisään. En käytä mitään ihmeellisiä keinoja (lämpömittareita tms.)
vaan seuraan moottorin lämpötilaa pelkästään omalla kädellä kokeilemalla varovasti takakannen tienoilta, ja siittä varovasti edeten kohti kantta, eli moottorin jähdytysripoja.
Tämä metodi toimii paremminkin rengasmoottoreiden kohdalla. Lue alta, niin tiedät miksi.
Sääntönä olen pitännyt, että jos poltan käteni , on moottori liian kuuma.
Sisäänajon määräksi riittää leijuntaa harjoittelevalle joitakin tankillisia.
ABC
ABC moottori on kylmänä tiukan tuntuinen pyörittää, mutta koneen lämmettyä se "väljenee".
Jos moottoria ajetaan sisään tyhjäkäynnillä "prutkutellen", ei moottorin lämmöt nouse lähellekkään sen omaa käyntilämpöä.
Tästä seuraa, että moottorin ollessa kylmä ja tiukka , lähtee sisäänajon aikana moottorista "liian isoja lastuja".
Joten ABC moottori ajetaan sisään sen omalla käyntilämmöllä, pitäen seoksen kuitenkin rikkaana.
RENGAS
Rengasmoottori on kylmänä väljimmillään, mutta koneen lämmettyä se tiukkenee.
Jos moottori päästetään sisäänajon aika liian kuumaksi, se saattaa leikata kiinni.
Joten rengasmoottori ajetaan sisään aloittaen kylmästä, kohti koneen omaa käyntilämpötilaa, eli aluksi varovasti prutkutellen ja siittä pikkuhiljaa kierroksia nostaen ja välillä antaen moottorin jähtyä, eli antaen käydä joutokäyntiä
Muista pitää seos rikkaana
Moottorin käynnistäminen
Ruvaa aluksi kaasuttimen pääneula kiinni, ihan vain varnistaaksesi, että tiedät neulan olevan edes "sinnepäin" säädöissä.
Eli avaa neulaa 1,5-2 kierrosta. Tyhjäkäuntineula on yleensä asetettu tehtaalla, joten kuten, säätöihin.
Tässä välissä voisit irroitaa tulpan, ja säätää hehkun sopivaksi. Sopiva hehku on silloin, kun tulppa hehkuu keltaisen oranssina,
tai oranssina. Sekin riittää oikein hyvin.
(Hehkun säädön voi kyllä säätää jo kotonakin.)
Muista, että eri tulpat hehkuvat eri tavalla. Jos olet säätänyt hehkun sopivaksi yhdelle tulppamerkille ja -mallille, saattaa se polttaa toiset välittömästi.
Seuraavaksi laitat radion ja vastaanottimen päälle, kokeilet radioiden toimintaa, ja varmistut, että radion idle up ja hold- kytkimet ovat pois päältä, varmasti. Lisäksi kaasun trimmi n. puoliväliin, ja kaasu/lapakulmatikku varmasti taakse, ettei kaasuttimen kurkku ole auki enempää kuin mitä kaasun trimmi on kurkkua avannut.
Sitten voisit kokeilla, jaksaako startterisi pyörittää moottoria. Jos ei niin avaa tulppaa sen verran, että moottori alkaa mukavasti pyöriä.
Tämän tarkoituksena on saada "löpöt koneeseen", eli eihän kuiva kone, jossa ei ole polttoainetta, voi startata. Voit lisäksi ryypyttää konetta laittamalla sormesi hetkeksi pakoaukon tukkeeksi, tämä helpottaa polttoaineen menoa moottoriin.
Näet kaasuttimeen menevästä polttoaineletkusta, kun moottori alkaa saada löpöä.
Tunnet selvästi kuinka kevyesti moottori nyt pyörii, samalla saatat nähdä pakoaukosta tulevan hienoisen polttoainesumun.
Jos aiemmin jouduit avaamaan tulpan, voit nyt kiertää sen kokonaan kiinni, jos startterisi jaksaa moottoria pyörittää, jos ei, niin jätä tulppa sen verran auki, että jaksaa.
Sitten vain hehku kiinni , startteri paikalleen, toisella kädellä lavanpitimestä kiinni, ettei ehkä liian auki oleva kaasuttimen kurkun takia lapa pääse lyömään sinua.
Tämän jälkeen moottorin pitäisi startata, jos ei niin moottori voi olla märkä. Voit odottaa hetken, hehkun ollessa kiinni, ja yrittää uudestaan.
Jos tämäkään ei auta, voi kokeilla erinlaisia pääneulan asentoja (jollei tyhjäkäyntineulasi ole aivan poskellaan). Aluksi voi kokeilla säätää ronskimmin, vaikka jopa 1/4-kierroksittain.
Kun moottori on lähtenyt käyntiin, voi säätää trimmillä käynnin sopivaksi, ja samalla kun toisella kädellä pidät lavanpitimestä kiinni, voit toisella kädellä antaa radiosta kaasua
(tämä voi olla välttämätöntä, jotta kylmä ja rikkaalla oleva moottori pysyisi käynnissä. Eli "pumppaat" kaasua siten että moottori ei sammu).
Kun moottori tuntusi pysyvän käynnissä, eli moottori vastaa jotenkuten antamaasi kaasuun, mutta on kuitenkin reilusti rikkaan puolella, voit irroitaa hehkun ja ruuvata mahdollisesti auki olevan tulpan kiinni (varo kiristämästä liian kireälle, ettei moottori kannesta mene kierteet).
Jos kopterisi on sidottu paikalleen, joudut tietysti siirtämään kenttävälineesi sivumalle.
Kopterisi säätäminen ja trimmaaminen kentällä alkaa
Lapaura
Jollet ole säätänyt lapauraa kotona lapakulmamittarilla kohdalleen, on seuraava asia säätää lapaura kohdalleen. Ura säädetään bell-hiller-mikserin linkistä.
Jos lapaura ei ole kohdallaan, tarkoittaa se sitä, että katsoessasi pyörivää lapakehää, näyttää siinä olevan kaksi eri tasoa.
Tarkoitus olisi, että näkyvissä olisi yksi yhteinen taso, jotta molemmat lavat kulkevat riippumatta siittä, mikälaiset lapakulmat ovat.
Kaasu/lapakulma - asetus
Vaikka moottori ei olekkaan ajettu sisään, saatika edes säädetty, voidaan tässä vaiheessa säädellä kaasu/lapakulma - asetuksia "vähän sinnepäin" - tyyliin. Tarkoitus olisi saada aikaan seuraavalainen asetus:
***********************************************************************
Ja niin edelleen.
Sati@netti.fi
Edit: korjattu kirjoitus virheitä