Sinnikkyydellä ja harjoittelujja ja harhoittelulla. Aluksi harjoitusjalasten kanssa hyppyyttelyä, eka merkkipaalu oli kun akku oli tyhjä ja kopteri ehjä eli jos meinasi lähteä lapasesta niin sai jalaksille maahan ennen kuin tulee kaato. Seuraava merkkipaalu olikin että sai pidetyksi kopterin ilmassa koko akullisen, perä itseensä päin Hiljalleen siihen leijutukseen tuli varmuutta ja homma alkoi onnistua tuulessakin eli niin kuin joku täällä sanoi, tuuli on hyvä harjoitusvastustaja. Sitten seuraava vaihe olikin lähteä valloittamaan sitä 360 asteen ympyrää, ensiksi leijuttamaan aste asteelta enemmän kylki edellä ja aina jos meinasi lähteä lapasesta niin äkkiä perä itseensä päin, stabiloimaan lento ja taas uusi yritys. Hiljalleen sitä sitten kylki edellä menee siinä kuin perä itseensäpäin ja nokka itseensäpäinkin alkaa sujua.
EI kyse ole geeneistä vaan enemmänkin aivojen neuroverkon ohjelmoinnista , pitää vain yrittää oppia ajattelemaan helikopterin koordinaatistosssa. Kopteri on senverran vikkelä että kaiken pitää olla selkäytimessä. Jos ajattelee niin sitten kopterin saa käydä kaivamassa pellosta. Oli jonkinlainen ahaa elämys kun huomasi kopterin leijuvan nokka itseensäpäin tikku liikkui mutta aivot eivät ajatelleet. Minä en ole keksinyt mitään oikotietä muuta kuin harjoittelu ja taas harjoittelu. Onneksi kun perusteita alkaa osata kopteri harvemmin löytyy pellosta ja virheet onnistuu korjaamaan ilmassa.
En vielä sano osaavani lennättää, lisää varmuutta kaikkiin normaaleihin asentoihin, lentää kahdeksikkoa jne. Sitten vielä se suuri haaste oppia 3D lennätystä, siinä menee neuroverkon ohjelmointi taas uusiksi kun yrittää opetella lennättämään kopteria ylösalaisin, taitaa mennä monet lavat ja rattaat ennen kuin homma sujuu. hkä 100 akullista on lennätetty, en sitten tiedä montako pitää lennättää että voisi sanoa osaavansa. Jotenkin tuntuu että mitä tahansa osaa niin aina se "oikea osaaminen" siintää siellä kaukana tavoittamattomissa taivaanrannassa, tässä suhteessa kopteri ei ole poikkeus.
Itse olen käyttänyt Heli-X simua HobbyKingin kaapelilla kun se tuntuu olevan lähes ainoita jotka toimii Mac:issa ja Linuxissa. En sitten tiedä millainen AeroFly olisi, sen pitäisi kanssa toimia Macissa.