Se on sitten Pron ulkoilutuskausi saatu menestyksekkäästi alkuun
Kopu pysyi peräti hallitussa leijunnassa ja se on iso askel viime kaudesta. Viime kausi kun jäi kovin lyhyeksi liian pienen varaosavaraston takia ja alkoikin vasta heinäkuulla...
Talven aikana ajelin reilut 60 akullista HK190:lla ja ainakin omalla kohdallani se oli paljon tehokkaampaa oppimista kuin simutus. Sen verran hyvin oli liikkeet nyt selkäytimessä että isommallakin koneella sormet teki hommansa pahemmin epäröimättä vaikka jännitys olikin aikamoinen
Tästä on hyvä jatkaa!
Kopteri oli muutoin hyvissä säädöissä eikä vaeltanut minnekään mutta pari juttua jäi mietityttämään:
- Laitos painaa kaikkine varusteineen lentokunnossa lähes kilon. Ilmeisesti sen takia se vaatii vasenta tikkua huomattavasti oletettua enemmän leijuakseen. Pitäisikö siis puuttua kaasuun vai lapakulmiin? Nykyinen kaasukäyrä on 0-70-70-70-80 ja lapakulmat -3:sta +8:aan, keskitikulla noin +4,5. Ei leiju keskitikulla vaan vasta tikun ollessa lähes puolessa välissä keskitikun ja yläreunan väliä.
- Perä toimi alkuun kuin unelma mutta alkoi muutaman minuutin leijuttelun jälkeen vägäämisen. Viileni ilmeisesti? Tiputin gainin 20:een ja taas toimi täydellisesti. Mietin vaan että miksi vaatii noin pienen gainin vaikka linkin pallokin on niin lähellä(alle 10mm) servon akselia kuin sen saa. Pitäiskö jotain tehdä vai onko tuollainen 20 gain siedettävä? Gyro on HK401B.