Nonii, nyt on elämäni toinen lennätysreissu takana ja hintaa sille kerty n.500 - 600€! :-) Eli edellisellä kerralla rikoin Trex 550, kun en uskaltanut lentää tarpeeksi ylös, jolloin käännöksessä perä osui maahan ja sitä rataa...
No tänään oli sitten tuo toinen reissu ja ajattelin ottaa käyttöön vähän pienemmän kopun Trex 500 koska itselläni on siihen paljon varaosia. No ajattelin, että tehdään homma nyt eritavalla, kuin viimeeksi. Eli perustarkastukset suunnat, liikeradat, jne... No eli ajattelin nostaa kopun riittävän ylös että on tilaa joka suuntaan tarpeeksi. Kopteri ei vägännyt tai tärissyt ja oli muutenkin hyvin johdonmukainen ja vakaa, myös kaverini kommentoi, että vaikuttaa tosihyvältä! No siinä hieman nostin lisää katsoakseni tehoja ja muita ominaisuuksia. No kopu lähti vaeltamaan hieman toiseen suuntaan ja sitten korjasin jolloin kopu nousikin vielä hieman lisää ja taas lähti samaan suuntaan jota jo korjasin. No ajattelin ottaa laitteen alas, mutta sehän olikin jo melko kaukana ja menosuunnassa oli sellaiset pienet vanhahtavat voimalinjat. Joten otin kopua ylös ja aloin kääntämään takaisin, mutta koppu kelkee samaan suuntaan ja siinä hätäännyin jolloin otinkin täydet alas.
Tällöin kopun pitäisi pudottaa tehot ja selvästi tulla alaspäin, mutta sehän onkin jo selvästi voimalinjan toisellapuolella ja nousemassa ylöspäin jatkaen edelleen siihen suuntaan kovalla vauhdilla jota jo yritinkin aijemmin korjata, mutta tuloksetta. Kopu meni jo todella hyvää vauhtia kaukana ja korkealla jolloin vielä rämppäilin ohjainta jolla ei tuntunut olevan vaikutusta, kopu kuitenkin kääntyy kylki pudotukseen ja on ohittanut puiden latvat n.200-300m päässä. Siinä sitten odoteltiin, että mitä ääntä sieltä kuuluu... Ja kuuluihan sieltä helvetin moinen pamaus ja vain yksi pamaus joka kuulosti ampuma aseen ääneltä. No haettiin fikkarit autosta, kun alkoi jo hämärtämään ja lähdettiin oletetulle turmapaikalle etsimään turmakonetta, mutta mitään ei löytynyt ei puusta eikä räme, risukko helvetistä. Emme siis tosiaan enää löytäneet kopua ollenkaan. Olisi ollut mielekästä nähdä mitä on käynyt ja miten lähti sellainen pamaus!? En tiedä enää, että milloin uskallan taas kokeilla lennättämistä. voi olla että loppuu koko harrastus tähän? Kun tuo kertalaakista hajoaminen on pikkasen huono puoli.
Paikka oli vermon lähellä oleva työmaa sorakenttä. Huomenna lähden taas samoilemaan klo.11 maissa.
Lentotila:
Lapakulmat -2 - +12
-30 expot aileronille, elevaattorille
Kaasu menee pois jos tikun ottaa ihan alas