Ajattelin kantaa oman korteni kekoon kommentoimalla aihetta yleisesti.
Nuo nuppiin tehtävät muutokset ja niiden vaikutukset ovat sen verran pienehköjä, että kokemattoman lennättäjän voi olla vaikea tuntea niitä eroja. Esimerkiksi se että lentääkö taivalla suoraan vastatuulta kohti, ja nimenomaan suoraan, ettei yritä yhtään kylkiedellä mennä, saattaa vaikuttaa jo siihen että ne nupin asetusten muutokset eivät tunnu.
Samalla tavalla leijuttaessa, jos kopterin muut perussäädöt eivät vastaa sitä omaksuttua tapaa ja ohjausliikeet ovat varsin rajuja, voi olla haastavaa huomata niitä eroja eri asetusten suhteen.
Tähän jos yhdistetään se että ei han tarkaan tiedä mihin se säätö vaikuttaa ja miten se pitäisi havaita, niin voi olla pakka entisestään sekaisin.
Itse koen varsin haastavaksi huomata merkittäviä eroja eri setuppien välillä. Itse olen kokeillut polttiksena pudasta Freyan 3-nuppia, sähköllä puhdasta 5-nuppia ja sähköllä sellaista sekasikiötä 3- ja 5-nuppien väliltä. Tämä sekasikiö on muiden rakentama ja merkittävimpänä erona huomaan että tuo kolmosnuppi on puuskittaisessa ja pyörivässä tuulessa ehkä hieman vakaampi, kun taasen puhdas viitosnuppi on taivalla selkeämmin ohjautuva. Sekasikiö on jonkinlainen kompromissi näistä kahdesta ja selkeästi leijunnassa minulle paremmin istuva, kuin tuo viitonen, mutta taivalla eroa on jo vaikeampi sanoa.
Esimerkkinä voisi ottaa sellaisen asian että jos ajetaan lineaarisella lapakurvilla tai sitten leijuntaan säädetyllä keskialuekurvilla, niin voi olla että itselle sopivan kompromissin saa säädettyä puhtaasti radiosta eri lentotiloja ohjelmoimalla. Tästä päästään hyvällä aasinsillalla siihen että miten haluaa radion ohjelman tehdä? Ajaako taivaalla aina samalla lentotilalla, vai onko vaakakierteille omansa ja muille omansa?
--> Jokaisen pitää itse koittaa miettiä millaisella setupilla haluaa ajaa. Sitten kun alkaa huomaamaan että vaakakierteille voisi oma lentotila olla hyvästä, niin sitten alkaa hieromaan siitä lentotilasta mielesensä. Lisää siihen sopivat miksaukset, millä saa sopivan työnnön ja vedon aikaiseksi pelkällä pitchin käytöllä. Ts. aileroni laitaan ja pitchin säädöllä pääsee nätteihin vaakakierteisiin. Joku toinen voi sitten ajaa suoraan elevatorilla samat hommat, mutta tämä on juuri sitä mikä pitää itse miettiä.
Egen mainitsema seikka lapojen vaikutuksesta on ilmeinen. Eri painoiset, eri profiililla olevat, eri tasapainopiste jne. yhdistettynä erilaiseen nuppiin ja erilaiseen delttakäyttäytymiseen ym. Variaatioita alkaa olemaan likki ääretön määrä. Itse olen yrittänyt oppia ensin lennättämään niin, että pystyn tunnistamaan yksittäisten asioiden vaikutusta, siten että tiedän esim. erilaisten lapojen tuntuman sekä taivaalla että leijunnassa. Tämän jälkeen voisi kokeilla säätää yhtä tiettyä asetusta, esim. delttan määrää, ja suorittaa samanlaiset testit, ajaa vaikkapa 3 akullista taivaalla ja 3 leijunnassa. Suurimpana ongelmana itse koen, etten ole vielä riittävän hyvä lennättämään yleensä ollenkaan, jotta olisi suurta merkitystä alkaa tekemään itselleen sitä liki täydelliseltä tuntuvaa setuppia.
Joku mainitsi että säätää pelkkää Alignin yksinkertaista nuppia... No siitä minäkin olen aloittanut ja tällä hetkellä se on se minkä saan mieleisekseni säädettyä jo pelkästään pöydällä. Hirobon monimutkaisemmat nupit alkavat vasta hiljalleen aukenemaan.
Liitteenä kuva, missä on ajatusta tuohon leijunta pitchikäppyrään...