Kun näitä massakeskipiste- ja vipuvarsiasioita miettii, kannattaa muistaa kaikki kolme akselia. Kun kamera on kopterin alla, on paino hienosti Z-akselin (pääakselin suunta) suhteen tasapainossa. Paino roikkuu massakeskipisteen alapuolella, täsmälleen sen kohdalla. Homma bueno. Mutta kun mietitään X-akselia (peräpuomin suunta), on kamera niin kaukana painopisteestä kuin suinkin mahdollista. Painopistehän on jossain siellä kopterin rungon uumenissa, pääakselin kohdalla, mieluusti pystysuunnassa mahdollisimman lähellä nuppia. Kamera puolestaan roikkuu monen kymmenen senttimetrin vipuvarren päässä tämän pisteen alapuolella. Ei hyvä.
Etukiinnityksessä kamera saadaan X-akselin suuntaan täsmälleen painopisteen kanssa samalle linjalle, mutta nyt puolestaan Z-akselin suunnassa ollaan etäällä pääakselista. Omien mittauksieni mukaan esimerkiksi T-Rex 600 -kopterissa kameran saa kokonaisuudessaan (eli Z-poikkeama + X-poikkeama) lähimmäksi kopterin keskipistettä nimenomaan etukiinnityksellä. Eli vipuvarsi on etukiinnityksellä pienempi. Tämä tietysti riippuu täysin kopterin rungon muodosta.
Kun mietitään vaakalentoa, on selvää että nokalla oleva kamera on aerodynaamisempi. Toisaalta taas alla roikkuvaan kameraan saa helposti rakennettua esimerkiksi 360-aseteen käännön vaakasuuntaan - etutellingillä tämä ei ole mahdollista. Kopterin alla oleva kamera lisälaskutelineineen lisää kopterin korkeutta noin kaksinkertaiseksi, tämä kannattaa myös ottaa huomioon. Etukiinnityksessä kopterin kokonaismitat eivät juuri suurene kun verrataan canopy paikalla olevaan tavalliseen kopteriin.
Etutelinettä käytettäessä akut saa helposti peräputkeen kiinni. Tämä on useissa koptereissa se helpoin paikka kiinnittää akut, kun normaali asennuspaikka on ns. estynyt. Puomi tarjoaa myös runsaasti liikkumavaraa, jolla painopisteen voi säätää kohdilleen vaikka kameran paino muuttuisikin eri kuvauksissa.
Loppujen lopuksi tuntuu kuitenkin olevan aika pitkälti makuasia kumpaan paikkaan kamerasi kiinnität.