Kirjoittaja Aihe: Rapukka ja "Inverted landing"  (Luettu 4911 kertaa)

Paikalla Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Rapukka ja "Inverted landing"
« : 16 Huhtikuu, 2008, 00:03:08 »
Kopsaan tämän tuolta toisesta threadista tänne http://www.kopterit.net/index.php?topic=1407.0 Toivottavasti videot toimii, sillä aiemmin päivällä oli ongelmia ladata noita. Jossei niin laitan sen tuubiin huomenna.

Koko päivä oli varsin tapahtumarikas, joten liitetään se osaksi torppikertomusta. Videon kuvasi Juza.

Lainaus
Johan oli päivä, tarkennan hieman sillä Juza jätti pois ainakin yhden helmen.

1) Lähettimen torppi
Ajattelin että tänään lennätetään oikein kunnolla, sillä koko viikon oli "poltellut". Kotoa lähtiessä, sitten pakki toisessa kädessä, kopteri toisessa kädessä ja lähetin kaulassa. No, lähettimen hihna napsahti auki kun juoksuaskelia ottamalla menin alamäkeen. Kissamaisilla reflekseillä sain kuitenkin Beckhammaisesti kuolletettua suurimman nopeuden tipahduksesta. Autorotaatio nappi kuitenkin hipaisi pikeä, joten se jäi lepajamaan tunnottamana. Nooh, kentällä sitten laite auki ja katsomaan mitä tehtävissä. Markuksen (Mnentvig) kanssa sitten nikkaroitiin se kasaan ja hyvä tuli. Sinänsä se mun "kuolletus" jalalla pelasti aika paljon, sillä ilman olisi varmaan ollut lähetin paloina.
Olinko kenties ensimmäinen joka teki torpin lähettimellä   ;D

2) Palanut tulppa
Hyvä fiilis päällä ja kopu ilmaan. Kaasu alkoi kuitenkin röpöttää kun korkeutta oli noin 5m siihen malliin että alkoi pelko hiipimään puseroon, sitten se ryökäle sammui. Pienensin lapakulmia ja taisin jopa lisätä niitä ennen maata, no ei se mikään tyylipuhdas lasku ollut mutta vauriota ei tullut!. Syynä palanut tulppa!

3) Perä servon liike toiseen suuntaan
Ajattelin jo että tänään mun kopteria ei tapa mikään! Kopteri uudestaan ilmaan ja aikani pyörittyäni perä tuntui kääntyvän vaan toiseen suuntaan ja gyrolla oli ongelmia pitää suuntaa. Taisin kokeneena kopterimiehenä huudella että "kyllä on kova tuuli kun ei perä käänny". No otin kopterin hallitusti alas!! Ja tsekkasin että perän työntötangon pidike oli liukunut servon kylkeen kiinni joka esti liikkeen vasemmalle. :o

4) Starttaus puolella kaasulla
Tämän jälkeen taisi tulla starttaus puolella kaasulla. Onneksi moottori vähän hörähti ja Juza pääsi sittten kuittailemaan  ;)

5) Inverted landing
Kaikki oli hyvin, kone vakaana ilmassa. Hieman kaartelua ilmassa. Tuuli oli muuten tosi kova, sillä silmistä valui vesi solkenaan. Ekaa kertaa kokeilin idle uppia ja kaikki meni mahtavasti ("täähän on siistiä"). Aloin tuoda laskuun normi modella, jolloin taisi kommentoida että ompa vaikea tuoda laskuun sillä sauvan liikkeet eivät nupin kierroksista johtuen olleet niin räväkät. Sitten noin kolmen metrin korkeudessa kopteri nätisti otti sauvan taakse ja selälleen maahan.  Huh. Itse oli tikku keskellä. Alla tietenkin vesilätäkkö!! Pienillä vaurioilla selvittiin loppuviimeksi. Viaksi selvisi sitten ihan tekninen vika. Ruuvi joka ohjaa elevator suuntaa oli lähtenyt irti, joka aiheutti sen että "tikku meni taakse" ja melkein elämäni ensimmäinen silmukka päätyi sitten Markuksen sanojen mukaan "inverted landingiin!".   ;D
Ja video löytyy täältä:
DVD PAL mpeg2 laatuna 60megaa: http://juza.servebeer.com/Kopterit/videot/Maikko%20style%20landing.mpg
Sama huonomalla laadulla mpeg1 26megaa http://juza.servebeer.com/Kopterit/videot/Maikko%20style%20landing%20mpeg1.mpg


Juza varmaan haisteli että tolle kaverille tapahtuu vielä ja oli piti kameran koko ajan mukana.   :P


Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rapukka ja "Inverted landing"
« Vastaus #1 : 16 Huhtikuu, 2008, 07:37:01 »
Toivottavasti videot toimii, sillä aiemmin päivällä oli ongelmia ladata noita. Jossei niin laitan sen tuubiin huomenna.


Videot tulevat mun kakkos koneesta, jossa on webbiserveri. Kone ei ole jatkuvasti päällä.
« Viimeksi muokattu: 16 Huhtikuu, 2008, 07:39:04 kirjoittanut juza »

Paikalla Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Rapukka ja "Inverted landing"
« Vastaus #2 : 16 Huhtikuu, 2008, 11:59:38 »
No huhhuh  :o enpä ole noin tyylikästä laskua vielä nähnytkään  ;D 10+ !!

Tänks! Pitää kerätä rispekstiä torpeilla kun muut taidot eivät siihen vielä riitä :P

Tuli vaan mieleen tuo lennätysturvallisuus eli jos joku olisi ollut tuossa linjalla niin kipeää olisi tehnyt. Senverran nopeasti kaikki kuitenkin kävi..

Jeps, samaa mietittiin Juzan kanssa. Jos olisin tuonut laskuun suoraan edestä leiuttaen niin ei tosta alta olisi pois ehtinyt.

Eli kaksi turvallisuus on nyt itsellä jäänyt tosta mieleen:
1) Pitää tarkastaa usein ruuvien kiinnityksen, akkujen ja osien kunnot ja ylipäätänsä kaikki hajoava.
2) Etäisyys ihmisiin. Sekä lennättäjään ja katsojiin. Itse olen yrittänyt suosia sitä että menen hieman sivummalle muista lennättämään.


-

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rapukka ja "Inverted landing"
« Vastaus #3 : 16 Huhtikuu, 2008, 13:05:31 »
Lasku on niin yksinkertainen toimenpide että siinä ei luulisi mitään hajoavan, tai tulevan ohjausvirheitä. Siksi se onkin niin vaarallinen, kuten videosta näkyi. Kannattaa aika ajoin tarkistaa kopterin kunto, kuten Maikko totesi.

Miettikää jos olisi ollut 120 asteen CCPM kopteri, ja toinen takaservo irti, olisi tullut suoraan päälle...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rapukka ja "Inverted landing"
« Vastaus #4 : 18 Huhtikuu, 2008, 11:30:45 »
Joko olet saanut koneen korjattua?

Paikalla Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Rapukka ja "Inverted landing"
« Vastaus #5 : 18 Huhtikuu, 2008, 13:14:46 »
Joko olet saanut koneen korjattua?

Joo, kunnossa on.
Tein siihen pettäneeseen ruuviin ratkaisun joka ei taatusti petä (kierretanko läpi ja lukkomutterit päihin). Lisäksi pistin push-pull mekanismin elevaattorille, joten pitäisi toimia.

Menee vaan testailut ensiviikolle.

-

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rapukka ja "Inverted landing"
« Vastaus #6 : 18 Huhtikuu, 2008, 17:40:25 »
Sanoisin että onneksi putosi vesilammikkoon, veikkaan että pelasti paljon nupin osia.
Ainakin videolla katottuna melko pehmeä laskeutuminen.
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
14 Vastauksia
7596 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Syyskuu, 2007, 00:01:14
kirjoittanut riku
13 Vastauksia
6030 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Heinäkuu, 2007, 14:41:55
kirjoittanut Hermis
73 Vastauksia
34320 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Joulukuu, 2010, 19:51:17
kirjoittanut JariN
3 Vastauksia
3271 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Toukokuu, 2008, 17:16:13
kirjoittanut tare
8 Vastauksia
6636 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Heinäkuu, 2008, 22:18:40
kirjoittanut Hermis