Nyt kun olen noin pari kuukautta pelannut tämän RF:n kanssa, niin jotain pientä voi jo kommentoida, paljolti vielä vertaillen Phoenixiin:
- ennestään minulla on ollut noin vuoden verran Phoenix, joka on saanut tänä aikana jo aika monta päivitystä, joita myös käsittääkseni tulee ilmaisina maailman tappiin saakka - sikäli OK.
- RF on päivittynyt nyt 6.0 versiosta 6.5:een, tämäkin meni vielä alkuperäisen ostoksen hinnalla.
- omani ostin versio 6 + Airplane Megapack'kinä, ei ole vielä täysin auennut mikä ero olisi Helicopter packiin, paitsi tietysti vakiona mukana tulevien koneiden määrissä. Mankan mukana tuli kaksi eri vasemman tikun räikkäjousta ja se sileämpi kopterimalli oli asennettuna. Lentolaitteita tuntuu voivan yhtä lailla ladata lisää kiinteäsiipisiä tai koptereita KE-foorumilta, vai onko jossain jokin rajoitus että pitäisi ostaa kopteripack'ki?
- Phoenixin käyttöönotto oli helpompi, RF:ssä on selkeä oppimiskynnys. Piti oikein printata manuaali, noin 360 sivua...
- iso plussa RF:n omalle "lähettimelle", joka saa sähkönsä usb-liittimestä. Sen voi jättää tietokoneeseen kiinni ja RF:n päälle, pienentää sen alapalkkiin niin se on hiljaa siellä sen aikaa kun konetta käyttää muuhun. Sitten taas sen saa sekunnissa tulille kun avaa ohjelman täydelle ruudulle. Hyvä juttu - minulla kun on pc päällä 24/7. Viherpiiperoille tiedoksi että pc toimii näin kylmänä vuodenaikana osana kämpän lämmitysjärjestelmää, ja päivätöissä käynnillä maksan sähkölaskuni.
- vielä sattumaplussa siitä että RF:n lähetin on Futaban tekemä, tuntuu käsissä tutulta Futabalta.
- Phoenixin kanssa en ole saanut kunnolla Futaban T8FG:tä vieläkään toimimaan haluamallani tavalla (puuttuu tuettujen listalta??), peruskanavat kylläkin. En ole vielä kokeillut laittaa RF:n perään T8FG:tä, liitospiuhat tuli kyllä paketissa.
- muokattavuudessa RF on valovuoden edellä Phoenixia, koneita ja niiden variantteja, ja kenttiä voi ladata KE-foorumilta ihan mielin määrin. Kaikkia voi myös tehdä itse, maalata koneensa jne.
- koneen perusmuokkaus, esim skaalaus eri kokoon, sujuu kyllä Phoenixissa huomattavasti helpommin. RF:ssä ei onnistukaan ihan noin vain, mutta vastineeksi realismi on eri tasolla.
- tuulen voimakkuuden, suunnan ja puuskaisuuden säätö on toteutettu minusta käyttäjäystävällisemmin Phoenixissa - ja siinä saa myös tuuliruusun näytölle.
- lentokäyttäytyminen kiinteäsiipisillä on aika lähellä toisiaan sekä Phoenixissa että RF:ssä, mallien niukkuus tosin sitten kiusaa Phoenixissa.
- vesi tuntuisi paremmin mallinnetulta Phoenixissa.
- RF:n mankka tuntuu toimivan myös ilmaisen AeroSim_RC -simun kanssa. Phoenixin kaapelilla en ole saanut muita simuja toimimaan.
- en ole vielä saanut haltuun kuin pienen osan RF:n ominaisuuksista, mutta nyt sen lähetin on vakiona kiinni koneessa ja simun käyttö on muuttunut jokapäiväiseksi - tosin ulkona vallitsevalla säälläkin on siihen osuutensa.
- summaten tässä vaiheessa tuntuu että euroilleen on paremman vastineen saanut RF 6:sta. Oli vain vaikea ostaa, piti tilata jenkeistä. Nyt sitä jo saisi ihan vierestä ProRC:stä...