Olisi varmaan kaikille parempi, jos tämän keskustelun antaisi vain kuolla pois mutta hämmennetään soppaa vielä
.
Itse siirryin FBL-kauteen koleme vuotta sitten ja olen siitä lähtien huvittuneena seurannut puolesta / vastaan keskustelua. Aika moni tälläkin foorumilla on jäärännyt alkuun FB-kopterin puolesta mutta kommenttien sävy on muuttunut viimeistään siinä vaiheessa kun ensimmäinen V-Bar on hankittu
.
Ei olemikään sattuma, että FBL-kopterien tarjonta paisuu vuosi vuodelta kuin pullataikina ja tangollisten kopterien osuus kutistuu. Ainoa jarru tekniikan yleistymiseen on ollut hinta kiitos BeastX:n sekään ei ole enää ylivöimainen este. Flybarless-controllerin kiistattomat edut (vakaus, taloudellisuus sekä yksinkertainen & kestävä mekaaninen rakenne) näkyvät kärjistettynä pienissä koptereissa, kuten MCPX, Walkera Genius CP tai Gaui EP200. Torppauksenkestävä, vakaasti lentävä alle 45g painoinen CP-kopteri, jolla uskaltaa flipata ja ajella nuppi alaspäin omassa olohuoneessa olisi tuskin mahdollinen ilman Flybarless controlleria ja esim. 200-luokan FBL-kopteri on huikeasti kenttäkelpoisempi kuin tangollinen malli.
Keskustelu viiveistä ja mahdollisesta tunnottomuudesta käydään jostain syystä aina BeastX:n ympärillä. Itse olen käyttänyt koptereissani neljän eri valmistajan Flybarless-controllereja (BeastX mukaanlukien) ja voin sanoa, että niissä on eroja. BeastX oli hintaisekseen hyvä, mutta V-Bar minin hinta-laatusuhde on erinomainen (vaikka onkin selvästi Beastia kalliimpi
)! Laatu maksaa näissäkin.
Säätämisen määrä riippuu myös purkista. Asensin Mini-Protokseen heinäkuussa Vbarin EXpress 5.1 ohjelimstolla ja laitoin siihen oletussäädöt kotona. Neitsytlennon aluksi tein minuutin mittaisen trimmilennon ja sitten vain mehoksi! Nyt on noin 100 lentoa kevyttä 3D:tä takana, enkä vieläkään ole muuttanut ainuttakaan asetusta tai kajonnut gaineihin!
Loppupeleissä valinta flybarin ja flybarlessin välillä on kuitenkin makuasia niin kuin tässäkin keskustelussa on moneen kertaan todettu. Toiset tykää ajella 70-luvun amerikanraudoilla koska niissä kromi kiiletelee niin kauniisti, mutta enemmistö kuitenkin valitsisi sen parhaalla tekniikalla varustetun bemarin.