Kirjoittaja Aihe: Robbe Nova Cuatro  (Luettu 38352 kertaa)

Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #25 : 12 Marraskuu, 2010, 22:34:03 »
Nonii kuitenki laitoit sitte noi orginaali tarrat  ;D ja oletkos tummentanu kabiinin? näyttäs vähän tummalta.  8)

Juu, siinä olen samaa mieltä sun kans että jotain väriä se kaipaa että hahmottaa asennon taivaalla paremmin... ja onhan se jo heti hienomman näköinenkin ... mutta kabiinia en suostu tummentamaan  ;D  Minusta on kiva kun voi kurkata, mitä sisällä tapahtuu ja paljon jännitevahti näyttää lukemia. Huomaa Ege kopterin kyljessä pikainen pre start -tarkastuslista, ettei vain räjäytä kopteria kaasupohjassa käyntiin ja tapa itseään  :)

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #26 : 12 Marraskuu, 2010, 22:42:46 »
Nonii kuitenki laitoit sitte noi orginaali tarrat  ;D ja oletkos tummentanu kabiinin? näyttäs vähän tummalta.  8)

Juu, siinä olen samaa mieltä sun kans että jotain väriä se kaipaa että hahmottaa asennon taivaalla paremmin... ja onhan se jo heti hienomman näköinenkin ... mutta kabiinia en suostu tummentamaan  ;D  Minusta on kiva kun voi kurkata, mitä sisällä tapahtuu ja paljon jännitevahti näyttää lukemia. Huomaa Ege kopterin kyljessä pikainen pre start -tarkastuslista, ettei vain räjäytä kopteria kaasupohjassa käyntiin ja tapa itseään  :)
Chekki listan näin joo  8) Mites jos meinasit selällään tolla ajella ni eikös kannattas toi maapiuha ottaa sitte pois ettei vaan vahingossa ota runkoon ja mosa sammu. nyt ku sulla se throtle cut toimii.
« Viimeksi muokattu: 12 Marraskuu, 2010, 22:46:28 kirjoittanut Ege »

Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #27 : 23 Tammikuu, 2011, 22:49:53 »
Tarviikohan tuommoinen bensakopteri koko maadoitusjohtoa moottorin sammutukseen, koska sammuuhan se mainiosti myös vetämällä kaasutin täysin kiinni?

Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #28 : 27 Maaliskuu, 2011, 22:17:35 »
Mites se Jussin kopu nyt noin käyttäyty?

Kopteri ei ilmeisestikään tykännyt liukkaasta alustasta. Lauantaina lennätettiin koptereita leiripaikan viereiselä luistinradalla, koska joen jäällä oli AirCombat -kisat aamupäivästä. Ensimmäisilläkin lennoilla kopteri ravisti voimakkaasti jalakselta toiselle palattaessa tyhjäkäynnille sammutuksen yhteydessä. Tällöin lapakulmat olivat normaaliin tapaan hieman negatiivisella. "Nopeasti taivaalle, ettei ravista matalilla kierroksilla" on ihan toimiva ohje sekin, mutta jossain vaiheessa kopteri pitää aina ottaa myös alaskin :) Ongelmaa koitettiin ratkoa kiristämällä lapojen kiinnitystä tiukalle -> ei haluttua vaikutusta. Lapojen pultteja löysytettiin -> ei haluttua vaikutusta. Lapojen kireys palautettiin "normaaliksi", jolla kireudellä kopteri ravisti itsensä maassa kumoon. Samaisella jäällä oli myös kaksi bensa TRex 700:sta. Niilläkin ilmeni samanlaista tepastelua jalakselta toiselle. Ne eivät kuitenkan "onnistuneet" kaatamaan itseänsä ravistuksen seurauksena.

Sunnuntaina kopu korjattiin ja käytiin lentämässä lumialustalla. Lumen päällä ei ollut mitään ongelmia, vaan kopteri toimi hienosti niinkuin aina ennenkin! Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia, että kopteri ei tykkää kovasta/liukkaasta alustasta?



Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #29 : 27 Maaliskuu, 2011, 22:58:47 »
Kopteri ei ilmeisestikään tykännyt liukkaasta alustasta. Lauantaina lennätettiin koptereita leiripaikan viereiselä luistinradalla, koska joen jäällä oli AirCombat -kisat aamupäivästä. Ensimmäisilläkin lennoilla kopteri ravisti voimakkaasti jalakselta toiselle palattaessa tyhjäkäynnille sammutuksen yhteydessä. Tällöin lapakulmat olivat normaaliin tapaan hieman negatiivisella. "Nopeasti taivaalle, ettei ravista matalilla kierroksilla" on ihan toimiva ohje sekin, mutta jossain vaiheessa kopteri pitää aina ottaa myös alaskin :) Ongelmaa koitettiin ratkoa kiristämällä lapojen kiinnitystä tiukalle -> ei haluttua vaikutusta. Lapojen pultteja löysytettiin -> ei haluttua vaikutusta. Lapojen kireys palautettiin "normaaliksi", jolla kireudellä kopteri ravisti itsensä maassa kumoon. Samaisella jäällä oli myös kaksi bensa TRex 700:sta. Niilläkin ilmeni samanlaista tepastelua jalakselta toiselle. Ne eivät kuitenkan "onnistuneet" kaatamaan itseänsä ravistuksen seurauksena.

Sunnuntaina kopu korjattiin ja käytiin lentämässä lumialustalla. Lumen päällä ei ollut mitään ongelmia, vaan kopteri toimi hienosti niinkuin aina ennenkin! Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia, että kopteri ei tykkää kovasta/liukkaasta alustasta?



Joo toi vatkaaminen jäällä on tuttua se auttaa ku heiluttaa rudderia siinä loppuvaiheessa.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #30 : 27 Maaliskuu, 2011, 23:08:22 »
Mun bensa ei ole tuollaista loikkimista tehnyt jäällä, eikä millään muullakaan kovalla alustalla...

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #31 : 28 Maaliskuu, 2011, 00:24:08 »
Omia havaintoja on ollut sellaiset tilanteet, missä lavat ovat hieman eri kireydellä. Esim. tuo 450 FBL-Poro vapisi kovin näyttävästi, sitten pihalla kiristelin lavat tarkasti "sormituntumalla" samalle kireydelle. Tämän jälkeen vapina väheni.

Isommissa koptereissa vapinaa on ilmennyt myös, ja useimmiten lapojen sopivasti eri kireys on ollut syyllisenä. 700E 3G reksä ei ole kertaajaan vapissut maassa ollessaan. Se on kyllä alkanut väpättämään ja tutisemaan ilmassa kun on liikaa gainia ollut.

Tuo vapina yleensä aiheuttaa minulla vaihtoehtoja kaksi. Holdi päälle ja täydet negatiiviset (hold-tilaan mulla on säädettynä kaikkiin vehkeisiin +-saman verran) tai pompauttaa ilmaan ja toivoa parasta.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #32 : 28 Maaliskuu, 2011, 00:52:19 »
Tuo holdin käyttäminen ei tullut mieleen. Se olisi varmaankin pelastanut tilanteen, sillä aikaisempien sammutusten yhteydessä vapinat sai poistettua lisäämällä lapakulmia. Pitänee myös vähentää gainia pyrstöstä, ettei se pääse haitallisesti vaikuttamaan tilanteeseen.

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #33 : 10 Tammikuu, 2012, 17:57:06 »
Kopteri ei ilmeisestikään tykännyt liukkaasta alustasta. Sunnuntaina kopu korjattiin ja käytiin lentämässä lumialustalla. Lumen päällä ei ollut mitään ongelmia, vaan kopteri toimi hienosti niinkuin aina ennenkin! Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia, että kopteri ei tykkää kovasta/liukkaasta alustasta?




Mielessäni selvitin tuohon syyn. Liukkaalla alustalla kopterin lapojen tmv. pieni epätasapainoisuus juuri tietyllä kierrosalueella aiheuttaa senverran tärinää että rungon massa ei pidä sitä kurissa. Kun alusta on liukas niin jalakset pääsee liukumaan (yllätys) ja sen takia menee holtittomaksi. Nopeammalla ei ehdi täristämään niin laajalti että vaikuttais ja hitaalla taas ei niin voimakkaasti että kaatuisi.
Talvijalakset nastoilla varustettuna vois olla ratkaisu :D

(Öö, jatkanko kokemuksia tästä hienosta laitteesta tänne vai perustanko uuden ketjun?)


Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #34 : 10 Tammikuu, 2012, 19:15:43 »
Mielessäni selvitin tuohon syyn. Liukkaalla alustalla kopterin lapojen tmv. pieni epätasapainoisuus juuri tietyllä kierrosalueella aiheuttaa senverran tärinää että rungon massa ei pidä sitä kurissa. Kun alusta on liukas niin jalakset pääsee liukumaan (yllätys) ja sen takia menee holtittomaksi. Nopeammalla ei ehdi täristämään niin laajalti että vaikuttais ja hitaalla taas ei niin voimakkaasti että kaatuisi.
Talvijalakset nastoilla varustettuna vois olla ratkaisu :D

(Öö, jatkanko kokemuksia tästä hienosta laitteesta tänne vai perustanko uuden ketjun?)


Jatka vaikka tänne. Ainakin toistaiseksi Nova Cuatro viestien määrä on vielä hallinnassa :)

Jotain tällaista saattaa tepastelun taustalla olla. Hekon jalakset ei ihmisen kaltaisesti saa sivuttaissuuntaista tukea liukkaalla ja siksi kallistelee pienenkin epätasapainon saattelemana. Tätä ensimmäistä kallistusta sitten seuraa roottorin voima toiseen suuntaan puolen kierroksen jälkeen joka jatkuu vahvistuvana ilmiönä. Roottorin ravistuksen takana saattaa olla myös epäsymmetrisesti kiristetyt lavat, jolloin toinen roottori vastuksen saattelemana taipuu taaksepäin matalilla kierroksilla.  Tällöin keskihakuvoima ei ole enää keskelle nuppia. Sun vastauksen lisäksi voisin kuvitella nopeilla kierroksilla lapojen pysyvän suorassa. Kukas uskaltais seuraavana kokeilla liukkaalla jäällä kopteroimista ;)

Pistetääs vielä videota testilennosta uusilla radiolaitteilla lumisella luistelukentällä. Cuatro istuu pintaan kuin tatti - sellainen kiltti ja rauhallinen tatti:


Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #35 : 11 Tammikuu, 2012, 01:01:07 »
Dodii.

Nyt on sähköt vedelty uudelleen ja vastaanottimen sekä lisäyksiköiden paikat mietitty jotenkin järkevästi.



Vielä kun hommais tohon telemetriayksikköön, joka Spektrumin mukana tuli, kierroslukumittarin ja korkeusmittarin ni olis numeroita ohjaimen näytöllä sopivasti :)

En ole vielä manuaaliin tutustunut hirveästi mutta jotenkin tuntuu että tarttis tota moottorin kulmaa saada säädettyä. Toi hihna nimittäin hankaa hieman moottorin hihnapyörän alareunaan ja näyttää olevan tollaista alumiinipurua tossa jalaksen nurkilla...

"Apupyörät" ovat alumiiniputkesta jo vääntyneet, tasapainoitusta vaille valmiit. Pian voisikin alkaa kyselemään että oliskos Turun alueella jotain innokasta kopteristia kertomaan mielipiteitään säätöhommien suhteen...


Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #36 : 15 Tammikuu, 2012, 18:31:23 »
Noniin.

Cuatro on muutaman päivän pällistelyn jälkeen lennellyt tankillisen haparoivaa "ensilentoa" semmoisella metrin - 3 metrin korkeudella maasta. Loppujenlopuksi oli paljon vakaampi ja siistimpi lennettävä kun olin odottanut.

Akkuvaroituksen olin säätänyt 4.8 volttiin ja ohjain piippailikin sillointällöin. Uskalsin kuitenkin leijutella tankillisen loppuun asti koska akku oli juuri ennen lähtöä ladattu täyteen.

Lentoaika tankillisella jäi aika tarkkaan 25 minuuttiin jonka jälkeen alkoi kuulua semmoista pientä pätkimistä kun kone haukkasi ilmaa aina välillä. Ihan tyhjäksi tankkia ei siis pystyne käyttämään ainakaan nykyisellä imuletkulla / päällä.

Kiva kun on tarpeeksi leveät apupyörät niin voi hieman möykkyisemmälläkin pellolla lennellä :D

Huomenna sitten paremmilla hanskoilla seuraava tankillinen. Tänään nimittäin jääty näpit  >:(

Edit: Latauksessa otti akku sisälleen 1098mah. Kaksi lentoa siis uskaltanee nipinnapin tehdä 3000 mah akulla.

Olis tossa pöydällä pari käyttämätöntä mutta jo vuoden vanhaa nimh pakettia, 7,2 volttia ja 4500mah. Muutaman kerran kun purin ja latasin täyteen niin näyttivät ottavan vastaan lähes täydet varaukset (noin 4300mah). Niissä on vaan pari kennoa liikaa eikä viittis purkaa kun ovat muuten siistejä :(
« Viimeksi muokattu: 15 Tammikuu, 2012, 19:32:27 kirjoittanut Tucho »

Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #37 : 15 Tammikuu, 2012, 21:36:07 »
Onnittelut ensilennosta!

Lento on hyvä ollut jos kuski ja muut jäävät henkiin, erinomainen jos lentolaite jää ehjäksi seuraavia lentoja varten :)

Akkuproobleemaa voi lähestyä muutamalla tavalla: latailla akkua kahden pitkän lennon välein, asentaa isompi akku keulille tai rakennella generaattoriviritys kopterin kyytiin. Itsekin lensin kaksi tankillista ja lataus -periaatteella.

Jalaksien koko näyttää hyvältä. Kenties aivan aluksi kannattaa pysyä max horisontin korkeudella, niin siitä pystyy aina tuomaan kopterin oikeinpäin alas kaasutikkua rauhallisesti vetämällä.



Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #38 : 15 Tammikuu, 2012, 21:49:44 »
Jep.

Aloin juuri lähestymään tuota akku"ongelmaa" rakentelemalla yhdestä 7,2 voltin pakasta 4,8 volttisen. Mietiskelin juuri että laittaisiko niitä vielä kaksi rinnan niin olisi muikeat 9000 mah kapasiteettia. Samalla tulisi hieman eliminoitua tuota tilannetta että esimerkiksi jokin akun sisäinen liitos pettää tai kenno kosahtaa kun olisi pari akkua syöttämässä jännitettä samaan aikaan...

Muutama päivä tosiaankin maanpinnan tasalla, maks jossain 3 metrissä, täytyy leijutella. Pari kertaa meinas kopteri nousta liian ylös ja kokemattomana kadottaa ton kallistusasennon aika helposti kun katsoo vehjettä alhaaltapäin...

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #39 : 15 Tammikuu, 2012, 21:51:33 »
Missäpäin Turkua Tucho olet käynyt vinguttamassa sun koptereita?

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #40 : 15 Tammikuu, 2012, 22:03:26 »
Missäpäin Turkua Tucho olet käynyt vinguttamassa sun koptereita?

Paraisilla kävin. Isällä on sielä sopivasti tollasta epätasaista peltoa. Ei oo oikeen tietoa että missäpäin Turkua uskaltaisi lennätellä...

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #41 : 15 Tammikuu, 2012, 22:05:49 »
Vaikkapa ruissalossa? Tai: http://www.turunlennokkiseura.com/

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #42 : 15 Tammikuu, 2012, 22:31:47 »
Vaikkapa ruissalossa? Tai: http://www.turunlennokkiseura.com/

Ruissalossa häiriintyy lintujen pesimäpuuhat :D

Eiköhän noita paikkoja löydy tästä vähitellen kun lentotaidot karttuu. Helpompi katsoa sopivia kun ei tarvii montaa kymmentä metriä olla suuntaansa tota tilaa...

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #43 : 21 Tammikuu, 2012, 21:25:01 »
Ruissalossa häiriintyy lintujen pesimäpuuhat :D

Tuosta tarvitseekin antaa vinkkiä ruisrockin järjestäjille..  ;D Talvella tirpit tuskin nököttää pesässä haudontapuuhissa...?
No miten olisi raviradan parkkipaikka jos koittaisi leijutella ennen meetwurstien läsnäoloa? Hevoset on kuulemma tottuneet moottoreiden pärinään, koska vetoautonakin on ainakin joskus ollut V8 Camino..
Entäs lumenkaatopaikka heti siinä 1km ennen ravirataa keskustasta katsottuna? Kioskista voisi saada jotain purtavaakin, ehkä jopa luvan saada lennättää kiskan penkiltä..

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #44 : 22 Tammikuu, 2012, 20:19:13 »
Tuosta tarvitseekin antaa vinkkiä ruisrockin järjestäjille..  ;D Talvella tirpit tuskin nököttää pesässä haudontapuuhissa...?
No miten olisi raviradan parkkipaikka jos koittaisi leijutella ennen meetwurstien läsnäoloa? Hevoset on kuulemma tottuneet moottoreiden pärinään, koska vetoautonakin on ainakin joskus ollut V8 Camino..
Entäs lumenkaatopaikka heti siinä 1km ennen ravirataa keskustasta katsottuna? Kioskista voisi saada jotain purtavaakin, ehkä jopa luvan saada lennättää kiskan penkiltä..

Raviradalla tuli joltain heppatytöltä huutamista kun viime talvena sähköautolla siinä ajelin.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #45 : 22 Tammikuu, 2012, 20:20:11 »
Heppatytöltä <3  ;D

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #46 : 24 Tammikuu, 2012, 22:33:57 »
Osien tilailua suunnitellessa tulee kaikenlaista mieleen.

Jos mä nyt haluaisin muuttaa tota moottorilta lähtevää systeemiä niin että rakentaisin kytkimen ja sen roottorin pään rattaan ihan jostain vakiona saatavasta tavarasta, kun noi Robben alkuperäiset on vähenemään päin, niin onko mitään muita laitteita joissa tän kokoluokan kytkimiä mahdollisesti käytetään?

Katselin myös että toi Varion kytkin ja hihnapyörä-yhdistelmä on todella lähellä samanoloinen kun tässä Cuatrossa.
http://www.vario-helicopter.biz/us2/product_info.php?products_id=35098
Sattuuko kellään olemaan tietoa ton kytkinosan akselin halkaisijasta? Tossa isommassa mallissa sitte häviää kyllä noi moottorin jäähdytyssiivekkeet lähes kokonaan.
Variolla on myös pienempi malli
http://www.vario-helicopter.biz/us2/product_info.php?products_id=33475
mutta veikkasin ton suuremman kytkinhalkaisijan tuovan lisää kestoa. Liekö merkityksellistä?

Myös roottorinpäähän olis valmis hihnapyörä ja akselinpaksuuskin olisi oikea, 8mm.
http://www.vario-helicopter.biz/us2/product_info.php?products_id=33638

Eikä hihnakaan maksa hirviästi
http://www.vario-helicopter.biz/us2/product_info.php?products_id=33439

Tarttisko tollanen satsi tilata ihan kokeeksi? Hihnan pituudesta ei tosin oo mitään hajua, tuskin on ihan arvaamalla oikea :D

Hihna on alunperin Megadynen AT5 tyyppinen ja ainakin jotain lähellä olevia pyöriä on valikoimissa tuolla italialaisella firmalla. Akselin sopivuudesta en sen tarkemmin tiedä.
http://shop.polybelt.com/21AT5-22-2-Aluminum-22-Tooth-Pulley-P21AT5-22-2A.htm

Elikkä mistä vois lähteä kyselemään? Pienkonehuollosta?
Tai jos ihan teettäis tollaisen kytkin - hihnapyöräyhdistelmän niin onko jotain hyvää metallisorvaamovinkkiä heitellä tähän väliin?

(Tää on lähinnä tällasta "note to self"-tyyppistä jorinaa. Muistaa sitten aamulla mitä on illalla miettiny)   :-*

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #47 : 25 Tammikuu, 2012, 23:23:02 »

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #48 : 21 Helmikuu, 2012, 00:27:10 »
Jehna että tossa on kokoomista.

Ja ohjeen mukaan kun tekee niin toteaa että pari palaa joutuu purkamaan että saa moottorin kiinni. Tohon kai kuuluu "vakiona" joku toisentyyppinen moottori.

Noh, eiköhän se huomenna ole jo läjässä. Lavat enää jostakin ja säätelemään.

Poissa roosa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • myös haukkuva koira puree

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2286 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Syyskuu, 2007, 19:17:26
kirjoittanut juha.A
2 Vastauksia
4897 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Elokuu, 2011, 22:59:00
kirjoittanut Sammy
286 Vastauksia
172298 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Lokakuu, 2017, 12:25:27
kirjoittanut matskupu
0 Vastauksia
3035 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Lokakuu, 2014, 19:11:26
kirjoittanut PetriJM71
4 Vastauksia
4498 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Helmikuu, 2015, 14:45:51
kirjoittanut xio