Kirjoittaja Aihe: Robbe Nova Cuatro  (Luettu 38350 kertaa)

olavi

  • Vieras
Robbe Nova Cuatro
« : 19 Huhtikuu, 2008, 21:03:59 »
Nova Cuatro/cenoah 26 pensamoottori.Näitä myy RC Market.Hinnat selviävät sieltä
Itselläni on kyseinen kone varustettuna 26Cenoah pensamoottorilla,9255futten dikiservoilla,toki kaasulle kelpaa tavallinen vakio servo,
peräsimessä häärää paljon parjattu futten 401+9254 tehot/nopeus riittää,vastariakku on 3000mhGraupner joka sopii suoraan vastaritelineeseen.Vasta tarina
toimii futten 1024.Lentoajat sekä voima ovat täysin omaa luokkaansa/verrattuna mihin tahansa sähkö/metukkakoneisiin/viittaus liirum laarum keskusteluihin.Kuvia ei tällähetkellä saatavina.ai nii,lapapituudet 1800 päälavat/330mm peräsin.
Olli
« Viimeksi muokattu: 23 Syyskuu, 2008, 20:20:16 kirjoittanut ropellihattu »

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: Robbe Nova Cutro
« Vastaus #1 : 19 Huhtikuu, 2008, 21:55:24 »
Tuo on jo mallia, joka pitäs päästä näkemään luonnossa...!

Kun asettelin mielessä mitta suhteita, niin pelkkä peräroottorin halkaisia on suurempi kuin neli pätkä rexin pää roottori.  :o
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Robbe Nova Cutro
« Vastaus #2 : 19 Huhtikuu, 2008, 22:00:35 »
HMMMmm, vaikuttava kokonaisuus Olavi sinulla on,miten tuoa käyttö???.. tuleeko piikkejä tulppaan tai joku muu osa aiheuttaa harmia enemmän kuin 2t---Diisselillä?. Itse muisteln 2T aikaa mopojen kanssa joten ei  ole ilmeisesti sinne päinkän?
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Robbe Nova Cutro
« Vastaus #3 : 19 Huhtikuu, 2008, 22:17:25 »
No meidän kerhon juhalla oli semmonen ja eniten jäi mieleen kyllä se lentoaika aivan uskomaton mutta niin oli myös äänikin eli pitää kovempaa melua ku 90 FREYA mutta ei sotkeennu ollenkaan ja ei savuta ihan jees kopteri tosin kallis ja varaosat ulkomailta. Nykyään juhan CUATRO on revittelijällä ja en tiedä tuleeko lentämään.
« Viimeksi muokattu: 19 Huhtikuu, 2008, 22:21:36 kirjoittanut Ege »

olavi

  • Vieras
Vs: Robbe Nova Cutro
« Vastaus #4 : 19 Huhtikuu, 2008, 22:23:37 »
Ei piikkiä tulpassa/joka aiheutuu väärästä syttyjen ajoituksesta liian suuresta öljynmäärästä "karstapiikki",Karstan muodostus liian suuresta öljyn määrästä pensiinissä/itse käytän
valmista sekoitetta Nesteen 2.5%valmispensaa.Ei kyseisiä ilmiöitä.Ps. Cenoah moottorissa oma sytytysjärjestelmä,ei vaadi syttyakkuja.
oma mangneeto vakiona."Vetäise narusta nauti kesästä"
Olli

olavi

  • Vieras
Vs: Robbe Nova Cutro
« Vastaus #5 : 19 Huhtikuu, 2008, 22:46:55 »
Mootorin äänestä vastaa minkälaisen änkkärin on valinnut kyseiseen mottoriin.Niissä on valinnanvapaus.
"Revittäjille kyseinen kone sopii teho ei lopu kesken,myös sunnuntaiajelijoille,oikein valitulla änkkärilllä.Oikein mukavaa lennokasta kevättä
kaikille.OLLI

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Robbe Nova Cutro
« Vastaus #6 : 19 Huhtikuu, 2008, 22:52:52 »
Juhalla oli zimmerman ja taitaa olla hiljasin.

olavi

  • Vieras
Vs: Robbe Nova Cutro
« Vastaus #7 : 20 Huhtikuu, 2008, 11:19:25 »
Zimmermannia minäkin käytän,toimii hyvin ja ääni on sopiva,eikä hintakaan ole paha.
Lavat ovat rotorsportin valmistamat hinta edullinen,löytyy tietysti muitakin vaihtoehtoja.
Toivoisin muidenkin pensakopterien lennättäjät mukaan keskustelemaan mielenkiintoisesta aiheesta.
Olli
Nova Cutro/Zenoah 26 ,Futaba 9c PCM

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Robbe Nova Cutro
« Vastaus #8 : 20 Huhtikuu, 2008, 12:03:22 »
http://runryder.com/helicopter/gallery/25035/?script=Kemi_06
Tuolla kuvia Kemistä, missä näin Jarnon bensa Cuatron. Vaikuttavan näköinen sekä maassa että ilmassa. Erityisesti koppa teki minuun vaikutuksen koon puolesta. Puolentunnin leijuttelun jälkeen tankissa oli polttoainetta jäljellä vielä neljäsosa :).
« Viimeksi muokattu: 20 Huhtikuu, 2008, 12:05:05 kirjoittanut Ville Erkkilä »

Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #9 : 02 Marraskuu, 2008, 20:54:16 »
Tänään alkoi minun tutkimusmatka bensamoottoreiden ihmeelliseen maailmaan. Cuatro on nyt suorittanut ensilentonsa onnistuneesti katulampun loisteessa  :)  Auringon paistaessa tuli nyittyä moottoria käyntiin siinä onnistumatta. Sitä seuranneen auton talvirenkaiden vaihto-operaation jälkeen keksittiin tarkastaa tulpan kipinä joka alkoi toimimaan kun irroitti sen sen mustan johdon rungosta... joka oli sammutusjohto.

Cuatron setuppi on samanlainen kuin Olavinkin alkuperäinen, mutta roottorin kallistuksessa on kaksi futaban s9252 servoa. Radioina on futaban 2,4GHz T10CP:t

Äänessä kieltämättä on jotain moottorisahamaista räntätäntäntänttää joka saa suun virneeseen. Jotenkin tuntui ettei moottori käynyt ihan tyhjäkäntiä, vaan ryntäili välillä isommille kierroksille tyhjäkäynniltä aivan kuin olisi ollut rikkaalla. Tyhjäkäyntiä ei saanut niin pienelle sammumatta, että keskipakokytkin olisi irroittanut otteensa. Eikös bensamoottoreissakin oteta meisseli kauniiseen käteen ja ruuvataan seoksia sopivammalle tyhjäkäyntienkin osalta. Vai voisiko kyseessä olla uuden moottorin sisäänajamattomuus?

Kopteri on ehjänä ensilennon jälkeen joten siitä olen tyytyväinen, että ainakin tärkeimmät asiat on onnistuneesti kasattu oikeinpäin  ;D

olavi

  • Vieras
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #10 : 07 Marraskuu, 2008, 11:45:19 »
Terve Jussi,syy moottorin ryntäilyyn tyhjäkäynnillä johtuu siitä että kaasuservo ottaa häiriön tulpanjohdosta.
Alkuperäisellä paikalla oleva kaasuservo ottaa kiinni tulpanjohtoon siinä syy ryntäilyyn.
Siirrä kaasuservo edemmäksi.valmiin servopidikkeen saat tilattua RC Sabelta Raptorin peräservopidike n;o HTPV0321 jonka saa kiinni
keulan sivurunkoon,joudut tekemään pitemmän linkkitangon kaasarin ja servon välille.
Omassa Cuatrossa servo siirretty keulalle ,käy tasaista tyhjäkäyntiä ei ryntäile kytkin irroittaa hyvin eikä moottori sammu
Tarkista parin tankillisen jälkeen tulpan väri,pitäisi olla keskielegtrooni kahvinruskea seos ok.
Vaalea laihalla,tumma tai musta rikkaalla.

Olli

Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #11 : 07 Marraskuu, 2008, 18:55:54 »
Kyllä,

kiinnihän se servonjohto oli tulpanjohdossa, olisihan tuo pitänyt huomata ja tajuta itsekin... Tänä iltana korjaavat toimenpiteet elektromagneettismystist en ongelmien minimoimiseksi. Huomenna on tarkoitus päästä taas taivaalle jos säät sallivat. Pitänee käydä kuikuilemassa Vesivehmaan kentällä, josko siellä näkyisi jotain kopteriguruja jotka voisivat katsastaa Cuatron ulkopuolisen silmin :)

Terve Jussi,syy moottorin ryntäilyyn tyhjäkäynnillä johtuu siitä että kaasuservo ottaa häiriön tulpanjohdosta.
Alkuperäisellä paikalla oleva kaasuservo ottaa kiinni tulpanjohtoon siinä syy ryntäilyyn.

olavi

  • Vieras
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #12 : 08 Marraskuu, 2008, 11:13:08 »
Jäi vielä Jussilta kysymättä,että mitä tarkoitat roottorin kallistuksessa 2 servoa?
2servoa on vakiona toinen toteuttaa eteen/taakse kallistuksen,toinen sivuille kallistukset kolmas lapakulmien muutokset mekaaninen
miksaus. Vai onko käytössä CCPM miksaus jossa kaikki kolme servoa osallistuvat roottorin kallistuksiin/lapakulmien muutoksiin,tämän
miksauksen saa Cuatroon ostamalla lisäsarjan jolla kyseinen miksaus toteutetaan.
Käytätkö valmista pienkonebensaa vai sekoitat itse?

Olli

Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #13 : 08 Marraskuu, 2008, 16:14:45 »
Roottorin kallistuksessa on ihan vakiomallinen ratkaisu - toinen sivuttaissuuntaan kallistava ja toinen pituussuuntaan kallistava servo kolmannen servon vastatessa lapakulmista.

Polttoaineena on pienkonebensaa joka kuulemma haisee vähemmän. Mielestäni se ei isosti haisekkaan, tai sitten minä olen jo niin paatunut bensalenkkari ettei hajua enää tunnista  ;D  Päädyin maksamaan polttoaineesta hieman enemmän niin kopteria voi säilyttää kerrostaloasunnossa sisällä. Eikä polttoainekulut muutenkaan tuon kopterin kanssa muodosta isoa osaa kokonaiskustannusta.

olavi

  • Vieras
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #14 : 08 Marraskuu, 2008, 17:18:39 »
Totta on ettei pienkonebensa haise voi huoletta tuoda koneen sisälle.
Itse asun kerrostalossa ei erillistä säilytystilaa koneelle.
Kokeilin 3tankillista tavallista 95bensaa itsesekoitettuna,haju oli niinkuin olisi tuonut moottorisahan sisälle.
Kokeilu tapahtui mökillä.
Valmiilla pienkonebensalla moottori käy tasaisemmin,eikä pakoputkesta juuri tule savua ( riippuu seoksista)
Käytätkö simmermannin pakoputkea vai jotakin viritettyä mallia? itsellä simmermannin putki.
Miten Cuatro on toiminut? Itsellä toimii muuten loistavasti paitsi 401 gyrö pyrkii ryömimään aavistuksen keula vasemmalle,vaihto 601 ensi
kesäksi.Samoin olen ajatellut kokeilla 850mm sabin lavoilla miten pelittää valmistavat tilauksesta hinta 140e

Olli

Poissa Emtec

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #15 : 26 Tammikuu, 2009, 20:02:17 »
Mistäs herrat on tilannut noita nova cuatroja?
Hurjat tekee mitä haluaa,muut mitä pystyy.

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #16 : 26 Tammikuu, 2009, 20:04:06 »
Mistäs herrat on tilannut noita nova cuatroja?


Sulla ei Emtec kohta riitä tila allekirjoituksessa.... :D
Nada

Poissa Emtec

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #17 : 26 Tammikuu, 2009, 20:13:33 »
No joo onhan noita kertynyt nurkkiin.
Nyt kun alkaa kuume nousta niin siellä saattaa kohta lukea
Allekirjoituksena:


Hirobo freya 90
Robbe nova cuatro
Isot kopterit ovat vain tosimiehille.


Tilaa on vain rajoitetusti :'(

No oikeesti mulla on vaan niin pieni pili että isot vehkeet korvaa fyysiset puutteet ;D
Hurjat tekee mitä haluaa,muut mitä pystyy.

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #18 : 26 Tammikuu, 2009, 20:43:23 »

No oikeesti mulla on vaan niin pieni pili että isot vehkeet korvaa fyysiset puutteet ;D


Tuota logiikkaa kun seuraa, mun varmaan pitää siirtyä 1:1 ja siihen vastari kiinni...  ;D
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #19 : 07 Marraskuu, 2010, 22:52:02 »
Tänään käytiin vesivehmaalla Egen kanssa koelennästämässä Nova Cuatroa. On se vaan edelleen pelot... jännä laite lennättää. Ei tee mieli tuoda leijuntaan ihan naaman viereen. Illalla käytiin ajamassa sisähallissa egen quarkkia. Kivaa oli koko rahan edestä ja illalla vielä jaksaa innoissaan säätää kopukkaa tästä päivästä viisastuneena. Cuatro zenoahilla ja vakioäänenvaimentimella on kuulemma liian äänekäs, mutta minun puolesta antaa lelun pitää itsestään meteliä... se on vain plussaa :D Ties vaikka tämänpäiväisestä innostuneena harhautuisi enemmänkin taas koptereiden pariin. F3C tyyppinen populaari sekä Eurosportti siintää kaukaisissa ajatuksissa, kunhan tulee taas ensin kopterin kanssa tutuiksi.

Kiitoksia Egelle helikopterisupportista ja hienosta lennästyspäivästä!

Alla videodokumenttia, että Cuatro lensi ihan oikeasti :)


Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Painenippa
« Vastaus #20 : 12 Marraskuu, 2010, 21:38:21 »
Mitenkähän Zenoahin neliskulmaisessa vakioäänenvaimentimessa. .. voikohan siihen porata painenipan, josta johtaa painetta tankkiin perinteisten metanolimoottoriratkaisu jen tapaan, jos joskus tulevaisuudessa haluaisi lentää selällään bensakopterilla?

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #21 : 12 Marraskuu, 2010, 21:47:34 »
Bensamoottorit eivät tarvitse tankkipainetta. Riittää kun klunkki on tarpeeksi painava ettei se imaise ilmaa. Kalvokaasuttimessa on imevä pumppu.
Lennokkipuolella havaitut ongelmat bensakoneiden kaasuttimissa tulevat lähinnä painevaihteluista eri lentoasennoissa.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #22 : 12 Marraskuu, 2010, 22:00:56 »
Just näin. Bensakopterilla lentää katollaan vaikka koko tankillisen, kunhan klunkki saa menolientä. Huohotusputki kannattaa vetää pienelle kiepille tankin yläpuolelle ja siitä letkun pää tankin pohjan alapuolelle, ettei mehut livahda sitä kautta ulos selkälennossa. Jatkuva imuhan siinä huohotusputkessa toki käy, mutta ei vara venettä kaada.

Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #23 : 12 Marraskuu, 2010, 22:09:30 »
Eli tulkitsen vastauksen siten, että kaasuttimelle menevä imu jaksaa imeä ilmaa tankin huohotinnipasta jossa ei ole letkua laisinkaan? Pitää rakennella tuo lisäkieppi tankkiin heti kun alkaa tuntumaan, että selällään lentäminen on ajankohtaista :)

Bensamoottorit eivät tarvitse tankkipainetta. Riittää kun klunkki on tarpeeksi painava ettei se imaise ilmaa. Kalvokaasuttimessa on imevä pumppu.
Lennokkipuolella havaitut ongelmat bensakoneiden kaasuttimissa tulevat lähinnä painevaihteluista eri lentoasennoissa.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Robbe Nova Cuatro
« Vastaus #24 : 12 Marraskuu, 2010, 22:19:59 »
Eli tulkitsen vastauksen siten, että kaasuttimelle menevä imu jaksaa imeä ilmaa tankin huohotinnipasta jossa ei ole letkua laisinkaan? Pitää rakennella tuo lisäkieppi tankkiin heti kun alkaa tuntumaan, että selällään lentäminen on ajankohtaista :)

Bensamoottorit eivät tarvitse tankkipainetta. Riittää kun klunkki on tarpeeksi painava ettei se imaise ilmaa. Kalvokaasuttimessa on imevä pumppu.
Lennokkipuolella havaitut ongelmat bensakoneiden kaasuttimissa tulevat lähinnä painevaihteluista eri lentoasennoissa.
Nonii kuitenki laitoit sitte noi orginaali tarrat  ;D ja oletkos tummentanu kabiinin? näyttäs vähän tummalta.  8)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2286 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Syyskuu, 2007, 19:17:26
kirjoittanut juha.A
2 Vastauksia
4897 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Elokuu, 2011, 22:59:00
kirjoittanut Sammy
286 Vastauksia
172298 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Lokakuu, 2017, 12:25:27
kirjoittanut matskupu
0 Vastauksia
3035 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Lokakuu, 2014, 19:11:26
kirjoittanut PetriJM71
4 Vastauksia
4498 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Helmikuu, 2015, 14:45:51
kirjoittanut xio