Kirjoittaja Aihe: Kentällä lataus auton akusta  (Luettu 38704 kertaa)

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #25 : 22 Joulukuu, 2011, 18:21:25 »
Ebayssa on ollut myynnissä kohtuu hintaan Priuksen akkuja. LiFePO4 akkut soveltuisivat hyvin kenttäkäyttöön. Muistaakseni lennokit.netissä oli juttua.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #26 : 22 Joulukuu, 2011, 21:54:17 »
Tykkääkö tollainen syväpurkausakku kyttyrää jos sitä säilyttää kylmässä/kuumassa/kuivassa/kosteassa ulkovarastossa. Luulisi että ei sillä samat olosuhteet on kuin auton akullakin. Aika hintava tosin toi Egen akku on ollut.

Esim tossa täitaa olla nykyään vastaava kuin Egen omistama Optima Red Top 50Ah -190e

edit: tuolla sivuilla sanottiin että kestää kaikenlaiset olot.

-
Sori katoin just kuittia ni 200€ olin maksanu tosta akusta varaosaliikkeessä.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #27 : 28 Kesäkuu, 2012, 13:03:55 »
Jeeps
Kertokaahan minkä kokoinen akku pitäs vähintäänkin olla jos meinaa pöheikössä pariin kertaan ladata
2 X 6S 4400mAh ?
Eli pari settiä Hensun akkuja. Ja millainen olis muutenkin hyvä. Mielellään kevyt.

Ajattelin että jos pyörän peräkärryyn laittaa kopukan ja lataa 2 akkua kotona ja lennätyspaikalla ne 2 taas uudestaan.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #28 : 28 Kesäkuu, 2012, 13:38:08 »
Kertokaahan minkä kokoinen akku pitäs vähintäänkin olla jos meinaa pöheikössä pariin kertaan ladata
2 X 6S 4400mAh ?
Eli pari settiä Hensun akkuja. Ja millainen olis muutenkin hyvä. Mielellään kevyt.

50Ah riittänee hyvin, noiden lataus kahteen kertaa vie jotain 32Ah. Tuolla noita on laskeskeltu: http://www.kopterit.net/index.php/topic,5968.0.html

50Ah lyijyakku painaa sen 13+kg. Ehkä tuollainen 40Ah riittäisi, painoa pari kiloa vähemmän.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #29 : 28 Kesäkuu, 2012, 13:44:11 »
lyijyakussa laskee jännite aika alas isoilla virroilla kuormitettaessa joten laturit voi alkaa valittaa alijännitettä (jos haluat ladata noi akut nopeasti) eikä lyijyakkua sais myöskään vetää ihan kuivaksi... agregaatti ei sitäpaitsi paljoa enempää paina ;)

jos lähtisin liikkeelle akulla (en kyllä lähtis) niin se olis Optima YellowTop joka on sikahintanen akuksi!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #30 : 28 Kesäkuu, 2012, 13:51:30 »
jos lähtisin liikkeelle akulla (en kyllä lähtis) niin se olis Optima YellowTop joka on sikahintanen akuksi!

Ja painaakin 50% enemmän kuin nuo perus lyijyakut.

Kipor IG1000 painaa tosiaan 14kg ja siihen päälle öljy ja bensa. IG2000 painaakin jo 22kg.

Paljos tommoseen peräkärryyn voi laittaa tavaraa?

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #31 : 28 Kesäkuu, 2012, 13:52:21 »
Ehdottaisin omasta kokemuksesta "syväpurku-/vapaa-ajanakku" tyyppistä akkua. 40-50Ah riittänee, koska 4x4400mAh = 17,6Ah ja jää reilusti lyijyakkujen hyötysuhteen sisään.

Kun tuossa alanliikkeessä turisin myyjän kanssa, niin totesi, että monessa kaupassa myydään mitä mielikuvituksellisilla nimityksillä akkuja, mutta ominaisuudet on eri. Toiset erikoisakut on rakennettu kestämään isompaa virtaa pitempikestoisena ja toiset on rakennettu siten että kapasiteetista saadaan isompi osa ulos kuin normi "autonakusta". Valitettavasti näitä kahta ominaisuutta ei ole hänen mukaansa järkevästi vielä saatu yhdistymään, eli isohkoa virtaa pitkäkestoisesti ja parempi hyötysuhde. Kaupassa pitäs aina muistaa myyjältä kysästä minkä tyyppinen akku on, jos ei osaa sanoa, niin parempi jättää hyllyyn kun voi olla vaikka mitä kuraa.

Tarkoitan siis tolla "syväpurku" tyyppisellä juuri tuota että kapasiteetistä saa isomman osan ulos ennen kuin jännite notkahtaa niin paljon että laturi rupee huutamaan.

Eli jos vain mahdollista niin iso akku kuin tuntuu mukavalta ja "syväpurku", näillä eväillä luulis pärjäävän :)
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #32 : 28 Kesäkuu, 2012, 13:59:31 »
Ehdottaisin omasta kokemuksesta "syväpurku-/vapaa-ajanakku" tyyppistä akkua. 40-50Ah riittänee, koska 4x4400mAh = 17,6Ah ja jää reilusti lyijyakkujen hyötysuhteen sisään.


saa kertoa ton Ah määrän kahdella koska noi kopun akku on 6s akkuja eli tupla energiamäärä ;) 6s4400mah menee tyhjästä täyteen 12v järjestelmästä noin 8.8Ah lipohan ei ole koskaan ihan tyhjä mutta eipä ole latureiden hyötysuhdekkaan 100% eli ympäripyöreesti voi tuplata ton ladattavan 6s akun Ah arvon että saa sen mitä siitä energiavarastona toimivasta akusta menee...

eli jos yhden 6s4400mah akun lataamiseen menee 8.8Ah menee 4 pakan lataamiseen 35,2Ah jolloin tollanen 40-50Ah akku on jo ihan kuiva!

http://www.akkunetti.fi/product_info.php?products_id=13375
« Viimeksi muokattu: 28 Kesäkuu, 2012, 14:06:27 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #33 : 28 Kesäkuu, 2012, 14:04:42 »
Lainaus
40-50Ah riittänee, koska 4x4400mAh = 17,6Ah ja jää reilusti lyijyakkujen hyötysuhteen sisään

4kpl 6S 4400mAh akun lataaminen vie 12V akusta tarkemmin laskettuna (kuten njs tulla edellä sanoi) (4*4,4Ah*6*4,2V)/12V=36,96Ah. Njs:än sanoma 32Ah on lähempänä totuutta sillä akuthan eivät ole täysin tyhjiä latauksen alussa.

Itse tätä akkuprobleemaa myös pohdin keväällä kun tuon 600:n hommasin. Yhden 250Ah lyijyakun hommasin 10€:llä paikalliselta kuorma-auto korjaamolta mutta eihän sellasta jaksa kukaan ympäriinsä kannella. Nytten on siis Kiporin IG1000 aggregaatti käytössä, joten ääni aggregaatille täältäkin! :)

EDIT: Ääh, Tohtori ehti väliin mutta haluan laittaa nyt kuitenkin :)
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #34 : 28 Kesäkuu, 2012, 14:15:58 »
Periaatteessa kyytiin saa laittaa paljonkin painoa kun sähköpyörällä sitten liikuttelen.
Mutta se kantaminen varastosta kotiin olis mukavampaa mitä kevyempi akku.
Agregaattia vielä mietin.. ehkä se akku olis huoltovapaampi kuitenkin.

Eli olisko se sitten jokin 50ah ja syväpurku pakkaus? Vois vaan olla että saisin akun näppärämmin hommattua "suhteilla" kuin polttomoottori prutkun. Eikä tarttis kuunnella papatusta Hensun taustalla  :o
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #35 : 28 Kesäkuu, 2012, 15:01:05 »
Eli jos vain mahdollista niin iso akku kuin tuntuu mukavalta ja "syväpurku", näillä eväillä luulis pärjäävän :)

Toistan itseäni, eli niin iso akku kuin tuntuu mukavalta. Esimerkkinä tuosta naapurin AD-varaosasta näytti saavan 60Ah syväpurkuja 69,90€ ja 75Ah tais olla sit 79,90e... ei ole hinnan kiroissa ja tuskin nyt ihan top-of-the-linea tarvitset.

Akasemmilla pointeilla en tiedä miksi kirjoitin ton 40-50Ah riittänee, sillä eihän se riitä :) Noh, hyvä kun joku sen korjasi jo...

Omaa kokemusta: olen ladannut täysin normaalilla n. 5vuotta wanhalla halpis 60Ah autonakulla 6-7x 6S 2650mAh akkuja kunnes jännite tipahti rasituksessa 10volttiin, joten tämän perusteella päättelisin että saman kokonen, uusi ja laadukkaampi, syväpurkuakku käytössäsi voisi riittää noihin 4x4400mAh 6S settiin.
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Re: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #36 : 28 Kesäkuu, 2012, 16:53:46 »
Noi akut on vaan siinä mielessä annelista että niistä tulee se 12v ja lauturit yleensä vaatii suuremman jännitteen jos meinaa ladata edes 10a virralla 6s akkuja :s

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #37 : 29 Kesäkuu, 2012, 01:52:00 »
Kaks 40 Ah akku sarjaan, niin riittää jännite laturille ja tarvittaessa kevyempi liikutella yksi kerrallaan?
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #38 : 29 Kesäkuu, 2012, 06:59:36 »
Kaks 40 Ah akku sarjaan, niin riittää jännite laturille ja tarvittaessa kevyempi liikutella yksi kerrallaan?
AI. Toi oli loistava pointti  8)

Kiitos kaikille vinkeistä. Enköhän näillä eväillä pärjää.
Loppukevennys, tai lopussa kevennys  ;D
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #39 : 05 Heinäkuu, 2012, 18:47:29 »
Dodiin.
Hommasin kaksi tämmöistä 40Ah akkua. Eli 24V on nyt latausjännite.
http://www.ikh.fi/AKKU_GENESIS_R_38/12_SULJETTU
Tänään kävin ottamassa näistä testimehut.
Latailin Hensua niin että kaikki laturien näyttämät milliampeerit yhteenlaskettuna oli 26319mAh.
Eli riittää hyvin minulle  8)

Edit:
Vielä kun saisi jostain halvat pienet diginäytöt josta näkis jatkuvasti latausakkujen jännitteet.
Tietääkö kukaan mistä?
« Viimeksi muokattu: 05 Heinäkuu, 2012, 20:22:49 kirjoittanut vee73 »
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #41 : 06 Heinäkuu, 2012, 16:49:07 »
Noissa liponäytöissä on se typeryys etteä ne näyttää sen hetken jännitteen kun kytket sen kiinni.
Ei muutu numerot vaikka vetäs akun kuin tyhjiin Sitten kun irrottaa ja taas laittaa kiinni niin näyttää oikean.
Tarvin semmosen reaaliaikaisen.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #42 : 06 Heinäkuu, 2012, 17:28:24 »
Kyllä moon ainaki kattellu jännitteitä omista mukkuloistani kesken lennon, kun johdoissa roikkuvat.
Mahtanee niitäkin olla monen makuisia.

Plus tuo sininen purkki näyttää ns kaiken realiajassa.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #43 : 07 Heinäkuu, 2012, 08:57:52 »
Millanen sulla lennon aikana oli? Mulla nuo linkittämäsi pikkumokkulat
Ei pelitä
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #44 : 07 Heinäkuu, 2012, 09:28:04 »
Noissa liponäytöissä on se typeryys etteä ne näyttää sen hetken jännitteen kun kytket sen kiinni.
Ei muutu numerot vaikka vetäs akun kuin tyhjiin Sitten kun irrottaa ja taas laittaa kiinni niin näyttää oikean.
Tarvin semmosen reaaliaikaisen.
Oisko tälläisella mitään käyttöä?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=19478
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #45 : 07 Heinäkuu, 2012, 09:50:11 »
Ai. Unohtu mainita että latasin latausakut sarjassa 3A virralla
ja laturi näytti että 36000 mAh meni sisään.
Onko muuten normaalia että latauksen loppuvaiheessa akuista
kuuluu "pulinaa" ?
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #46 : 07 Heinäkuu, 2012, 10:01:58 »
Oisko tälläisella mitään käyttöä?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=19478

Kiitos vinkistä, olenkin kaivannut jännitenäyttöä life akuille.

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #47 : 07 Heinäkuu, 2012, 11:34:21 »
Onko muuten normaalia että latauksen loppuvaiheessa akuista
kuuluu "pulinaa" ?

Et kai ladannut suljettua akkua avoimelle lyijyakulle tarkoitetulla perinteisellä "auton akun laturilla"? Esim. Orbit microladerin lyijuakkuohjelmalla on onnistuttu kiehuttamaan gaaliakku pilalle, kun se latausohjelma on tehty avoimelle lyijyakulle. Suljetut akut tarvitsevat tarkan jännitekontrollin latauksen loppuvaiheesa, vanhan malliset avoimien akkujen laturit saattaa nostaa sen liian korkealle.
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #48 : 07 Heinäkuu, 2012, 12:37:30 »
Latasin turnigyn laturilla Pb ohjelmalla.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kentällä lataus auton akusta
« Vastaus #49 : 07 Heinäkuu, 2012, 17:06:30 »
Katsopa paljonko Pb-ohjelmassa siinä on maksimikennojännite? Ainakin yhden Turnigyn manuaalin mukaan 2,46V/cell, mutta suljetuille pitäisi olla max 2,40V/cell (eli 14,4V kuusikennoisella). Latausjännite kannattaa pitää alhaisena, C/10 on hyvä, C/4 ehdoton maksimi. Eli latauksen alussa pitäisi olla vakiovirta (CC) osio aina sinne 2,40V/cell asti, ja siitä eteenpäin vakiojännite (CV) osio kunnes virta tippuu jonnekin 0,05C hujakoille, akku no nyt jotain 80% täynnä. Oleellisinta on ettei jännite pääse nousemaan yli 2,40V/cell. Jos haluaa ladata täyteen kapasiteettiin, niin siitä voi vielä jatkaa 2,30V/cell vakiovirtalatauksella.

Toinen vaihtoehto lataamiseen on 2,30V/cell (13,8V kuusikennoisella) tasossa "flat" lataus pienellä vakiovirralla. Kun jännite ei pääse tuon yli, ei ylilatausta tapahdu.

Jokainen kupla tai venttiilistä ulos tuleva kaasu on pois kapasiteetista. Siksi lataus kannattaa tehdä hitaasti.
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
4927 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Toukokuu, 2009, 13:19:37
kirjoittanut JariN
28 Vastauksia
13733 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Elokuu, 2009, 16:28:27
kirjoittanut Mikka
74 Vastauksia
34249 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2009, 14:26:11
kirjoittanut Kallio
43 Vastauksia
16389 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Toukokuu, 2015, 20:36:40
kirjoittanut jkkmobile
14 Vastauksia
7496 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Joulukuu, 2015, 12:27:17
kirjoittanut jesi