Kirjoittaja Aihe: Turbiinimoottoreiden huoltovälit ja käytännön huoltotoimenpiteet?  (Luettu 7946 kertaa)

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Oon tässä hetken aikaa mietiskellyt isomman kopterin hankkimista, tuo (Trex100 kun alkaa olemaan hieman tiensä päässä :D)

Lähinnä kiinnostaa noi moottorivaihtoehdot; Turbiinimoottori vai tollainen kakstahtikone? Lentoaikaa ilmeisesti molemmilla saa ihan mukavasti sähkökoptereihin verrattuna. Nitroversio ei jostain syystä oikeen innosta, en tie miksi.

Suihkumoottorissa voimanlähteenä kiinnostaa kaksi asiaa;
1; Mistä niihin saa helposti polttoainetta, onko käytännön kokemusta?
2; Ainakin noita Jetcatin moottoreita selaillessa tuli vastaan huoltoväli, 50 tuntia. Millaista huoltoa ko moottorit vaativat ja onko niitä mahdollista huoltaa itse?


Onhan noi suihkukoneet kalleita mutta jotenkin niissä on oma viehätyksensä, ainakin nettivideoita katsellessa.

Tolla Varion XL-C sarjalla olis helppo aloittaa, jaksais kantaa painavammatkin apujalakset ni ei ihan heti laskussa kaada :D

Jos kakstahtikonetta miettii niin onko siihen jotain valmista sarjaa, ton Varion Petrol trainer setin lisäksi. Siis sellaista jossa olis osat suunnilleen yhteensopivia ilman mahdottomia erehtymisen mahdollisuuksia.

Niin, ja bonuskysymys; Täriseekö turbiinivehje moottorin osalta vähempi kun tollainen kakstahtinen? Näin ainakin itse veikkaisin.

Käyttötarkoitus tässä harrastuksessa itselläni lähinnä kameran kantelu ja semmoinen kaunis lentely. Onhan toi ylösalaisin meno toki omalla tavallaan viehättävää ja varmasti auttaa taidot vikatilanteissa, mutta tällä hetkellä oma ajatusmaailmani tökkii hieman vastaan :|

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Turbiinimoottoreiden huoltovälit ja käytännön huoltotoimenpiteet?
« Vastaus #1 : 25 Joulukuu, 2011, 11:43:42 »
Minä en muuta tiiä ku että ekana muuttuvalapakulmaisena koneena ekan torpin tullessa kalliiksi tulee se turbiini.  ;D

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Turbiinimoottoreiden huoltovälit ja käytännön huoltotoimenpiteet?
« Vastaus #2 : 25 Joulukuu, 2011, 11:48:42 »
Toinen mikä tulee mieleen tuosta toehin postauksesta on että näihin ei löydy niin paljon apua ongelmatilanteissa kun ihan perusrunkoisiin koptereihin sähkö/nitro mosalla. 2 tahti koneita täällä kyllä jonkun verran käytetään valmistaja niissä on yleensä ollut helibugin konversiokitti. Ja runkona käytetty trex 700N runkoa. Mutta jos tälläisen ostat niin mikäs siinä, hienoja vehkeitä on :) joudut vain tekemään enemmän itse eikä apua löydy niin paljoa, mutta tervetuloa harrastuksen pariin :)

JCA

  • Vieras
Vs: Turbiinimoottoreiden huoltovälit ja käytännön huoltotoimenpiteet?
« Vastaus #3 : 25 Joulukuu, 2011, 12:16:33 »
Tärinää ei turbaanissa ainakaan olen. Se laite kiertää niin paljon että jos siellä joku tärisee niin lähtee aika hätäseen ne osat lentoon.
Jet A1:stä saa mm. Malmin lentokentältä. Soitto sinne että mihin aikaan sopii tulla ja sitte kruisii saattoauton perässä tankille. 20 litraa tais olla about 25 euroa kun viimekesänä kävin Jetekille hakemassa sitä litkua.

Kalliitahan noi on, mutta se ääni ja tuoksu <3

E: Ja tosiaan ihan mutulla omat kommentit, taas..
Jeteki varmaan tietää jotain noista? :)

Nii ja tosiaan sitä kerppaa se juo kyllä aika vauhdilla kun olen sivusta katsonut kun Jeteki sen Powercattiaan lensi.
« Viimeksi muokattu: 25 Joulukuu, 2011, 12:27:34 kirjoittanut Johny »

Poissa Flying Finn

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Turbiinimoottoreiden huoltovälit ja käytännön huoltotoimenpiteet?
« Vastaus #4 : 25 Joulukuu, 2011, 12:21:15 »
Suihkumoottorissa voimanlähteenä kiinnostaa kaksi asiaa;
1; Mistä niihin saa helposti polttoainetta, onko käytännön kokemusta?
2; Ainakin noita Jetcatin moottoreita selaillessa tuli vastaan huoltoväli, 50 tuntia. Millaista huoltoa ko moottorit vaativat ja onko niitä mahdollista huoltaa itse?

Koitetaanpa vastailla.

1; Ainakin itse olen käyttänyt omassa turbiinissa tavallista lamppuöljyä, sitä saa melkein joka paikasta.(Turbiiniöljyt täytyy sitten tilailla jostain muualta, riippuen siitä mitä turbiinin valmistaja suosittelee.)
2; Huoltoon sisältyy yleensä ainakin uusien keraamisten laakerien vaihto, ja polttoainesuuttimien tarkastus, ja jos ne ovat tukossa ne käytännössä ilmeisesti vaihdetaan uusiin, jonka jälkeen moottori pitää tasapainottaa uudestaan.
Käytännössä turbiini tulee aina lähettää huoltoon valmistajalle huoltovälin tullessa täyteen.

Niin, ja bonuskysymys; Täriseekö turbiinivehje moottorin osalta vähempi kun tollainen kakstahtinen? Näin ainakin itse veikkaisin.

Turbiini tärisee suunnilleen yhtä paljon kuin sähkömoottori.

Turbiinimoottori vai tollainen kakstahtikone? Lentoaikaa ilmeisesti molemmilla saa ihan mukavasti sähkökoptereihin verrattuna.

Turbiinille kyllä kelpaa polttoaine aivan eritavalla kuin polttiksille, omaani olen pikkuisen leijutellut tuossa pihalla, ja polttoainetta on palanut jo lähemmäs 5 litraa.
Hyvä kopteri, parempi mieli.

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: Turbiinimoottoreiden huoltovälit ja käytännön huoltotoimenpiteet?
« Vastaus #5 : 25 Joulukuu, 2011, 12:35:55 »
Moikka Toeh!, mulla oli vajaa pari vuotta saksalaisen Mobb:in valmistama power-cat turbiini traineri jet-catin PHT-3/1200 turbiinilla.

http://www.kopterit.net/index.php?topic=6188.0

Polttoainetta saa ainakin malmilta ihan sillä verukkeella että menee ko, tarkoitukseen!.
Ja tuo huoltoväli on amerikassa 25 tuntia ja euroopassa 50 tuntia, tai siis käsittääkseni jet-catin takuu kattaa nuo tunnit. Ja tämähän ei siis tarkoita sitä että etteikö moottori voisi viottua aikaisemmin niinkuin mikä tahansa moottori ym ym!!!!!.

Ja on mahdollista huoltaa myös itse mutta ei välttämättä suositeltavaa jos ei omista VI..tun tarkkoja tasapainotus välineitä tai muuten vaan tekee "mutu" tuntumalla :D. Kertaakaan en joutunut omaa moottoriani jet catille lähettämään huoltoon, olen ollut siinä uskossa että perus laakerin vaihto kustantaa noin: 150-300 euroa???????.


Omasta mielestä turbiini moottorina ei eroa perus kaksi tahti kopterista perus "idealtaan" hirveästi muutakuin kaasukäyrät tehdään vähän erinlailla setuppiin= Idle ja full throttle 100% paitsi joissakin moottoreissa käytetään ihan jonkunnäköistä kaasu käyrääkin mutta olen ymmärtänyt että väärillä käyrillä saa turbiinin poltettua helposti jos kuormittaa liikaa?!?!?!?!?!?!?!?.

Omassa oli siis "tyhjäkäynti" ja 100% lentotilassa niinkuin oikeassakin kopterissa!.

Ja ajatus "halvasta" hyvästä ei toimi minusta tässä tapauksessa!!!, oikeesti jos joku sanoo että hobbykingin kopterit on "ihan" hyviä niin kokeile ja kysy uudestaan :).

Jet-Cat on turbiini puolella varmasti yksi käytetyimmistä moottoreista ja niitä on paljon maailmalla ja näin ollen apua löytyy foorumi tolkulla, mutta itse opin alkuvaiheet kantapään kautta ja myös ISO kiitos kuuluu Martevuon Jonille "true respect pilot" jonka kanssa hieroimme oman kopterini setupin niin hyväksi kuin sen vain sai.

Ja oikeesti moottorina turbiini on varmasti yksi helppokäyttöisimmistä voimanlähteistä mitä olen käyttänyt!.

Ja kuten Johny kirjoitti niin tärinöitä ei ole.
« Viimeksi muokattu: 25 Joulukuu, 2011, 12:45:11 kirjoittanut Jeteki »

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turbiinimoottoreiden huoltovälit ja käytännön huoltotoimenpiteet?
« Vastaus #6 : 25 Joulukuu, 2011, 12:59:02 »
Jep. Nyt löysin jo itekin haeskelemalla hieman huoltokustannuksista.

Äkkiä laskettuna 25 tuntia huoltoväli ja 300 euroa kustannukset, tekee noin 12 € / h.
Tähän kun summailee polttoaineenkulutuksen joka muistaakseni 260ml/min * 60min = 15,6 l/h täysteholla. Jos tollaisen lamppuöljyn / polttoaineen hinta olis vaikka 2 €/l niin ei lentotunnin hinnaksi moottorin ja polttoaineen osalta tulis kun semmoset 40+ euroa :)

Polttomoottoreiden imutahdista en äkkiseltään löytänyt mitään tietoa. Voisi olettaa että olis hieman pienempi. Ja kahden turbiinihuoltokeikan hinnallahan saa jo uuden bensamoottorin :D

Onko tollasella Trex700:lla sähkömoottorilla varustettuna oikeastaan mitenkään mahdollista jatkaa lentoaikaa esim puoleen tuntiin? Ainakin mitä muiden kommentteja oon lueskellut, niin se lienee jossain 12 minuutin paikkeilla?

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Turbiinimoottoreiden huoltovälit ja käytännön huoltotoimenpiteet?
« Vastaus #7 : 25 Joulukuu, 2011, 13:10:39 »
Lainaus
Onko tollasella Trex700:lla sähkömoottorilla varustettuna oikeastaan mitenkään mahdollista jatkaa lentoaikaa esim puoleen tuntiin? Ainakin mitä muiden kommentteja oon lueskellut, niin se lienee jossain 12 minuutin paikkeilla?

On toki, ei tarvitse kuin vaihtaa voimanlähteeksi bensamoottori.  ;D
12 min lentoaika kuulostaa kyllä sähkölle melko pitkältä ajalta, mutta kyllä se varmaan on tuollaisessa rauhallisessa ilmakuvaus/taivaslennossa mahdollista saavuttaa. Rajua 3D lentoahan tuollaisella isolla sähköllä lentää jonkun ~4min, joten tuo 12 min kuulostaa kyllä paljolta... Voisin veikata että 10min tavoittelu olisi realistisempi tavoite taivaslentoajaksi.  :)
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: Turbiinimoottoreiden huoltovälit ja käytännön huoltotoimenpiteet?
« Vastaus #8 : 25 Joulukuu, 2011, 13:16:52 »
Hehe :), jos ihan oikeasti on hankkimassa turbiini kopteria niin kannattaa unohtaa "käyttökustannukset" jos ei sillä meinaa mitään kaupallista toimintaa harrastaa!. Alku panostus on iso mutta kun on saanut kaiken toimivaksi ja luotettavaksi niin loput on oikeastaan vaan polttoaine kustannuksia jos ei mitään rikkoutumisia satu...........

Tuon oman silloisen kopterin lopulliseksi hinnaksi tuli noin: 7800 euroa ilman ohjainta.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turbiinimoottoreiden huoltovälit ja käytännön huoltotoimenpiteet?
« Vastaus #9 : 25 Joulukuu, 2011, 13:52:22 »
Eikös isotpojat ole Henseleitillä lentäneet kevyttä 3D lentoa 30min. Viedokin oli jossain. Joten kyllähän sähköllekkin saa lentoaika helposti enemmänkuin 5-10min.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Turbiinimoottoreiden huoltovälit ja käytännön huoltotoimenpiteet?
« Vastaus #10 : 26 Joulukuu, 2011, 08:29:28 »
700 lentää aika helpollakin 15 min sähköillä. Jos 30 min on tavoitteena, niin bensa on paljon halvempi ja vähäruokaisempi vaihtoehto kuin turbiini. Turbiini on hyvä ja värinätön voimanläde, mutta sähkö on ylivoimaisen helppo juttu. Lipot voivat syttyä palamaan kuten bensa ja kero myös. Mutta jos sinulla on keroa 5 litraa roikkumassa jossain rungon kyljessä, niin eipä tarvita kuin pieni kaputti ja sitten palaa kunnolla. Lipopalo ei ole verrattavissa siihen että se määrä keroa syttyy.

Suosittelisin vakavasti ajamaan ensin mitä tahansa 100:sta suurempaa sähkökopteria ja paljon. Itse menin koaksiaali- simu-  450 -550- 700-reittiä ja lennätän tietysti myös simulla jatkuvasti. Turbiinilennokeilla on takana noin 250 lentoa kuudella eri turbiinilla ja lennokilla. Tie on pitkä, varaa aikaa. Ei kannata hätäillä. Ja taloudellisesti näitä ei voi millään järkevästi perustellla. Järkevin juttu on tahkota simua tarpeeksi niin voi säästää korjauksessa kun torppaa vähemmän.
TP.
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turbiinimoottoreiden huoltovälit ja käytännön huoltotoimenpiteet?
« Vastaus #11 : 26 Joulukuu, 2011, 23:29:59 »
Kiitoksia hyvistä vinkeistä tähän asti, tai mielipiteistä :)

Seuraavana hankintalistalla on (vielä ennen turbiinia) ilmeisesti Trex 700 sähköllä. Ellei sitten jotain parempaa satu jollain olemaan mielessä?
Sen jälkeen sitten bensakoneeseen ja ehkä joskus siihen turbiiniinkin. Noi pitkät lentoajat vaan jotenkin viehättää, mutta onhan 15 minuuttiakin jo paljon ja muutama akku kun samaan aikaan latautuu niin eiköhän sillä pärjää...

Onko kellään ollu koskaan niin älyvapaata ideaa mielessä, että veis 230 volttia kopteriin johtoa pitkin, jollain sopivalla pyörivällä liittimellä kopterin päässä, jotta pääsis pyörimän vapaasti? Sinne koneeseen sitten mukaan pieni laturi joka tunkis akkuihin kokoaika se mitä se koneen moottori syö :D (Turha kysellä mitä ideaa ko. ajatuksessa on, tuli vaan mieleen kun tota lentoaikaa ajattelin).

Eihän tätä, kuten ei kai kovin montaa muutakaan harrastusta mitenkään järkevästi voi perustella jos tota rahanmenoa ajattelee. Pääasia kuitenkin että kaikilla on kivaa :)

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turbiinimoottoreiden huoltovälit ja käytännön huoltotoimenpiteet?
« Vastaus #12 : 26 Joulukuu, 2011, 23:41:41 »
Tuolla juttua sähkökopusta 31min lentoajalla: http://rc.runryder.com/helicopter/t596284p1/
Tuossa taitaa olla kierrokset ja kulmat niin pienellä ettei lento kovin sporttista ole.. (en jaksanut katsoa videota)

Bensakopulla moinen onnistuu huomattavasti helpommin. Voi suorituskykykin olla parempi kun ei tarvi nuukailla lapakulmien ja nuppikierrosten kanssa.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Kumppari

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Turbiinimoottoreiden huoltovälit ja käytännön huoltotoimenpiteet?
« Vastaus #13 : 27 Joulukuu, 2011, 01:03:39 »
Onko kellään ollu koskaan niin älyvapaata ideaa mielessä, että veis 230 volttia kopteriin johtoa pitkin, jollain sopivalla pyörivällä liittimellä kopterin päässä, jotta pääsis pyörimän vapaasti? Sinne koneeseen sitten mukaan pieni laturi joka tunkis akkuihin kokoaika se mitä se koneen moottori syö :D (Turha kysellä mitä ideaa ko. ajatuksessa on, tuli vaan mieleen kun tota lentoaikaa ajattelin).

muistan joskus nähneeni juutuupissa videon tämäntapaisesta virityksestä. kopteri oli wanha, varmaan 80 luvulta. taisi olla ensimmäisiä sähkökoptereita ikinä, niin ruman näköinen vehjes oli. nopeudensäädinkin oli mekaaninen. ja keskellä pihaa oli 12v auton akku mistä meni johto kopteriin.

edit: löysin tuon kopterin valmistajan ja nimen, Ishimasa skylark eh-1
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2011, 01:17:55 kirjoittanut Kumppari »

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turbiinimoottoreiden huoltovälit ja käytännön huoltotoimenpiteet?
« Vastaus #14 : 27 Joulukuu, 2011, 06:54:49 »
Nonni :) Kaikki hyvä on siis keksitty jo vuosia sitten Japanissa :D

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turbiinimoottoreiden huoltovälit ja käytännön huoltotoimenpiteet?
« Vastaus #15 : 27 Joulukuu, 2011, 10:52:40 »
Kannattaa katsella Logo 600SE:tä sillä silmällä, jos meinaat tavoitella pitkiä lentoaikoja. Foorumilla olisi yksi sellainen jopa törkeän halvalla myynnissäkin! http://www.kopterit.net/index.php?topic=14108.0 600SE:llä on todistettavasti pysytty ilmassa yhdellä latauksella ainakin sen reilut puoli tuntia. Semisymmetriset lavat ja laadukkaat akut, niin rauhallista lentoa kestää varmasti yli vartin helposti.

Bensakopterin rakentaminenkin on ainakin melkein yhtä helppoa, kuin minkä tahansa muunkin. Jos valitset Vario Benzin Trainerin tai vaikka Century Radicalin, voit rakentaa suoraan ohjeiden mukaan ilman mitään kommervenkkejä. Jos puolestaan muunnat T-Rex 700N:n bensalle Helibugin tai hobby World Corpin koversiosarjalla, tulevat kaikki konversioon tarvittavat osat mukana ja kasaamiseen voit käyttää kopterin alkuperäistä manuaalia konversiosarjan ohjeilla täydennettynä.

T-Rex 700 bensalle muunnettuna tulee kustantamaan noin puolitoista tonnia. Jos sille tielle lähdet, foorumilta löytyy varmasti hyvin apuja! Ainakin multa ja dutchmanilta.

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turbiinimoottoreiden huoltovälit ja käytännön huoltotoimenpiteet?
« Vastaus #16 : 28 Joulukuu, 2011, 23:07:41 »
Jotenkin toi vaikutti (Logo 600SE) rungon osalta semmmoselta "muoviselta". Tokihan se voi olla jopa parempi kun noi rexin suorasta levystä tehdyt runkopalaset.

Pitkää lentoaikaa tavoittelen lähinnä kuvausajatuksesta johtuen. Toi Logo kuitenkin taitaa olla jo sen kokoluokan kopteri että jaksaa nostella kameraa Eos 5/50D kohtuullisen hyvin.

Logo ja Trexi 700 taistelee tällä hetkellä mielessä keskenään. Toki tollainen BenzinTrainerikin voisi olla ihan ok. Tiiä sitte onko siinä mitään etuja helibugirexiin verrattuna...

(Tai se Yamaha Rmax olis kanssa kiva jos semmoisen vaan sais jostain kohtuulliseen hintaan :D )

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turbiinimoottoreiden huoltovälit ja käytännön huoltotoimenpiteet?
« Vastaus #17 : 29 Joulukuu, 2011, 08:35:06 »
Jotenkin toi vaikutti (Logo 600SE) rungon osalta semmmoselta "muoviselta".
No muoviahan se onkin... :) Yhden Logon ja monta reksiä koonnenna en voi kuin hämmästellä Logon laatua ja innovatiivisia ratkaisuja. Siinä missä rekseissä on pitänyt suorien kylkilevyjen väliin heittää jos jonkinmoista laakeripukkia ja servopidikettä, on nämä kaikki Logossa integroituna tukevaan muovirunkoon. Vääntöjäykkyys on tuossa muovisessa munankuoressa myös vähintäänkin sama, kuin reksien hiilarilevyissä. Ja paino toki pienempi.

Pitkää lentoaikaa tavoittelen lähinnä kuvausajatuksesta johtuen. Toi Logo kuitenkin taitaa olla jo sen kokoluokan kopteri että jaksaa nostella kameraa Eos 5/50D kohtuullisen hyvin.
Kyllä se nousee, mutta pelivaraa ei ole aivan silmittömästi. Joku suurempi kopteri olisi varmasti turvallisempi. Toki olen itse lennättänyt noin painavaa kameraa jo pitkään Logo 600SE:n kokoisella kopulla ilman mitään ongelmaa.

Jos pohdiskelet vielä sähkön ja bensan välillä niin sanottakoon se, että vaikka bensan mukana tulee tolkuttoman pitkät lentoajat ilman lataustaukoja, tulee kaksitahtikoneesta myös aivan hillittömät tärinät. Tämä pitää ottaa huomioon kameratelineessä. Sähkö on aavistuksen helpompi saada tärinättömäksi.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2274 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Marraskuu, 2007, 21:44:44
kirjoittanut Petri P
3 Vastauksia
2256 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Heinäkuu, 2008, 22:57:34
kirjoittanut Jyri