Eikös tuo juuri huomio tuon? Kiihtyvyyksien normitus riittänee tässä yhteydessä, ellen aivan väärin pähkäillyt. Itse asiassa se on juuri se idea, jolla nuo kaikkien kolmen akselin kiihtyvyydet lasketaan yhteen. Eli esim. 1 G horisontaalisella kiihtyvyydellä pitäisi antaa pihalle 45 asteen kulman tuon kiihtyvyyden suuntaan.
No ei ihan pelkästään. Oletetaan että kiihtyvyysanturisi on X-suuntaan liikkuvassa autossa kiinni poikittaissuunnan ollessa Y-suunta ja ohjauskomennoilla kallistetaan auton x-akselin ympäri laakeroitua kehtoa. Kehtoon on puolestaan laakeroitu alkutilanteessa y-akselin ympäri kiertyvä mukiteline. Autoon laakeroidun kehdon pyörittämisessä ei ole mitään kummallista ja sen ohjaus menee kaavojesi mukaan. Kun kehtoa on kierretty, on sen paikallinen koordinaatisto kiertynyt auton suhteen. Mukitelinettä kallistetaan toisella servolla kehdon
paikallisen y-akselin ympäri, joka on nyt siis kiertynyt. Jos tätä ei oteta huomioon, niin kahvit voivat olla kohta sylissä.
Tietysti jos kiertymäkulmien voisi olettaa olevan pieniä niin näitä kiertyneitä, nk. Eulerin kulmia tarvitsisi huomioida. Kulmat ovat autossa kuitenkin helposti esimerkiksi jarrutuksessa ja reippaammassa kurvien ajossa löysästi jousitetulla autolla useampiakin kymmeniä asteita ja asia pitää huomioida.
Helpompi tapa voisi olla kiinnittää em. tapauksessa autoon ainoastaan poikittaissuunnassa kiihtyvyyttä mittaava kiihtyvyysanturi, jonka mittaustiedon perusteella suoritetaan kehdon kallistus auton x-akselin ympäri. Toinen kiihtyvyysanturi kiinnitetäänkin
kehtoon, mittaamaan kiihtyvyyttä
paikallisen x-akselin suunnassa, ja sen ohjaamana tehdään kallistus
paikallisen y-akselin ympäri. En nyt jaksa tarkistaa onko tämä yleispätevä menettely, mutta epäilen näin olevan.
ed mod1: Tai ehkäpä vielä helpompaa on asentaa em. auton y-suunnassa kiihtyvyyttä mittaava anturi kehtoon mittaamaan sen kiihtyvyyttä kehtolaakeriin kohtisuorassa suunnassa ja x-anturi vastaavasti mukitelineeseen. Niin kauan kuin anturi mittaa (paikallisessa) mittaussuunnassan kehdon tai mukitelineen tason suuntaista kiihtyvyyttä, annetaan servolle ohjauskomento lisätä/vähentää kehdon tai mukitelineen kulmaa. Kun kierto on kohdallaan, kiihtyvyys vaikuttaa kohtisuorassa mittaussuuntaan ja kallistus pysäytetään.