Kirjoittaja Aihe: Perärottorin asento???  (Luettu 9216 kertaa)

Ducatirocks

  • Vieras
Perärottorin asento???
« : 30 Joulukuu, 2011, 20:21:43 »
Kasailin tässä vapaiden aikana viimein HK450Pro -pakettia ja kaikki on toistaiseksi mennyt kohtuu hyvin. Suraava asia kuitenkin vaivaa...

Eli peräroottori on takaa katsoen selvästi alas päin kallellaan, eli akseli on kallellaan! Kuuluuko näin olla??? Peräputken etuosan hahlo on oikealla paikallaan putken tukimokkulassa (missä hihnaratas on) ja peräroottorin nasta on paikallaan putken peräosan reiässä. Kaikki pitäisi olla siis kunnossa.

Lähdin tätä kysymään kun myös kahdessa käyttämättömässä peräputkessa hahlo ja reikä ovat myös eri linjassa ja aloin epäileen, ehkä näin kuuluu ollakkin.

Eli vielä: kuuluuko peräroottorin akseli takaa päin katsoen olla vaakatasossa vai kallellaan alas päin?

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #1 : 30 Joulukuu, 2011, 20:29:17 »
Keskimäärin kaikki, mitä olen rakentanut, ovat kyllä niin että peräroottorikehä on 90 asteen kulmassa nähden pääroottoriin. Jotain skaalakoptereita saattaa olla, missä perän kulma on eri. Uskoisin että tuossakin pitäisi olla perä ihan normaalisti.

Voitko ottaa kuvia, helpottaisi huomattavasti hahmottamaan ongelmaa.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #2 : 30 Joulukuu, 2011, 21:33:33 »
Jos etupäässä putki on kunnolla paikallaan, eli uloke putken hahlossa ja peräpäässä vakaajan kiinnityksesäs oleva tappi putken reijässä ja silti on selkeästi alaspäin niin vika on joko peräputkessa, hahlossa tai reijän paikassa.
Kyllä niiden pitäisi samassa linjassa olla, jos ei ole joku HK:n uusi innovaatio... kaikissa itselläki vastaan tulleissa ovat olleet linjassa. Veikkaisin että putket on virheellisiä.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Ducatirocks

  • Vieras
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #3 : 30 Joulukuu, 2011, 21:44:25 »
Tästä on kysymys.... ?!? Omasta mielestänikin kyllä pitäisi olla suorassa! Siis peräroottorin akseli 90 ast kulmassa runkoon nähden. (HUOM äläkäätten verratko tässä vinossa olevaan fly bariin!)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #4 : 30 Joulukuu, 2011, 22:17:53 »
Tästä on kysymys.... ?!? Omasta mielestänikin kyllä pitäisi olla suorassa! Siis peräroottorin akseli 90 ast kulmassa runkoon nähden. (HUOM äläkäätten verratko tässä vinossa olevaan fly bariin!)
Pitäisi kyllä olla 90 astetta, mutta tuommoisesta kulmasta ei ole mitään käytännön haittaa. Protoksessa joillain peräputkiyksilöillä on esiintynyt samanlaista  muutaman asteen killitystä eikä lennossa kyllä keksi mitään sanottavaa. Sehän teoriassa vaan miksaa  pikkaisen rudderia elevoniin mutta käytännössä et mitään huomaa.

Kovaa ajoa...

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #5 : 30 Joulukuu, 2011, 22:18:46 »

Loysaa ruuvit ja kaanna suoraksi... jos ei kaanny, suurenna perapaan reikaa.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #6 : 30 Joulukuu, 2011, 23:46:52 »
Itseasiassa piti kurkata oman Align poron perää ja sehän on myös hitusen noin. Ei ihan noin paljon, mutta on kuitenkin. Ei muutaku ilmaan vaan.

Ducatirocks

  • Vieras
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #7 : 31 Joulukuu, 2011, 01:22:40 »
Itseasiassa piti kurkata oman Align poron perää ja sehän on myös hitusen noin. Ei ihan noin paljon, mutta on kuitenkin. Ei muutaku ilmaan vaan.

"Ilmaan vaan"... Into on kova, mutta tohon on vielä tovi.

Otin irti asennetun putken (se sokkatappi irtoaa sopivasti väännetyllä n. 1mm rautalangalla purkamatta takaratastoa!) ja kaikissa kolmessa putkessa sama pieni kiertokulma etuhahlon ja takareiän välillä... Herää kysymys: Löytyykö tietoa miksi tuo kulma?!?

KVG -menetelmällä en löydä tietoa mutta jos löydätte jostain niin olisi mukava tietää teoreettinen tausta tuolle kulmalle! "Jussi" tuossa jo esitti hieman rudder-elevator -vaikutusta, joka ei minulle ainakaan tuolla lauseella aukea.

Kiitos tähän astisista! Kiristän putken minimi kallistukselle (eo. kuvassa) ja säädän suuremmalle kulmalle jos perusteita löytyy!

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #8 : 31 Joulukuu, 2011, 01:27:56 »
Ei siihen ole muuta perustetta kuin "oho, lipsahti.. "

Kokeile viela loysata etukasetti ja kaantaa sita.. suorassa sen kuuluu olla.

Ducatirocks

  • Vieras
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #9 : 31 Joulukuu, 2011, 02:08:04 »
Aiheesta löytyy paljon väittelyä haulla "tail rotor angle". Tulin tulokseen, että kulmaa pitää sittenkin olla pikkusen alas päin...

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #10 : 31 Joulukuu, 2011, 09:55:27 »
Aiheesta löytyy paljon väittelyä haulla "tail rotor angle". Tulin tulokseen, että kulmaa pitää sittenkin olla pikkusen alas päin...

ei siellä mitään kulmaa pidä olla! se on työstövirhe siinä putkessa! rudderin ei kuulu vaikuttaa elvaattoriin niinkuin nyt periaatteessa ihan vähän tapahtuu!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Noxi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #11 : 31 Joulukuu, 2011, 10:04:57 »
Höpö höpö.. millä perusteella?? joissain täyskokosissa on käytetty ku ei oo haluttu muuttaa koko koneen runkoa mutta on pitäny lisätä kolmas moottori ja koneesta tuli peräpainoinen joten perä laitettiin tuottamaan nostetta. (niissä se on ylöspäin, mutta puhaltaa toiseen suuntaan) Ilmeisesti ei ole myöskään niin herkkä painopisteen paikalle lastin muuttuessa. Tietokone hoitaa sitte muut vänkäykset mitä tuo perän kulma aiheuttaa..

RC-kopuissa painopiste laitetaan oikein.. ja perä suoraan..  pientä kulmaa ei kyllä huomaa, mutta periaatteessahan se nostaa/laskee keulaa jos on kulmassa. Kopterihan ei leiju pääakseli suorassa nii siinäkin perälle tulee jo hiukan kulmaa alaspäin. Siinä ois loogista olla kulmaa ylöspäin nii että perä ois sillon suorassa. Tämähän kallistuminen on sitte vältettävissä nostamalla perä ylemmäs kuten joissain täysikokoisissa. Tosin pakko kopterin on vähän olla kallellaan kun muuten se matkustaisi vasemmalle kokoajan kun perä työntää sinne päin..

Mutta rc-vehkeissä ei ole kyllä tullut kulmia vastaan.. väittäsin kiinatoleranssiksi tuota.
« Viimeksi muokattu: 31 Joulukuu, 2011, 11:57:04 kirjoittanut Noxi »
| Flybar lentoa ja FPV rallia |
            T8FG Super

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #12 : 31 Joulukuu, 2011, 10:29:29 »
Googlettelin vähän ja mm tuommoinen tarina löytyi. Mike Mas nimisen herran jorinoita. Häntähän voitaisiin kait syyttää 3d:n keksimisestä? Taisi olla ensimmäinen joka lenteli väärinpäin.

http://www.rotory.com/fusionbb/showtopic.php?tid/34034/post/34593/#34593

Tarina on 7 vuotta vanha mutta fysiikka on sama.
Oma, mahdollisesti virheellinen johtopäätökseni on, että tuolla kulmalla saavutetaan etuja leijussa ja eteenpäinlennossa (mitä oikeilla koptereilla pääsääntöisesti tehdään), mutta inverted lennossa siitä on vastaavasti haittaa.

Eron vissiin huomaa parhaiten jos ottaa gyron pois ja säätäisi perän miksauksilla jotenkin toimivaksi ja koittaisi leijutella ja pirotella sekä myötä että vastapäivään. Ei kiinnosta läheskään tarpeeksi että jaksaisi kokeilla.

Olen edelleen taipuvainen uskomaan että 3d laitteessa 90 astetta on se oikea kulma. Joskin muutaman asteen heittoa ei huomaa, eikä varsinkaan FBL-vehkeellä jossa hyvin säädetty purkki korjaa kuitenkin mahdolliset venkoilut, johtui ne sitten mistä vaan.

Enihuu, pointti on myös se, että kyllä tolla kulmalla lentää voi mainiosti jos et saa helposti suoraan.

ps..  aika pienillä marginaaleilla tuo Mike leijuttelee:

« Viimeksi muokattu: 31 Joulukuu, 2011, 10:42:21 kirjoittanut Jussi. »

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #13 : 31 Joulukuu, 2011, 12:27:00 »
No tässä on Align rekkula 450 Pro ja enpä oo ikinä huomannu ees kattoa tuota perää. Kai siinä sitte on Align moka tai joku selitys asialle ku en tuota perää suoremmaks saanu. Lentänykki oon ja en oo huomannu mitään haitallista toimintaa lennon aikana. Minä en tiiä muutaku, että lentää. Niin pieniä kulmia taitaa olla, että ei käytännössä hirveää eroa huomaa tai jos huomaa niin automaattisesti tikuilla korjaa eikä tajua, että tuosta se johtuisi.


Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #14 : 31 Joulukuu, 2011, 13:17:46 »
Tuo Toehin kulma on niin pieni, että saa varmasti väännettyä suoraksi kun vääntää vaan (ruuvit löysällä - kopusta, ei vääntäjästä). Tainnu kaikki Alignin koput olla just tommosia mullakin. Jos vetää perän niin että putki ja takakasetin kohdistintappi ovat hahlojensa keskellä, jää perä vinoon. Pitää vääntää kumpikin aivan liikealueen laitaan, jotta perän saa suoraan. Onneksi siellä on sen verran sitä tavallista Align-klappia, että säätö onnistuu. :P

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #15 : 31 Joulukuu, 2011, 13:31:04 »
Mun Porossa tuo kulma on kyllä ihan säädettävää mallia ::). Taitaa olla just sitä Alikili-klappia. Eli säätäminen onnistuu siten että löysätään peräevän ruuveja, käännetään kasetti halutulle kulmalle ja kiristetään ruuvit. Säätövaraakin on ihan reilusti, helppoa vai mitä :D

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #16 : 31 Joulukuu, 2011, 13:59:45 »
Noku mulla se klapin toinen pää on juuriki tuo kuvassa näkyvä.  :( Mutta ei varmaan kannata ressata ku kone lentää eikä tunnu pahalta ilmassa. Uuden putkenki joutuu kuitenki hommata tässä jahka saan tän tontattua.

Ducatirocks

  • Vieras
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #17 : 31 Joulukuu, 2011, 14:06:33 »
Otin väljät pois ja roottori on niin pystyssä kuin klapit antaa myöden. Perä jäi silmällä katsoen noin samaan kulmaan kuin Toehin alignissa (vrt aiemmin lähettämäni kuva). Ao. kuvassa "säätö" toisessa ääripäässä (näin en siis jättänyt).

Joka tapauksessa kaikissa kolmessa HK:stä tilatussa peräputkessa on sama juttu!

Tarkoitus ja teoria ei ole itselleni selvillä mutta sellainen kutina nyt kieltämättä jää että tuo on ominaisuus kun se align/HK:stakin löytyy... jolla on joku tarkoitus!?! (LOL, tai sitten HK:n peräputki on kopioitu alignin maanantaina valmistetusta peräputkesta).

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #18 : 31 Joulukuu, 2011, 14:22:10 »
Eipä itsellä oo aliginssa koskaan ollu moista ongelmaa, missään kokoluokassa... kaikissa on kyllä saanu ihan suoraa ku on vaa kääntäny..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Re: Perärottorin asento???
« Vastaus #19 : 31 Joulukuu, 2011, 14:28:19 »
Kutina tai ei, vastaus kysymykseen kuuluuko perän olla suorassa on silti: kyllä kuuluu.

Kaiken näköisillä kikkareilla, säädöillä ja kulmilla voi lentää, mutta jos haluat aloittaa tämän harrastuksen tarkkuudella jota se tulee vaatimaan, kannattaa heti alusta laittaa kamat kuntoon.

Joka toisessa Alignissa perä on kulmassa milloin ylös tai alas, mutta se kuuluisi olla suorassa.

P.s älä kysy jos et usko vastauksia.

Ducatirocks

  • Vieras
Vs: Re: Perärottorin asento???
« Vastaus #20 : 31 Joulukuu, 2011, 18:11:41 »
Kutina tai ei, vastaus kysymykseen kuuluuko perän olla suorassa on silti: kyllä kuuluu.

Kaiken näköisillä kikkareilla, säädöillä ja kulmilla voi lentää, mutta jos haluat aloittaa tämän harrastuksen tarkkuudella jota se tulee vaatimaan, kannattaa heti alusta laittaa kamat kuntoon.

Joka toisessa Alignissa perä on kulmassa milloin ylös tai alas, mutta se kuuluisi olla suorassa.

P.s älä kysy jos et usko vastauksia.

No olkoon sit tällä kertaa niin... väännetään suoraan ja kaputoidaan sit niillä säädöillä se kuuluisa eka kaputti :D

PS. Kiitos vastauksista ja hienoa Uutta Vuotta kaikille... ääntä ja romua taivaalle pitkin tulevaa vuotta... alkaen raketeilla tästä illasta!

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #21 : 31 Joulukuu, 2011, 21:57:15 »
Kymmenkunta peräputkea kulutettu, ja kaikissa ollut vaivattomasti suora kulma.. Ai niin, nää oli sitä hk-laatua ;)
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #22 : 06 Tammikuu, 2012, 13:48:58 »
Mulla on align 450 sport ja joku kiinan kopio. Molemmissa on ja saa suoraan perän.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perärottorin asento???
« Vastaus #23 : 06 Tammikuu, 2012, 19:45:46 »
En jaksanut lukea josko joku jo tähän vastasi tiltatun persroottorin hyötyjen suhteen oikeassa kopussa mutta, here's my 5 cents.

Parempi leijunta ja matalan lentonopeuden vakaus, parempi nousunopeus.eli, enemmän nostetta ainakin.
Nada

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
2867 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2009, 10:37:39
kirjoittanut sarama
19 Vastauksia
10129 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Tammikuu, 2010, 14:42:18
kirjoittanut Trnquill
3 Vastauksia
2298 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Heinäkuu, 2014, 08:37:23
kirjoittanut Tumppi T
10 Vastauksia
6460 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Elokuu, 2014, 11:37:33
kirjoittanut Pursi
2 Vastauksia
7507 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Joulukuu, 2016, 17:22:13
kirjoittanut _Jokkeri