Kirjoittaja Aihe: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset  (Luettu 91443 kertaa)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #125 : 10 Helmikuu, 2012, 15:45:49 »
Eli ois pitänyt laittaa nopari keulaan, tosin tuo Turnigy 85A ei sinne mahdu. Ootko tasapainoittanut sen jollain?
En vielä ainakaan. Tuntuu se nopariki olevan niin kevyt että ei tuon painosessa koneessa taida hirveää eroa olla. Sen verran kuitenki sain tuon lievästi takapainoseks ku akun tunkee aivan eteen ja vetää canopyn siihen päälle kireälle, että ei se tuntunu leijjunassa hakevan. Sillon tosiaan ku VIELÄ OLI EHJÄT SERVOT.  :D Ei vieläkään oo tullu se uus MG930.

Illodin

  • Vieras
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #126 : 11 Helmikuu, 2012, 19:34:42 »
Nyt on jo jonkin aikaa ollut tuo HK500CMT TT/ align mekaanisesti kasassa. Tässä olen nyt taistellut omituisen tärinä/ resonanssi ongelman parissa. Kaikki gainit 20% ja lavat ovat taspainoitettu. Tässä videossa en onnistun ut saamaan aikaiseksi sellaista hepulia jonka tuo vekotin on tehnyt parikertaa. Kerran tässä sisällä, mutta sitten ajattelin, että ilmavirrat sotkevat sitä. No sitten kokeilin ulkona juuri siten, että lähti irti maasta ja meinas sydäri tulla, kun alkoi pomppia ja tanssia. Siinä hepulissa lapojen ääni

Minulla oli aikanaan samaa vaivaa hihnavetoisessa. Mulla Spartan Quark- gyro meni sekaisin tärinästä ja sai just noita hepuleja. Korjaantui sopivalla fyllillä gyron alle.

On helppo testata: otat gyron irti (tai peräservosta sähköt tai perän linkkitanko irti) ja katsot rauhoittuuko perä. Jos vatkaukset on poissa, gyro aiheuttaa hepulit.

Ymmärrän toki, että tuo on osin oireen korjausta. Kopterissa on liikaa tärinää. Säätämällä tärinät pitäisi saada pois. Minä en saanut, siksi tyydyn hyvään gyron pehmustukseen.

Kannattaa myös kokeilla eri gyron gaineja. Mulla rate 20% = hepulit, 40% = rauha maassa ja ilmassa. ja tietenkin jos nuppi ei ole tasapainossa, mtä vain voi tapahtua. Siitähän se tarkastaminen kannattaa aloittaa.
« Viimeksi muokattu: 11 Helmikuu, 2012, 19:58:26 kirjoittanut Illodin »

Poissa zodiak

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #127 : 11 Helmikuu, 2012, 21:21:08 »
Juu kyllä näin se on, että tärinä haittaa tuota gyroa. Tuo tärinä johtuu tuosta nupin epäkeskoisuudesta, elikkä tuon nupin rungon joutuu vaihtamaan.
Align Trex 700G FBL, Zenoah G290RC, Futaba R6203SB ja CGY750
Ohjain Futaba T-14MZ

Poissa speed

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #128 : 12 Helmikuu, 2012, 14:32:12 »
Nonni, nyt sitten tällaista...





Onneksi laukes 10cm korkeudessa, pyrstön lisäksi ei hajonnut ku hihnanvetoratas.

Nykyiset: Hbk3, CopterX 450, Hk450, HK500CMT, Blade mCPx V2
Entiset: 2x Zap 400, T-rex 450, HT Raptor 50

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #129 : 12 Helmikuu, 2012, 14:58:07 »
Nonni, nyt sitten tällaista...





Onneksi laukes 10cm korkeudessa, pyrstön lisäksi ei hajonnut ku hihnanvetoratas.


Tuostahan varottelivat siellä kommenteissa ja jollain foorumilla myös. Pitäis varmaan päivittää alikiliin.

E:Tai no.. Ruuvin vaihdolla selviää.
« Viimeksi muokattu: 12 Helmikuu, 2012, 15:03:30 kirjoittanut Toeh »

Poissa speed

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #130 : 12 Helmikuu, 2012, 15:10:27 »
Jees, ruuvit on syytä vaihtaa. Taidan laittaa omaan uudet ruuvit nuppiinkin...

Sen verran kauas toi pyrstön lapa lensi  ;D
Nykyiset: Hbk3, CopterX 450, Hk450, HK500CMT, Blade mCPx V2
Entiset: 2x Zap 400, T-rex 450, HT Raptor 50

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #131 : 12 Helmikuu, 2012, 15:46:54 »
Mä oon jo nuppiin vaihtanut, samalla kannattaa ne kumit vaihtaa.

Tänään oli melkein ensi lento. Testailin maassa miten pyörii ja TT rattaasta lähti yksi hammas kun kerran lipesi vähän reilummin kaasua. Autorotaatioratas on turhan kaukana TT:n rattaista, onko se sitten liian pieni vai peräkasetti väärässä kohtaa, sitä pitää tutkia. Mutta tää on tätä "laatua".

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #132 : 12 Helmikuu, 2012, 15:57:01 »
Mä oon jo nuppiin vaihtanut, samalla kannattaa ne kumit vaihtaa.

Tänään oli melkein ensi lento. Testailin maassa miten pyörii ja TT rattaasta lähti yksi hammas kun kerran lipesi vähän reilummin kaasua. Autorotaatioratas on turhan kaukana TT:n rattaista, onko se sitten liian pieni vai peräkasetti väärässä kohtaa, sitä pitää tutkia. Mutta tää on tätä "laatua".

Eikos tuo rotaatiorattaan liian pitka etaisyys oo ihan dokumentoitu vika... eli reikia hieromaan etta saa valyksen pieneksi..

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #133 : 12 Helmikuu, 2012, 20:26:58 »
Eikos tuo rotaatiorattaan liian pitka etaisyys oo ihan dokumentoitu vika... eli reikia hieromaan etta saa valyksen pieneksi..

Trexin vai HK500?

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57

Poissa speed

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #135 : 13 Helmikuu, 2012, 10:04:49 »
Mistäs noita ruuveja muuten kannattais kysellä?

Rautakaupasta? noi m2 kuusiokolot on vaan aika harvinaisia...
Nykyiset: Hbk3, CopterX 450, Hk450, HK500CMT, Blade mCPx V2
Entiset: 2x Zap 400, T-rex 450, HT Raptor 50

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #136 : 13 Helmikuu, 2012, 10:06:56 »
Mistäs noita ruuveja muuten kannattais kysellä?

Rautakaupasta? noi m2 kuusiokolot on vaan aika harvinaisia...

Äkkiä kun katsoin niin näyttäisi olevan sama kuin 450:sen nupissa, eli sellaista oli tarkoitus kokeilla.

Poissa speed

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #137 : 13 Helmikuu, 2012, 10:28:52 »
trex manuaali antaa tuolle ruuville mitaksi M2x6mm, onko tosiaan 450 nupissa noin lyhyt? Vai onko tuossa hk:n perässä erillainen ruuvi?
Nykyiset: Hbk3, CopterX 450, Hk450, HK500CMT, Blade mCPx V2
Entiset: 2x Zap 400, T-rex 450, HT Raptor 50

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #138 : 13 Helmikuu, 2012, 10:45:53 »
trex manuaali antaa tuolle ruuville mitaksi M2x6mm, onko tosiaan 450 nupissa noin lyhyt? Vai onko tuossa hk:n perässä erillainen ruuvi?

On se noin lyhyt ainakin tuon mukaan http://www.trex-store.com/feathering-shaft-p-358.html

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #139 : 16 Helmikuu, 2012, 16:33:26 »
Align osaa tuli taas lisää, TT (kiero tullessaan) ja Torque Tube Front Drive Gear Set (H50096T). Se olikin tuo TT drive gear assembly joka oli kiero, ei autorotaatio ratas. Lisäksi peräkasettia otin vähän eteenpäin niin nyt kyllä pyörii nuppi todella pehmeästi.

Eiköhän tästä hyvä tuu kun kaikki osat on vaihdettu  :P

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #140 : 16 Helmikuu, 2012, 17:27:36 »
Mun MG930 servo on yhä vielä tulossa.  ;D Kova polte olis päästä kokeilemaan tota ku ekat leijutukset lupas niin hyvää.

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #141 : 16 Helmikuu, 2012, 18:00:29 »
Perälavanpitimiin vaihdoin samalla 450 RJX nupissa olleet ruuvit, olivat vähän pidemmät kuin alkuperäiset, mutta eipä haittaa kun siellähän on vain tyhjää.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #142 : 25 Helmikuu, 2012, 15:04:37 »
En tiiä kuinka muilla, mutta minä en suosittele kyllä niitä MG930 servoja. Mulla nyt sitte pimeni TAAS servo ja eri paikastaki vielä. Piisaa mulle nuo Turnigyn servot.

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #143 : 04 Maaliskuu, 2012, 15:26:24 »
Tänään oli taas lähellä ensi lento, mutta tietenkin yksi MG930 oli pimeenä. Onkohan noilla jotain talvea vastaan, kovalle prosentilla hajoo..

Poissa zodiak

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #144 : 22 Maaliskuu, 2012, 01:13:38 »
Mikähän mahtaa olla vikana, kun kopteri juuri ennen nousua saa sellaisen voimakkaan tärinä kohtauksen, kun tehot ottaa pois, niin ilmiö pahenee hetkellisesti. Kopteri on tuollainen HK 500CMT TT muutettuna FBL versioksi. Nuppi on tarot 500fbl, align lavat, align 3GX, align pääratas, laakeri sekä akseli ja perä jne... Kopteri on yli puolet alignia. Laitteessa oli kiinni myös toinen FBL nuppi jolla teki ihan samaa. Align 3GX on päivitetty ja säädetty, on kokeiltu kaiken moisia kaasu ja lapakäyriä sekä gainit minimistä ylöspäin.
Align Trex 700G FBL, Zenoah G290RC, Futaba R6203SB ja CGY750
Ohjain Futaba T-14MZ

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #145 : 22 Maaliskuu, 2012, 02:09:19 »
Mikähän mahtaa olla vikana, kun kopteri juuri ennen nousua saa sellaisen voimakkaan tärinä kohtauksen

Ground resonance, löysät landarit tai liukas alusta herkistää ilmiölle.

Poissa zodiak

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #146 : 22 Maaliskuu, 2012, 11:42:39 »
Alustana normaali perusmatto ja landareina alignin. Joo eli jos tuon kopun nostaa ilmaan, niin resonointi loppuu. Onko mitään keinoa päästä tuosta ilmiöstä eroon?
Align Trex 700G FBL, Zenoah G290RC, Futaba R6203SB ja CGY750
Ohjain Futaba T-14MZ

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #147 : 22 Maaliskuu, 2012, 11:51:04 »
Alustana normaali perusmatto ja landareina alignin. Joo eli jos tuon kopun nostaa ilmaan, niin resonointi loppuu. Onko mitään keinoa päästä tuosta ilmiöstä eroon?
Minun 450:ssä oli sama kun lavanpitimen ja nupin välissä oli liikaa klappia, jolloin vain maassa ollessa tärinä ilmaantui.
Sain eilen paikallistettua tämän ja lisäsin sopivasti shimmejä lavanpitimien ja nupin väliin, jolloin lavanpitimet liikkuvat vielä herkästi, mutta eivät pääse klappaamaan (varsinkaan pystysuunnassa). Spool up- ja sammutus vaiheen tärinä loppui siihen.
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Illodin

  • Vieras
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #148 : 28 Maaliskuu, 2012, 21:19:05 »
Mikähän mahtaa olla vikana, kun kopteri juuri ennen nousua saa sellaisen voimakkaan tärinä kohtauksen, kun tehot ottaa pois, niin ilmiö

En nyt muista oliko Kopterit.netissä vai maailmalla: samainen vika ilmenyt, kun main rotor hubissa ollut klappia. Videossa näki selvästi miten akseli on suora, mutta hubi heilui; ei kiinnity 'tiiviisti' pääakseliin. Oli korvannut Alignin vastaavalla. Olivat sitten tärinät loppuneet.

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #149 : 28 Maaliskuu, 2012, 21:43:13 »
Sama vika täällä, puristin varovasti pihdeillä ja lykkäsin lukitetta väliin ja kiinni. Ei vempota eikä täristä enää.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
114 Vastauksia
53277 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Lokakuu, 2009, 09:43:31
kirjoittanut kamakaze
9 Vastauksia
6262 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Marraskuu, 2009, 12:26:46
kirjoittanut znake
22 Vastauksia
18362 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Maaliskuu, 2015, 11:26:52
kirjoittanut elvis
1 Vastauksia
8994 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2015, 20:02:03
kirjoittanut Koippa