Joo, oli vissiin nää espoon festarit saanu eilen iltapäivällä jökkeliin myös stadin pohjoispuolen liikenteen. Kehnon kanssa jonoteltiin duunista parin kilometrin matkaa melkeen puol tuntia kentälle.
Asiaan!
Kaikki uudet moottorin osat oli vihdoin seikkaillu maailmalta meikäläisen kotiovelle, joten YS60SR Isolohko pääs eilen ekaa kertaa tulille Petikossa.
Ehdin ajella sitä sisään reilun 1/2 gallonan verran, kunnes oli kaikki akut tyhjiä.
Moottori ittessään meni tosiaan heittämällä paikalleen vanhan YS56SR:n tilalle. Tais loppujen lopuks olla kaasarinkin ulkomitat aikalailla identtiset noilla kahdella.
Hatorin #2060 pilli, jonka tohon 60:een mosaan ruuvasin kiinni, sopii pakkauksen mukaan myös YS56SR:n, ThunderTiger56:n ja OS55HZ.HZ-R:n.
Tehoalue on 15000-18000 rpm, mikä tuntuis olevan aika nappiin, kun mulla on taivaslennossa 2100*8.5 = 17850 rpm käytössä.
Siinä sitten ekana hämmästelin neulojen asentoja. Tyhjäkäyntineula pitäs olla ~1/2 kierrosta auki. Sitä kun lähdin tehtaan jäljiltä tarkastamaan, niin sehän uppos jonkun pari kierrosta sisäänpäin, kunnes lopulta alko tuntua jotain vastusta. No, siitä sitten arvoin reilun puol kierrosta takaisinpäin ekaa käynnistystä varten. Ihmeen syvälle se ruuvi kyllä jäi, kun vertaa vanhan YSsin kaasariin...
Kaikki neulat kun oli saatu tehdasasetuksiin, niin ei muuta kun tankki täyteen 20% CoolPoweria ja starttailemaan. Tässä vaiheessa ei ollut pientä aavistusta sopivasta tyhjäkäyntikaasusta, joten lunttasin vähän vinkkiä Kehnon 56:sta YSsistä.
Sillä sitten lähdin pyörittämään käyntiin, ja kyllähän tuo melkeen saman tien lupaskin jo! Oli vaan kaasu todella matalalla, joten sain trimmata mielestäni todella paljon tyhjäkäyntiä ylöspäin. Riittävän kaasun löytymisen jälkeen tuo lähti tosi nätisti käyntiin ja jäi pyörimään semmosta tasasenpehmeetä matalaa tyhjäkäyntiä. Pirulainen siis toimi!
Tsekkasin siinä vielä, et kevyttä savuakin näytti tulevan tyhjäkäynnillä, eli olin arponut tyhjäkäyntineulan suunnilleen oikeelle hehtaarille.
Ei muuta kun kantamaan konetta varikolta kentälle ja eka nosto ilmaan. Nosto ilmaan, ja käynnistä kuuli, et oli vielä todella rikkaalla. Ääni oli kyllä pehmee.
Ajoin ekan lennon ihan leijutusta, ja välissä kiusasin mosaa lentämällä täysillä lapakulmilla pystäreitä ja tiktokkia. Tuossa tiktokissa huomas kyllä, et oli tosi rikkaalla, kun se puutu ihan täydellisesti. Lavat melkeen seiso
Seuraaville tankeille aloin jo varovasti kiristellä keskialueen neulaa. Mosa alko selvästi piristyä ja käyntikin tasaantu.
Aluks beastX:llä oli pienillä kierroksilla kova halu pyöräyttää koko komeus vasemman kautta ympäri, mut sen temppuilu loppu, kun oli pari lentoa kerenny seoksia säätämään.
Mitään kauheen näyttävää settiä ei sinänsä tullu lennettyä, mitä nyt yritin vuoronperään rasittaa moottoria minkä pystyin ja sen perään sitte rauhallisempaa lentelyä.
Oikein hupaisa laite kaiken kaikkiaan. Tää pitää saada äkkiä takas ilmaan!