Kirjoittaja Aihe: Ssultin torppailut HK450:llä ja Quadilla  (Luettu 24775 kertaa)

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Ssultin torppailut HK450:llä ja Quadilla
« : 25 Tammikuu, 2012, 18:12:43 »
Hyvinhän tää päivä taas menee. FlyMentor asennettu ja säädetty kaikkien oppien mukaan. Akullinen kokeiltu tuulettomassa sisätilassa ja toimi - mitä nyt vähän vaelsi. Hyvin vähän.

Iltapäivällä töiden jälkeen pihalle. Kopulle pieni viilentymishetki, että gyro kerkeää mukaan. Kopu lähtöpaikalle, holdi pois ja governor heittää 60% kaasut. Näyttää hyvältä. Nosto puoleen metriin, vaeltaa pahasti vasemmalle ja taakse. Mit vit... Oli tulla syliin. Ikävä ja kylmä olla ulkona? :P

Otetaan kopu alas. Hold päälle ja katse tapailee kohti trimmiä. Flips ja hops. Kopteri heittää vasemmalle kyljelleen ja lähtee tanssimaan tiputanssia. Mikä hitto sille tuli. Toivottomana katselemista, että rauhoittuu. Nopeastihan se rauhoittuu kun motti ei ole antamassa enää jenkaa... Mutta ei se tuhoja estä...

Tuhoina pikatarkistuksessa lavat (perus lasikuitu) ja fb-tanko. Onneksi molempia on varastossa... Illan mittaan tulee sitten purettua koko nuppi varmaankin ja tarkistettua, ettei muuta hajonnut. Onneksi oli holdissa jo, joten hampirattaat ovat ehyet. Jotain lohtua siis.

edit: muutin otsikon toiseksi, kun quad onnistuneesti liittyi putoileviin härveleihin...
« Viimeksi muokattu: 27 Tammikuu, 2012, 17:30:02 kirjoittanut ssulti »
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK450V2 tonttiin nollasta metristä
« Vastaus #1 : 25 Tammikuu, 2012, 18:52:07 »
Muistan lukeneeni että Flymentor ei oikein tykkää pakkasesta ja siksi en omaa PRO:tani ole talvella ulos vienytkään. Sen toimintaa kannattanee testata ja kokeilla vaikka mosan johdot kokonaan irrotettuna ja verrata toimintaan lämpimänä.
Muistuttaisin myös Flymentorin toimintaperiaatteesta: Se positioning mode pitää vehkeen paikallaan jos kamera saa tarpeeksi kontrastikkaan kuvan eli siis shakkiruudukon päällä :D
Horizontal mode puolestaan pyrkii pitämään kopterin PYSTYSSÄ. Jos siis jokin voima, esimerkiksi tuuli, pyrkii kaatamaan kopteria niin Flymentor pitää laitteen pystyssä mutta ei paikallaan vaan se alkaa vaeltaa. Eli se ei kumoa kopteriin vaikuttavia voimia vaan muuttaa niiden vaikutuksen ikään kuin eri suuntaiseksi.

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: HK450V2 tonttiin nollasta metristä
« Vastaus #2 : 25 Tammikuu, 2012, 21:01:43 »
Tuo pakkasarkuus kuulostaa järkevältä selitykseltä. Varsinkin kun kopun virrat kytkettiin päälle tasaisella pinnalla...

FM oli kokoajan horizontal/stabilization tilassa ja tiedossa on että se vaeltelee sen aikana. Ei siis yllättänyt. Kameramoodia (position) en sisätesteissä edes jaksanut viritellä sen kummemmin, kun ei se tuntunut saavan lattiapinnasta kiintopistettä. Shakkilauta taitaa olla todellakin ainoa mistä se saa lukituksen. :P

Pääakseli ja leputusakseli kieroja, ylempi hjessus pultti kivasti mutkalla ja poikki... FB tanko ei ollutkaan sitten kiero, vedet silmissä nauraessa vain näytti siltä... Puretaan nyt sitten koko verme, kun kelit kylmenee taas näköjään ja katsotaan kaikki osaset läpi.
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK450V2 tonttiin nollasta metristä
« Vastaus #3 : 25 Tammikuu, 2012, 21:40:14 »
Pakkasella on aikaa tarkastaa kaikki :D

Luin tosiaan jostain ulkomaanforumilta että kun Flymentorin pistää päälle lämpöisessä ja kaikki on ok, niin kun siirtää kylmään niin hetken päästä alkaa servojen horkkatauti... En ole kokeillut itse mutta uteliaisuus taitaa voittaa ja jos viikonloppuna on pakkasta niin voinpa kokeillakin :) Tutkimalla ne selviää.

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: HK450V2 tonttiin nollasta metristä
« Vastaus #4 : 25 Tammikuu, 2012, 21:49:22 »
Jeps. Kopu osiksi ja varaosalaatikkoa kaivelemaan... Virrat pistin päälle itseasiassa pihalla, mutta kaiketi tuo -10 on liikaa tuolle gyrolle. Puretaan ja kasataan ja taidan laittaa toistaiseksi GA250:n tuohon perän kaveriksi ja jättää FM:n odottamaan lämpimämpiä tuulia. :)

Vai onko ongelmia Futaban ja FM;n välillä havaittu? Futaban T6J radio ja vastarina R2106GF Futaba (S-FHSS).

Veikeetä... kylmään viety kopu ja FM... swashilla on oikein paljon omaa kivaa...


Lainaus
Im not sure why this happened, but as you can see i am clearly not controlling it. I took my heli with flymentor outside (was only about 0deg C) and i noticed right away that the swash would move on its own in both balance and position mode. It would stop if i turned FM off. Also after letting the unit warm up and reconnecting power the mindless unit returned to normal function..???
« Viimeksi muokattu: 25 Tammikuu, 2012, 21:55:51 kirjoittanut ssulti »
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: HK450V2 tonttiin nollasta metristä
« Vastaus #5 : 27 Tammikuu, 2012, 12:10:38 »
Kopu taas sen verran kasassa, että nuppiin sai kiinni sähköt. FM paikalleen ja virrat päälle sisällä. 4-5min pihalla -6.5'c kelissä, ei havaittavaa vaeltamista. Virrat pois kopusta, virrat takas. Kas, swash lähtee vaeltamaan, tällä kertaa taittuen taaksepäin ja hieman vasemmalle. Kopu käteen, gyron ärsytystä heiluttelemalla kopua, palautus samaan kohtaan mistä otettiin ja hetki odotusta, kopu etsii ja etsii, muttei löydä mieleistä kohtaa mihin rauhoittua, kunnes taas lähdetään vetämään taakse ja vasemmalle hiljakseen.

Vaikuttaa siltä, että ohjekirjan 0-40'c lämpösuositus on aika tiukka jos kerran -6 saa aikaan ihmettelyä gyrossa. Perää nyt testimielessä hoitava GA250 MEMS-gyro ei näyttänyt reagoivan kylmään mitenkään...
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: HK450V2 tonttiin nollasta metristä
« Vastaus #6 : 27 Tammikuu, 2012, 17:28:00 »
Vaikuttaa siltä, että ohjekirjan 0-40'c lämpösuositus on aika tiukka jos kerran -6 saa aikaan ihmettelyä gyrossa. Perää nyt testimielessä hoitava GA250 MEMS-gyro ei näyttänyt reagoivan kylmään mitenkään...

Ei. Ei se sekään toimi oikein. Kylmään, hetken (<15sec) toimii, sitten vetäisee kopun villiin piruettiin... Eli seuraava pakkasta pelkäävä laitos ilmeisesti. Koitetaas luotto-orja HK-nelisatkulla, että mitä mieltä se on pakkasesta.

edit : Kyllä. Luotto-orja HK401B toimii kuin unelma pakkasessakin (-8c)... Eli Assan GY250 MEMS ja FlyMentor eivät ole pakkaskeleille sopivia. Tarvii säästellä keväämmälle noi ja kokeilla sitten kun linnut laulaa ja puroissa solisee vesi...  ;D

FlyMentorin vakautus lähtee vatkaamaan kuin paraskin kakkuleipuri. GY250:n käpertyy toiseen reunaan kylmissään ja peloissaan, kun moottori lähtee pyörimään ja aiheuttaa tärinää runkoon.

Quad liittyi tippujien joukkoon, virrat katosi moottoreista noin 1-1.5m korkeudessa... joten muutetaas ketjun nimi toiseksi. :P

« Viimeksi muokattu: 27 Tammikuu, 2012, 17:50:19 kirjoittanut ssulti »
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: HK450V2 tonttiin nollasta metristä
« Vastaus #7 : 27 Tammikuu, 2012, 18:05:06 »
Ei. Ei se sekään toimi oikein. Kylmään, hetken (<15sec) toimii, sitten vetäisee kopun villiin piruettiin... Eli seuraava pakkasta pelkäävä laitos ilmeisesti. GY250:n käpertyy toiseen reunaan kylmissään ja peloissaan, kun moottori lähtee pyörimään ja aiheuttaa tärinää runkoon.
Mulla on HK450GT:ssä juuri tuo Assanin GY250 gyro ja olen lentänyt sitä pakkasessa tänä talvena useamman kerran (noin 20 akullista). Toistaiseksi se on toiminut todella hyvin. Pahimmillaan pakkanen on ollut -10.
Laitoin sen gyron peräputken boxin päälle niillä gyron mukana tulleilla teipeillä ja metallilevyllä.
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: HK450V2 tonttiin nollasta metristä
« Vastaus #8 : 27 Tammikuu, 2012, 18:43:58 »
Mulla on HK450GT:ssä juuri tuo Assanin GY250 gyro ja olen lentänyt sitä pakkasessa tänä talvena useamman kerran (noin 20 akullista). Toistaiseksi se on toiminut todella hyvin. Pahimmillaan pakkanen on ollut -10.
Laitoin sen gyron peräputken boxin päälle niillä gyron mukana tulleilla teipeillä ja metallilevyllä.

Oma oli asennettuna ihan samoin. Sekosi samalla sekunnilla kun moottori saavutti 60% tehot, joka on asetettuna normimoodiin + governori. Heti kun heitti holdin päälle, niin perä keskittyi takaisin ja jäi siihen. 60% kohdalla se yksinkertaisesti singahti toiseen laitaan ja piruetit ja ympyröinden piirto voi alkaa.

Tarvitsee tutkiskella, jos vika on combossa peräservo (EMAX ES08MD), gyro (GY250) ja vastari (Futaba R2106GF 6ch). Harmi vain tuolle eMaxille ei ole sen tarkemmin Hz tai muitakaan tietoja saatavissa mistään... 1520/250 asetuksella tekee tuon, kuten myös oletusasetuksella 1520/75.
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Ssultin torppailut HK450:llä ja Quadilla
« Vastaus #9 : 29 Tammikuu, 2012, 20:49:42 »
Itellä on kans toi flymentor. Olen testaillut ulkona pakkasella. Se kyllä vetää minne sattuu. Onkos kukaan testaillut kun flymentor on 0:ssa eli pois päältä. Itse ohjaat kopua. Veteleekö silloin. 
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Ssultin torppailut HK450:llä ja Quadilla
« Vastaus #10 : 29 Tammikuu, 2012, 20:54:08 »
Itellä on kans toi flymentor. Olen testaillut ulkona pakkasella. Se kyllä vetää minne sattuu. Onkos kukaan testaillut kun flymentor on 0:ssa eli pois päältä. Itse ohjaat kopua. Veteleekö silloin.  

Tämä on seuraavana tödöh-listalla, ei jaksaisi riipoa edes-takas vuodenaikojen mukaan. :P

Jos perää varten on joku toinen gyro, niin silloin voisikin toimia. Pahaa pelkään, että jos FM:n gyro hoitaa perääkin, niin ylläreitä voi olla tiedossa...
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ssultin torppailut HK450:llä ja Quadilla
« Vastaus #11 : 29 Tammikuu, 2012, 21:10:40 »
ei jaksaisi riipoa edes-takas vuodenaikojen mukaan. :P
Voisko sen Flymentorin otta pois kokonaan ja ruveta opetteleen tavallisella gyrol sitä kopun ohjaamista ::)
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: Ssultin torppailut HK450:llä ja Quadilla
« Vastaus #12 : 29 Tammikuu, 2012, 21:14:19 »
Voisko sen Flymentorin otta pois kokonaan ja ruveta opetteleen tavallisella gyrol sitä kopun ohjaamista ::)
Joo, oon samaa mieltä. Kun katson noita sun kuvaamaa videoo, niin väittäisin homman olevan jo sen verran hallussa, ettei tota FM:ää enään tarttis. Lennä vaikka apujalaksilla kunnes on varmempi fiilis.
Hyvin se menee kun otat varovasti ja lennät tarpeeksi suurella alueella, ettei seinät tai puut pääse heti tuleen vastaan. ;)
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Ssultin torppailut HK450:llä ja Quadilla
« Vastaus #13 : 29 Tammikuu, 2012, 21:17:43 »
Voisko sen Flymentorin otta pois kokonaan ja ruveta opetteleen tavallisella gyrol sitä kopun ohjaamista ::)
FM on tossa boksissa, ja säätöboksi vieressä ja harkinnassa, että asentuuko koskaan. Kopu lentää HK401B:n voimin, kun GY250 MEMS oli jostain syytä kylmänarka ja/tai vierasti tuota peräservoa. ;)

Sen mitä FM:ää kokeilin lämpimässä - sen kanssa lento oli nykivää (säädöt kait ei parhaat) ja pisti miettimään josko se on edes itselle tarpeen. Kameraa kun tulee kantamaan tuo quad (tai joku sen seuraavista inkarnaatioista)...

Lennä vaikka apujalaksilla kunnes on varmempi fiilis. Hyvin se menee kun otat varovasti ja lennät tarpeeksi suurella alueella, ettei seinät tai puut pääse heti tuleen vastaan. ;)

Tarkoitus olisi etsiä vähän tuota etupihaa isompi pläntti jatkoharjoitteluun, liikaa esterata-tunnelmaa tuossa lentäessä, quadin kanssa vielä meneekin... Apurenkaat voisi kaivella esiin kanssa, kun lumi tekee tuosta pihasta tasaisemman. Sulalla kelillä olivat vain haitalla sepelissä toilaillessa... ;)
« Viimeksi muokattu: 29 Tammikuu, 2012, 21:25:42 kirjoittanut ssulti »
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Ssultin torppailut HK450:llä ja Quadilla
« Vastaus #14 : 30 Tammikuu, 2012, 19:25:54 »
GA250 MEMS oli jostain syytä kylmänarka ja/tai vierasti tuota peräservoa.

Kröh... vika oli toisessa päässä kopteria. Perskutan Turnipsin 40A ESC oli kehittänyt vallan perkeleelliset asetukset itseensä. Ihan muuta löytyi kuin piti olla. Siellä oli mm. "Motor Load: HIGH" ja "Brake: VERY HARD". Mikä tahansa asetus kaasukäyrään -> spoolupissa veti semmoiset jengat nuppiin, että teki mieli mennä nurkan taakse piiloon. Meteli oli sen verran rouheata.

GA250 toimii, kun ESC:istä tuuppasi governorin pois ja pisti radiosta suoraan 60-60-60-60-60 "käyrän" kaasulle. Sekä vaihtoi 13 -> 11 pinnin. Nyt perä pysyy hyvin paikallaan, vielä pitäisi keskikohta saada kohdalleen, että olisi naulattuna. Ilmeisesti tuo ESC:iin arpoutunut asetus-setti oli niin rankka, ettei gyro pysynyt mukana. Viimeksi noin kk sitten kävin ohjelmointikortin (toi led-numeronäyttöinen) kanssa läpi asetukset ja tuolloin noi eivät todellakaan olleet noin...

Taitaa olla aika uuden ESC:in piakkoin... Ei voi oikein luottaa tuohon turnipsiin, jos sillä on noin pahoja omia ajatuksia asetuksista.
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ssultin torppailut HK450:llä ja Quadilla
« Vastaus #15 : 30 Tammikuu, 2012, 20:46:42 »
Mikä toi ESC on kun siinä tommosia asetuksia on? Ei Turnigyn Plush:ssa muistaakseni ainakaan mitään "Motor load"-asetusta ole. Ja muutenkin kuuleman mukaan liki pomminvarma vehje.

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Ssultin torppailut HK450:llä ja Quadilla
« Vastaus #16 : 30 Tammikuu, 2012, 21:05:11 »
Mikä toi ESC on kun siinä tommosia asetuksia on?

Turnigy K-Force 40A: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8922

Tommoinen tuolla on asennettuna. Onneksi on ohjelmoitikortti tuolle, kun muutoin olisi piippailusta erittäin hauska selvittää, mikä on ja mikä ei ole päällä...  Hulluinta on, että kumpikaan noista mainituista asetuksista ei ole edes oletusasetus.
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ssultin torppailut HK450:llä ja Quadilla
« Vastaus #17 : 30 Tammikuu, 2012, 21:45:54 »
Pätevän näkönen vehje mutta aika paljon mutkikkaampi Plush:iin verrattuna...

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Ssultin torppailut HK450:llä ja Quadilla
« Vastaus #18 : 02 Helmikuu, 2012, 15:20:47 »
Nyt voisi sanoa että voi perrrrrgule.  :-\

Quadiin hieman painonpoistoa, Quanumin telemetriat sisään ja värkki pihalle. Hetki ilmassa, ei vaikuta pahalta, toimii hyvin ja lähtee paljon pienemmällä kaasulla ilmaan. Hitusen korkeutta lisää (n. 2.5m)... Moottorit sanoo stop, paniikissa kaasukahva ylöspäin, ei vaikutusta, kaasu alas, ei vaikutusta - ikuisuudelta tuntuvan ajan jälkeen quad lähtee tulemaan alaspäin. Ilmeisesti jäi karvan alle leijuntakaasulle ennen kuin kuoli kokonaan, koska kerkesin katsoa quadia hetken ja aivoissa välähti "voi kettu, nyt tulee romua". Tuli mieleen joku Kelju K Kojootti juoksemassa jyrkänteen reunan yli ja putoamassa... Alle sekuntti oikeasti varmaan... Juuri ennen kenttää motit herää taas, mutta ei se auta enää, pahentaa vain tilannetta. Yksi propelleista hajoaa kahtia, molemmat lentää tunnistamattomaan suuntaan ja kovaa. Kamerateline, onneksi ilman kameraa, pomppii pitkin tietä...

Että tämmöistä. Onkohan niin, että quanumin 2.4GHz sotkee 2.4GHz radiota noin pahasti. Kyseessä on Futaban T6J (S-FHSS) radio. Vai onko Quanumin amppeerimittarissa jotain mörköjä, jotka vie virrat. Nimittäin pelkän volttimittarin/lähettimen kanssa lentäessä ei tuommoista ilmene... Molemmat painovoimaan tutustumiset on sattunut Quadilla silloin kun siinä on ollut tuo amppeerimittaus. Kopussa olen käyttänyt pelkkään volttimittausta ilman mitään ongelmaa radion kanssa... Ja kopterissa oli Quanumin lähettimen ja vastarin antennin välissä noin 4-5cm, nyt nuo antennit lähtee erisuuntiin ja laitteet ovat eripuolilla runkoa (6-8cm väliä purkeilla, antennit vielä kauempana)...

Ensimmäisellä blackout kerralla radion ja vastarin (ohjaus) välissä oli n. 2m, nyt 2.5m korkeuteen ja noin 2-3m eteenpäin lennättäjästä.

 :'(
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ssultin torppailut HK450:llä ja Quadilla
« Vastaus #19 : 02 Helmikuu, 2012, 15:38:43 »
Kylmäjuotos tai muu kökkö siellä virran mittauksessa? Siinähän ei taida montaa komponenttia jonossa olla akkukaapeleissa? Vasta pakkanen yhdistettynä tärinään saa ehkä vian ilmenemään. Kokeileppa vielä sellaista että pistät koko virrnamittauspaketin pakkaseen ja testaat toimiiko vielä.

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Ssultin torppailut HK450:llä ja Quadilla
« Vastaus #20 : 02 Helmikuu, 2012, 15:54:33 »
Kylmäjuotos tai muu kökkö siellä virran mittauksessa? Siinähän ei taida montaa komponenttia jonossa olla akkukaapeleissa? Vasta pakkanen yhdistettynä tärinään saa ehkä vian ilmenemään. Kokeileppa vielä sellaista että pistät koko virrnamittauspaketin pakkaseen ja testaat toimiiko vielä.

Tarvii tuuppailla ja testailla. Molemmilla kerroilla lento kesti karkeasti 30-40sec ennen kuin putosi kuin kivi. Voi hyvinkin olla, että tuossa amppeerimittarissa on jotain kökköä. No, jos ei toimi, niin pärjäillään pelkällä volttitiedolla. Lähetinosuus on suoraan tasausliittimessä kiinni, ei hirveästi pitäisi olla mitään. A-mittausboksiin menee 6 johtoa virta-IN/OUT sekä lämpömittari + datakaapeli lähettimeen. Tarvinnee käydä testaamassa ihan ilman tuota amppeerihärveliä, että pysyykö ilmassa. Veikkaan että pysyy...

Tässä naapuristossa on vaunuikäisiä naperoita... Onhan toki mahdollista, että joku helvetinlaite nimeltään vauvakamera (2.4GHz) sotkee koko taajuuden. Itsellänikin on yksi semmoinen tuolla laatikon perällä. Kaikki 2.4GHz wlanit kuolee alle minuutin kun se on päällä.

EDIT: Kävin sitten lentämässä akun loppuun telemetrian kanssa, ilman amppeerimittausta -> hyvin ja tasaisesti toimii. Vaikuttaa vahvasti, että tuo kyseinen murikka on pjaskana... Ja takuu, kiinanosilla, juuei...  ::)
« Viimeksi muokattu: 02 Helmikuu, 2012, 16:44:43 kirjoittanut ssulti »
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ssultin torppailut HK450:llä ja Quadilla
« Vastaus #21 : 02 Helmikuu, 2012, 18:06:47 »
Joku muu radiohäiriö se tosiaan voi olla. Quanumin syyksi en ainakaan laittaisi kun se on sentään tehty toimimaan RC-vastarin vieressä sitä häiritsemättä.
« Viimeksi muokattu: 02 Helmikuu, 2012, 20:06:49 kirjoittanut Luigi Cravatto »

Paikalla Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ssultin torppailut HK450:llä ja Quadilla
« Vastaus #22 : 02 Helmikuu, 2012, 18:40:57 »
Mulla on muutama noita Quanumin telemetrialähettimiä, enkä vielä ole huomannut niissä mitään murehtimisen aihetta..

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Ssultin torppailut HK450:llä ja Quadilla
« Vastaus #23 : 02 Helmikuu, 2012, 18:51:43 »
Joku muu radiohäiriö se tosiaan voi olla. Quanumin syyksi en ainakaan laittaisi kun se on sentään tehty toimivaan RC-vastarin vieressä sitä häiritsemättä.

Ei tuo lähetin itsessään näytä häiritsevän menoa. Kuten tuossa jo aikaisemmin tuumittiin, niin vika voi hyvinkin olla tuossa amppeereja mittaavassa palikassa. Huono juotos jossain, kylmää ja tärinää => katkeaa virrat. Voisi kamikaze asenteella kokeilla huomenissa, että kossahtaako tuo kenttään jos tuo amp-anturi on ruuvattuna akun ja virranjakokaapelin väliin. Tuskin ylitystäkään tulee kestoon, koska tuo värkki sidottuna tuoliin ja hanat kaakossa imi virtaa noin 55A tahtiin ja tuolloin ei tullut eteen mitään virtojen katkeilemisia. Leijunnassa ennen tipahdusta oltiin jossakin noin 18A lukemissa, eli kaukana speksatusta 100A lukemasta.

Noh, pelkillä volteillakin pärjää ihan riittävästi, kun tukena pitää mankan kelloa ja riittävän korkeaa volttivaroitusta. :)

Dutchman; muutoin tyytyväinen itsekkin tuohon, tuskimpa se toista taajuushyppivää häiritsee, mutta tuo amp-mittauspalikka tuottaa harmaita hiuksia. Ja kuten todettua aikaisemmin, tuo voltti/lähetin-pulikka on ollut vieretysten 450:n perässä ja vielä niin että antennit olivat samansuuntaisesti 4-5cm päässä toisistaa - ilman häiriöitä. Amppeerimittauskapulaa en ole 450:iin kertaakaan taitellut paikalleen.
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ssultin torppailut HK450:llä ja Quadilla
« Vastaus #24 : 02 Helmikuu, 2012, 19:08:09 »
Jos siinä ampeerimittaushärpäkkees sä olis napaisuus jossain kohta väärin niin tuskin toimisi ollenkaan? Varmaan vaan savuaisi :D
Toivottavasti selviää, mulle on Quanumin systeemi kans tulossa niin ei tarvitse sen kummemmin enää arvailla lento(pompotus...)aikoja.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
102 Vastauksia
73464 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2010, 20:34:53
kirjoittanut B12
9 Vastauksia
6307 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Syyskuu, 2011, 23:12:19
kirjoittanut Sammy
1 Vastauksia
3835 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Lokakuu, 2013, 02:21:06
kirjoittanut varis
Togen torppailut

Aloittaja Toge « 1 2 3 4 » MyFleet

99 Vastauksia
29699 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2018, 21:42:53
kirjoittanut Toge
6 Vastauksia
2882 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Maaliskuu, 2020, 21:37:43
kirjoittanut allu