Siviili-UAV:than, joissa lennätetään näköyhteyden ulkopuolella ovat käytännössä kiellettyjä Suomessakin yksityisiltä ja kaupallisiltakin toimijoilta ainakin toistaiseksi. FPV-lennätys on sallittua nyt ja varmaan tulevaisuudessakin.
Äkkilukemalla tässä puhuttiin pelkästään UAV:sta.
Ei siviili-UAV ole Suomessa mitenkään kiellettyjä mutta lennättää laitetta näköyhteyden ulkopuolella kuka tahansa, se vaatii suljetun ilmatilan ja ilmatilavarauksen. Ilmailumääräykset kun vaativat näkölento-olosuhteissa ilma-aluksilta väistämisvelvollisuutta ihan kuten autoiltakin. Ei tässä ole edes mitenkaan ihmeellistä, ethän saa järjestää rallikilpailuakaan avoimella julkisella tiellä jossa nyppylän takaa tulee mummo vastaan rollaattorilla tai vaikka tukkirekka.
Koska niin tien kuin ilmatilankin sulkeminen merkitsee muiden alueen käyttäjien oikeuyksien rajoittamista niin ei sitä nyt ihan huvikseen anneta varsinkaan tiheään liikennöityyn ilmatilaan mutta mitään lainsäädännöllistä estettä
tai edes periaateellista estettäkään ei ole. Muistaakseni lennonjohtopalvelua antava Finavia laskuttaa hommasta kuitenkin senverran että ei sitä ihan pieneen lennätykseen viitsisi hakeakaaan.
Sensijaan jos vaikkapa lennokki ja kopterikerhot päättäisivät yhdessä järjestää UAV-viikonlopun harrastajille ja yhdessä tehdä ilmatilavarauksen niin empä usko että viranomaiset pistävät hanttiin.
FPV-lennätyksestä ei ole vielä sääntöjä mutta epäilisin vahvasti että huonolaatuista PAL-videokamerakuvaa katsottaisiin näköyhteydeksi, eli käytännössä pitää olla toisen henkilön tähystämässä silmin vaikka sitten kiikarilla missä kone lentää. Ongelma on siinä että ynmpäröivää ilmatilaa pitää tarkkailla ja pytyä väistämään muut ilmailijat. Pienen kopterin tai lennokin havaitseminen nopeasti lentävästä lentokoneesta on lähes mahdotonta ja kun nyt tiedän miten vaikeaa on toisen pienkoneenkin havaitseminen ihan silmilläkin niin surkealla PAL-videokovalla se on mahdotonta.