Joo lumia täällä (tai nyt huollossa, oli volumenapit hiukan irti ja helisi),
Mutta kun siihen yksinkertaisuuteen tottuu niin on kyllä ollut hyvä puhelin, mitä enemmän on käyttänyt niin sitä enemmän tykännyt.
Sitten niitä ei hyviä asioita:
- Zune pakotus, ei siis toimi massamuistina itseä riipii tämä eniten, mutta skydriven kautta saa aika hyvin kaikkia siirrettyä
- Viestien / hälytysten ääniä ei saa laitettua omia vaan se on se vakiolista ja täts it. Myöskin oman soittoäänen laittaminen vaatii kikkailua.
- Eri äänenvoimakkuuksia ei voi säätää, eli viestit ja puhelut ja pelit kuuluvat samalla voimakkuudella kaikki riippuen tietysti itse äänestä
- Akku kestää mun käytöllä vuorokauden, muilla enemmän muilla vähemmän. Tämä siksi miinusta, että sgs:ssä kesti helposti kaksi vuorokautta.
+/- jutut:
- Pieni näyttö
- Yksinkertainen käyttää
- Vähän vielä softia marketista (miksi tämä ei ole selkeä miinus, siksi että microsoft ei päästä markettii sovelluksia minkä aukaiseminen kestää liian kauan ja muutenki tiukat kriteerit niin vähäiset softat sitten myöskin pääsääntöisesti toimii kunnolla)
- Kun puhelin on värinä+soittoääni moodissa niin se ei tarkoita sitä että puhelin soi ja värisee yhtäaikaa vaan värinä tapahtuu ensiksi ja sitten vasta alkaa soittoääni soimaan, jos soittoääni kerkee loppua niin sitten sama alusta (Itse pidin aluksi selkeänä puutteena, mutta nytten vähän enemmän plussan puolelle menee koska nyt puhelin voi olla aika kovalla ja hiljaisissa paikoissa tuo värinä riittää, toki kovassa metelissä olisi hyvä olla molemmat käytössä)
- Noita aloitusnäytön laatikoita (tile) ei voi muokata esim laittaa omaa kuvaa siihen tilalle, toki jotain pystyy muokkaamaan mutta ne on sellaisia "toisarvoisia tilejä" (ehkäpä nopeus ja sulavuus on myös tästä kiinni)
Ja kehuja:
- Tosi sulava käyttöliittymä (ehkä juuri siksi, että on yksinkertainen)
- Hienon näköinen
- Skydrive on mahtava ja myöskin officen one note on kyllä paras ohjelma mitä ikinä oon luureissa käyttänyt, siis todella yksinkertaistettuna: muistilappujen synkkaus pilveen ja niitten päivittäminen kotikoneelta, töistä ja puhelimesta.
- Mulla ainakin GPS ja WiFi on parempi kuin sgs:ssä pyöräkellarista on vielä omaan langattomaan kiinni, mitä ei sgs:llä ollut.
- Nokia mix radio on ollut hyvä sen vähän mitä mä oon sitä käyttänyt eli valitset genret ja kuuntelet "soittolistaa" myös soittolistan voi ladata puhelimeen niin ei tarvitse kokoajan streamata.
Sitten vielä tosiaan flash puuttuu mutta se puuttuu tulevaisuudessa melkeinpä jokaisesta mobiililaitteesta. Pari bugia on ollut, pari kertaa ei ole marketti sovellus lähtenyt päälle, bootti on auttanut. Jos lataa tarvikelaturilla puhelinta ja puhelin soi niin vastauksen jälkeen kosketusnäyttö ei reagoi oikein ja muutenki vähän sekoilee, korjaantuu sillä kun ottaa laturista pois ja käyttää näyttöö sammuksissa.
Siinäpä se kaikenkaikkiaan mä oon tykännyt, paitsi että olisi kannattanut jo ostaessa varmistaa ne helisevät napit niin olisi saanut samantien uuden luurin käteen. Eli sen voi testata kun ravistaa puhelinta niin jos se helisee on napit irti. Noitten miinusten kanssa oppii kokoajan paremmin elämään, mutta massamuisti juttu nyppii kun ei voi kaverin kotikoneelta nopeesti ottaa vaikka kuvia puhelimeen.
Zune itsessään on helppokäyttöinen.
Ikinä ei ole puhelimessa ollut enempää kuin 16 gigaa muistia sitäkään en ole saanut täyteen, joten muistin vähyys minulle ei ole puute mutta joillekkin varmasti on. Kamerakaan ei kyllä ole mikään huippu, testikuvia voi katsoa täältä:
http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Puhelimella+otetut/outside/Lumia+test/Itse kanssa painin N9 ja lumian väliltä mutta kyllä lumia vei voiton, sillä N9:iä on mahdollisuus säätää ja mä en voi pitää näppejäni erossa säätämisestä ja sit kun säädettävää on paljon niin kiroan että aina näitä vehkeitä saa säätää ja tuunata. (okei ei varmaan kauaa mee ku xda häkkää lumianki)
Toivottavasti oli jotain apua.