Kirjoittaja Aihe: Kauanko porukka treenaa?  (Luettu 11431 kertaa)

Penara

• Vieras
Kauanko porukka treenaa?
« : 02 Toukokuu, 2008, 10:49:38 »
Miten kauan olette pörränneet virtuaalisesti ennen koneen hankkimista? Siis jos lähdetään ihan nollapisteestä (ei aiempaa kokemusta) helimaailmaan. Itse 2 viikkoa pörrännyt eikä vielä ole "hanskassa" kuin perä itseenpäin -suunta.

Selviytymistarinoita (kiinnostuksesta ---> "hallittu lento") olisi mukava kuulla ajassa ja sisäistämisissä mitattuna (mitkä hankala oppia, mikä paras järjestys opetella, ..., )  ::)

Poissa masu

• Wikiadmin
  • Seniori torppari
Vs: Kauanko porukka treenaa?
« Vastaus #1 : 02 Toukokuu, 2008, 13:22:12 »
Mä ostin kopterin niin et simulaattori tuli sen mukana. Parina iltana kokeilin paria eri simua ja sit lähdin leijuttamaan kopteria. Harjoitusjalakset estää tommosessa kevyessä leijutuksessa vahingot aika hyvin vaikka oli välillä vähän suunnat hukassa keula itseä kohti (on kyllä vieläkin). Ainakin ne simut mitä kokeilin oli niin helppoja lentää et heti pysty kaseja pyörittämään. Oikealla kopterilla asia oli kuitenkin toisin...

Poissa Vergo

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #2 : 02 Toukokuu, 2008, 16:48:02 »
PhoenixRC tuli lähettimen kera tilattua joskus n. vuosi sitten ja sen jälkeen sillä tuli säännöllisen epäsäännöllisesti lennettyä muutamana iltana viikossa. Lopulta leijuttaminen onnistua suhteellisen sujuvasta ja taivasajokin näytti hallitulta kunhan ei mitään ihmeempiä temppuiluja yrittänyt. Tuossa välissä ehti useampi päivityskin tulla PhoenixRC:hen ja ilmeisesti tuntumaa oli jo hieman kun pystyi huomaamaan mikä simulaatiossa päivityksen myötä vaihtui.

Eilen puolestaan sain viimein tuon kopterin koottua lentokuntoon ja ensilennon suoritettua. Kuten osasin odottaa, ei tuntuma ollut kovinkaan lähellä sitä mitä simulaattori antaa ymmärtää. Luultavasti kopterin säädöissä on vielä korjattavaa / parannettavaa ja pitää myös etsiä jostain hieman tallia isompi lennätystila. Ei tuo simulaattoriharjoittelu silti haitaksi ollut sillä ainakin sain kopterin pidettyä seinistä erossa vaikka vakaus (tai oikeastaan sen puute) oli jotain aivan muuta kuin simulaattorissa. Lapakulmien, lähettimen asetusten ja gyron säätö kuin on kuitenkin se mikä ainakin PhoenixRC:stä puuttuu ja ne pitää sitten oikealla laitteella opetella.

Mikäli olet T-Rex 450 -kokoluokan kopteria hankkimassa niin oma neuvo simulaattorin osalta voisi olla se, että harjoittele leijuttelua ensin T-Rex 600:n mallilla niin, että kytket valikosta sen ympyrän maahan päälle niin saat jonkin kiintopisteen minkä päällä pyrit pysymään. Sitten kun perä itseesi päin ja molemmat kyljet alkaa sujumaan niin vaihda malliksi vaikkapa tuo T-Rex 450. Se on nimittäin selvästi herkempi kuin tuo 600 siinä simulaattorissakin, tosin jostain syystä nuppi tuntuu myös hieman kumimaiselta, mitä ei itse oikealla laitteella huomannut. Siinä vaiheessa kun pystyt pitämään 450:n simulaattorissa ympyrän keskellä vaikkapa minuutin verran niin ns. reality check oikealla kopterilla ei välttämättä olisi haitaksi. Et ainakaan pety jos tuossa vaiheessa pääset jo testaamaan mikä ero simulaattorin ja oikean laitteen välillä on.

Kauanko tuossa ajallisesti sitten menee, siihen en ota kantaa. Se kun on jokaisesti itsestä kiinni paljonko ehtii harjoittelemaan ja kuinka nopeasti asian omaksuu. Mikään kisahan tämä ei ole, se kuitenkin kannattaa muistaa. Itsellä meni pitkä aika löytää sopiva hetki kopterin kasaamiselle, joten ei kannata tarinaani tulkita niin, että vuosi pitäisi simulaattorilla jauhaa ennen kopterin hankkimista. :)
« Viimeksi muokattu: 02 Toukokuu, 2008, 16:51:37 kirjoittanut Vergo »
#kopterit.net / #multikopterit.net @ IRCNet

Poissa Hermis

• Seniori torppari
« Vastaus #3 : 02 Toukokuu, 2008, 21:31:47 »
Muutaman vuoden lennukokemuksella hommasin Raptor 50:sen ja sillä treensasin puolisen vuotta että uskalsin koittaa simulaattorilla. Taivasajo oli hienoa opetella oikealla koneella, kun liikkui kokoajan "tuntemattomalla vyöhykkeellä". Simulaattorilla olen sitten treenannut että uskaltaa koittaa liikkuuko kone yhtä kovaa myös kylki edellä...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Ege

• Seniori torppari
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
« Vastaus #4 : 02 Toukokuu, 2008, 22:19:23 »
Laitan mun kikan oppia tää älyttömän vaikee harrastus, eli laitat vaan liikettä pienemmäks ni rauhottuu kummasti se lennättäminen ja isolla kopterilla helpompaa tosin kalliimpaa jos torppaa...
« Viimeksi muokattu: 02 Toukokuu, 2008, 22:22:08 kirjoittanut Ege »

Poissa sgtpepper

• Seniori torppari
« Vastaus #5 : 09 Toukokuu, 2008, 18:44:53 »
Laitan mun kikan oppia tää älyttömän vaikee harrastus, eli laitat vaan liikettä pienemmäks ni rauhottuu kummasti se lennättäminen ja isolla kopterilla helpompaa tosin kalliimpaa jos torppaa...
Onko se liikeradan nimi tossa dx7:ssa Travel adjust? Mulla ainakin on ne liikeradat ihan täysillä (jos tuo travel adjust nyt on se). Ja mihin kohtaan mikäkin kannattaisi laittaa? Ja mulla ainakin kopterointia alottaessa vaikeimpia asioita oli justiinsa se että miten pieniä ne liikkeet on. Että ehkä se on helpompi opetella isoilla liikeradoilla.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Ege

• Seniori torppari
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
« Vastaus #6 : 09 Toukokuu, 2008, 18:52:36 »
No nytten sen verran että toissa päivänä sädettiin revittelijän T-REX se pikkunen sähkökopteri ni siinä piti olla liikealueet aikamoiset ennenku totteli. Yllättävän vaikeita säätää...
« Viimeksi muokattu: 09 Toukokuu, 2008, 19:03:26 kirjoittanut Ege »

Poissa kamakaze

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #0011
« Vastaus #7 : 06 Heinäkuu, 2008, 17:16:03 »
Itselläni oli edellisen kopterin kanssa simussa vähän kekemusta (ajelin kopteria muutaman illan 1 vuoden aikana - yhteensä ehkä 20tuntia satunnaista räpeltelyä), mutta tästä en oikein mitään järkevää oppinut - opin lähinnä leijuttamaan nokka eteenpäin, mutta kaikki muu jäi oppimatta (ehkä hidas oppimaan). Itse kopterin lennätys oli kuitenkin aika paljon helmpompaa kun mitä simussa (E-flite CP Pro) - simussa kopteri oli tosi äkäinen kun luonnossa leijutus oli suhteellisen helppoa.

Nyt olen kuitenkin hommannut T-Rex 600 kopterin ja sitä varten rupesin treenaamaan simulla uudestaan. Olen lähettimen mittarin mukaan nyt treenannut 5 tuntia ja homma sujuu jo aika kivasti leijuttamisessa. Ehkä noin 10 minuutin välein tulee ajatus virhe ja kone tippuu alas, joten en ihan heti uskalla lähteä T-Rexiä rikkomaan ekalla akullisella :).

Sen kuitenkin haluisin sanoa, että kannattaa katsoa Real Flightin mukana tulevat opetus videot (löytyy Training/Virtual Flights Instructions) - opin niistä tosiaan itse hyviä haroittelu menetelmiä ja sain tosiaan 5 tunnissa enemmän aikaa videoiden avulla, kun mitä mitä vanhan kopterin koko historiassa itse räpeltelemällä päämäärättömästi.

Poissa XciD

• Pro torppari
« Vastaus #8 : 09 Heinäkuu, 2008, 16:48:44 »
Itse ostin tuon T-rex kuussatasen vasta viimekuussa, ja muutaman akullisen leijuttelin (IDLE kulmilla  ;D ja huonoilla asetuksilla ennenkuin sain vähän neuvoja..) Sitten hommasin RealFlight G4 ja treenasin pari iltaa taivas ajoa sekä perus leijuttelua nose-in, ja molemmat puolet. Lennättelin kaikista kiikkerimmillä koneilla, ja ilman puolittajia. Sen jälkeen skaalalla ja rauhallisimmilla säädöillä. Kun molemmat sujui niin ajattelin kokeilla oikeesti.

Ensimmäisenä oli huoli perästä, että kääntyykö se tarpeeksi nopeasti.. Testailin sitä leijussa, ja sitten uskalsin miettiä taivasajoa.
Vielä en ole D/R tai Expoihin koskenut lennossa.

Kopteriin viimeiset kunnon säädöt yms. Sitten vaan taivahalle hirmu krampissa, pelotti perkeleesti, mutta en torpannut.
Tilahahmotuskyky taitaa olla suht hyvä tai jotain, mutta nyt menee jo ihan kuin vettä vaan. 5 kertaa taivasajoa takana, ja kopteri ollu noin kuukauden, ja ekan kerran taivaalla pikkusen reilu viikko sit. Harjotusjalakset pistin pussiin parikolme lennätystä sitten..

« Viimeksi muokattu: 09 Heinäkuu, 2008, 16:58:31 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

jpheli

• Vieras
« Vastaus #9 : 09 Heinäkuu, 2008, 17:02:39 »
Jep osalla ihmisistä tuo luonnistuu ihan heti ja osalla sitten taasen ei vuosienkaan jälkeen...

hyvänä esimerkkinä on Justin Chi joka alotti homman 3.5 vuotiaana ja vajaa 5 vuotiaana kaveri vetää 3D kisoja mennetullen suudella sykkeellä :)

http://youtube.com/watch?v=6Zzz9M_K5b8 Justinin yksi pikku pätkä missä se vetäsee kevyttä 3D settiä 600 rexillä.

Joten se että kauanko porukoilla menee simuharjotteluun vaihtelee todella paljon, kaikki ei edes aloita simulla vaan suoraan oikella kopterilla ja sen jälkeen vasta temppuilee simuilla lisää...

Meitä on moneen junaan..

Itse taisin kikkailla simulla jokusen päivän ekaksi ja sitten siirryin oikeeseen kopteriin. Oikeella kopulla tuli lenneltyä joku 15 akullista ennen ekoja flippejä. Nyt ne menee kohtuu kivutta ja suuremmitta täristyskohtauksitta. Kylläkin paljon on vielä harjoteltavaa lisää ihan peruslennossakin... Ehkäpä vielä joku päivä tulee tehtyä nättejä rolleja ja flippejä yms :)

--jp

Poissa Vispilä

• Seniori torppari
    • www.virtualworx.fi
« Vastaus #10 : 09 Heinäkuu, 2008, 23:01:58 »
Ite oon simulla lentänyt parisensataa tuntia parin vuoden aikana. Sähkökopterilla noin 300 akullista, polttiksella ehkä kymmenisen galloonaa.

Jotenkuten pysyy näpeissä.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

jpheli

• Vieras
« Vastaus #11 : 10 Heinäkuu, 2008, 02:35:27 »
Ite oon simulla lentänyt parisensataa tuntia parin vuoden aikana. Sähkökopterilla noin 300 akullista, polttiksella ehkä kymmenisen galloonaa.
Jotenkuten pysyy näpeissä.

-op-

mut aikas heikosti vielä kyllä, joten opettele lisää ;)

ps. toi vatkain on eläin....

--jp

Poissa sgtpepper

• Seniori torppari
« Vastaus #12 : 10 Heinäkuu, 2008, 20:31:40 »
Elikkä siis ilmeisesti teette flippejä ennen kuin osaatte edes leijuttaa joka suuntaan... Pitäisköhän munkin kokeilla??? :)
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Syrjäniemi

• Pro torppari
  • Ei riitä että se lentää
« Vastaus #13 : 10 Heinäkuu, 2008, 21:15:24 »
Jep osalla ihmisistä tuo luonnistuu ihan heti ja osalla sitten taasen ei vuosienkaan jälkeen...

hyvänä esimerkkinä on Justin Chi joka alotti homman 3.5 vuotiaana ja vajaa 5 vuotiaana kaveri vetää 3D kisoja mennetullen suudella sykkeellä :)

http://youtube.com/watch?v=6Zzz9M_K5b8 Justinin yksi pikku pätkä missä se vetäsee kevyttä 3D settiä 600 rexillä.

Joten se että kauanko porukoilla menee simuharjotteluun vaihtelee todella paljon, kaikki ei edes aloita simulla vaan suoraan oikella kopterilla ja sen jälkeen vasta temppuilee simuilla lisää...

Meitä on moneen junaan..

Itse taisin kikkailla simulla jokusen päivän ekaksi ja sitten siirryin oikeeseen kopteriin. Oikeella kopulla tuli lenneltyä joku 15 akullista ennen ekoja flippejä. Nyt ne menee kohtuu kivutta ja suuremmitta täristyskohtauksitta. Kylläkin paljon on vielä harjoteltavaa lisää ihan peruslennossakin... Ehkäpä vielä joku päivä tulee tehtyä nättejä rolleja ja flippejä yms :)

--jp

Se on luultavimmin niin, että mitä nuorempana aloittaa, sen nopeammin tän oppii.

Itse ennen helikoptereita pari vuotta lennokeilla ja sitten sen jälkeen n. 15 minuuttia FMS:llä ennen helikopteria (Mini Titan).
Kyllä se alkuun seilas vähän ja väliin siirrettiin takas käsin mut sen jälkeen jo pysyi paikallaan. 
Leijuttelua harjotellessa en tainnu lentää yhtään simulla mutta nyt on lenätelly aina väliin ihan huviks. Mut mulla on vaan se maankuulu FMS    ;D
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

k0pter1m1es

• Vieras
« Vastaus #14 : 11 Heinäkuu, 2008, 11:27:13 »

Itse ennen helikoptereita pari vuotta lennokeilla ja sitten sen jälkeen n. 15 minuuttia FMS:llä ennen helikopteria (Mini Titan).
Kyllä se alkuun seilas vähän ja väliin siirrettiin takas käsin mut sen jälkeen jo pysyi paikallaan. 
Leijuttelua harjotellessa en tainnu lentää yhtään simulla mutta nyt on lenätelly aina väliin ihan huviks. Mut mulla on vaan se maankuulu FMS    ;D

minäkin aattelin lennuilla alottaa ;)

hei sula vaan FMS :o , eikä tullu heti tonttiin , jess tää loi muhun uutta uskoa .  ;D
katos kun vuoden alussa tulee (kai) kopu ja simu vasta samaan aikaan , niin hiukan pelotti , mutta ei enään. :D
« Viimeksi muokattu: 11 Heinäkuu, 2008, 11:29:39 kirjoittanut k0pter1m1es »

Poissa sgtpepper

• Seniori torppari
« Vastaus #15 : 11 Heinäkuu, 2008, 13:27:26 »
Mullakin on on se FMS. Totisesti se pitää luokitella peliksi, mutta kyllä sillä jotain oppii.

RC-Kopterit Ry

Poissa Anssi

• Seniori torppari
« Vastaus #16 : 12 Heinäkuu, 2008, 00:54:01 »
Treenannut vasta 10 vuotta eikä vieläkään ole oppinut kaikkea...
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Vispilä

• Seniori torppari
    • www.virtualworx.fi
« Vastaus #17 : 12 Heinäkuu, 2008, 13:46:36 »
Koskaan ei voi oppia kaikkea. Lähelle täydellisyyttä voi päästä.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

k0pter1m1es

• Vieras
« Vastaus #18 : 12 Heinäkuu, 2008, 18:59:23 »
tää on jo vähän ot , mutta : kukaan ei tiedä mitä siellä maan alla / pilvien päällä on ;)

mutta juu kukaan ei voi päästä ihan täydelliseksi , hauskuus prosentti voi laskea , jos osaa IHAN kaiken ;D

(tämä ei liity enään mitenkään tohon mun edelliseen kommenttiin): joo olen minäkin jo pari päivää vetänyt FMS:ällä lennokkeja , kopuja en juuri viitti kun niitä voi ohjata vain näppäimistöllä(minun osaamisellani) , siis näet minulla ei ole edes sitä e-sky ohjainta vain tavallinen ´´padi´´ ohjain :) :)

on toi FMS aika helppo  , näppiksellä meni koput ekalla yrittämällä jo 3D:tä ;)

seppomikael

• Vieras
« Vastaus #19 : 13 Heinäkuu, 2008, 10:39:00 »
Minä en ole reilussa vuodessa vielä oppinut hahmottamaan kopterin asentoa jos se on vähänkin kauempana. Taitaa tuo ikä ja näkökin vähän rajoittaa... :-[

Mutta jokainen omalla tyylillään ja omaan tahtiin. Lohduttaudun.

Eli itse saan ihan riittävästi elämyksiä jo siitä että saan kopterin taivaalle ja sitten sieltä ehjänä alas. Ikävä kyllä sekään ei aina onnistu... ;D

Poissa XciD

• Pro torppari
« Vastaus #20 : 17 Heinäkuu, 2008, 01:36:44 »
Minä en ole reilussa vuodessa vielä oppinut hahmottamaan kopterin asentoa jos se on vähänkin kauempana.

Tuo kopterin siluetti ja asennon hahmotus on yks ehkä ainoita asioita joita pelkään todella. Sinänsä se ei tuota tuskaa, mutta on vaan pelko ahterissa että korjaa vika suuntaan.
Varsinkin kauempana vaakalento vasemmalta oikealle, tai toisinperin ainakin illemmalla lentäessä.. Pitää aina pikku liikkeillä tuplavarmistaa että kumpi puoli näkyy (ylä vai alapuoli lavoista).

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Ace

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #21 : 17 Heinäkuu, 2008, 07:16:46 »
Lainaus käyttäjältä: seppomikael
Eli itse saan ihan riittävästi elämyksiä jo siitä että saan kopterin taivaalle ja sitten sieltä ehjänä alas. Ikävä kyllä sekään ei aina onnistu... Virnistää

Ei huolta, et varmasti ole ainoa... :D

Poissa sgtpepper

• Seniori torppari
« Vastaus #22 : 18 Heinäkuu, 2008, 16:42:26 »
Muuten tulipahan mieleen että minkähän laiset laitteisto vaatimukset on noilla simuilla (esim phoenixilla)??? Omassa koneessa kun ees fms ei toimi kunnolla. ;D ;D Tuolle ei voi kun nauraa. ;D ;D ;D ;D Paitsi kyllä se veikan koneessa toimii ja äipän koneessa toimii. ;) :D Paitsi saattaa olla että vika on näytönohjaimessa, koska se ei pätki vaan kuva on ''hieman omituinen''.

RC-Kopterit Ry

jpheli

• Vieras
« Vastaus #23 : 18 Heinäkuu, 2008, 16:45:39 »
realflight ja reflex on aikas tehosyöppöjä. phoenix menee kohtuu keveälläkin koneella. En kyllä muista miten FMSää voisi verrata noihin muihin :)

--jp

Poissa Hermis

• Seniori torppari
« Vastaus #24 : 20 Heinäkuu, 2008, 12:35:50 »
Olen itsekkin saanut FMS:n kuvan oikeen kunnolla lagaamaan koneella, jolla Phoenix kuitenkin pyöri. Vika oli näyttiksen ajurin säädöissä.
-flybarless, sedative stabilized head-

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
47 Vastauksia
20529 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Kesäkuu, 2009, 01:23:51
kirjoittanut Anssi