Kirjoittaja Aihe: Kansanlennokki Kömafoamista. Nyt kuvia toteutuneesta koneesta !!  (Luettu 4421 kertaa)

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Tässä on tullut oltua hieman mutella mutta uusi projekti työllistää. Ohessa kuvia uudesta FPV-lennokista. Kaksimoottorinen alataso symmetrisellä siivellä. Profiili NACA 0020 eli voi lentää missä asennossa tahansa ja tehojakin saa laitettua riittävästi kahteen moottoriin. Lisäksi siipi on puolikiinteä eli se on kiinni rungossa adapterilevyillä mutta silti helposti vaihdettavissa toiseen samanlaiseen tai vaikka erilaiseen profiiliin kentällä. Jos konetta lentää oppilas siihen voidaan vaihtaa helpompi puolisymmetrinen siipi jolla on hyvä totutella. Sitten lainataan Dumlelta Futabaa ja aletaan opettaa uusia lennättäjiä opetuskaapelilla.
Tai sama tietenkin jos ajellaan FPV:tä ja ei ole balanceri kiinni niin voi myös laittaa helpomman siiven siksi aikaa.

Koneen perusrunkopalkkina on 46 x 18 balsalankku, sivut Kömafoam-levyä (muoviura Oy Turku)  ja siipi AALTOPAHVIA. Tarkoituksena rakentaa edullinen "kansanlennokki" :-) Torpin tullessa on helppoa rakentaa parissa tunnissa uusi siipi tai vaikka muutama varastoon.

Saas nähdä miten käy,,   ;D
« Viimeksi muokattu: 21 Maaliskuu, 2012, 21:53:44 kirjoittanut kopterifriikki »
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa Bonzer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kansanlennokki Kömafoamista, balsasta ja aaltopahvista
« Vastaus #1 : 25 Helmikuu, 2012, 11:49:11 »
Vaikuttaa mielenkiintoselta. Omat koneet, kun on tehty halvimmalla mahdollisessa tavalla, ni toi vois olla ihan hyvä lisä.
Autoja, kiinteäsiipisiä ja Quadi.

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kansanlennokki Kömafoamista, balsasta ja aaltopahvista
« Vastaus #2 : 25 Helmikuu, 2012, 12:13:09 »
Fiksun oloinen rakenne.

Mites jos jatkat noita suksi/moottoripukkeja, niin saisko twintailina helpommin tukevan?
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kansanlennokki Kömafoamista, balsasta ja aaltopahvista
« Vastaus #3 : 25 Helmikuu, 2012, 13:03:26 »
Eikö siivetki sais näppärästi foamista, kuumalangalla pyhkis 100kpl varastoon... vaikka voimapaperilla pinnoitus.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Kansanlennokki Kömafoamista, balsasta ja aaltopahvista
« Vastaus #4 : 25 Helmikuu, 2012, 13:13:35 »
Kokeilkaapa muuten taivuttaa sellainen kaksipahvinen aaltopahvi siiven muotoon. Menee hienosti jos taipuman kohdalta on terävällä askarteluveitsellä viilletty pintapahvi poikki. Seuraa kaaren muotoa ihan tarkasti.

Projekti tuossa selän takana. Alan juuri kääriä pahvia kaarien päälle,mitään siipisalkojahan ei ole, ainoastaan aaltopahvi eli kantava kuorirakenne. Pahvin pinnoituksena olen ajatellut muovista tarra-arkkia joka lisää merkittävästi pinnan sitkeyttä ja vetolujuutta. Koekappaleen perusteella alustava paino olisi n. 500g per metri. Metka kuriositeetti, aaltopahvin reikiin voi työntää jäykkäreiksi vaikka alumiinisia hitsauslankoja tai hiilikuitutankoja. Soljuu aika napakasti ta tukevoittaa aikas lailla.

Kömafoam on oikeasti Muoviuran tuotenimike, Turun varastosta. Levy myodostuu pintoina olevista ohuista muovilevyistä joiden välissä on ilmeisesti jotain valkoista uretaanivaahtoa. Olisiko Debronia ? Paksuus 5 mm. Ja siinä sama juttu, taipuu tarkasti muotoon jos viiltää sisemmän muovin 2-4 väleillä tarkasti. Loistava aine !
« Viimeksi muokattu: 25 Helmikuu, 2012, 13:16:42 kirjoittanut kopterifriikki »
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Kansanlennokki Kömafoamista, balsasta ja aaltopahvista
« Vastaus #5 : 25 Helmikuu, 2012, 14:59:39 »
SIIPI ON SUORA JA HIENO YESS!! Siitä vaan asettelin kaaret mitoitetuille paikoilleen pahville kaksipuoleisen teipin kanssa ja painelin kiinni voimakkaasti. Kun kaikki oli aseteltu ja liimattu johtoreunaan saakka, siitä vaan sitten suoraa pöytää vasten pyöräytin siiven ympäri samalla painaen kaaria pöytää vasten. Tää vaikuttaa taikatempulta mutta kyä mä sen omin käsin tein. Siis aivan uskomatonta !!
Painoa siivelle tuli 470 g 1200 mm pitkänä. Kyä tästä hyvä tulee,,,
Tää on sellaisenaan jo lentokelpoinen mutta päällystän vielä tuolla tarralla jotta suojalumi ei kastele.
« Viimeksi muokattu: 25 Helmikuu, 2012, 15:02:47 kirjoittanut kopterifriikki »
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Kansanlennokki Kömafoamista, balsasta ja aaltopahvista
« Vastaus #6 : 21 Maaliskuu, 2012, 21:52:08 »
Ensilento on suoritettu. Pakko sanoa, olen väärällä alalla. Aivan omasta päästä rakennettu lennokki lentää järjettömän hienosti !! Trimmejä ei tarvinnut naksutella mihinkään suuntaan. Lentää suoraan ja hienosti. Aivan käsittämätöntä !! Projekti onnistui täydellisesti.

Kaksi 600 w moottoria, uudella menetelmällä valmistettu siipi Kömafoam-levystä. Siipiprofiili NACA0020.
5 minuutin lento, kolme nousua, moottoreiden yhteiskeskiteho 500 w aika tarkkaan. Eli kun akussa oli sähköä 4421 mAh niin sillä kone olisi lentänyt yli 8 minuuttia, mutta nyt otettiin vaan ekat tyypit laitteesta.

Ensilennon perusteella laitteessa ei ole mitään korjattavaa. Tuli juuri sellainen kuin pitikin. Ohjaustuntuma oli tarkka ja tunnokas, vauhtia sopivasti ja laskuissa laskusiivekkeet käytössä. Nousukiito oli melko pitkä mutta kun pääsi vauhtiin niin nousi todella jyrkästi.

Teho/painosuhteesta, eli laite painaa kalavaa`alla punnittuna 3,5 kiloa akkuineen ja keskiteho lennolla oli 500 w sisältäen jopa kolme nousua. Laskutoimituksen jälkeen 142 W/kg oli se millä lennettiin. Varmasti vaakalennossa vielä vähemmän koska nousut vaatii tehoja mutta tietenkin laskut taas vähemmän. Mutta kartalla ollaan.
Potkureina nelilapaiset Variopropit Vertical Hobbyltä, koko 10 x 13 ! Miettikää mikä potkurin nousu !
Todella hiljainen pyörintä-ääni ja tuntuu vetoakin olevan mukavasti. Tähän on hieno asentaa nyt kamera kiinni kun kantaa kuormaa ja potkuri ei pyöri kameran linssin edessä.


« Viimeksi muokattu: 21 Maaliskuu, 2012, 22:00:36 kirjoittanut kopterifriikki »
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa Tomkopter

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kansanlennokki Kömafoamista. Nyt kuvia toteutuneesta koneesta !!
« Vastaus #7 : 24 Maaliskuu, 2012, 19:05:41 »
Hianoo työtä Tero ;D. Toi on kyllä pakko nähdä livenä joku kerta. Kyllä tää kevät saa meissä ihmeitä aikaan :)
Spektrum DX8i

DJI F550, gopro2

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
52 Vastauksia
37099 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Elokuu, 2012, 19:37:10
kirjoittanut Iski
Outoja kuvia

Aloittaja Mikka « 1 2 » Muu keskustelu

49 Vastauksia
24875 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Kesäkuu, 2013, 01:09:38
kirjoittanut Aleksi123x
4 Vastauksia
3481 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Helmikuu, 2011, 21:12:20
kirjoittanut Jänkhäkopteristi
426 Vastauksia
172795 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Kesäkuu, 2015, 22:07:33
kirjoittanut zxiicci
27 Vastauksia
13084 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2011, 21:19:53
kirjoittanut Sandu