Kirjoittaja Aihe: jesin rupellit...  (Luettu 49831 kertaa)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #25 : 18 Maaliskuu, 2012, 16:45:31 »
No ohan tuo niiku hyttysen piikki ku tommone nokka on.  :o

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #26 : 18 Maaliskuu, 2012, 20:21:54 »
Bnih, paitti viärässä piässä.

Eniveis, olipa liian pitkä ja joustava, tuli wobblee:


Ininä tuossa 1:17 kohdassa tuli ku roikuin landarista.
Pätkäsin puolet pois jarruvalopuomista ja nyt toimii ok.


Oon tässä puoliks jo manannu ja ettiny "vikaa", kun vaikka telemetrian mukaan patterissa voltteja hyvin, niin kokoajan vaan vastaa huonommin ja huonommin kaasuun ja sitteku napsauttaa manuaalitilaan niin lähtee ku raketti.
Otin RTFM kauniiseen käteen ja sielähä lukee melkeen selvällä lontoolla notta kun kakkosraja alittuu, niin kaasukepin keskipointti siirtyy pikkuhiljaa 90% endpointtiin. = kaasuun vastaavuus heikkenee.

Ja sitteku ollaan tuo ruljanssi ajettu päähän, alkaa vispilä laskeutumaan väkisin.
Pitch ja rolli pysyy normaaleina, mutta korkeutta vaan ei saa.

Manuaalimoodissa löytyy jerkkua sen mitä akut jaksaa antaa.


Ruuvasin nyt huomiseksi testiin keltasen ledin 10.5v ja tokan tilan 9.9v.
Tarvii testailla ja seurailla telemetriaa.



TX monitor välilehdellä cuttoff type, defaulttina intellikenttinä.
Eli altt modessa armin jälkeen jossei kosketa keppeihin niin sammuu kohta ja olikohan että manuaalilla koneet jää pyörimään tyhjäkäynnille vaikka tikku alhaalla.
Mutku panee immediatly niin molemmissa tiloissa ei ole tyhjäkäyntiä.

Lennollisesti yks lysti, kun ei tyhjiksellä oo nostettakaan, mut ei tarvi erikseen disarm tai puolikkaassa torpissa koneet toppaa kun vetää tikun vaan alas.


Failsafemoodissahan vispilä laskeutuu hallitusti ja em asetuksesta riippuen jää tyhjäkäynnille pyörimään maahan.
« Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu, 2012, 20:26:24 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #27 : 19 Maaliskuu, 2012, 17:56:40 »
Keli olikin semmonen, etten kehtaa mennä ajeleen ku ei oo mankan kortonki vielä tullu.

Mutta mikäs näistä?:






Mun makuun ois toi punanen kippo, mut se on porukan painavin.
Lasten lautaset on sitten seuraavana painossa ja toki salaattikippo on kevein.


Vote now!
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #28 : 19 Maaliskuu, 2012, 23:34:57 »
musta! (eikait muita värejä olekkaan?)
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #29 : 20 Maaliskuu, 2012, 10:19:40 »

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #30 : 20 Maaliskuu, 2012, 22:05:17 »
 ;D


Käytiin Tomin kanssa äsken lentelemässä, siinä kateellisena päivittelin että vastaapa mun kiesi huonosti vertical pyyntöön autopilotilla vs tomi, painoeroa useita satoja krammoja.

Kuten aikaisemminkin manannu, että laiskahkosti pilotilla nousee mutta manuaalilla ihan eri tavalla.
Muutama maahipasukin on tullut kun ei oo vastannu kaasuun tarpeeksi hanakasti.


Kattelin puuseella että natzin autopilotin kaikki namiskat on 100% että eipä kai mitään voi tehdä asialle, että painon vika.

Noh, läksin pokalla naputtelemaan vertial gainiin 200% ja painoin write, katos perkelettä, sehän tallenti sen!
Ei muutaku patteri äkkiä latinkiin ja koittamaan, nyt vastaa hienosti kaasuun pilotillakin.


Eli poikain 100% ei olekkaan 100%...  ???


Täähän antaa uusia ulottuvuuksia kahdella akulla lentämiseen, pitää tunkata mankasta namiskuukkeleita gaineille sinne sun tänne ja koittaa sit uusiks ajaa kahta akkua.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #31 : 21 Maaliskuu, 2012, 13:29:28 »
jeah.

Naputtelin mankkaan pari 3-asentoista kytkintä ja tunkkasin ne natzille gainin karkeasäätöön.
Lonkalta heitin 70-100-180 asennot.
Kaksi 3s 4500mah akkua kiinni ja taivaalle.

pitch ja roll tuntui ihan jees tuolla 70, vertical 180, mutta yaw oli ongelma, ainakin tuolla 180 gainilla.
Meinaan jos erehty kaasuun liikuttamaan samaan aikaan kun käänti perää, niin tuli semmonen ristiheijari.

Allt gain oli 125 mutta hieman purukumimainen kahdella akulla.
Pitänee melkeen tuunata mankasta potikkaan yksi liike kerrallaan ja säätää lentäessä, sit kattoo mikä oli hyvä asetus.

Myöskin jännitteen rajat on vielä haussa, nyt 9,9v kohdassa alkaa pakkolaskeutuminen.
Sattuipi tuossa kohtaa sopiva tuulenpuhakka ja kone sai siitä tuon ristiheijarin päälle, tultiin taas nokalleen alas, tosinkaan ei menny edes lavat (noi on muuten sitte KESTÄVÄT!).

Se vähän mietityttää, että mikä määrittää laskeutumisnopeuden failsafessa.
Tulee aika reipasta vauhtia alas, toki ei nyt kuin tiiliskivi, mutta eniveis.

Pelimies kun ois ollu tajuissaan, niin napannu manualmodeen ja kaasulla seivannu vehkeen torpilta.

Lentoaikaa tuli kahdella akulla noin 19min, leijuttelua ja kevyttä liikuskelua ja vähän pomputtelua.
Yhdellä akulla menee muistaakseni noilla jänniterajoilla joku 12min, että niin ja näin tällä setupilla tuo ilo.

Painoa on karvan yli 2kg.


edit: akkuihin meni 9650mah.
« Viimeksi muokattu: 21 Maaliskuu, 2012, 19:41:19 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #32 : 24 Maaliskuu, 2012, 10:14:39 »
Jäi tosiaan nua 2836 koneet ja propit joutilaaksi, oon tässä metsästänyt mqxää huonolla menestyksellä, niin aamuyöllä syttyi lamppu pirtissäni ja bonjasin ettäku mullahan on hk boardi, valmis runko, koneet, propit jo olemassa, niin duunaa säätimet ja mankan niin saa poitsun (kolmasluokkalainen) lentämään quadia.

Tarvii tänään alottaa simutreeni.

Alkumetreille tilasin orankin vastarin omaan mankkaan ja tän kaveriksi:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=18703
« Viimeksi muokattu: 27 Maaliskuu, 2012, 16:12:37 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #33 : 27 Maaliskuu, 2012, 17:47:20 »
DHL ruopas ovelle äsken:



/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #34 : 31 Maaliskuu, 2012, 19:41:46 »
Tällättii nyt, päivittelen tätä ketjua vissiinni ny jos tässä jaksaa paskarrella:

Platet sorvaili meitin openpilot guru Sambas.








Vaaka sanoo 237g tässä kunnossa.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #35 : 31 Maaliskuu, 2012, 20:19:03 »
Taitaa tulla suht hurja peli - nostetta riittää varmaan kilo per kone, eli tuollahan nousee jo järkkärikin taivaalle?

Mitkä propelit laitat?

Milloin ensi lento? Ruuvailet illan, niin eikös huomenna jo pääse taivaalle?

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #36 : 31 Maaliskuu, 2012, 22:06:13 »
Isot pojat oli penkittänyt paria kiloo 4s akuilla per pannu, mut tiäsi.

Mullo vielä lentämisien suhteen säävaraus, eli tarviiko lähtee auraan hiekottaan jäädyttämään whatewö :D





Mahtokohan nua olla 12x4.5 ropellit.

Mitäköhän mää sanosin, keskeltä mötörin aleksiin 38cm.
Tossa mittasuhteena rotta:



/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #37 : 01 Huhtikuu, 2012, 14:36:01 »
Laitoin kellonki pärisemän 0700, että saa tänään jotain aikaiseksi, mutta nukkumaija heruutti siihen malliin että meni vähä myöhäseks harrasteet :(

Mutta voi pirkka, kevyet kepposet tehny poijaat moottorin kaapeleiden kanssa.
Kuori on kyllä paksu, mut johtimena jokunen lanka tinattuna vahvemmaksi...




Tuosta kun kattoo tuota punaista johtoa, niin näkee kuinka siima kiemurtelee kuoren sisällä:


En tiä si, kainne toimii mut tarvi kiusallaan panna hatemailia.


Silikoonijohtoo en ehtiny tähän hätään mistään kalastaa, joten näillä mennään:





Johtoakin meni mehukkaat 7.2metriä  :o


edit:
sambas kertoili notta tulee käämien johdot suoraan kyljestä ulos, joten se selittää paksuuden, joten np.
« Viimeksi muokattu: 01 Huhtikuu, 2012, 14:50:17 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #38 : 01 Huhtikuu, 2012, 17:13:53 »
Krääh!

Väkersin nazalle hyllyä, että saa johdot nätisti kulkeen reijästän, mut 3mm karponaatti oli mun makuun liian vetälä ja 6mm karponaatti parempi, mut ei löytyny enään niin pitkää pulttia että koko roskan olis saanu jämäkästi kasaan...
(sylettää kun käytin niin paljon aikaa tuon kanssa painimiseen)

Joten tarvi purkkiin veistä koloo että saa johdot tuotua hyttiin...








Tarvii joskus hommata passelimpi purkki, kun tuo on niin mätä että leikatessa lohkeili :(
« Viimeksi muokattu: 01 Huhtikuu, 2012, 17:29:54 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #39 : 01 Huhtikuu, 2012, 20:01:39 »
Toivottavasti kiinanpojalla on kaikissa mun koneissa ja säätimissä johtomerkinnät samat, meinaan testasin mankan kanssa yhden koneensäätimen pyörintäsuunnan ja tulin tulokseen että A + keltainen = myötäpäivään, ja toki C + punainen = vastapäivään.

Nyt on jokainen kone kytketty säätimeen, merkattu että kuka on kuka.
Samalla veistelin ohjelmointimukkulalla ennakot jokaisesta koneesta meediumiin.

Seuraavaks pitäis tinata xt60 liitin jokaiseen säätimeen ja sit värkätä virranjako kaikille.
Eli siis alkupaloiks 12 liitintä savustaa vielä... Noh, onhan tossa jokunen sauma tullu tänää jo savustettuakin...







Setuppi:
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #40 : 01 Huhtikuu, 2012, 23:13:34 »
Jees.

Tosiaan värkkäsin jokaiselle noparille oman virtaliittimensä, että voi esim vikatilanteissa haarukoida vikaa paremmin ulos jne.
Toki hieman painoa ja liitälmiä sen kustannuksella.

Samalla värkkäsin hienon virranjakoplokin...







Pätkäsin tuota putkikiinnikettä tuuman pätkän, pistin tinat molemmin puolin, juotin johdot kii ja tapee päälle.
Sitten laitoin palikoiden väliin pari siivua paksua kutistesukkaa varmuuten vuoksi ja koko roska tapella kasaan.
Kaunishan se ei ole, mutta toimiva?





Sen verran testasin, että kaikki noparit heräs eloon ja savuakaan ei pahemmin tullut...
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #41 : 04 Huhtikuu, 2012, 22:52:49 »
Kele sentään, DJI Wookong-M tilattu.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #42 : 04 Huhtikuu, 2012, 22:56:34 »
Kele sentään, DJI Wookong-M tilattu.

Mitä kävi? Eikö tuo DJI maksakin jo tonnin?

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #43 : 04 Huhtikuu, 2012, 22:57:45 »
Juuh, touhutonninhan se kustantaa.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #44 : 06 Huhtikuu, 2012, 23:22:56 »
Tosiaan nua lumisateet hieman jarruttelee harrastamista, tänään jaksoin vähän keskittyä.


Pistelin nazaan kaikki johdot kii, vedin nopareiden bec plussat nätisti kutisteella muiden johtojen varsiin, purkki tietskariin kii ja muutin quad -> y6.
Sitten läksin pyörittämään koneita ilman proppeja, huomasin että väsyneenä tehny fiksun päätöksen kun tinailin alakerran koneiden johdot ristiin vrt yläkerran, että pyörivät kato eri suuntaa.
Muuten hyvä idea, mutta alakerran koneethan on asennettu väärtepäin...

Noh, ei ollu paha raksi kolmen koneen pari johtoa kääntää uusiks.


Duunasin virtablokkiin yhden ulostulon lisää, ihan vain siksi kun unohdin että tarviihan apulaitteeetkin sähköä, niin nyt ei tarvi teurastaa koko keksintöä jos halajaa lisätäpoistaa apulaitteita, samalla syöttöjohdot suuntasin uudelleen ja vetäsin kortonkin päälle:



Värkkäsin samalla ikean henkareista uudet landarit, mutta ilmenivät liian huteraksi, huojuvat perkeleet:


Koska materiaaleja ei tähän kellonlyömään mahdottomasti ole, niin päädyin tekemään protojalkana yhden tämmösen:



Tarvii päivemmällä paskarrella jalkoja lisää, en kehtaa tähän aikaan rautasahalla alkaa pätkyttään kerrostalossa.

Savut otin potkureidenkin kanssa, lattiaa vasten painaen toimi kaikki suunnatkin!


Eli ensilennot alkaa oleen liki paria landaria, akuille tarvii miettiä joku tellinki, yms pientä kivaa.
Josko huomenna ei soiteta töihin, niin vois ottaa ilmaa vehkeiden alle...
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #45 : 07 Huhtikuu, 2012, 15:38:44 »
Paketoin koneen alle pölykarponaattia notta mihin saa patterit kiinni.
Samoin fillarin pakkivalot ja pätkä 500rekkulan takafiiniä, notta on edes vähän käsitystä miten päin tuo on.

Jos koeajo onnistuu, niin tarvii ledit ja strobot viritellä.
Painoa kertyi 2030g ilman akkua ja telemetriaa.

Tässä sisällä painoin kopteria lattiaa vaste ja nupit kaakkoon, niin vajaalla akulla tuli 85A tauluun.
Kummasti vaan lämpiää liittimet.

Tarvii varmaan siirtyä joskus 4äässiin.


/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #46 : 07 Huhtikuu, 2012, 17:02:45 »
Jäipä vähän apulannan maku suuhun ensilennoista.

Ensin pärryytin etummaisia alalapoja maata vaste ku kippas aina keulalleen, mutta korjaantu ku löi runtua reilummin.

Natzista säädöt defaultissa ja lenti autopilotillakin lähes huonosti, ei pitänyt oikeen mihinkään suuntaan.
Leijuttelua sai mittariin vain reilu 7min.


Ajon jälkeen akku oli käteen vedettynä noin +-40c, noparit kädenlämpösiä ja koneet täysin kylmänä.
Tarviipa laittaa dataloggeri yhden noparin perään ja huudattaa torpassa hieman, sitten koittaa pienempää huiskaa että miltä se sillä näyttää.

Ensimetreistä videoo kun tuubi joutaa.


edit:
pienemmät huiskat olikin kylillä, mutta noilla 12x45 lavoilla mitattuna yhdestä moottorista WOT:
- 17.85A max
- 201.1W max
- 10.52v min

Eli akku kyykkää, 3s 4500mah 35-70c nanotekki.

Laitoin kaksi akkua rinnan:
- 19.54A max
- 222.5W max
- 11.27v min


Tarvii siis koittaa kahdella akulla ja jossain kohtaa pienemmillä huiskilla, lopputulema mahtaa olla että 4S on must.
« Viimeksi muokattu: 07 Huhtikuu, 2012, 17:14:59 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #47 : 07 Huhtikuu, 2012, 17:44:39 »
Tämmöttii:

/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #48 : 07 Huhtikuu, 2012, 20:14:25 »
Tunkkasin vispilään pari akkua rinnan, mutta ei siittä hyvä tullut.
Nakuttelin parikytpinnaa gaineja joka paikkaan, parani selvästi.

Telemetria sensijaan toimii hyvin.

55-60a virtaa puolella kaasulla lentäessä ja pysyi ilmassakin vain alle 5min.
Täyttä kaasua en kehdannu antaa, kun vähän hapetin niin alko telemetriassa näkymään 100a päälle, ja mittapiirille on ilmoitettu 100a max :)





Painoa tässä kohtaa reilu 2800g.
« Viimeksi muokattu: 07 Huhtikuu, 2012, 20:16:14 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: jesin rupellit...
« Vastaus #49 : 07 Huhtikuu, 2012, 20:25:23 »
Hienot pöhinät siinä on  :P
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
4528 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Heinäkuu, 2012, 12:27:53
kirjoittanut jesi