Gyro on tuohon hommaan väärä laite. Valon säätöhän on autossa sitä varten, että eri lastauksella jne. valot osoittavat aina samaan suuntaan, vaikka perä olisi tiessä tai teinisti kohti korkeuksia. Gyro ei tiedä vatupassivaaterista tuon taivaallista. Käytännössä siis yksinkertaistettuna aina kun starttaat auton, osoittaa valot ensin korin suhteen tiettyyn vakiosuuntaan. Jos perässä on paljon lastia, osoittaa valot taivaalle ja näin edespäin. Ajon aikana homma toki toimii melkein kuten kuvittelet, eli valot sahaavat auton liikkeiden mukaisesti vähän sinne tänne. En ymmärrä miksi kukaan haluaisi moista tehdä, mutta saisi sillä jonkinlaista säpinää vastaantulijoidenkin elämään.
Luulen, että haet ajatuksissasi takaa kiihtyvyysanturia. Murikka, joka tietää absoluuttisesti aina, missä päin maapallo on, eli yksinkertaistettuna "mikä on vatupassisuora". Tällaisella vehkeellä saisit valot osoittamaan aina vaakasuoraan, tai haluamaasi kulmaan alaviistoon. Ajon aikana erilaisissa kiihtyvyyksissä kiihtyvyysanturin seuraksi kaivattaisiin ehkä gyroa, mutta ainakin ajon alussa saisit valot kalibroitua. Toki jos starttaat nokka kohti ylämäkeä, osoittaa valot jyrkästi kohti tietä ja niin päin pois, mutta ajatus on kuitenkin oikean suuntainen.
Kaarrevalot kiihtyvyysanturilla, siinä voisi olla paljon kiinnostavampi ajatus!