Kirjoittaja Aihe: DIY Ajovalojen säätölaite  (Luettu 4481 kertaa)

Territorial_

  • Vieras
DIY Ajovalojen säätölaite
« : 09 Maaliskuu, 2012, 10:26:24 »
Hei

Rakentelen tuossa linssiumpioita autooni, kaikki muut ehdot täyttyvät leimalle paitsi ajovalojen automaattinen korkeudensäätö.
Olen mietiskellyt asiaa ja pelkästään rakentelun takia haluisin yrittää rakentaa automaattista säätölaitetta gyro servo kombinaatiolla.

Itselläni ei ole juurikaan kokemusta gyroista. Automaattiseen säätöön pitäisi ilmeisesti riittää Gyro / Servotesteri / Servo yhdistelmä. Servoina ajattelin käyttää metallirattaisia suhteellisen nopeita servoja, kummatkohan kestää paremmin kulutusta, digi/vai analogiset servot?. Mitä luulette pystyykö rc käyttöön tarkoitetuilla gyroilla tekemään toimivan automaattisäädön?

Heitelkää idoita, ehdotelkaa komponentteja?

Tässä vielä yksi video systeemistä mitä haen takaa

« Viimeksi muokattu: 09 Maaliskuu, 2012, 14:54:57 kirjoittanut Territorial_ »

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: DIY Ajovalojen säätölaite, Gyrolla
« Vastaus #1 : 09 Maaliskuu, 2012, 10:46:28 »
Hmm.. Mitään en tiedä, kuhan arvailen, mutta automaattisen ajovalojen korkeuden säädönhän tulisi vaikuttaa ajovalojen suuntaukseen suhteessa auton korin asentoon. Tuollaisella gyro systeemillähän sen luulisi säätävän niitä valoja ihan jatkuvasti, esim kun ajat ylämäkeen niin valot laskee ja alamäessä menee toisin päin. Lisäksi se gyro tuppaa kyllä pitkässä juoksussa keskittämään itsensä. Eli kun lastaat kontin täyteen kaljakoreja, niin valot laskee, mutta kohta ne taas sojottaa ylöspäin.
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Territorial_

  • Vieras
Vs: DIY Ajovalojen säätölaite, Gyrolla
« Vastaus #2 : 09 Maaliskuu, 2012, 10:56:53 »
Tarkoituksena olisi saada aikaan juurikin tuollainen jatkuvasti säätyvä systeemi. Silloin kun autolla ajetaan gyro tuskin pääsisi ikinä keskittämään itseään, jatkuvastihan auto tekee pientä liikettä.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: DIY Ajovalojen säätölaite, Gyrolla
« Vastaus #3 : 09 Maaliskuu, 2012, 11:12:40 »
Toivottavasti liikenteessä ei tule näkymään RC gyro-säätöisiä autoja ainakaan vastaantulevan liikenteen joukossa ;)

Nää laitteet on tehty hoitamaan hommansa muutaman minuutin ajaksi kerrallaan ja silloinkin käyttäjä valvoo ja kontrolloi lopputulosta omalla toiminnallaan. Autossa tuskin tulee toimimaan kovin hyvin.

Mites käy kun käynnistät auton ylämäessä (gyro kalibroi itsensä nenä pystyssä) ja ajat autolla mäen päälle?
Gyro saattaa olla asiasta sitä mieltä, että nyt sulatetaan vastaantulijoilta maskit.


IMU'lla toi asentotieto maapalloon nähden olisi vissiin tiedossa asennosta riippumatta, Markus tai joku muu asiasta tietävä osannee vastata paremmin.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Territorial_

  • Vieras
Vs: DIY Ajovalojen säätölaite, Gyrolla
« Vastaus #4 : 09 Maaliskuu, 2012, 11:28:19 »
Kalibroiko kaikki gyrot itsensä aina uudelleen käynnistyksen yhteydessä?

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: DIY Ajovalojen säätölaite, Gyrolla
« Vastaus #5 : 09 Maaliskuu, 2012, 11:36:35 »
Kalibroiko kaikki gyrot itsensä aina uudelleen käynnistyksen yhteydessä?
Jep.

Alkoi muuten juuri epäilyttämään toi IMU-ideakin.
Itseasiassa veikkaan että autoissa käyttänevät antureita korin etäisyyden tunnistamiseksi etu- ja taka-akseleihin nähden ja tuo lienee ainut ja toimiva tapa pidemmän päälle.
Erilaiset tärinät ja tutinat ei haittaa antureiden toimintaa.


Jos itse moista väsäisin, selvittelisin miten noi on toteutettu autoissa joissa säätö jo on olemassa ja kipaisisin rompparilta anturit ja vermeet. Sitten alustan geometriaan turustuminen ja murikoiden asennus ja modaus sopivaksi.
Silloin saattaisi olla toiminnan edellytykset olemassa.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: DIY Ajovalojen säätölaite, Gyrolla
« Vastaus #6 : 09 Maaliskuu, 2012, 12:04:12 »
Gyro on tuohon hommaan väärä laite. Valon säätöhän on autossa sitä varten, että eri lastauksella jne. valot osoittavat aina samaan suuntaan, vaikka perä olisi tiessä tai teinisti kohti korkeuksia. Gyro ei tiedä vatupassivaaterista tuon taivaallista. Käytännössä siis yksinkertaistettuna aina kun starttaat auton, osoittaa valot ensin korin suhteen tiettyyn vakiosuuntaan. Jos perässä on paljon lastia, osoittaa valot taivaalle ja näin edespäin. Ajon aikana homma toki toimii melkein kuten kuvittelet, eli valot sahaavat auton liikkeiden mukaisesti vähän sinne tänne. En ymmärrä miksi kukaan haluaisi moista tehdä, mutta saisi sillä jonkinlaista säpinää vastaantulijoidenkin elämään. :)

Luulen, että haet ajatuksissasi takaa kiihtyvyysanturia. Murikka, joka tietää absoluuttisesti aina, missä päin maapallo on, eli yksinkertaistettuna "mikä on vatupassisuora". Tällaisella vehkeellä saisit valot osoittamaan aina vaakasuoraan, tai haluamaasi kulmaan alaviistoon. Ajon aikana erilaisissa kiihtyvyyksissä kiihtyvyysanturin seuraksi kaivattaisiin ehkä gyroa, mutta ainakin ajon alussa saisit valot kalibroitua. Toki jos starttaat nokka kohti ylämäkeä, osoittaa valot jyrkästi kohti tietä ja niin päin pois, mutta ajatus on kuitenkin oikean suuntainen. :)

Kaarrevalot kiihtyvyysanturilla, siinä voisi olla paljon kiinnostavampi ajatus!

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: DIY Ajovalojen säätölaite, Gyrolla
« Vastaus #7 : 09 Maaliskuu, 2012, 14:45:27 »
Tietenkin reaalimaailmassa kuormaus vaikuttaa vähän keulaankin mutta kyllä se pohjan etäisyys tiestä siellä takana on se määräävä tekijä.
Reaalimailmassa myös kiihdyttäminen ja jarruttaminen monen muun tekijän osalta kuin kuormauksen osalta vaikuttaa panljonkin keulaan ;)

Jäykkä keula (kiskot tms) ratkaisisi ongelman sikäli, ettei keulaa tarvitsisi ottaa huomioon :D
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DIY Ajovalojen säätölaite, Gyrolla
« Vastaus #8 : 09 Maaliskuu, 2012, 14:52:12 »
Edellisiä kompaten suosittelen old-schoolsysteemiä eli kytket servotesterin potikan linkki/vipuhässäkällä vaikka jarrupaineensäätimen yhteyteen haistelemaan taka-akselin etäisyyttä pohjasta. Tämä mitta on kuitenkin määräävä tekijä valojen säätöön kun auto on kuormattuna.

Jos gyroja ja imuja viritellä haluaa niin itse lähtisin Arduinon viitoittamaa tietä eteenpäin. Arduino, kasa imuja ja gyroja ja iso pannu kahvia  ;)

EDIT. Mie Sammy muokkasin vähän tuota omaa viestiä sillä aikaa kun sie kirjotit. Oikeessa olet. Tosin itellä olis ihan sama mihin valot näyttää jos keulamaskin korkeus tiestä riippuis suoraan kaasupolkimen liikkestä  8)
« Viimeksi muokattu: 09 Maaliskuu, 2012, 14:59:35 kirjoittanut okallio »

Territorial_

  • Vieras
Vs: DIY Ajovalojen säätölaite, Gyrolla
« Vastaus #9 : 09 Maaliskuu, 2012, 14:53:47 »
Alkuperäisenä monissa 2000 luvun alkupuolen autoissa mitataan valojensäätö pelkästään taka-akselilta joten tuo voisi toimia.