Kirjoittaja Aihe: Tepajan multikopteri(t)  (Luettu 29299 kertaa)

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Tepajan multikopteri(t)
« : 13 Maaliskuu, 2012, 15:40:47 »
Kerrotaan aluksi, miten harrastukseen ollaan löydetty..

Vuosi oli 2008, kun sain ensi kosketuksen rc helikopteriin. Se oli E-Sky Lama V4 co-axial. Se ehti olla muutaman kuukauden, kunnes suunta oli jälleen rc-autoiluun. Autoilua tullut harrastettua aktiivisesti ainoastaan talvikausilla kolmisen vuotta ja jatkuu toistaiseksi.

Aina ollut pieni polte helikoptereihin autoilun ohessa, mutta en uskaltanut tarttua aina tilaisuuksiin kun olisi ollut mahdollisuus ostaa kopteri. Pelko kopterin teknisyydestä taisi olla syynä. Viime vuoden aikana löysin nämä ihmeelliset ja ei-niin-tekniset multiroottoriset kopterit.

Kovaa tiedon etsimistä ja kohta kopterin osat olikin tilattu, hieman yllättäen itsenikin. Ensimmäinen runko oli Gaui 500X, mutta oli hieman hätäinen tilaus, koska olisi ollut suht kallis (itselleni) valinnainen kamerateline, joten se meni nopeasti kiertoon. Toinen (ja nykyinen) runko valinta oli Lunar Lander 4, koska oli mahdollisuus tilata samaan pakettiin edullinen GoPro kamerateline. En ala tänne kopterin rakennusvaiheita uudelleen kirjoittamaan, koska tuli tuonne → http://www.kopterit.net/index.php?topic=15042.msg139300#msg139300  kirjoitettua rakennusvaiheita.

Nyt on kopterilla lennätetty muutamia akullisia ja ei tule enää paniikki liikkeitä. Silti ei tunnu luonnolliseltä kääntää kopterin perää itsestään poispäin. Mutta eiköhän se ajan kanssa siitä iskostu selkärankaan. Ja simulaattoriin en ole tutustunut, aika kylmiltään lähdin lennättämään..

On tämä kopterointi jotenkin mielenkiintoisempaa, kuin rc-autoilu tai ainakin mukavaa vaihtelua. Johtuen myös siitä, kun ei tarvitse ajaa 100km sisäradoille. Saas nähdä loppuuko autoilu kokonaan kopteroinnin myötä. Ja myöskin pystyy yhdistämään kaksi harrastusta. Rc harrastuksen ja myrskytuhojen bongauksen. Ja ilmakuvaus tuo kauan kaivattua uutta perspektiiviä.

On jo seuraavat kopterisuunnitelmat valmiina, hexaa olisi tarkoitus rakennella Jakubin tekemästä rungosta. Lunar Landerin laatu omasta mielestä on sen verran hyvää, että uskaltaa jatkossakin kyseisen valmistajan multikoptereita ostella.


Tämän hetkinen kalusto on: Katso viimeisin kirjotus tässä aiheessa ja allekirjoitus!
Lunar Lander 4 GoPro gimbal telineellä
Emax GT2210/13
Gaui 8 propellit
Hobbyking Kk board v2
Red Brick 30A
Zippy 2200mAh 3S

Seuraavaksi akuiksi meinaan ~4000mAh, koska lento on huomattavasti vakaampaa pienen lisäpainon ansiosta ja akulla sitä pystyy kätevästi nostamaan.

Muutamia kuvia löytyy myös täältä http://tepaja.kuvat.fi/kuvat/Rc+laitteet/Lunar+Lander+4+GoPro+Gimbal+Quadro+Copter/
« Viimeksi muokattu: 10 Kesäkuu, 2013, 23:57:43 kirjoittanut Tepaja »

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #1 : 20 Maaliskuu, 2012, 12:22:04 »
Viikonloppuna tuli harjoiteltua kopterin kylki itseä kohti lennättelyä. Lisäsin myös itselle haastetta lähteä siitä eteenpäin lentämään ja tekemään puoli kaarta. Ei ihme kyllä tullu torpattua. Vaikka korkeuden pitäminen oli haasteellista kaarretta tehdessä.

Tuli myös laitettua vihdoin saapunut GoPro 2 kyytiin. En uskaltanut laittaa ilman suojakoteloa, joten piti hieman virityksiä tehdä, jotta sai suojakotelon kera kopterin kyytiin. Kopteri tuntui erittäin alitehoiselta ja näin ollen kuvaukset jäi lyhyeen. Tarvitsisi suuremmat propellit..

Pohdin seuraavan rungon vaihtoehtoja uudelleen.
Jakubin runko olisi varsin pätevä, mutta kameratelineen sopivuus ainoastaan GoPro kameralle alkaa mietityttämään ilmakuvauksen jatkoa ajatellen. Jos sitä kuitenkin panostaisi ja ostaisi rungon joka mahdollistaa suuremman kameran noston. Ettei tarvitse montaa runkoa ostaa joka kameralle.
Mikrokopterin Quadro XL tai Hexa XL näyttäisi olevan varteenotettavia vaihtoehtoja myös kameratelineiden osalta.
 

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #2 : 20 Maaliskuu, 2012, 19:51:42 »
Goporo painaa jonku 160g tms kotelon kanssa, pienestä tuntuu olevan lentäminen kiinni?
Onks tosi noin vai ettei joku asetus tms pielessä?
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #3 : 20 Maaliskuu, 2012, 23:01:56 »
Punnitsin ja tulokseksi tuli 1323g kameran (+ J-mountin kanssa). En tiedä olisiko ollut tekemistä myös sillä, että kopteri oli rankasti etupainoinen ja trimmillä säädin suoraan. No jos kelit tästä paranee, niin uskaltaa ehkä laittaa kameran ilman suojakoteloa oikealle paikalle telineelle niin saa painopisteen kohdilleen.

EMAX koneen tiedon mukaan nostetta olisi ~740g 8x6 potkureilla ja itsellä on käytössä Gauin 8" potkurit. Ja ei hajuakaan mikä tuon Gauin potkurin kulma on, edes google ei sitä tahdo löytää. Hyvin mahdollisesti vähemmän. Noita 9x4.7 potkureita mitä EMAXin tiedoissa on, niin ei tahdo löytyä Suomesta. Mahtaako mennä potkuri koko liian suureksi jos yrittäisi Gauin 10" potkureita moottoreita ajatellen? Mainittakoon vielä, etten ole paljoa näiden potkureilla liikkuvien kanssa häärännyt.

Tulikin mieleen, että eikös Gaui kehota käyttämään 500X (suht samankokoinen Lunar Landerin kanssa) kopterissa 10" potkureita, jos on jotain lisäpainoa mukana. Kun 8" potkurit soveltuvat paremminkin 330X kopteriin..

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #4 : 21 Maaliskuu, 2012, 11:41:28 »
Gauin 8" potkurit. Ja ei hajuakaan mikä tuon Gauin potkurin kulma on
8x4.5

500X:ssä käytetään 10" (ja tais olla 4.7 nousulla) potkureita. Eräs vaihtoehto tuolle 9x4.7:lle vois olla 10x3.8.

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #5 : 21 Maaliskuu, 2012, 12:48:01 »
Kiitos tiedosta. Verticalista löytyi nuo 10x3.8 ja lähtivät tilaukseen.
Hyvällä tuurilla viikonloppuna pääsee koittamaan noita potkureita.

Poissa pepenow

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #6 : 23 Maaliskuu, 2012, 19:44:52 »
terve.

Ohessa kuva 500X:stä jonka sulta (tepaja) ostin. Tänään sain hoppukunkusta tilatut 11x4,7 huiskat ja ruuvasin saman tien kiinni entisten 10" rupeleitten tilalle.  Hyvältä vaikutti lento mutta vain yhden akullisen ajelin tuossa ja goprota en ole vielä asetellutkaan. Nazan istutin komentosillalle vasta eilettäin mutta ihan tehdasasetuksillakin se toimii tod. hyvin  :D  Moottoreina on Torxpower 800KV:t ja ESCin virkaa toimittavat maytech 30A:t.

t. pepe
Huoleton quaditon miekkonen

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #7 : 23 Maaliskuu, 2012, 22:36:21 »
Tere.
Komealta 500X näyttää. Ihastelinkin sun videota, kun niin vakaasti lensi ja taisi olla vieläpä Gauin oma gyro. Aika monella tuntuu tuo Naza kohta olevan :) Kunpa itsekkin saisi piakkoin ostettua.

Tänään pikainen testi uusilla propelleilla takapihalla ilman kameraa ja eron huomasi, nousi niin kevyesti. Huomenna tekemään lisätestiä kun on vapaata, niin katsotaan miten käyttäytyy kameran kanssa.
« Viimeksi muokattu: 23 Maaliskuu, 2012, 22:38:04 kirjoittanut Tepaja »

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #8 : 25 Maaliskuu, 2012, 21:12:27 »
Menin sitten APC potkurin pilaamaan testilennolla, pienet kolot tuli yhteen potkuriin ja näin ollen jouduin tekemään muutoksia kopteriin.
Kun kerran ei tahtonut potku riittää Gaui 8" potkureilla viimeksi, niin nyt otin kameratelineen irti ja vaihtoehtoiset moottoripukit. Näin säästin 190g. GoPro J-mountilla kopterin alle kiinni ja oltiin hyvässä painossa ja painopiste suht kohdallaan. Kameran joutui kohdistamaan alaviistoon, ettei olisi maahan osunut. Kopteri leijui kaasutikun ollessa alle puolenvälin. Ikävästi oli jälleen tuulenpuuskat riesana, joten järkevää videota ei ole. Ihme kyllä kun videokuva ei tärissyt, vaikka onhan tuon kameran tarrakiinnike ~2mm paksua.



Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #9 : 26 Maaliskuu, 2012, 18:00:22 »
Menin sitten APC potkurin pilaamaan testilennolla, pienet kolot tuli yhteen potkuriin ja näin ollen jouduin tekemään muutoksia kopteriin.

Potkurit eivät ole ollenkaan niin herkkiä/vaarallisia pienten vekkien suhteen kuin kopun roottorit. Täysikokoisissa alumiinipotkurikoneissak in voi olla melko paljonkin näkyviä kivenhakkaamia ennen kuin rusetti joudutaan vaihtamaan. Yleensä kevyt hionta terävien särmien poistamiseksi on riittävää, ja samaa voi soveltaa multikoptereihinkin. Menettelyllä säästää pitkän pennin hyvin äkkiä.
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #10 : 27 Maaliskuu, 2012, 19:25:03 »
Kiitos vinkistä. Ajankuluksi hioin terävät reunat pois ja uudelleen tasapainotin. Ei paljoa suuremmat propellit mahtuisi pyörimään.
Kolmisen minuuttia leijuttelin takapihalla kameran kanssa ja ei lämmöt noussut missään. Vaikka oli hitusen suuremmat kuin EMAXin tiedoissa suositellaan laittamaan.

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Ensimmäinen torppi
« Vastaus #11 : 30 Maaliskuu, 2012, 23:12:58 »
Tuli eilen koettua ensimmäinen torppaus. GoPro räpsytti kuvia koneen kyydissä ja kopteri oli n.8m korkeudessa. Kunnes havahduin kopterin omituiseen asentoon, tai niinhän minä luulin. Näytti takamoottorit sojottavan taivastakohden, joten vedin hätäisesti tikusta alaspäin, jotta olisi saanut kopterin vaateriin. Ja siitä se sitten lähti... vauhdilla taaksepäin alaviistoon jolloin vielä koitin korjata asentoa, mutta siinä onnistumatta. Noin kolmen metrin korkeudessa otin vedon pois ja annoin mätkähtää mättäälle.
Ja tässä taisi olla vain havannointi virhe.. Kun aiemminkin huomannut quadron kanssa, että kun on tietyllä korkeudella ja keskittyminen herpaantuu hetkeksi, niin kopteri vain näyttää olevan kummallisessa asennossa, jolloin tulee tehtyä huonoja ratkaisuja. Tätä spekulaatiota vahvistaa kuvat kopterista, ei ollut ainuttakaan kuvaa maata kohti kuvattuna. Eli kopteri taisi olla kuitenkin suorassa, mutta havannointi virheen takia tuli sitten quadro alas. Edes ledit eivät auttaneet kirkkaassa valossa hahmottamiseen.

Hajonneet osat oli rungon alempi levy, kahdesta jalasta toinen levy poikki. Ja kopukan mukana tuli kaksi jalkaa mukana, joten niistä sai tehtyä ehjät jalat. Runkopalan jouduin Puolasta tilaamaan. Joten alle 20€ selvisin.

« Viimeksi muokattu: 30 Maaliskuu, 2012, 23:15:19 kirjoittanut Tepaja »

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #12 : 30 Maaliskuu, 2012, 23:18:17 »
Tuollaiset kiinteät jalakset onkin siitä huonot, että jo puolittain isommasta tupsahduksesta, menee jotain rikki. Nuo Gaui 500X:än jatkojalat ovat hyvät, mutta jalkojen kiinnikkeet ovat huonot..

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #13 : 30 Maaliskuu, 2012, 23:31:17 »
Meinasin tilata nuo 50mm jalakset http://quadframe.com/collections/legs/landing-legs, mutta en sitten raaskinut. MK Hexa2 on tuloillaan, joten siihen panostetaan enempi.
Olen kyllä ajatellut tuohon erinlaisia jalaksia väkästää, mutta ei ole oiken saanut aikaiseksi raapustaa paperille suunnitelmia. Olisi neljä n.70mm pituisia iskareita hyllyssä, jos niitä voisi vaikka hyödyntää. Jossain rungossa olin nähnyt tämän tyyppiseen ratkaisuun. Mutta yhtä herkät ne olisivat varmasti rikkoutumaan torpissa.

Minkälaiset jatkojalat 500X:ssä on? En oikein tahtonut löytää äsken, kun googlettelin.. Jos vaikka saisi insipraation ja vinkkejä niistä...

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
MK Hexa
« Vastaus #14 : 11 Huhtikuu, 2012, 18:48:51 »
Mikrokopterin Hexa ollut jo hetken hallussa ja sitä välillä rakenneltu.
Tein Nazalle ja vastarille 2mm polykarbonaatista pyöreän asennuslevyn. Tilasin tuohon MK oman LiPo telineen ja HiLander-26 jalakset. Kamerateline on vielä tilaamatta. Moottoritkin valikoitui nyt suunniteltua pienemmäksi, DualSky XM2834EA-8T 230 W ja potkureiksi on valikoitunut ensitestiin Graupnerin E-prop 10x5.

Liitin hieman asennus ja hahmottelu kuvia. Kuvista näkyy, että päädyin Plush30A nopareihin. Hieman ristiriitaisia kokemuksia netistä löytyy, että toimiiko nuo Nazan kanssa. Joillain toimii ja joillain ei... Toivottavasti itsellä toimii. Ja jos toimii, niin on hyllyssä kirkasta 35mm kutistesukkaa, niin voisi repäistä nuo Plushin punaiset sukat pois ja laittaa komia kirkas tilalle.

Nopareiden ja Nazan johdoille en ole vielä kaivertanut reikiä pleksiin, kun on tuo nopareiden hahmottelu meneillään. Tässä rungossa sentään on hieman paremmin tilaa nopareille ja mahdollisuus johdot laittaa siististi.. Virranjakolevynä toimii multiwiicopterin myymä Voltair levy. Ja tuon olin tilannut kauan aikaa sitten ja unohtanut tuon virrankeston.. Valmistaja testannut 60A hyväksytysti ja omat moottorit vie "Maksimi hyötysuhde virta: 16A, Hetkittäinen virta (15s) 21 A, 230 W". Joten ehkä sitä joutuu juottamaan uudet johdot suoraan liittimiin ja jättää virranjakolevyn pois.



Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #15 : 11 Huhtikuu, 2012, 20:36:16 »
Joo toi virranjako on vähä ongelmallinen isommissa vehkeissä, itsellä nyt toimiva mutta ei nätti.
Mietin ratkaisuja.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #16 : 11 Huhtikuu, 2012, 21:35:44 »
Niin tuntuu olevan. Minä en mikään sähköalaan ole niin perehtynyt, mutta mikä siitä piirilevystä tekee vähemmän virtaa kestävän? Onko se joidenkin kerroksien määrä? Kun järeissä nopareissa sen kummoisempia piirilevyjä ole...

Tilasin Castlen 8mm bulletit, jos niihin mahtuisi kuusi johtoa tyrkkäämään, niin olisi hyvä.
Tässä on muutama viikko aikaa ratkaista ongelma mahdollisimman siistillä ratkaisulla, kunnes kuudes moottori saapuu.

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #17 : 14 Huhtikuu, 2012, 18:31:54 »
Moottorin johtojen sijoittelu kuvia. 8.1m on tuossa moottorinjohtoa ja ledeille neljään puomiin 3.6m  ::)
Toki johtoja lyhennellään kunhan saa hahmotelmat valmiiksi. Noparit sijoittuu tämän päivän suunnitelman mukaan runkolevyn alapuolelle. Saisi jätettyä ylärungon suht tyhjäksi, kun sinne sitten tulisi ledeille oma akku yms tilpehööriä tulevaisuudessa.

Voi sanoa, että on työtunteja tullut paljon jo tämän kanssa. Varsinkin johtojen osalta.. tuli eilen jälleen istuttua sohvalla toista tuntia runko kädessä ja johto toisessa suunnitellessa miten saisi järkevästi. Noparit rungon alapuolelle sen takia, ettei tulisi niin jyrkkää taivutusta johtoihin..

Hyllyssä olisi Turnigy receiver controlled kytkin ja pohdin olisiko mahdollista se kytkeä yhteen ohjaimen vipuun. Elikkäs siihen samaan vipuun johon ohjelmoi Nazan autopilotin, niin saisi yhden puomin eriväriseksi kun autopilotti olisi päällä..

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #18 : 14 Huhtikuu, 2012, 18:59:09 »
Elikkäs siihen samaan vipuun johon ohjelmoi Nazan autopilotin, niin saisi yhden puomin eriväriseksi kun autopilotti olisi päällä..


....miksei natsin oma ledi riitä kertomaan pilotista?
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #19 : 14 Huhtikuu, 2012, 21:49:34 »

....miksei natsin oma ledi riitä kertomaan pilotista?
Ajattelin vain, että olisi helpompi havaita. Ja eikö se olisi komiaa kun yksi puomi syttyisi vihreänä :)
Niin ja en tiedä vielä kuinka kirkas tuo Nazan oma ledi on, joten voisihan sekin tosin olla riittävä.

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #20 : 15 Huhtikuu, 2012, 10:28:22 »
Riittäneekö sulle se tiedoksi, että taannoin Tomi teippaili natsin lediä umpeen....
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #21 : 03 Toukokuu, 2012, 10:35:59 »
Nyt olisi kaikki liittimet vihdoinkin kolvailtu ja toivottavasti ei hetkeen tarvitse kolvailla mitään  :o

Vielä puuttuisi yksi moottori, toivottavasti tulee pian Verticaliin.
Kameratelineeksi tuli ostettua MK HiSight III, ihan sen takia että sai helposti kiinnitettyä lipo telineeseen. Tosin, olisi pitänyt tavata kameratelineen ohjeet etukäteen, kun tuli yllätyksenä liimauskohdat. Noh, eiköhän se nipussa silti pysy.

Valoille tuli laitettua oma akku. Ja hetken aikaa kiinni ollut turnigy receiver controller kytkin sai lähteä. Toimi kaksi kertaa vilkkumis moodi. Sen jälkeen ei toiminut kuin on/off kytkimenä. Joten se siitä hienosta vilkkuvalosta, kun autopilotin kytkee päälle...

Vielä olisi tehtävänä tehdä pleksistä pieni lipokelkka tai löytää sopivan kokoista jämäkkää vaahtomuovia telineen reunoille, ettei akku hölsky. Toiseksi olisi tehtävänä saada tuo kupu jollain kiinni.

Ai niin.. Ja tuntuu toimivan minulla nuo 30A Plush noparit Nazan kanssa. Kuudetta moottoria ei ole, mutta viisi tosiaan toimii täysin normaalisti.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #22 : 03 Toukokuu, 2012, 21:40:00 »
Nuo on vekkulin näköisiä vehkeitä. Nyt tulee ehkä tyhmä kysymys kun en oikein vissiin ymmärrä. Nuohan ovat täysin samannäköisiä joka suuntaan. Jos tuota pyörittää rudderilla (vai sanotaanko sitä joksikin muuksi näissä) kuitenkin mistä tietää miten päin on, missä on keula ja missä perä. Tuollainen olis vekkuli nähdä joskus livenä.

ps. Älkää yllyttäkö, tyydyn toistaiseksi näihin perinteisiin koptereihin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #23 : 03 Toukokuu, 2012, 22:02:34 »
Kyllä sitä "perää" joutuu värein tai ledein tms visuaalisesti merkkaamaan, pelimieshän lentää vaikka sokkona.

Joo, nää on hienoi ja helppoi pelei!
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Esku

  • Vieras
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #24 : 03 Toukokuu, 2012, 23:48:38 »
Tää on kyllä hieno lentolaite :)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
2886 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2012, 19:57:23
kirjoittanut jesi
22 Vastauksia
13464 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Kesäkuu, 2014, 00:29:39
kirjoittanut ntthhtl
2 Vastauksia
4242 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Elokuu, 2012, 17:37:05
kirjoittanut saro
10 Vastauksia
5627 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Marraskuu, 2012, 22:32:28
kirjoittanut Sammy
44 Vastauksia
39084 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Syyskuu, 2015, 21:53:16
kirjoittanut Hazardi