Kirjoittaja Aihe: Tepajan multikopteri(t)  (Luettu 29298 kertaa)

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #25 : 04 Toukokuu, 2012, 00:17:48 »
Nuo on vekkulin näköisiä vehkeitä. Nyt tulee ehkä tyhmä kysymys kun en oikein vissiin ymmärrä. Nuohan ovat täysin samannäköisiä joka suuntaan. Jos tuota pyörittää rudderilla (vai sanotaanko sitä joksikin muuksi näissä) kuitenkin mistä tietää miten päin on, missä on keula ja missä perä. Tuollainen olis vekkuli nähdä joskus livenä.

ps. Älkää yllyttäkö, tyydyn toistaiseksi näihin perinteisiin koptereihin.

Mie en ainakaan erota nokkaa perästä ilman ledejä. Nappasin kuvan jossa näkee omat ledi sijoittelut. Punainen saattaa vielä vaihtua taakse ja vihreä eteen. Lunar Landerissa oli punaiset takana, joten saattaa mennä orientaatio sekaisin, kun erinlaiseen tottunut :)
Kyllä minun mielestä suosittelen koittamaan multikoptereita  ;) Vaikka on suht simppeleitä, niin jos aikaa ja viitseliäistyyttä on, niin riittää näissäkin sitä näperreltävää rakentaessa. Itsellä ei tosin kunnon perinteisestä kopterista kokemusta (vielä...) ole.

Kiitos Esku kehuista!

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #26 : 04 Toukokuu, 2012, 06:23:22 »
ok, se toimii noin. veikeän näköinen värkki valot päällä.

Kyllä minun mielestä suosittelen koittamaan multikoptereita  ;) Vaikka on suht simppeleitä, niin jos aikaa ja viitseliäistyyttä on, niin riittää näissäkin sitä näperreltävää rakentaessa. Itsellä ei tosin kunnon perinteisestä kopterista kokemusta (vielä...) ole.
Minusta nuo näytti vielä monimutkaisemmilta kuin perinteinen malli. Liikkuvia osia ei vissiin ole yhtä paljon ja mekaniikka taitaa olla muutenkin yksinkertaisempi, mutta tuo sähköpuoli kokonaisuudessaan näyttää ihan infernaaliselta. Varsinkin kun mulle on tuo tavallisenkin sähköpuoli aika hepreaa. Tuntuu että käyttöohjeet vois ihan yhtä hyvin olla sanskriitiksi, en ymmärtäis niistä yhtään vähempää.

Minkälaisia nuo on lentää perinteiseen kopteriin verrattuna.

Onkohan noita Oulun lähettyvillä yhtään. Lämpimänä kesäpäivänä vois mopolla ajella vaikka vähän kauemmaskin katsomaan ja ihmettelemään tuollaista.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Re: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #27 : 04 Toukokuu, 2012, 06:33:26 »
Juu mekaanisestihän nuo on simppelit, ku potkurit ja koneet on ainoat mitkä liikkuu.

Jos on hyvä "gyro", niin helpompia mitä mikään perinteinen kopteri.
Käytännössä voi kesken lennon ilmassa päästää kepeistä irti ja miettiä rauhassa että miten tätä oikeen ajetaan...

Ja sähköt on helppo vetää, väri väriin ja loput maihin.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Esku

  • Vieras
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #28 : 04 Toukokuu, 2012, 15:40:16 »

Minkälaisia nuo on lentää perinteiseen kopteriin verrattuna.


Hyvällä kontrollerilla tosiaankin helpohkoja, esim naza "autopilotti" päällä. Kerkeää kattella ympärilleen ja jutella kaverin kanssa :) manuaalimoodilla sitten alkaakin se perinteinen joka suuntaan venkoilu.

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #29 : 07 Kesäkuu, 2012, 20:02:12 »
Eilen tuli kauan odotettu moottori ja pääsin testaamaan hexaa.
Olin noin kuukausi sitten katsonut muiden moottorien pyörimis suunnat oikein, mutta eilen kopteri tahtoi kallistua kuitenkin takavasemmalle. Joten ei muuta kuin uusi tarkastus ja kuitenkin yksi moottori pyöri väärään suuntaan.
Pikainen johtojen vaihto ja uusi tarkastus muihin moottoreihin.

Sitten attitude päälle ja parin kaasun pumppauksen jälkeen rohkenin rykäistä kopterin ilmaan ja sain hämmästellä, kun pysyy nätisti vaaterissa :) Hieman siinä leijutellessa hyvin pienessä tuulen vireessä huomasin yaw (mikä lie suomeksi) gainin olevan mahdollisesti liian suuri. Tuppasi korjaamaan liiaksi, kun tahtoi kääntyi hieman takasin päin siitä, mihin sen käänsi.. näin epäselvästi selitettynä. Lopulta sain suht tyydyttävään gainin asetettua.

Samalla tuli laitettua kamera telineeseen jotta näkee minkälaista kuvaa tulee. Ja yllätykseksi se ei juurikaan tärise. Täytyy yrittää telineen asetuksia hieman muunnella seuraavaa lentoa ajatellen. Pääasiassa rauhallista lentoa olisi tarkoitus lennellä kun kuvaa, joten ei sen tarvitse salaman nopea tarvitse olla. Ja tuntuu ettei se siihen kykene, ainakaan noilla servoilla.

Tässä pieni video ensimmäisestä testistä, joka ei kovin kummoinen. 2min10sek kohdalla koitan hieman nopeampia liikkeitä testatakseni kameratelinettä.


Ja tänään tuli pari akullista taas harjoiteltua. Nyt oli vastuksena puuskainen tuuli. Hieman epäröin, että jos ei nyt kuitenkaan lennätetä.. mutta minkäs teet, kun lentohalut on mahtavat  ;D
Ja sain todeta, että hyvin tuo naza auttaa tuulessa. Tosin kopterilla on painoa 2.34kg GoPron kanssa, joten painokin varmasti auttaa. En olisi edellista Lunar Landeria uskaltanut lentää tuossa tuulessa.. Nyt puuskissa kopteri tahtoi välillä hieman kääntää itseään vasemmalle, joten yawin säätöä jälleen edessä. Trimmiä en laittanut, kun oli senlainen muistikuva, ettei nazan kanssa suositella käyttämään.

Vielä pitäisi kokeilla manuaali moodilla lentää, niin tietäisi leijuuko puolella kaasulla. Vaikka tuntuu tehoa olevan, ei ainakaan ohjauksen kanssa ole mitään ongelmaa.

Ja jos on kirjoitusvirheitä, niin syytän eukkoa. Yleensä on niin hiljainen, mutta aina kun kirjoitan koneella, niin silloin puhua pälpättää taukoamatta  ???

edittiä: Täytyisi keksiä jokin lisäteline tai erinlaiset jalakset, jotta ei videossa näkyisi. Valokuvissa nuo ei tule sentään kuvaan.
« Viimeksi muokattu: 07 Kesäkuu, 2012, 20:13:42 kirjoittanut Tepaja »

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #30 : 16 Kesäkuu, 2012, 09:39:24 »
Nyt olisi jo 12 akullista takana.
Varsin korkeallakin olen uskaltanut jo lennätellä, sitä ennen lisäsin reilu 60 lediä lisää. Tuon yhden kuvan mukaiset ledit, jotka olivat vain kopterin alapuolella, niin oli vaikeuksia hahmottaa jos kopteri oli normaalia kauempana ja korkeus itseensä nähden alle 40 asteen.

Eilen kellotin ensimmäistä kertaa ja 2.34kg painoisena sain lentoajaksi 9min. Otin kopterin heti laskuun, kun Naza alkaa punaista vilkutella. Jä tällöin on akussa yleensä ollut jäljellä 3.6-3.7V/kenno (3S lipo).
Se mikä ihmetytti oli, kun mittasin lämpöjä moottoreista. Joka toisen moottorin lämmöt olivat 27oC ja toisten 32oC.  Keli oli suhteellisen tyyni. Joten en usko, että olisi kammennut kokoajan toiseen suuntaan. Tosin, olen huomannut, että kääntyy herkemmin vasemmalle, kuin oikealle.
Noparitkin pysyivät mukavasti 35oC tienoilla ja akut käyvät omasta mielestä hieman liian lämpöisenä 35-37oC.

Koitin kerran GoProsta vaihtaa kuvanlaaduksi 1080p ja medium laajakulmalla. Mutta ainakin silloin kameratelineen ylikorjaukset tekivät videosta erittäin rasittavaa katselemista. Mutta jalakset eivät tulleet näkyviin... Tarttis käydä sukuloimassa ja kyselemässä olisiko jollain alle 300g videokameraa, niin näkisi miten optinen kuvanvakautus toisi miellekkyyttä videon katseluun + ei näkyisi kopterin osia kuvassa.

Ikävästi GoPro 2:sta häviää värit, kun sattuu olemaan aurinko sopivasti linssiä vasten.. Polarisaatiosuodin olisi, mutta en ole jaksanut koteloa tuohon telineeseen laittaa kiinni... Ja vielä en ole luovuttanut kameratelineen säätelyä. Olin pitch akselin gainia ruuvannut väärään suuntaan. Joten seuraavaksi mennään ronskisti alaspäin.



Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #31 : 05 Elokuu, 2012, 19:11:59 »
Hieman on runkoon tullut lisää kampetta. BevRC 1.3G lähetin, pieni kamera ja kolmas akku.
Tilasin 30 dollarin 7" näytön, jota olen pari kertaa päässyt testailemaan. Kohtuullinen kuva tuossa hobbykingin 15 dollarin pikkukamerassa, mutta se telekuva ei oikein napannut.
Tilasin globe-flightista GoPro kameraan suoraan johdon, josta oli helppo juotella johdot videolähettimeen. Pieni .2-.4 sekunnin viive tuntuisi olevan, mutta rauhallisessa lentelyssä ei luulisi haittaavan.

Nyt on tosin lentelyt jäänyt aika vähiin, kun tuon hexan suuri koko aiheuttaa aina pientä ongelmaa kuljettamisessa, joten Y6 runkoa seuraavaksi. Ja on ollut viikonloppuisin aina jotain muuta puuhaa.

Oli tuossa suunnitteilla oman Y6 rungon suunnittelu, mutta sen laitoin joksikin aikaa vielä ajatuksen tasolle. Sen sijaan tilasin quadframesilta Heawy Weight Sixcopterin rungon, josta on helppo tehdä Y6. Tästä sitten tarinointia kun runko on pöydällä.. Onneksi kesäloma alkaa viikon päästä, niin on aikaa harrastella.

edittiä: Unohtui laittaa linkki videoon, kun saanut hieman paremmaksi kameratelineen gaineja.. Mutta vielä ei ole hyvä..

« Viimeksi muokattu: 05 Elokuu, 2012, 19:14:11 kirjoittanut Tepaja »

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #32 : 21 Marraskuu, 2012, 18:29:29 »
Tätä on näköjään jäänyt päivittämättä.
Kesän jälkeen sain rungon vaihdettua Y6 malliseksi. Piti sitä omaa runkoa suunnitella, mutta mitä sitä pyörää uudelleen keksimään.. Runko on nyt Jakubilta quadframes Heawy weight six copter 21,5mm puomeilla ja on erittäin jämäkkä runko. Nyt uskaltaa nostaa moottoripuomista murehtimatta taipuuko runkolevy liiaksi, kuten MK Hexassa oli tapana.

Ledit jätin tällä kertaa minimiin. Kolme per puomi, eli vähittäismäärä mitä voi laittaa. Jopa näillä näkee päiväsaikaan yllättävän hyvin asennon. Hexan valoisat puomit imi paljon virtaa ja ei 400mAh pikku akku tahtonut neljättä lennätys akullista kestää.
Kameratelinettä ei ole, mutta suunnitteilla on törkeää kopiointia hyväksi käyttäen hihnavetoisesta kaksi akselisesta telineestä. Osa palikoista on jo kotiutunut, mutta vielä täytyy pohtia minkä vahvuisesta putkesta telineen tekee.

Lentoajat ovat suunnilleen samat kuin hexassa, vaikka hyötysuhteen pitäisi olla (netin mukaan) 20% huonompi. Hexassa en ikinä mitannut paljonko moottorit vie virtaa, mutta Y6 vei tänään 43.11A = 7.1A/ moottori kokonaispainon ollessa 2753g. Laitoin toisen akun ballistiseksi painoksi simuloimaan kameratelinettä mikä tulee arviolta painamaan +500g.
Eli jos suunnitelmat pitää paikkansa, niin kopteri tulee painamaan kameratelineellä ja kameralla suunnilleen ~3200g. Uskoisin että tuolloin moottorit ei vie yli 10A, niin uskaltaisi käyttää Voltariin virranjakolevyä. Saisi hieman johtohässäkkää hillittyä.

Muutama kuva loppukesästä rungon valmistuttua.
http://tepaja.kuvat.fi/kuvat/Rc+laitteet/Jakub+Heawy+weight+SIX+copter+--+Y6/

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #33 : 21 Marraskuu, 2012, 19:21:37 »
Ootko koittanut lennellä pimeällä? Hahmottaako asennon tossa y:ssä paremmin kun esim quattrossa tai hexassa?

Itsellä yöllä lennätellessä menee silmät helposti sekaisin siinä, onko ylempänä etummaiset vai takimmaiset puomit, eli onko kopteri tulossa kohti vai menossa kauemmas. Tokihan se pitäisi muutenkin tietää kun itse tikkuja heiluttelee, mutta tuuli tekee välillä pieniä tepposia.

Käytätkö tossa RGB-ledinauhaa, vai onko sulla joka väriä pätkä?

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #34 : 21 Marraskuu, 2012, 20:07:26 »
Ootko koittanut lennellä pimeällä? Hahmottaako asennon tossa y:ssä paremmin kun esim quattrossa tai hexassa?

Itsellä yöllä lennätellessä menee silmät helposti sekaisin siinä, onko ylempänä etummaiset vai takimmaiset puomit, eli onko kopteri tulossa kohti vai menossa kauemmas. Tokihan se pitäisi muutenkin tietää kun itse tikkuja heiluttelee, mutta tuuli tekee välillä pieniä tepposia.

Käytätkö tossa RGB-ledinauhaa, vai onko sulla joka väriä pätkä?
Hämärässä vain muutaman kerran ja hexassa ledit jopa sokaisi :) Tässä nykyisessä ei sentään ledeistä sokaistu. Olen vielä taaimmaiseen puomiin teipannut kirkkaasta oranssista teipistä kaksi raitaa, jos vaikka sattuu ledit sammumaan.

Päivällä ainakin tuntuu siltä, että Y6:n osaisi hahmottaa paremmin ja tämä oli myös yksi syy rungon vaihtoon.
Kerran torppasin quadron, kun meni kuvailemallasi tavalla puomien paikat sekaisin, kun keskitys herpaantui. Ja samaa oli välillä hexan kanssa, mutta se pysyi sentään ilmassa :) On tämän Y6:n kanssa ollut myös hahmottamis vaikeuksia. Se taitaa olla tietty korkeus ja etäisyys kun näkee kopterin asennon vääränä. Tai sitten mulla vasta kokemuksen vähyys.

Tänä vuonna vasta aloitin multikopteroinnin ja akullisia yhteensä takana varmaan vasta 60, joten itseään kohti lentäminenkin tuntuu välillä haastavalta. Joten toivon, että tottuu silmät nopeasti ettei mene puomien paikat "sekaisin".

Ledit ovat ihan perus metristä ledinauhaa hobbykingista, eli kolmea eri nauhaa tuossa käytin.

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #35 : 21 Marraskuu, 2012, 20:20:30 »
Enp oo tiennykkään että myös HK myy ledinauhaa. Kohtalaisen edullisestikin vielä.


Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #36 : 21 Marraskuu, 2012, 20:27:31 »
Enp oo tiennykkään että myös HK myy ledinauhaa. Kohtalaisen edullisestikin vielä.
Varmaan Eurorc:n valikoimista löytyvä myöskin edullinen ledinauha voi olla samanlaista kuin HK:n kuvan perusteella. http://fi.eurorc.com/category/119/led-nauhat
Kolme lediä on minimi mitä voi leikata irti HK:n nauhasta.

Poissa pepenow

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #37 : 22 Joulukuu, 2012, 15:01:47 »
Moi!

Hyvältä näyttää tuo sinun Y6  :)  Sain rakenneltua oman heksan tällä viikolla valmiiksi ja koelentokin sujui ilman isompaa hässäkkää. Vähän nostin nazasta gaineja. Lentääkö Y6-asennossa paremmin tai vähentääkö tuulen vaikutusta kun on moottorit samoissa puomeissa?
Huoleton quaditon miekkonen

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #38 : 22 Joulukuu, 2012, 22:15:42 »
Terve.

Kiitos :) Tilasitko saman rungon?
En näin vähäisellä lennätyskokemuksella uskalla sanoa viimeistä sanaa, onko parempi vai ei. Mutta ainakin omasta mielestä yaw pito parani huomattavasti ja pitää nokan paremmin suorassa, kun lentää eteenpäin. Ihme kun sainkin moottorit sopiviin asentoihin kerrasta pienellä pyöreällä vatupassilla. Meinasin ensin, että saa monta kertaa kohdistaa moottorit, kun on pyöreät puomit.
Netistä luettuna Y6 asennosta moni sanoo, että olisi parempi tuulessa kun mm. on vähemmän pinta-alaa mihin tuuli ottaa kiinni.
Tekisi mieli rakentaa tuo ajankuluksi hexaksi, mutta en jaksaisi ottaa kolvia käteen ::)

Poissa pepenow

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #39 : 22 Joulukuu, 2012, 23:25:11 »
Sama runkohan se. Yksi koelento vasta takana, lauhempia kelejä jäin odottelemaan. Mulla on moottoripukit silmämääräisesti asennettuna. Pitää ne tarkistaa kyllä vielä. 800 KV moottorit ja 3S akkuja käytössä. Kokeilen vielä tuumaa pitemmillä huiskilla että mitä se siitä sanoo. Sulla 4S virrat?
Huoleton quaditon miekkonen

Poissa pepenow

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #40 : 22 Joulukuu, 2012, 23:28:43 »
Siis nyt on 11x4.7 gemfanit  ::)
Huoleton quaditon miekkonen

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Re: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #41 : 22 Joulukuu, 2012, 23:47:19 »
Mulla on 3S virrat, kun nuo Dualskyt on 1010kv. 10x5 tällä hetkellä ja hyllyssä odottaa 11x5 testejä. Täytyisi koittaa mitä imee virtaa noilla.

Tekniikan vaihto ollut mielessä, kun tuntuu että kaikki lentää 4S:llä jos on enempi massaa kopterissa. Tiedä sit mikä olis parempi..

Edit: Niinpäs näkyy lukevan allekirjoituksessa lukevan että sama runko on, ei harmi vain näy tapatalkissa nämä allekirjoitukset. Miltäs nuo gemfanit vaikuttaa? Nuo ei olisi kovin kalliit ja olisi lasikuituvahvistetut? Itselläni on nuo Graupnerin potkurit.
« Viimeksi muokattu: 23 Joulukuu, 2012, 09:10:52 kirjoittanut Tepaja »

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #42 : 24 Tammikuu, 2013, 10:08:07 »
Tällä tekniikalla taidan mennä toistaiseksi. Tuntuu riittävän omiin tarpeisiin vielä näillä näkymin.

Nyt Y6 painaa 3.0?kg kameran kanssa. Mukavasti osui painopiste kohdalleen, kun laittoi akun myös niin taakse kuin sai, vaikka onkin kevyempi kameraa+telinettä. Jätin myös turhat videolähettimet pois, niin säästi painosta.
Johtoja siistin paljon, kolvasin nopareihin uudet johdot ja päätin riskillä koittaa Voltairin PCB, joka oli speksattu 60A ja 75A/15s. Ja DualSky moottoreiden teoreettinen maksimi on 126A. 11" potkureilla ja 3kg painolla tein virranotto testin ja sillä tavoin sain 7.14A/moottori. Testi hetkellä oli paljon pakkasta, mutta en saanut rungon sisästä mistään yli +5c lämpötiloja kahden akun jälkeen, joten annan PCB levyn olla paikoillaan. Tuntui nuo Graupnerin 11" potkurit olevan juurikin sopivat tälle painolle.

Jalakset, kameratelineen osia ja akkuteline on teetätetty Trnquill:lla. Kiitokset hänelle!

Nyt kun sain tämän valmiiksi, niin olen miettinyt mitäs nyt.. Tekisi mieli ostaa tai suunnitella pientä ja näppärää acro quadia tai sitten FPV-lennätykseen sopivaa quadroa..  :D


« Viimeksi muokattu: 24 Tammikuu, 2013, 10:13:11 kirjoittanut Tepaja »

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #43 : 09 Kesäkuu, 2013, 18:09:46 »
Jotain kummaa on tapahtunut. Nyt on kaksi lentokuntoista multikopteria yhtäaikaa.

Lopputalvesta innostuin tilaamaan acro quadin osat ja reilu kuukauden hyllyllä makaamisen jälkeen sain viimeinkin ne niputettua.

Quadin speksit:
-Warthox quad frame, 40cm moottorista moottoriin
-NanoWii (MultiWii 2.1)
-Flyduino 10A esc
-Gens Ace 1800mAh 25C 3S
-T-Motor MT2208 1100kv
-Gemfan 8x4.5 GF
-Lentopaino 629g

Uusi tuttavuus MultiWii aiheutti pientä turhautumista lauantaina, kun ensimmäistä kertaa yritin kyseistä laitosta saada toimimaan. Googletuksella siitä selvittiin suht nopeati.
Tänään lennätetty kolme akullista ja en ole vielä säätänyt PID arvoja. Yllättävän vakaasti tuo lentää vain gyrojen avustuksella. Tai sitten sain hyvin potkurit tasapainoon ja ei lentoaivo koe turhaa hytkymistä  :) Moottoreita en nähnyt tarpeelliseksi tasapainottaa.
Ensimmäistä kertaa pääsin kokeilemaan kehuttuja Tiger moottoreita ja taitaa ne hintansa väärti olla. En vain raaskinut vielä moottoreiden johtoja pätkäistä lyhkäiseksi, kun ajattelin säästää nämä seuraavaa Y4 runkoa varten. Turhan johtoviidakon takia painoa on hieman liikaa. Johtoja täytyy vielä siistiä jossain vaiheessa lisää. Pitäisi varmaan tilata runkolevyt, jossa on piirilevy valmiina, niin ei joutuisi noita perhanan "mustekaloja" tekemään. Vievät niin perhanasti tilaa, jo muutenkin ahtaasta rungosta. Tässä sai taputella itseään selkään hiilikuitu himon johdosta, kun joutuu tekemään turhaa työtä  ::)

Tykästyin todella kolmen akullisen jälkeen tuon pienuuteen, keveyteen ja näppäryyteen. Kohta joutaa iso Y6 kiertoon jos ei ole tämän enempää lentoja tiedossa.


Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #44 : 11 Kesäkuu, 2013, 12:13:57 »
Tuli eilen tilattua pari Genssin akkua lisää, niin sitten on neljä akkua jolla lennellä. Se on myös hyvä puoli pienessä kopterissa, kun akut ei maksa tuhottomasti.
Eilen kävin jälleen harjoittelemassa ja ennen kotoa lähtiessä, huomasin että yhden noparin servo johto on löysästi kiinni. Eikä se tahtonut kunnolla kiinnittyä nopariin uudelleen juottamisesta huolimatta. On ne juotos paikat niin pieniä (1-1,5mm) noparissa, että olenkohan liiaksi lämmittänyt ensimmäisellä juotoskerralla, kun ei kiinnity tiukasti. Otin riskin ja lähdin lennättämään, kun se kuitenkin pysyy jämerästi paikallaan läpinäkyvän kutistesukan alla.

Torppeja ei tullut huolimatta yhdestä arveluttavasta johdosta. Kysymys lähti Flyduinoon, että onko tuo oma moka kolvauksessa vai onko muilla ollut vastaavia ongelmia. Sekä pystyiskö tuosta rapsuttamaan lisää kontaktialaa, jotta voi uudelleen juottaa vielä paremmin.
Päätin ottaa hieman videota harjoituksesta. Hienosti kameratelineen virkana toimii vanha lippis parilla viillolla lipassa, josta tarranauha GoPro kameraan  ::) Ei löytynyt kaupoista päänauha kiinnikettä kameraan, joten piti soveltaa..

Kopterin alapuolella on kyllä ledit, mutta lennättäessä huomasin ettei niitä kyllä huomioi. Tai siis, ei kopterin pohja taivaslentelyssä paljoa näy. Ja jos laittaisin vielä ledejä, niin varmasti menisi sekaisin orientaatiossa, kun kopteri olisi "oikeassa" asennossa. Parempi tyytyä tähän setuppiin.
Video on oikeastaan taivaslentelyä ja orientaation harjoittelua. Ensimmäisen pomppauksen jälkeen otan vakautuksen pois käytöstä ja se on päällä seuraavan kerran vasta laskeutuessa. Suosittelen katsomaan 720p ja koko ruudulla, niin näkee paljon paremmin.


Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #45 : 25 Kesäkuu, 2013, 10:58:35 »
Tuli tuossa ennen juhannusta purettua kopteri ja rakenneltua uudestaan. Tilasin uudet runkolevyt, jossa on piirilevy samassa. Nyt sai johtohässäkän rungon pohjasta pois, että akun sai paremmin pohjaan. Nyt jopa raaskin hieman lyhentää moottoreiden johtoja.
Ei tullut punnittua runkolevyjen painoja, mutta nyt painoa on 659g lentovalmiina. Ja muistelin, että viime rakennelma painoi 629g.

On se vaan niin, että Nazan poikanen on hemmotellut lentovakautuksella. Täysin eri maailmasta on lennellä acro-modella NanoWiitä, mutta hauskaa se on kun aina oppii uutta.
Videossa on vauhdikkaampaa lentoa edelliseen nähden. Jopa tiukahko kahdeksikko onnistuu jollain tavalla jo.. Ja nyt täytyy mennä kirjoittelemaan Torppeihin tarinaa  ;D


Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #46 : 06 Heinäkuu, 2013, 14:18:09 »
Laskin, että olin kesäkuussa lennättänyt pikku quadia peräti 32 akullista. Se on jonkin sortin oma ennätys rc-laitteen käytössä kuukauden aikana. Tällä viikolla tuli Y6:sta lennätettyä ensimmäistä kertaa kevään jälkeen. Enpä muistanut, että oli noinkin äänekäs. Pieni quadi kun ei paljoa suhise, niin siihen tottunut jo. Oli mukavempi sitäkin lennättää, kun tullut varmuutta orientaatioon pienen quadin myötä. Y6:sta pitäisi saada kameratelineen värinät kuriin. En onnistunut parantamaan vaan peräti huonontamaan tärinän suhteen, kun ennen ei niitä häiritsevästi ollut. Eli siis, voisiko tätä kutsua virittämiseksi, kun meni huonompaan suuntaan  ;D

Pari viikkoa sitten uskaltauduin nostamaan NanoWiin RC Ratea ylös päin ja hieman on päässyt flippailun ja rollailun makuun. Vaikeinta on pitää flipin jälkeen meno yllä jos vauhdista flippaa. Satunnaisesti se onnistuu tosin jo, mutta harjoitusta vaatii vielä. En ole oikein päässyt perille onko parempi runtata kaasua ennen flippausta vai ei. Kun se tuntuu onnistuvan välillä molemmilla tavoilla.

Video eilisestä lennosta, jossa ensimmäinen flippaus epäonnistuu vauhdin kuolemiseen, mutta siitä eteenpäin on parempia luvassa. Vaakakierteet näyttävät aika vinkeiltä varsinkin jos horisontti suoraan edessä. Ja tuo laajakuvalinssi näyttäisi, ettei ole vasemmassa etupuomissa noparia lainkaan, vaikka ne oikeasti ovat samankaltaisesti joka puomissa. Johtunee kai siitä, kun ei ole linssi keskellä runkoa.


Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #47 : 30 Heinäkuu, 2013, 20:42:51 »
Taas on tullut akullisia lennätettyä. Muutama kevyt torppi ja neljä potkuria menetetty. Nuo Gemfanin hiilikuituvahvisteiset ovat aina menneet juuresta poikki. Nuo ovat ensimmäiset Gemfanit mitä olen käyttänyt ja yllättävän hyvät nuo ovat. Mukavan jäykät verrattuna Gemfanin tavallisiin muovisiin potkureihin, mitä en ole uskaltanut käyttää niiden taipuisuuden takia.

Laskin kerran tuota virrankulutusta. Timeri oli mankassa 5 minuuttia ja 1800mAh 3S 25C Genssiin meni pyöreästi 850mAh. Eli keskiverrosti 10 A. Lento oli lentämistä urku auki, rauhallista lentoa ja jatkuvaa flippailua. Nostin timerin 6 minuuttiin. Ja nyt on vauhti kasvanut entisestään ja akun jännite lennon jälkeen on lähes aina 3.8V/kenno. Ei ole vielä tuon alle mennyt. Tuo kuusi minuuttia on sopiva aika lentää vauhdikkaasti yhtäjaksoisesti. Keskittyminen alkaa herpaantumaan. Onneksi ei ollut EuroRC:llä 2200mAh akkuja tilausta tehdessä varastossa. Kun nämä ovat varsin passelit akut tähän käyttöön ja vielä kevyemmät  :)

Eilen sain säädettyä avustuksella viimein tuon häiritsevän kuolleen alueen kaasutikun alaosassa. Ei ollutkaan Arduino ohjelman Config.h välilehdessä kaivattua säätöä vaan se oli jemmassa MultiWii_2_1 välilehden syövereissä. Kaivattu säätö oli MINCHECK. Jälleen tuli opittua uutta. Säädin myös niin, että moottorit eivät lähde "armed" tilassa pyörimään. Nyt voin sammuttaa moottorit kesken lennon halutessa. Nyt sain tietooni päätä vaivanneen kaasutikun prosentit leijutuksessa, mikä oli niinkin alhainen kuin ~25%.

Viikonloppuna testailin senlaista, että kopteri korkealle ja nurinpäin syöksyyn moottorit minimillä. Mutta tällöin oli vielä vanhat säädöt ja moottorit pyörivät tyhjäkäyntiä antaen hieman vauhtia. Olin epävarma kyllä kaasutikun laskussa täysin alas, joten vauhtia tuli siitäkin. Tänään testailin uusilla asetuksilla, niin moottorit käynnistyvät uudelleen kesken lennon. Täytyy kokeilla vapaata pudotusta piruuttaan jossain vaiheessa, kunhan aika antaa myöden ja olisi tyyni keli tuota testiä varten.

Video on viikonlopulta vanhoilla asetuksilla.. videolla noita "vapaita" pudotuksia ja rauhallisten isojen luuppien harjoituksia.


Liitteenä myös kuva nykyisistä säädöistä

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tepajan multikopteri(t)
« Vastaus #48 : 28 Toukokuu, 2014, 23:46:38 »
Voisi tätäkin päivitellä välillä :)

Tuli tuossa viime vuoden puolella otettua kolmen vai neljän viikon suunnittelu aikaa arjesta aina ehtoisin. Tuli suunniteltua V-Tail quad runko, mitä en valitettavasti vielä ole ehtinyt oikein lennättää. Talvella sitä ehdin muutamia akullisia leijutella, mutta säädöt jäi kelien takia tekemättä. Ei vain jaksanut takaoven saranoita kuluttaa, kun piti aina läppärillä säädellä. Pitää yrittää saada uutta tekniikkaa tuohon runkoon tänä kesänä, niin pääsee runko tositoimiin  ::) Ja nyt on bluetooth kalikka Nanowiille, niin saisi puhelimella helposti kentällä säädettyä.
Ja kenties säädettävää olisi ollut vähemmän kun olisi hoksannut tehdä toisenlaisen noparien kalibroinnin. Olin tehnyt kaiken yksitellen, mutta eipä se aina auta riippuen nopareista. Nanowiista (tai siis Multiwiista) löytyy myös toisenlainen kalibrointi (ESC_CALIB_CANNOT_FLY) , joka etsitään koodin rimpsujen seasta ja poistetaan pari poikkiviivaa kuten muistakin asetuksista ja ladataan lentoaivoille.. Sitten vain normaalisti kalibrointi toimenpiteet. Sen jälkeen lisätään parit poikkiviivat koodin rimpsuun takaisin ja ladataan softa lentoaivoille takaisin. Toimii ainakin MW2.3 softalla.

Videota perän heilunnasta, mikä varmasti olisi korjautunut ylläolevalla menetelmällä.


Protopuolta löytyy hieman tarinaa rakentelusta http://www.kopterit.net/index.php?topic=20581.0



Vaihdoin tekniikan takaisin Warthox quadiin takaisin, kun sitä ei tarvitse säädellä. Noparit vaihtui samalla Flyduinon 10A -> Flyduino 12A nopareihin. Ihan sen takia, että 10A nopareihin kun juotti uusia servojohtoja, niin parista irtosi piirilevyn pinnasta kontaktipinta. Ehkä ensimmäiset juotokset liian tehokkaalla kolvilla kostautui nyt. Nyt oli käytössä magnastat-juotin ja sopivat kärjetkin, niin ei se siitä ainakaan johtunut.

Ihan piruuttaan oli koitettava pitkään hyllyssä pyörivää Tarotin gimbaalia tuohon acro quadiin, että miten jaksaa lennellä. Viikonloppuna testasin takapihalla 8" ja 10" potkureilla. Acro quad leijui ilman gimbaalia noin 40% kaasulla ja gimbaalin kanssa 8" potkureilla noin 60% prosentin hujakoilla. 10" potkureilla noin 50%. Moottoreina siis T-Motor MT2208 1100kv ja 3S lipo. Yllätyin kun noilla pikku moottoreilla jaksoi noinkin hyvin leijutella. Noparit olivat noin 48C, mikä on ollut acro lentelyn jälkeenkin ainakin viikonlopun helteissä.  Täytyy tehdä paremmat testit tällä viikolla. Akkutelineenä kuvassa on vanhasta Y6 kopterin telineen toinen levy. Täytyy myöskin punnita lisäpaino gimbaalista.

Eipä tuo mikään nätti todellakaan ole, mutta mielenkiinnosta koittaa. Aivot junnaa paikoillaan, kun on yrittänyt suunnitella kokoon taitettavaa quadia jossa olisi harjaton teline nokalla, eikä rungon alla. Semmoisen kun saisi vielä suunniteltua, kun ei tunnu kaupoista saavan senlaista kuin haluaisi.

« Viimeksi muokattu: 28 Toukokuu, 2014, 23:48:56 kirjoittanut Tepaja »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
2885 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2012, 19:57:23
kirjoittanut jesi
22 Vastauksia
13464 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Kesäkuu, 2014, 00:29:39
kirjoittanut ntthhtl
2 Vastauksia
4242 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Elokuu, 2012, 17:37:05
kirjoittanut saro
10 Vastauksia
5627 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Marraskuu, 2012, 22:32:28
kirjoittanut Sammy
44 Vastauksia
39083 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Syyskuu, 2015, 21:53:16
kirjoittanut Hazardi